versterker bromt

Ik heb een Technics versterker(SU 300)die geen geluid meer geeft maar bromt. De boxen zijn goed. Hij is ineens gestopt. Ik heb het apparaat open gemaakt en gekeken en naast de condensator zitten twee weerstanden waarvan er een erg heet wordt. De weerstand zelf werkt goed.Weet iemand wat er stuk is.

In de eerste plaats durven elco's in een oude versterker wel eens "uitdrogen".
Je zegt dat die ene weerstand zo heet wordt... Als ik er mag van uit gaan dat je dan niet bedoelt bedrijfswarm of bedrijfsheet, dan kan dit volgens mij wel eens slaan opeen (eind-)transistor die constant in geleiding is. Dat zou de reden kunnen zijn van die buitengewone warmte-ontwikkeling. Maar je zegt dat er geen geluid meer uitkomt... Het zou vreemd zijn dat de andere trap het ook laat afweten (stereo-versterker; 2 trappen: links en rechts).Je kan het volgende doen:
In de versterker zit een voeding. Meet eens met een degelijke Ampère-meter (altijd in serie meten met stroommeter, niet vergeten!) of de versterker een min of meer toelaatbare stroom trekt voorbij de voeding (d.i. wat uiteindelijk naar de versterker vertrekt). Kijk eventueel op het label achteraan hoeveel stroom het ding slikt volgens de fabrikant, en meet dan eens voor de voeding (laat de 230V passeren door je A-meter) of dat +/- klopt.
Verder kan je eventueel de eindtransistoren eens uitmeten, hiermee bedoel ik dus de diode die tussen de basis en emitter zit, en die tussen de basis en collector. Raadpleeg eventueel datasheets. En om een "echte" meting te krijgen moet je de torren uitsolderen. Als je ze terug monteert, doe dat dan naar behoren (niet alleen elektrisch maar ook mechanisch!). Houd er rekening mee dat je waarschijnlijk te maken hebt met transistorparen in de versterkertrap(pen), hiermee bedoel ik dat er zowel NPN als PNP te vinden zijn. Als je geen diodes kan meten in een tor, verwissel dan de metersnoeren even.
Verder... Redelijk weinig gegevens, niet veel mensen zullen je zomaar kunnen zeggen wat er scheelt. Ik kan je enkel vertellen wat ik zou doen, om te beginnen...
suc6
Koert
Laat weten als je iets vindt.

pff.....

Zoals ik het een beetje begrijp de torren nakijken en een koeling gebruiken\ ?? ;)

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ

koeling altijd gebruiken boven 300watt

Hallo er zit geen enkele transistor in het hele apparaat. De weerstand die heet wordt rookt en is nu licht zwart geblakerd (waarde 0.33 Ohm J). Wel is er een protector IC 501 en is er vanaf de voeding een bridgediode ? waarvan er twee een beetje zwarte pootjes hebben. Verder is er een Stereo amplifier die een grote koelplaat heeft.

De diode brug kan best kapot zijn ben ik dan bang :)
Meet de brug even door en desnoods vervangen.

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ

MADdie, als de lijntrafo van je TV kapot is, dan heeft meestal een aantal componentjes zwarte pootjes, behalve... de lijntrafo.

Als die pootjes van die diodes zwart zijn, dan is dat niet omdat die diode kapot was, maar omdat die teveel stroom moet leveren: er is een lek of kortsluiting in je amp en daardoor zakt de voeding door de knieën; wordt veels te warm en alles wat dan iet of wat weerstand biedt aan die niet-voorziene stroom krijgt het te verduren.
De versterker is waarschijnlijk opgebouwd rond een geïntegreerde versterker (een rechthoekig IC dat op een koelbalk gemonteerd is).

Met andere woorden: VERVANG die IC (gewoon de grootste die je kan vinden op de koelbalk), je kan er 80% zeker van zijn dat de boosdoener geviseerd is.

