Even beetje offtopic, maar wel het zelfde idee.
Zo heb ik een keer een journaal gezien waarin Koningin Beatrix naar twee exakt dezelfde schilderijen stond te kijken, Maar wel van twee verschillende schilders. Het waren wat gekleurde rechthoekige vlakken
zij vertelde dat je echt duidelijk kon voelen wel schilderij van wie was omdat de een wat meer zekerheid of zo uitstraalde als de ander.
Het publiek om haar heen stonden allemaal te knikken dat dat zo was.
Nou geloof ik wel dat de een meer hoort dan de ander, Ik zelf heb schijnbaar niet zo een goed gehoor maar ik heb wel eens samen boxen gebouwd met iemand die echt hoorde dat er dan iets niet helemaal klopte. Maar ook dan weer ik hoorde dat niet echt, maar nam van hem aan dat het zo was.
Gr Blokker
[Bericht gewijzigd door blokker1 op (24%)]
Even inhaken over die gitaar monstercables, idd. geluidskwaliteit maakt geen drol uit. Maar als je staat te springen en te rocken voor een volle zaal wil je geen slechte contactjes hebben, of een interne kabelbreuk omdat iemand niet weet hoe je kabels moet oprollen! Een betrouwbare kabel is best fijn. En dan is de goedkoopste (te) snel stuk. Maar de monster cables zijn overkill, daar ben ik het mee eens.
Op 29 oktober 2013 01:03:53 schreef oxurane:
De beste man verkoopt ook nog audio USB-sticks.
Laat me raden,.... die stick is natuurlijk voor het afspelen van MP3'tjes via de PC naar de audio-installatie.... ahum...
...en daar zie ik dan een "gewoon" chipje van onze vrienden ESS AudioDrive op zitten. O,o, wat een ongekend kwaliteitsniveau...
joopoldenzaal
ik heb mijn hersens niet in de hand.
Kwakzalfers zijn van alle tijden.......
Dat moet het zijn...Kwakzalvers uit de extreme audio wereld.
p.s zelf heb ik extreme Magnasphere luidsprekers met 6mm kabel eraan.
Alhoewel de kabel in de luidspreker overgaat in zeer dun wikkeldraad.
Audio groeten van joop....
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 29 oktober 2013 00:04:54 schreef KlaasZ:
[...]
.... en zich ook nog laten misleiden met deze onzinartikelen.
Correctie: ....willen laten misleiden....
Op 29 oktober 2013 03:10:11 schreef hadv:
Ooit ging ik nieuwe luidsprekerkasten kopen. ..............
.......Het gaat om je OREN. Niets is beter dan een blinddoek test: als je het niet hoort is het, althans op dat moment en voor jou, niet waar.
Een luidsprekerkast is natuurlijk heel wat anders. Daar spelen de constructie van de luidspreker zelf en de afmetingen en vorm van de kast een grote rol in de klankvorming.
Maar het ging hier over netvoedingskabels, en iemand die beweert daar verschil tussen te horen, die mankeert echt iets aan zijn oren.
JulietMikeBravo
aka Vagevuur
"en het "speeksel" van de zangeres is te horen!"
Deze kabels laten zelfs dingen horen welke je niet wilt horen 
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom die speakerkabels zo dik moeten, zolang ze natuurlijk dik genoeg zijn voor de stroom die er door moet.
Ik zie een luidspreker eigenlijk als een enkelfase enkelpolige lineaire motor, en bij elektromotoren gaat het eigenlijk altijd om de juiste stroom door een wikkeling; de spanning die daarvoor nodig is, is eigenlijk niet relevant, dat moet de motorregelaar maar oplossen.
Op dezelfde manier zou het voor mij veel logischer zijn als een eindversterker een gemoduleerde stroombron zou zijn, in plaats van een gemoduleerde spanningsbron. De weerstand en inductie van de kabels is dan niet meer relevant, en hoeft ook niet voor alle speakers gelijk te zijn.
Bij een eindversterker die als spanningsbron werkt lijkt een grotere leidingweerstand me overigens juist een voordeel; de stroom wordt dan meer recht evenredig met de spanning, en de invloed van de inductie (die natuurlijk frequentie afhankelijk is), en de tegen-EMK van de spoel die door het magnetische veld beweegt, worden relatief kleiner.
