Hallo,
Dit onderdeel is gemonteerd op de achterzijde van een Sony TA-313L versterker uit 1978. Weet er iemand wat de juiste functie ervan is?
Grtn,
Kenneth
Volgens mij is dit een "retro-fit"-actie geweest van iemand die van echo houdt.
Het lijkt me nl. is een nagalmveer: het ene spoeltje brengt een veer in beweging en het spoeltje aan de andere kant werkt als opnemer.
@Aart hieronder: Echt nooit geweten!
[Bericht gewijzigd door Sonytech op (13%)]
Volgens Google zit er ook daadwerkelijk een 'Reverb' knop op.
En een microfooningang met mix-knop, het lijkt me een soort oude Karaoke-voorziening (hoe lang bestaat dat ? ) Heel apart.
ik reagerde niet, want dacht idd ook nagalmveer, maar achterop een versterker had ik hem niet eerder gezien..
Er staat inderdaad een reverb en mixing knop aan de voorkant van de amp bij de microfoon aansluiting. Het betreft een Sony TA-313L uit 1978. Heb deze kunnen kopen voor een prikje. Lampjes waren defect maar heb deze vervangen door LED's. Dus heb blijkbaar iets zeldzaam gekocht 
@Pertinax : kapje zat erbij dus amp is compleet
Het was in elk geval zo uniek dat de Service Manual begon met uit te leggen hoe het nagalmcircuit werkt. Dat ik dat nog nooit gezien heb in de jaren dat ik die manual zeker wel een paar keer doorgekeken moet hebben, dat is me een raadsel.
[color=grey]Ik geef trouwens bonuspunten aan degene die mij kan uitleggen waarom de ene uitvoering van deze versterker maar 85 Watt uit het lichtnet zou opnemen, terwijl de andere 200 Watt nodig heeft om hetzelfde uitgangsvermogen te fabriceren. Dat was bij heel veel versterkers uit die tijd en ik heb daar ook bij Sony HQ nooit een antwoord op gekregen...[/color]
Dus Sonytech heb ik uw onderschrift ' Verbaas u niet, verwonder u slechts' extra in het licht gezet 
De service manual had ik reeds gevonden. Dank vr de link!
Ivm wattages, zou zeggen dat de ene groene energie gebruikt en de andere niet maar dat bestond toen nog niet 
[Bericht gewijzigd door nk006 op (26%)]
EricP
mét CE
F*ck-up van de documentatie-schrijver. Zal wel iets met stroom en spanning gerekend hebben en dan ontdekt hebben dat een stroom van 0.8A ofzo bij 240V 200W is, en bij 110V 85W... Bijna goed zeg maar.
Heeft er iemand een user manual van dit toestel? Je kan 4 boxen aansluiten op dit toestel. Als je groep A en B tegelijkertijd inschakeld worden de speakers uitgeschakeld. Het is ofwel A of B.
Is dit normaal?
Grtn,
Kenneth
Ja toen stoten we per ongeluk tegen de versterker terwijl het volume op vol stond, dat was dus onweer voor een hoorspel. 
Op 18 december 2013 00:21:58 schreef nk006:
Heeft er iemand een user manual van dit toestel? Je kan 4 boxen aansluiten op dit toestel. Als je groep A en B tegelijkertijd inschakeld worden de speakers uitgeschakeld. Het is ofwel A of B.Is dit normaal?
Grtn,
Kenneth
Ik heb geen user- of servicemanual voor je, maar misschien wel het antwoord.
Heb je dan ook daadwerkelijk twee paar speakers aangesloten of maar één?
Sommige versterkers zetten bij inschakelen van het B-paar de speakers in serie en als dan niks is aangesloten op één van de aansluitingen-sets hoor je dus niks.
Een link naar de Service Manual was hierboven al gegeven...
Daaruit blijkt dat als A en B samen ingeschakeld zijn de luidsprekers inderdaad in serie geschakeld worden, dus als je dan geen vier speakers aangesloten hebt dan is heb je in die stand inderdaad geen geluid.

@Sonytech : Ik wist niet dat dit bij deze oude versterkers zo werd uitgevoerd. Daarom ging ik er vanuit dat het mogelijk een defect was en daarom het schema hiervan nog niet in detail had bekeken. De geanimeerde gif is heel duidelijk hieromtrend.
Dank voor uw reactie.
Grtn,
Kenneth
Hier vind je technische gegevens en een service manual.
http://freeservicemanuals.info/nl/servicemanuals/viewmanual/Sony/TA313…