Wie kan mij helpen met het volgende.
Mijn vloerverwarmingspomp draait 365/7/24 dus ALTIJD!!
Nu worden de kranen van mijn vloerverwarming elektrisch open en dicht getuurd met 24 v AC door mijn thermostaat in de kamer.
Nu wil ik dat deze 24 volt een relais aanstuurt zodat daarmee de pomp aan en uit gaat. Vermogen pomp is ongeveer 65 Watt (reken 100 Watt).
Welk soort relais komt hier volgens jullie (kenners)het best voor in aanmerking. Ikzelf ben nogal een leek wat dit betreft.
Een doorsnee pompschakelaar wil ik niet want die werkt met een temperatuursensor op de aanvoerleiding en dat is niet wat ik wil.

Neem een relais dat netspanningen aankan en inductieve lasten. Er zijn genoeg 24V relais (let wel op dat je er een met een AC spoel neemt).

Hou als minimum 6 keer de nominale stroom aan dan zit je altijd goed. I = 100 Watt / 230V = 0,43 A. Ivm de aanloopstroom zou je 3A of liever nog meer kunnen gebruiken. 10A?

Zet een RC netwerk over de schakelcontacten van bijvoorbeeld 100 ohm - 100 nF.

Misschien moet je ook een RC-netwerk over de relais-spoel zetten, ik ken je aansturing niet, of die tegen inductieve lasten kan.

Let ook op de levensduur, neem er een die tegen vaak schakelen kan. 10 keer per uur (worst case) * 24 uur * 356 dagen (voor het gemak ook in de zomer..) = 85440 schakelingen per jaar. Veel relais zijn na de winter al kapot. In de praktijk zal het maar een paar keer per uur schakelen en alleen in de winter. Maar toch wordt het veel. Handig is dan een relais in een voetje zodat je hem kunt wisselen.

Relais genoeg bij Farnell, RS, Conrad etc.

En laat niet heel de zomer de pomp stil staan. Digitaal schakelklokje doet wonderen.

mooi klusje voor een solidstate relais (SSR), die hoor je ook niet steeds klikken.

Bedankt voor jullie meedenken.
Ik zoek iets kant en klaar, iets zoals inderdaad een SSR. Maar welke??????? Wie kan mij dat zeggen.
Is dit wat??
http://www.vanallesenmeer.nl/Relais-board-1-kanaals-5V

@K7Jz bedankt voor de tip maar ik had hier al over nagedacht. 1x per week gaan in de zomer de kranen open en dicht en eerdaags dus ook de pomp draaien.

@Shiptronic
De stuurstroom is AC (wissel) werkt dit ook met een SSR??
Ik kon er bij Conrad tenminste geen vinden die AC stuurstroom hebben.

Een relais is wat simpeler in dit geval. Een SSR zou je met een brugcel en condensator en weerstand kunnen gebruiken.

Toevallig onlangs zo'n schakeling gemaakt op mijn intergasketel, met dit relais: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/506666/.

Eigenlijk supersimpel: de 230 v voeding van het relais haal je direct van het aansluitpunt van het netsnoer in de ketel zelf, en de triggerspanning (eveneens 230v) komt van het aansluitpunt van de cv-pomp, eveneneens in de ketel.

Voordelen:
- geen kans op overbelasting schakelrelais cv-ketel
- mogelijkheid om nadraaitijd in te stellen voor de VVW-pomp, omdat het een relais met instelbare afvalvertraging is.
- werkt veel beter dan kantenklare pompschakelaars, omdat die vaak traag reageren (kan minutenlang duren eer je vvw-pomp dan aangaat, je ketel kan zijn warmte dan niet kwijt en slaat weer af, vervolgens slaat de VVW-pomp aan maar die pomt dan alleen koud water rond enzovoort.)
- ook als de verwarming niet gebruikt wordt, laat de ketel de cv-pomp automatisch 1x per 24uur een minuutje draaien tegen vastzitten. VVW-ketel loopt automatisch mee.
- en dit relais kun je gewoon direct met 230v aansturen (geen brugcel of wat dan ook nodig).

EDIT: had niet gelezen dat je wilde aansturen via de thermostaat. kan natuurlijk ook met dit relais, al weet ik dan niet zeker waar je dan de voeding vandaan moet halen?

Luuk68 bedankt voor je meedenken.
Inmiddels heb ik de volgende relais gekocht. stuurstroom 24 VAC en schakelstroom 230 volt.
Inderdaad zag ik de bui al hangen met een normale pompschakelaar dat het heel traag zou werken en alleen maar frustratie oplevert.
Dit is met 19 euro nog stukken goedkoper ook dan een pompschakelaar.

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/502777/Koppelrelaisblok-serie-49-Fi…?

Ik zou een thermostaat op het regelblok zetten dan blijft de pomp zolang draaien als het water boven de ca 25 gr is , anders blijft de laatste toegevoerde warmte wellicht ergens "hangen " en heb je een minder egale verdeling.

Een rc netwerkje over de contacten van het relais, maar ook over de contacten van wat dan ook het relais aanstuurt is niet onverstandig als je wil dat het lang meegaat. Dat blust de vonken.