ik zou eens kijken bij de site van hackaday. Kom je de meest gekke dingen tegen omtrent van techniek en is ontzettend leerzaam.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 18 november 2013 19:53:15 schreef EricP:
Oude techniek. Voor through hole werkte het matig, maar SMD niet bruikbaar.
Oh, jammer, ik dacht eigenlijk dat dat best goed gaat. Blijkbaar heb ik dan geluk gehad met alle met stift getekende printjes de afgelopen jaren 
Dit is een powerdetector met een AD8307 die werkt tot over de 2 GHz
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 17 november 2013 22:22:30 schreef K7Jz:
Zoek studieboeken MTS/HTS elektrotechniek, verder kan je op internet natuurlijk ook alles vinden.Ik zou er wel voor oppassen dat je niet teveel tijd verspilt aan ellelange berekeningen over transistorversterking, weerstandsnetwerken en RLC netwerken.
Tot zover wel mee eens, maar...
Er zullen een hoop oude knarren beginnen te piepen als ik dit zeg:
Je kan je afvragen waarom je nog zover terug naar de basis wil als je tegenwoordig alles met een arduino of andere µC boardje van 2 dollar via ebay kan doen. En alle zaken die niet direkt daarmee lukken (10 Ampere schakelen, 230VAC schakelen, 500 Watt muziek) die zijn al honderdduizend keer uitgedacht en voorgedaan en ruimschoots op internet te vinden en vaak ook weer achterhaald (klasse AB versus klasse D versterkers etc).
Dan hier maar een piepende jongere knar. Je wilt zover terug omdat je juist NIET alles kunt doen met zo'n bordje en uitgekauwde concepten, vooral dingen die een beetje creatief zijn en zoden aan de dijk zetten. En niet in de laatste plaats omdat je niet met de handen hulpeloos in he haar staat als er eens iets mis gaat in zo'n uitgekauwd concept. Zeker voor iemand die een hoog schooladvies heeft en notabene zelf vraagt naar die basis, is het uitermate haalbaar en heeft het toegevoegde waarde om wat dieper in de basis te gaan zitten.
Op 18 november 2013 22:27:00 schreef Paloma:
[...]
Zolang TS weet wat hij bedoeld zie ik daar het probleem niet zo van.
Ik begin me nou echt een knar te voelen, maar dit is een uitspraak die voor mij stevig in de categorie "Famous last words" past. Natuurlijk is het heel belangrijk om zelf te weten wat je bedoelt, en ik vermoed dat de TS dat ook wel weet of er in elk geval bovenop zit als hij het niet weet... Maar op het moment dat je je in de materie gaat verdiepen is het ook wel heel handig om er ondubbelzinnig met anderen over te kunnen praten.
Bovendien is het verhaspelen van dat soort dingen ook een uitstekende manier om als beginner jezelf in de war te maken.
EricP
mét CE
Oh, jammer, ik dacht eigenlijk dat dat best goed gaat. Blijkbaar heb ik dan geluk gehad met alle met stift getekende printjes de afgelopen jaren
Als ik zo die letters eens zie, dan heb je dat vast niet allemaal met een stift getekend. Toch?
Overigens is het vrij grof opgebouwd (niks mis mee, als het voor jouw doel voldoet). Zet er eens een TSSOP chippie op...
Op 18 november 2013 23:00:16 schreef EricP:
Tevens kun je formules eenvoudig controleren door de eenheden in te vullen. De eenheid van de uitkomst moet dan ook weer kloppen.
Google is je vriend:
https://www.google.nl/search?q=9+volt+/+100mA
Op 18 november 2013 23:57:37 schreef maartenbakker:
[...]TJe wilt zover terug omdat je juist NIET alles kunt doen met zo'n bordje en uitgekauwde concepten, vooral dingen die een beetje creatief zijn en zoden aan de dijk zetten.
Een collega van mij (werktuigbouwer) heeft ooit een ballenkannon gemaakt met (o.a.) een arduino. De code heeft hij met google bij elkaar gejat, en het aansluitschema idem dito. De creativiteit zat in de mechanica.
Volgens mij is daar niets mis mee. Het gaat om de hobby en het leuke, dus maak gewoon wat je wil. Dan zie je vanzelf wat wel en niet werkt, en als het niet werkt ga je hulp zoeken: Google, de zoekfunctie van CO, CO-forum zelf (in die volgorde).
Edit: @EricP hieronder: Google kan je eenheden voor je controleren. Je rekenmachine kan dat niet. Natuurlijk kun je vinden dat je dat op papier zelf moet kunnen, maar de praktijk zal zijn dat TS of zijn rekenmachine pakt, of google.