Waarschijnlijk staat er een vette DC (continu) op de uitgang en mag je van geluk spreken dat er vermoedelijk een degelijke condensator aan de uitgang hangt om de DC weg te krijgen. Anders heb je gewoon goede speakers die de DC konden verdragen.

Die zwarte weerstand soldeer je uit en vervang je gewoonweg. Als je die toch aan't vervangen bent, vervang hem dan direct door eentje met dezelfde ohmse waarde, maar hoger maximaal vermogen, kan nooit kwaad.

Als het niet op een halve euro aankomt, vervang dan de 4 diodes van de bruggelijkrichter (of gewoon de bruggelijkrichter, als die bestaat uit zo'n blokje).

Voor de rest kijk je zelf eens (voor je de versterker test!!) of er nix anders naar de zak is (zwart of onderweg).

Let er tussen haakjes op dat je die IC op de koelbalk monteert naar behoren, niet ff snel snel zonder pasta enz... We kennen dat, het plastic schroefje vervangen door een metalen, de mica weglaten,... niet gezond.
Voor de rest ook eens kijken of er geen printbanen zijn weggebrand. Als dit toch het geval is, krab je voorzichtig de groene vernis van de twee te verbinden uiteinden en vertint ze. Soldeer er daarna een stukje ontmantelde koperdraad overheen; een brugje.

Good luck en hopelijk krijg je 'm weer aan de praat.
Laat het dan eens weten, okay?

PS: als je ff laat weten welk nr er op die IC staat, kan ik je onmiddellijk vertellen wat het gaat kosten :-)

pff.....
High met Henk

Special Member

Hmm just a thought, maare, heb ik oit aan de hand gehad met een auto versterker.

Had hem aan een voeding gehangen die niet genoeg stroom kom leveren als de speaker eraan hing als load. Dan sprong de current limiter erop en eraf, en dat resulteert dus in een oorverdovende brom van continu in en uitschakelen van de speaker.
Jij hebt een te hete weerstand, als die ergens met de voeding verbonden is dan zou het kunnen zijn dat deze dus ook teveel stroom levert en daardoor telkens op de current limiter springt. Lijkt me stug, maar als je straks een nieuw (vaak duur) ic koopt, en de jouwe blijkt niet het probleem te zijn. Tja. toch zonde.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Heb voor een collega een auto versterker gerepareerd, waarbij de linker eindtrap eruit lag, hierdoor was de voeding kortgesloten, en werkte de rechter dus ook niet meer terwijl die nog gewoon goed was.

Hallo allemaal, dank voor jullie reacties. Koert over de IC: het nummer is STK 4141 II (en verder staat er op Stereo Amplifier). Als ik hem los maak zit er wit poeder tussen? Ik heb nooit een vastgemaakt, maar daar moet dus pasta tussen? En plastic schroeven? Koert als je zou kunnen zeggen wat zo'n IC kost dan heel graag. Tot later

Hier kost de STK4141 ca. 500fr; 12EURO dus.
Ja, dat wit poeder waarover je het had, dat is dus waarschijnlijk ooit pasta geweest. Je vraagt best even wat je nodig hebt van montagemateriaal om de IC te monteren, als je hem moest gaan kopen. Maar meestal mogen die IC's geen elektrisch contact maken met de koelbalk; vandaar die isolatiepasta en soms zelfs een mika-film ertussen. En vandaar dus ok de plastic schroefjes in sommige gevallen. Als je het vraagt aan de verkoper zal die je wel kunnen zeggen wat te doen.

pff.....

