Digitale uitlezing freesbank hapert

Hallo mensen
Ik heb thuis een freesbank (380v) waarop voor twee assen een digitale uitlezing zit van Tesla.
Op moment dat ik de hoofdmotor start beginnen de displays van de digitale uitlezingen te knipperen en moet ik ze resetten. Dit gebeurt ook bij het stoppen van de hoodfmotor.
De uitlezingen hebben een 220v voeding.
Ik heb al geprobeert met een filter over deze voeding te zetten en met een 220v scheidingstrafo maar de boel blijft storen.
Dit gebeurt ook wanneer ik de uitlezing gewoon insteek in de wandcontactdoos.
Iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen??

groet Hans

Is dit probleem altijd al geweest of ineens ontstaan? Als het opeens is ontstaan is er dus iets defect en moet dat gerepareerd worden. Het bijplaatsen van filters e.d. is dabn niet handig. Als dat je problem oplost verberg je dus het echte probleem dat niet wordt opgelost.

Kijk eens of eventuele aanloop condensators van de motor nog goed zijn. Als de motor wordt geschakeld met een relais kan dat relais met eventuele vonklende en knetterende contacten het probleem zijn. Zitten er eventuele snubbers over het relais? Ook die kunnen defect zijn.

Henry S.

Moderator

Op 5 oktober 2013 17:47:33 schreef hansrijnders:
Iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen??

Met repareren, begin maar met de voeding.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

condensatoren in de voeding controleren.

Het probleem is niks nieuws.
De motor is krachtstroom 3 fase dus daar zitten geen aanloopcondensators op. Het relais is pas nieuw Siemens syrus, ex fietser.
Verder lijkt me de storing vanaf de motor te komen. Een of andere piek of zo, want de uitlezing bestaat uit 2 optische lineaals en 2 identieke afzonderlijke uitlezingen. Lijkt me sterk dat beide hetzelfde probleem hebben.
Ze vallen wel beide precies gelijktijdig op storing bij starten en stoppen van de hoofdmotor.

het relais kan wel degelijk een veroorzaker zijn gezien de spoel ook de regeling kan beinvloeden. vakwer zit er een condensator over de spoel heen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Misschien moet ik de beginsituatie erbij schetsen.
Toen ik de frees kocht zat er een schakelaar op omde machine te starten.zon ouderwets ding met een stangetje waarop een bolletje zat.Niks van relais ed.
De uitlezing moest gewoon in de wandcontactdoos gestoken worden.
Bij het starten en stoppen was toen ook het zelfde probleem.
Naderhand heb ik toen een paneeltje gebouwd met relais ed om de machine en de uitlezing aan en uit te zetten dmv drukkers.
Dit om slecht schakelen door de oude schakelaar uit te sluiten.

Is het een hoogfrequent spindel met een frequentie regelaar ervoor?

Waarschijnlijk niet omdat je de motor start met een relais, even overheen gelezen....