EricP
mét CE
Google is je vriend
Dat zie je verkeerd. Google is je een van je grootste vijanden. Helaas hebben veel mensen dat nog niet door 
Maar als je bedoelt dat er veel te vinden is: zonder meer waar. Helaas vaak ook van bijzonder belabberde kwaliteit (zo je wilt: onzin). Soms moeilijk om kaf en koren te scheiden...
Maar goed, de TS heeft wat hints de goede kant op. We wachten af tot de eerste post in 'show your projects'.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Omdat de TS zoiets vroeg wat toelichting over simpele manikeren om pcbs te maken. Ik heb ook ooit belicht en toner transfer geprobeerd. Als het lukt ziet het er super uit maar ik vind het erg veel werk. Daarnaast ontstaan veel dingen bij mij tijdens het bouwen dus het meeste wat ik doe is dead bug. Daarbij frees ik soms vlakken en sinds kort gebruik ik een puntlasfreesje. Dat maakt vreselijk mooie ronde soldeer eilandjes. Dus zoals je ziet zijn er manieren genoeg.
Eric : dat is wel degelijk met een stift gemaakt. Die stift is een fineliner die ik heb gevuld met edding 3000 inkt. Ik gebruik daarnaast wat andere maten van edding. Ik teken simpele printjes vaak met de hand maar dit soort friemelwerk duw ik die pen in een HP plotter
De massa vlakken kleur ik dan met de hand (ik heb er twee gebouwd, was een powermeter voor in mijn meetzender, het ziet er grover uit dan het is. Dat ic is 2x2 mm en heeft 8 soldeervlakjes aan de onderkant, dus geen pootjes. De layout is voornamelijk bepaald met het oog op de RF eigenschappen. Je wil tenslotte geen power verliezen of resonanties in een powermeter, ziet er niet zo mooi uit als microstrip maar het is wat eenvoudiger goed te krijgen en bij te trimmen)
Die plotter komt van de maxwell stichting en was erg goedkoop, er zijn niet veel liefhebbers meer voor. Ik weet niet meer hoeveel maar ik dacht iets van 20 euro. Ik wil nog ooit een lasertje uit een dvd speler ofzo in de kop bouwen. Dan een board in sprayen met autolak en dan met de laser de lak wegbranden. Zo zou je ook silkscreens moeten kunnen maken. Na het etsen weer inspuiten met wit en dan alles wegbranden zodat de silkscreen over blijft. Zo'n laserkopje zou in die penhouder moeten passen. Ik moet alleen nog eens een rotte dvd speler vinden.
EricP
mét CE
dit soort friemelwerk duw ik die pen in een HP plotter
Zie je wel. Met een plotter gemaakt. En die schrijft met een stift
hahahaha.
Fotowerk valt wel mee. Als je de handigheid hebt. Als het ontwerp klaar is tot ongeboorde PCB... Meestal 20 minuten. Waarvan de meeste tijd wachten is.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Volgens mij is daar niets mis mee. Het gaat om de hobby en het leuke, dus maak gewoon wat je wil. Dan zie je vanzelf wat wel en niet werkt, en als het niet werkt ga je hulp zoeken: Google, de zoekfunctie van CO, CO-forum zelf (in die volgorde).
Daar is (om de reden die je meldt) ook niks mis mee. Je mag het anderen aanbevelen om die weg ook te nemen, je mag het ze ook afraden. Ik ben bij mijn weten nog nooit tegen iemand die vroeg hoe een arduino werkte begonnen dat hij eerst electronica moest gaan leren, maar als iemand electronica wil leren en je stuurt hem naar een arduino dan krijg je toch een reactie. Embedded systems is immers maar een klein deelgebiedje.
Jullie zijn wel bijdehand en verbeterden naar elkaar zeg pfoe.. Ik maak het liefst nuttige dingen waarvan het circuit al kant en klaar ergens staat zoals een usb stick ofzo.. hackspace lijkt me daar wel handig voor maar ken al die afkortingen en namen daar niet en wat waarvoor dient en als ik iets maak wil ik ook graag weten waarom het zo moet.
Wij leren de formules zo R=U:I [ohm]=[v]:[A] vandaar gebruik ik spanning/volt stroom/ampere weestand/ohm afwisselend je weet toch wat ik bedoel...
en arduino is te voorgekauwt het soldeer gedeelte is juist leuk en niet het coderen.
EricP
mét CE
vandaar gebruik ik spanning/volt stroom/ampere weestand/ohm afwisselend je weet toch wat ik bedoel...