Die dikke luidsprekerkabel heb je wel nodig voor de demping : de dempingsfactor van je versterker gaat fel achteruit bij dunne kabels, en dan blijven de speakers naslingeren.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 29 oktober 2013 12:54:19 schreef SparkyGSX:
[....]
Op dezelfde manier zou het voor mij veel logischer zijn als een eindversterker een gemoduleerde stroombron zou zijn, in plaats van een gemoduleerde spanningsbron. De weerstand en inductie van de kabels is dan niet meer relevant, en hoeft ook niet voor alle speakers gelijk te zijn.
Dat is ook precies wat QAD doet met haar "Current Dumping Amplifier"
Bij een eindversterker die als spanningsbron werkt lijkt een grotere leidingweerstand me overigens juist een voordeel; de stroom wordt dan meer recht evenredig met de spanning, en de invloed van de inductie (die natuurlijk frequentie afhankelijk is), en de tegen-EMK van de spoel die door het magnetische veld beweegt, worden relatief kleiner.
Besef dat bij lage frekwenties de stromen veel hoger zijn dan bij hoge. Dat zou kunnen leiden tot een onbalans tussen hoog en laag, als de luidsprekerleidingen lang zijn.
Ik heb gewoon 2,5mm2 koperen netleiding liggen (Oude kleuren: rood, groen en grijs, om verwarring te voorkomen) en dat werkt prima, dus die 16mm2 verzilverde of zilveren kabel met vergulde stekers is echt onzin. De 2× 0,5 of 0,75 mm2 snoertjes zijn bij hogere vermogens waarschijnlijk wèl onvoldoende...
Overigens zal dit bij die QUAD niet uitmaken, omdat de versterker de stroom door de speaker bepaalt, onafhankelijk van de kabelweerstand
joopoldenzaal
Die dikke luidsprekerkabel heb je wel nodig voor de demping : de dempingsfactor van je versterker gaat fel achteruit bij dunne kabels, en dan blijven de speakers naslingeren.
De kabel weerstand staat wel in serie met de weerstand van de luidpreker wikkelingen.
Een paar Ohm meer is dus niet echt van belang voor de dempings factor.
Een kabel van 0,5 mm2 zal het in de woonkamer prima doen.
Het vermogen nodig in een woonkamer is sowieso laag.
Misschien gemiddeld 20 watt.
RobK
Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.
Op 29 oktober 2013 13:29:43 schreef joopoldenzaal:
[...]De kabel weerstand staat wel in serie met de weerstand van de luidpreker wikkelingen.
Een paar Ohm meer is dus niet echt van belang voor de dempings factor.
Nee, voor de dempingsfactor is het van belang te weten dat de kabelweerstand in serie staat met de uitgangsimpedantie van de versterker. Daar maakt een paar Ohm wel degelijk uit.
joopoldenzaal
De gelijkspannings weerstand van een luidspreker is al 4 of 8 Ohm.
Daar maakt 1 Ohm van de kabel weinig uit.
De impedantie van een 8 Ohm luidspreker is ongeveer 6 Ohm bij 1KHZ.
De draad weerstand bij 1mm kwd bij 4 meter lengte is ongeveer 0,06 Ohm.
maal 2=0,12 Ohm
De invloed van de kabel is dus ongeveer 2%.
In een stadion met kabel lengtes van honderden meters is het natuurlijk anders.
Er was thuis toch redelijk wat verschil na de 0.75mm² kabels vervangen te hebben door 2.5mm². (maar misschien lagen mijn 0.75 kabels in de verkeerde richting
)
ik heb hier nog een Elex-artikel over impedantie bij de hand genomen :
Bij een versterker met een dempingsfactor van 100 blijft er na 10 meter 0.75mm² nog 21 over, bij 4mm² kabel is dit nog 58.7
Zelf gaven ze een minimum dempingsfactor van 25 aan.
The Engineer
Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
Op 29 oktober 2013 14:08:29 schreef joopoldenzaal:
De gelijkspannings weerstand van een luidspreker is al 4 of 8 Ohm.
Daar maakt 1 Ohm van de kabel weinig uit.
