ik gok overigens dat ik het sheelden van de spoel uit een theorie hoofdstuk heb gehaald als algemene wenk.
Ik pak vanavond het boekje er wel even bij.
ik gok overigens dat ik het sheelden van de spoel uit een theorie hoofdstuk heb gehaald als algemene wenk.
Ik pak vanavond het boekje er wel even bij.
Golden Member
Ben benieuwd. Ik ga mp eens in de gaten houden, zou het wel leuk vinden een exemplaar op de kop te tikken.
Straks weer verder met het metertje. Ben met een frontpaneeltje bezig. Als de meter niet goed werkend aan de praat komt ga ik m er ook niet in zetten. Scheelt het weer een gat uitzagen. Alhoewel ik het leuker zou vinden het kompleet te krijgen. Ik zal een post doen in het show je project topic als alles af is.
Overleden
Ik zag in het show your pojects topic dat hij af is, hoe heb je eea. opgelost?
En op de foto van de pick-up spoel in de frisbee lijkt er aluminium folie om de spoel te zijn gewikkeld, beïnvloed dat de gevoeligheid niet ?
Dat "shielden" van de spoel staat idd in het boekje, ik kijk wel even of ik dat deze week kan inscannen.
Golden Member
@shiptronic
De belangrijkste oplossing bestond uit het koppelen van de massa's op de print. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat de draaispoelmeter nog steeds niet werkt volgens het boekje. Er komt ook geen nette blok uit de flipflop, misschien heeft het daar mee te maken. Heb ook nog geen andere 7474 geprobeerd. Zal vanavond eens een plaatje van de uitgang posten.
Wat betreft de spoel, ik heb denk ik nog wel genoeg draad om een 'kale' versie te wikkelen. Zal er eens mee experimenteren. De spoel reageert behoorlijk opgewonden op een conserven'blik' van alu. Wie weet is het folie wel een vette demper.
@Roland, dat zou wel leuk zijn! staat ook vast wat bij over het hoe & waarom.
Honourable Member
Een elektrische afscherming dempt de spoel niet, maar je moet natuurlijk de afscherming wel ergens onderbreken.
In dit plaatje heeft de spoel maar één winding; jij hebt er meer.
De afscherming heeft onderaan een gaatje om de draden van de spoel naar buiten te brengen.
Maar bovenaan is de afscherming helemaal onderbroken. Als het bijv. buis zou zijn, mogen de einden van de buis elkaar daar niet raken.
Zou je de einden van de schermbuis toch doorverbinden, dan heb je een kortgesloten winding rond je spoel gemaakt en dan werkt de spoel niet meer.
Is het niet eenvoudiger om de onderbreking in de afscherming bij de aansluitdraden te maken? Dus onderin de tekennig.
Golden Member
Precies! Zo zit het bij dus ook. Een hoefijzer ahw.
Honourable Member
Het midden van de afscherming is vooral op HF 'kouder', dus dan doen ze het liever zoals hier geschetst.
Maar in dit geval zal het waarschijnlijk minder uitmaken.
Golden Member
Dit is wat ik meet op pin 5 van de 7474. Als ik het datasheet lees dan begrijp ik dat er alleen een blok uit moet komen. Maar als dat zo is begrijp ik de diodes in het schema niet helemaal.
Ik heb toch het idee dat er iets mis is met dit signaal waardoor de meter het niet goed doet.
[Bericht gewijzigd door LetterHenk op vrijdag 1 juni 2018 10:02:01 (12%)
Golden Member
Meet of triggerfout. Een probe kan niet tegelijk 2 spanningen geven.
Golden Member
Ik meet op een willekeurig bereikbaar massapunt en met de probe op pin 5. Op deze manier krijg ik op de andere ic's 'schoon' beeld.
Hoe kom ik er nu achter wat er fout gaat? Heb al andere massapunten geprobeerd maar krijg steeds hetzelfde beeld op deze pin.
Overleden
Is het juist niet het probleem dat je massa's aan elkaar geknoopt hebt?
niet alleen de print , maar ook het schema (al is het niet erg duidelijk getekend) laat 2 massa's zien.Het lijkt me dat ze dat bewust gedaan hebben, ander hadden ze het ook wel met 1 9V blokje af gekund.
In het schema lijkt het erop dat 1 9V bron alleen word gebruikt om 5V voor de IC's te creëren, laten we zeggen dat ze aan analoge en digitale ground bewust gescheiden hebben?
Golden Member
Tja, daar zeg je wat. Waarschijnlijk heb je gelijk, het klinkt eigenlijk ook best logisch.
Het punt is dat als ik ze gescheiden laat er geen geluid uit komt.
Nu toch eindelijk die flipflop maar eens vervangen. Kan een IC 'half' werken? en 'half' kapot zijn?
Wat die massa's betreft, die moeten gewoon aan elkaar. Kijk maar eens naar het schema (in de startpost). Als de massa's gescheiden zijn, dan krijgen de IC's domweg geen voeding en zal er niks werken.
Ik vind het heel vreemd dat zowel in het schema als in de printlayout de beide massa's los van elkaar zijn getekend.
Golden Member
Dat is niet helemaal waar. In de originele situatie staan er netjes blokken op de 4011'en en komt er ook wat uit de flipflop. De ic's doen het dus wel. Het gaat dan mis bij de overgang naar het analoge deel, anders gezegd, vanaf pin 5 van de flipflop.
Overleden
Het schema blijkt mij ook verbazen.
Maar waarom 2x een 9V blokje, en de beide voedingen ook met een dubbelpolige schakelaar geschakeld?
als ik de massa's bij elkaar zou knopen zou dat direckt bij de 9v blokjes zijn , zeg maar ster massa, en vanaf daar met 2x 2aderig naar de print.
hellaas het ik het artikel niet wat bij de print hoord, staat daar verder niet over vermeld ?
er moet een reden zijn dat deze voeding zo is opgebouwd.
Op 23 oktober 2013 10:52:06 schreef LetterHenk:
In de originele situatie staan er netjes blokken op de 4011'en en komt er ook wat uit de flipflop.
Je hebt gelijk. De 4011'en krijgen hun voeding direct uit de 5V die uit de bovenste batterij komt. Maar de 7474 krijgt de plus en de GND uit verschillende batterijen.
De twee batterijen zijn waarschijnlijk nodig om te voorkomen dat "rommel" uit het ene deel van de schakeling in het andere deel terchtkomt.
Maar dan nog moeten de massa's aan elkaar zitten om het te laten werken.
Wat dat scoopbeeld betreft, ik denk dat de herhalingsfrequentie onregelmatig is, en dat je daardoor een triggerprobleem hebt. Het lijken twee verschillende sweeps die over elkaar komen te liggen.
Golden Member
Boven in dit draadje staat een link naar het artikel. Archief.zip
Er staat niets in over deze 'constructie' of een andere reden voor de scheiding op de print.
Golden Member
Met een splinternieuwe 7474 erin veranderd er niets aan bovenstaand. Jammer dat de meter niet werkend te krijgen lijkt.
Tenzij iemand nog een geniale ingeving heeft houd ik hier het voorlopig maar bij.
Als ik tijd en zin heb ga ik wel eens testen met een andere spoel ivm de gevoeligheid.
Allen bedankt voor de input, het was leerzaam. Op naar het volgende project!