MiTcHeLL
May The Source Be With You
Ik wil een klein 2 wiel aangedreven wagentje (aan elk achterwiel een motor)gaan maken hij is uitgeruste met ir om dingen te onwijken dat gedeelte zal wel lukken maar
als ik nu spanning op de motoren zet zal het wagentje rechtdoor gaan rijden, en da vindt ik niet leuk 
hoe maak ik iets dat hem gewoon kris kras laat rijden.
o ja ( ik gebruik geen microcontrollers kan namelijk niet programmeren)
en het is de bedoeling dat hij gewoon uit zn eigen rondrijd dus niet bestuurbaar
Alvast bedankt 
Sorry Mitchell, ik vrees dat dat toch echt met microcontrollers moet, ik denk niet dat er analoge componenten zijn met 'random' waarden...
Wat je zou kunnen doen is met een pulsgenerator (NE 555 bijv.) en een counter hem om de zoveel pulsen een van de twee moteren andersom te laten draaien.... dit is niet random maar als je het maar een beetje onlogische op de counter aansluit lijkt het wel zo !!
MiTcHeLL
sytse
Euh......
Het is echt veel handiger om een microconrtoller te gebruiken. Als je die tutorial van Bastiaan doorleest kun je ineens wel programeren, let maar op
.
Op di 24-09-2002 19:29:22 schreef MiTcHeLL:
de motor moet niet omdaaien maar langzamer en sneller draaien aan 1 kant
dan gebruik je voor de spanningsregelaar aan die ene kant toch zo'n potmeterIC'tje waarvan je de waarde met pulsen kan verander !?
MiTcHeLL
MADdie
Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ
Wat ik zou doen als je geen µC's hebt of wil gebruiken e.d.
Je printer poort 
En wat je dan kan doen is een H-Bridge gebruiken.
Dan kan je beiden motortjes voor en achteruit laten draaien. Dus als de een vooruit gaat en de ander achter uit, kan hij zoveel mogenlijk draaien e.d.
Denk er maar ff over na.
MADdie
Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ
OK ok
maar als je eerst alles test met de printer poort.
En dan uiteindelijk een draad loze verbinding met de printer poort behoud ?? IR of radio grafies?
Maar alles wat ik aan een PIC of andere IC's hang test ik eerst met mijn LPT poort, aangezien IC's meestal 5v hebben en de printerpoort ook.
MADdie
Owh wel degenlijk 
JE hebt a/d convertors (1 naar bijvoorbeeld 8 uitgangen), maar ook D/A convertors.
Als je dan de 8 uitgangen naar 1 "kanaal" laat toevoegen. Zal die verschillende frequenties uitzenden, als je daar een torretje aan zet en een IR led heb je een Zendertje 
Bij de ontvanger doe je het omgekeerde, een IR transistor aan de digitale ingang en heb je 8 uitgangen.
Theoretish moet het kloppen (heb het zelf nog nooit gedaan).
En jah ik weet dat ik veel tik fouten maak
radiografies of radio graphisch 
Hoe zorg je bij zo'n infrarood 'zender' eigenlijk voor synchronisatie? Je hebt maar 1 kanaal dus de ontvanger weet nooit welke puls wat is lijkt mij.
MiTcHeLL
Oke nog 1 x dan maar IK WIL DAT HIJ UIT ZN EIGEN !!! IK HERHAAL 'EIGEN' RONDRIJD .
ZONDER communicatie dus ZONDER ,ir,hf,geluid,licht,weet ik veel wat 
iemand ideen
Missichien heb je hier nog wat aan : http://www.circuitsonline.net/artikelen/view.php?id=4
OMDAT hij namelijk elke keer niet even ver draaide, omdat de condensator de ene keer langer geladen werd als de andere keer. Misschien kan je zoeits ook toepassen met een soort timer op een condensator op een tor !
Heb hier nog wel een artikeltje over een robotje wat altijd naar de lichtste plaats toe rijdt.
Kan het wel inscannen.
Roel
Hieper de piep!
hugo, mag ik het ook graag in mijn mail box ontvangen??
[Bericht gewijzigd door Roel op (17%)]
MADdie
driess94@popstar kan ik max 20 Mb in krijgen 
Ik zou ook wel een kopietje willen, altijd ff leuk om er naar te kijken, plus ik zet hem well ff online als jullie dat willen.
Stuur ik het naar jou Maddie, als je het online wil zetten dan.
2 files 800kb totaal
dol**fijn ook ok?
MADdie