Leer dat dan maar heel snel af. Het verschil tussen grootheden en eenheden is er niet voor niets! Iemand die het over een 'wattage' of een 'amperage' heeft, kan ik nou niet echt serieus nemen. Als dit al te moeilijk is, hoe moet het dan met gebieden waar enige kennis vereist is??
Ook in jouw formule zie je dus wat ik al eerder postte: je kunt met je eenheden eea. controleren. Als je snapt hoe eenheden in elkaar zitten, kun je met grootheden gaan spelen.
Als dit al te moeilijk is, hoe moet het dan met gebieden waar enige kennis vereist is??
Heb ik ooit gezegd dat ik dit moeilijk vind... Nee..
Ken je het wiel van ohm? ben ik ooit eens tegen gekomen in de elektuur of een van dat soort bladen.
http://faq.tweakers.net/cme/wetvanohm.html
En hoe je de formules toepast is mij om het even daar ga ik verder ook niet op in.
maartenbakker
Golden Member
Al doende leert men, jeugdzonde zullen we maar zeggen.
@marcoherremans: Ja we zijn hier inderdaad behoorlijk bijdehand, het leuke daarvan is dat je alle mogelijke informatie krijgt en vaak ook nog voldoende informatie om zelf een keuze te kunnen maken. Meer dan waar je om vroeg, beter dan te weinig 
zo had ik het nog niet bekeken, ergerde me eraan maar nu zie ik het positieve ervan in 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (70%)]
fred101
Golden Member
Het lijkt inderdaad pietlutten maar als je het vanaf het begin aanleert hoef je het ook niet af te leren. Want als je verder komt dan zijn er situaties waar je gesprekspartner je daardoor niet verkeerd begrijpt.
mHz is bv niet het zelfde als MHz
s wordt helemaal bizar, s is seconde maar S is siemens, maar je hebt ook s parameters en de Laplace s.
hFE is niet het zelfde als hfe
mOhm is niet gelijk aan MOhm.
meander
Spanning staat en stroom gaat!
Op 19 november 2013 19:59:09 schreef fred101:
hFE is niet het zelfde als hfe
Oei, nu ben ik wel eens erg benieuwd waar dit verschil inzit dan.
Leuk trouwens dat de *age discussie weer langskomt. Naar mijn mening is is bijv voltage een synoniem voor spanning en zegt het net zoveel. Ik betrap me er zelf ook vaak op om ze te gebruiken. Maar ik kan me wel voorstellen dat je je kan vergissen als je het over een wattage in paardenkracht hebt.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
"Wattage", is dat net zo iets als "Euroage"?
Het euroage van een pak melk is 1,09 en het literage van de melk is 1
Ik ben al een jaar of vijftig in de weer met elektriciteit en elektronica, maar het woord "wattage" heb ik nog nooit gehoord, laat staan gebruikt.
maartenbakker
Golden Member
Nog nooit een gewatteerd jack gedragen? 
Aan de andere kant zitten daar misschien watten in en geen watts of wattage.
Edit: een woordspelinkje, je kan immers zeggen dat iets dat gewatteerd is, wattage of wattering bevat.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (30%)]
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
EricP
mét CE
Naar mijn mening is is bijv voltage een synoniem voor spanning en zegt het net zoveel.
Het zou uit het Engels kunnen komen. Daar is het min of meer ingeburgerd, maar ook daar is de correcte term 'tension'. Nonsens als 'amperage' en 'wattage' kennen ze daar niet. En gewatteerd jack dan weer wel (met een wattage van 100 gram/m2?)
Dag Eric,
Op 21 november 2013 06:32:37 schreef EricP: Nonsens als 'amperage' en 'wattage' kennen ze daar niet.
- Citaat uit de Merriam-Webster Dictionary
Full Definition of WATTAGE
1: Amount of power expressed in watts
2: Dynamic or mental energy or appeal <the celebrity's high wattage>
See wattage defined for English-language learners »
See wattage defined for kids »
Examples of WATTAGE: Use a bulb with low wattage.
First Known Use of WATTAGE: 1903
- Citaat uit de Oxford Dictionary
Definition of wattage in English
Wattage: Pronunciation:
noun: an amount of electrical power expressed in watts.
example: the operating power of a lamp or other electrical appliance expressed in watts.
Groetjes
EricP
mét CE
Ja, en 'voltage' staat ook in de van Dale. Dat heet 'de taal leeft'. Daarmee bevestigen ze alleen dat er voldoende mensen in de buurt van de woordenboekmaker zijn die nonsens uitkramen. Ik heb het in 'het wild' nog niet gezien.
Kijk naar het eerste stuk politiek wat je ziet op TV en je wist al dat er een hoop onzin uitgekraamd wordt...