vmsw
Veilig Met Stroom Werken! (VMSW) en METEN = 100% zeker weten!
In een schema van een klapschakelaar staat er ook een weerstand (zo ziet het tekentje eruit) met daarbij 100H, is dit gewoon 100 ohm.. of wat is dat???
Het schema:
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=clap-inter.jpg
(met dank aan Thomas)
Op 19 oktober 2004 19:12:54 schreef vmsw:
In een schema van een klapschakelaar staat er ook een weerstand (zo ziet het tekentje eruit) met daarbij 100H, is dit gewoon 100 ohm.. of wat is dat???
Het schema:
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=clap-inter.jpg
(met dank aan Thomas)
100 henry (H) is wat groot, misschien 100µH ? 
Maar het is inderdaad een weerstand volgens mij, een spoel is hier niet logisch.
vmsw
Maar wat is Hendri nou voor een maat?
En weet iemand of het micro henri of henri is?
Of is het geen Henri o.d.
Alvast bedankt
[Bericht gewijzigd door vmsw op ]
elektron_
beetje gek
Op 19 oktober 2004 19:46:47 schreef oorpijn:
Typo.
Het moet een weerstand van 100 kOhm zijn.
Dan maak je van de eerste trap een verzwakker !!!
Zie eerste plaatje hier:
http://users.pandora.be/dimitrirejek/opamp.htm
dus met 100 Ohm maak je er een versterer van die 470 of nog wat minder versterkt.
[Bericht gewijzigd door elektron_ op ]
vmsw
Anoniem
Op 20 oktober 2004 16:10:23 schreef vmsw:
Dat begrijp ik niet helemaal!
Wat moet ik nou doen?
100H zou een spoel zijn van waanzinnige afmetingen.
Het is hetzelfde symbool als de andere weerstanden.
Zal wel een typfoutje zijn, dus toch 100k.
Neem gewoon een 100k weerstand, kan nergens kwaad voor.
GvdH
webmaster www.hobby-electronics.info
Zoals elektron_ al zei, moet je voor die 100H een weerstand van 100 ohm nemen (dus niet 100k). Het microfoonsignaal wordt dan 47k/100 = 470 keer versterkt.
Zie ook: http://home.planet.nl/~heuve345/nl/electronics/course/lesson9.html#9_2
vmsw
Ik probeer zogauw ik de onderdelen heb, het uit met een 100K, als dat niet werkt een weerstand van 100ohm....
Kan dit geen kwaad?
(jullie spreken elkaar geloof ik een beetje tegen...)
ik zou het gewoon proberen.. het is of 100k of 100 ohm (of 100M
) .. begin met de hoogste en probeer ze allemaal
PaWoN
Martijn Berntsen
pe4mb
zweetvoetje
Free the whales!
Het is 100kOhm. Waarschijnlijk gaat het om een kristalmicrefoon, o.i.d. Iets met een zeer hoge uitgangsweerstand. Ik geloof dat die weerstand erop moet om alle frequenties goed door te laten komen. Ik heb het wel vaker gezien voor pick-up elementen.
Nou ja, trouwens nu ik ff beter kijk zie ik ook die tegenkoppelweerstand van 47 K. die lijkt me ook een beetje te klein dan. Probeer ze allebei maar. de mic zal het wel overleven.
[Bericht gewijzigd door zweetvoetje op ]
Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Valt het dan niemand op dat de niet-inverterende ingang aan massa ligt 
Ik ga er niet vanuit dat die opamp symetrische gevoed wordt, want anders kan er dus een flinke negatieve spanning op de ingang van je logica terecht komen.
Wel slordig om die te begrenzen op de maximale sinkstroom van je 741 
In ieder geval vermoed ik dat het zou gaan om 100 Ohm, omdat je bij 100k geen enkele versterking overhoudt.
Volgens mij is het geen 100 kohm, dan zou het een tikfout zijn en dat geloof ik niet.
Er wordt volgens mij gebruik gemaakt van een gewoon electreet-microfoontje gevoed via de R van 10k, dan is de versterking van 470 x (dus R van 100 ohm) wel gepast denk ik.
Als je op zeker wilt zijn moet je misschien gewoon op zoek naar een wat uitgebreider gedocumenteerd schema. 
Dit ziet er vrij primitief en oud uit.
[edit]
@ `bovenbuurman': U heeft gelijk, maar het ding hoeft dan ook alleen maar een enkele (negatieve in dit geval) impuls flink te versterken.
[Bericht gewijzigd door Aart op ]
Als je een weerstand van 100K gebruikt dan wordt dat icm de 10 nF condensator een hoogdoorlaatfilter met een kantelfrequentie van 159,15 herz.
Lijkt me niet wenselijk eerlijk gezegd.
zweetvoetje
Free the whales!
Ja, dat klopt, maar met 100 Ohm wordt het een nog hoger kantelend filter.
[Bericht gewijzigd door zweetvoetje op ]