Als je zo het vermogensverschil gaat uitrekenen maakt dat best wel verschil, ook bij die ene extra ohm.
bij 0 ohm kabel/4 Ohm speaker: 4V/4R = 1A dus 4W in je speaker.
bij 1 ohm kabel/4 ohm speaker: 4V/5R = 0.8A. P = I^2 *R = 2,56W!
Dat is een flink verschil al hoor. bij Bass is je impedantie gemiddeld lager, dus nog meer vermogensverlies in verhouding. en dat wil je toch niet
maar da's wat Tidak ook al zei.
Maar dan is een koperen, of liefst zilveren treinrails in je kamer wel wat overdreven hoor.
(Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom er geen Sense draden gebruikt worden zoals in groot vermogen voedingen? zal wel iets met capaciteit/antennewerking/fase te maken hebben. Ik ben audioliefhebber in de dop, dus ik wil dit graag weten
)
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Sensedraden zou inderdaad ook een mogelijkheid zijn, en het lijkt me duidelijk dat 1 ohm weerstand in de kabels bij een speaker van 4 ohm of 8 ohm echt wel veel uitmaakt, zolang de versterker een ding is dat domweg een spanning op de klemmen zet en dan moet het maar goed zijn. Als je in de versterker een stroom meetweerstand zou opnemen, en dat signaal als feedback zou gebruiken, zou het naar mijn idee niets meer uitmaken.
Als het allemaal puur ohms zou zijn, zou er ook geen frequentie afhankelijke component in zitten. Het lijkt me duidelijk dat de impedantie van de speaker bij lage frequenties ook lager is, en de weerstand van de kabels in verhouding dus hoger. Laat die lage frequenties nou net het grootste deel van de energie bevatten, en ook het gemakkelijkst zijn om die feedback lus goed voor te krijgen.
EricP
mét CE
(Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom er geen Sense draden gebruikt worden zoals in groot vermogen voedingen? zal wel iets met capaciteit/antennewerking/fase te maken hebben. Ik ben audioliefhebber in de dop, dus ik wil dit graag weten
)
Maak het en vraag er heeeeel veel geld voor 
Vroeger had Flipse MFB.
joopoldenzaal
Het vermogensverlies is niet zo belangrijk.
Dat beinvloed de geluids kwaliteit niet.
De dempings factor is wel belangrijk.
De conus moet in het juiste spoor blijven anders ontstaat vervorming.
Over de dempings factor heb ik dit met google gevonden:
Kan het echt zo zijn dat mensen de inwendige weerstand vergeten?
-------------------------------------------------
Er is nog een belangrijk aspect in het dempings verhaal dat nog wel eens vergeten wordt, en dat is de inwendige weerstand van de luidspreker.
Een 8 Ohm luidspreker heeft doorgaans een Ohmse weerstand van ca. 6 Ohm. Dat is gewoon de weerstand van het koperdraad van de spreekspoel.
Er wordt wel eens gedacht dat die weerstand niet meespeelt omdat 'ie zo'n inherent deel van de luidspreker zelf is, maar dat is een misvatting. Een elektodynamische luidspreker bestaat uit een spanningsbron waarvan de inwendige impedantie alle mechanische eigenschappen vertegenwoordigt (massa, veerkracht, ook de mechanische demping, indien aanwezig), de Ohmse weerstand van de spreekspoel en de zelfinducte van de spreekspoel. Deze laatste speelt meestal niet zo'n belangrijke rol, en als 'ie wel meespeelt maakt 'ie het alleen maar erger.
p.s Ik heb al wel eens gezien dat audio extremisten de serieweerstand vergaten. Kwakzalvers zijn niet zo bijster intelligent.
Een negatieve uitgangsimpedantie om de weerstand van de woofer zo veel mogelijk weg te laten vallen is bij actieve speakers niet heel zeldzaam, en het helpt echt 
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Wat denk je van "oxigen free" kabels? Ruisen die minder of zo 
Dat heb ik eens op microfoon snoeren gezien.
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Ik vind dat deze audio waanzin religieuze trekken krijgt. Houden audiofielen wel rekening met hun buren? Van groot belang wanneer je in een rijtjeshuis of een appartement woont.
Houden niet-audiofielen wel rekening met de buren? Vind je het zelf ook niet een drogargument?
Verplicht leesvoer voor iedereen: http://www.breem.nl/
Voetjes aan de grond