Ehm, pasta isoleerd niet...... sterker nog het geleid (ei of ij ? :)), zeer goed, door het aluminium wat er in zit. Beste manier is een mika (of siliconen), plaatje

Hallo,ik heb de bridge diode veranderd en de weerstanden (die verbrand waren) vervangen. De IC kost hier 16 euro en heb ik niet direct vervangen. Nu gebeurt precies hetzelfde; de weerstand en de bridgediode worden heel warm. Ik heb gemerkt dat als ik de snoeren van de boxen eruit laat dat het dan goed gaat en er niks warm wordt. Pas als de boxen aangesloten zijn begint het. De boxen zelf zijn goed (getest m.b.v. ander apparaat)

Ronald45

Golden Member

Op do 26-09-2002 23:23:04 schreef Carlos:
Hallo,ik heb de bridge diode veranderd en de weerstanden (die verbrand waren) vervangen. De IC kost hier 16 euro en heb ik niet direct vervangen. Nu gebeurt precies hetzelfde; de weerstand en de bridgediode worden heel warm. Ik heb gemerkt dat als ik de snoeren van de boxen eruit laat dat het dan goed gaat en er niks warm wordt. Pas als de boxen aangesloten zijn begint het. De boxen zelf zijn goed (getest m.b.v. ander apparaat)

Goede kans dat de stuurversterker van de eindtrap kapot is.
Die zet de eindtrap dan in volle geleiding, en zet zo'n 40 volt op de boxen (waarschijnlijk hoor je dan ook een tik in je boxen als je hem aanzet)

Wat ik vreemd vind - waarom bestel je geen schema van de versterker, en dan gaan meten waar de storing zit?

Is toch de enige manier, willekeurig "blokjes" vervangen lost m.i.z. niks op, en is vooral zonde van het geld om erop te "gokken"

Misschien moet je dan toch ff nadenken en tot de vaststelling komen dat je misschien beter WEL dat IC vervangt, of (als je zeker wilt spelen) op z'n minst eens een data sheet downloadt om wat uit te meten aan het IC. Als je 4 kapotte wielen op de auto hebt ben je toch niets met één nieuwe band...?!

pff.....

Okee ik zal gaan meten, maar waar haal ik de datasheet / schema van de versterker vandaan?????

Gewoon met Google intypen TDAblablawhatever, al of niet gevolgd door data of data sheet. Meestal kan je dan wel volgens de pinconfiguratie beginnen meten (hoeveel spanning er op de uit-pin staat, enz...).
Koert

pff.....

Ik heb gemerkt dat als ik de snoeren van de boxen eruit laat dat het dan goed gaat en er niks warm wordt. Pas als de boxen aangesloten zijn begint het. De boxen zelf zijn goed (getest m.b.v. ander apparaat)

Dan kan je toch best de STK4141 vervangen. Ik heb onlangs een eindversterker hersteld met ongeveer hetzelfde probleem, daar was ook de STK modeule defect. Het gebeurt regelmatig dat die modules defect gaan.

High met Henk

Special Member

Op vr 27-09-2002 02:50:54 schreef rfbroek:

[...]

Goede kans dat de stuurversterker van de eindtrap kapot is.
Die zet de eindtrap dan in volle geleiding, en zet zo'n 40 volt op de boxen (waarschijnlijk hoor je dan ook een tik in je boxen als je hem aanzet)

Wat ik vreemd vind - waarom bestel je geen schema van de versterker, en dan gaan meten waar de storing zit?

Is toch de enige manier, willekeurig "blokjes" vervangen lost m.i.z. niks op, en is vooral zonde van het geld om erop te "gokken"

Hmm zoals hij omschrijft, gaat er een mega stroom lopen door de diodes, want die worden heet. Dus ergens wordt veel vermogen gevraagd. Je komt aan met de eindtrap, en dit is ook hetgene wat ik vermoed, maar dan kan hij toch gewoon een DC spanning meten aan de uitgang als er geen input is??
Check eens ff of er een DC spanning is. zo ja, dan kan hij bijna zonder meer de versterkingsmodule vervangen. (P.S. Zet er dan meteen een current limiter in, want deze is dus blijkbaar niet voorradig en misschien ook meteen een Dc blokker, zoals velleman deze levert. dan kan er geen Dc bij de speaker meer komen.)

PS. Ik heb ff gekeken, maar op marktplaats kost dit type haast nix en zo'n heel bijzonder ding is het niet, dus misschien dat het wel de moeite gewoon niet waard en je beter een andere versterker kan kopen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???