Je mooiste meetapparatuur. Deel 7

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

't Is hem gegund hoor, maar ik weet nog steeds niet waarom (Dit forum is immers om van te leren ;) )

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

Ha die Tidak Ada,

Tja waarom, ik kan mij herrinneren dat ik jouw ook eens iets heb opgestuurd...
Rede, omdat ik het je gun, dat geld ook voor Fred en wat anderen hier op het forum.
Dat is voor mij de rede :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fred101

Golden Member

Blacky, you have meel.

Tidak, iemand moest zich toch bekommeren om het lot van verweesde en dakloze meetapparaten.. ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik sla even over, en wacht geduldig tot er een keer een 4-kanaals Hameg DSO beschikbaar komt.

:)

If you want to succeed, double your failure rate.
blackdog

Golden Member

Jochem, hahhahaahahahahhahahahaha

;-)
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

@ Blacdog:
Het is ook maar een plagerijtje :)
Ik ben ook niet jaloers (echt niet!). 't Is Fred ook zeker gegund!
Alleen valt mij op dat ík heel vaak wat moet kopen ;(
Toch bedankt voor die buisjes (moest ik wel even opzoeken tussen de 1500 andere, ik wordt een dagje ouder..) 't was dan ook niet tégen jou bedoeld...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Tidak: Een website beginnen helpt ;-)

Veel van de apparaten die ik gekregen heb waren defect, 30 jaar niet gebruikt of onbruikbaar zonder andere hulpmiddelen.

Vaak gaat er ook iets aan vooraf (varieert van advies voor iets tot hulp bij een reparatie of calibratie) Ook krijg ik dingen van mensen die van mij weer apparaten hebben gehad of ik heb wat geruild.

Voor die GR1602A hier boven heb je bv een heel nest ander spul nodig om er ook maar iets mee te kunnen (een IF amp/detector, een GR mixer, de nodige GR-874 adapters, kabels en stubs, twee voedingen en twee unit oscillators (en een beetje ervaring met admitantie en impedantie metingen. Ik heb bijna al die accessoires maar mijn mixer was defect (doet het weer), maar ook was een voeding en een unit oscillator dood. Dat alles werkt weer op e Unit oscillator na. Maar ik denk dat ik de fout gevonden heb. En zover ik van wat andere verzamelaars weet zijn er ook maar heel weinig GR liefhebbers in Nederland.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rbeckers

Overleden

Jochem, een 6,5 digit DMM heef blackdog misschien wel over. ;)

Wasluis1971

Golden Member

Op 4 februari 2014 19:02:18 schreef fred101:
Die is mooi ! Hoeveel uA is volle schaal ?

100 microampère volle schaal.

Dit heb ik destijds zelf proefondervindelijk vastgesteld, een handleiding van deze meter ontbreekt namelijk. Zelfs op Google kan ik over dit specifieke apparaat niets, maar dan ook helemaal niets vinden...

Toch heb ik wel met dit apparaat gewerkt, zij het niet erg vaak. Het stond ik een werkruimte waarin regelmatig met statische ladingen en/of elektromagnetische straling werd gewerkt. Om te voorkomen dat (het binnenwerk van) de spiegelgalvanometer daaraan zou worden blootgesteld, werd dringend geadviseerd om de ingang kort te sluiten als het apparaat niet in gebruik was, zie foto:
http://www.uploadarchief.net/files/download/kortgesloten%20ingang%20spiegelgalvanometer.jpg

Anno 1996 vonden de collega's bij mijn destijdse werkgever dit apparaat maar een log, lelijk ding. Niemand wilde het hebben. Uiteindelijk werd besloten dat ik het apparaat mee naar huis mocht nemen, ik was de koning te rijk!

Leve het transistortijdperk!
fred101

Golden Member

Ik heb er ook een kortsluitdraadje zitten. Het is grappig als je daar een magneetje langs beweegt. Van de mijne is ook helemaal niks te vinden.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

@Wasluis1971:
Heb je al eens in Wikipedia naar Kipp-Delft gezocht? http://nl.wikipedia.org/wiki/Petrus_Jacobus_Kipp en http://nl.wikipedia.org/wiki/Salm_en_Kipp
Schijnt een oud bedrijf te zijn dat in 1830 is opgericht en naderhand is overgnomen door ENRAF-NONIUS... :)
De oude apotheek waar het mee begon bestaat nog en er zit een Kipp & Zonen in het Delft Techpark, die in in apparatuur voor zonnewarmte metinge doet [url]www.kippzonen.com ..[/url]

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

Ha die Fred,

Je postduif is onderweg, bij voldoende inzet dropt hij het morgen op je erf ;-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Hoi blackdog,

Gezien het formaat denk ik eerder dat het per pelikaan gaat >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

De pelicaan is geland. Om 17:00 had ik de hoop opgegeven maar om 18:00 stond de post op de stoel.

Hij is echt vreselijk mooi gebouwd. Hij lijkt wel nieuw. Heel erg bedankt Blackdog. Ook gaaf dat de originele doos en manual er bij zit. Ik wilde hem gelijk proberen. Ik had nog een ingepakte 4,5V batterij. Die ligt al een jaar in de weg in mijn lab, ik heb hem vorige week bij opruimen nog gezien. Ik heb een uur lopen zoeken en 1 ding weet ik zeker. Ik heb hem heel goed opgeruimd, te goed ;-) Morgen even een nieuwe halen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
blackdog

Golden Member

Hi Fred,

Mijn koningkrijk voor een 4,5V batterij!!! *grin*
Ik hoop dat hij binnenkort in je vitrinekast prijkt ;-)

Ik heb hem denk ik een jaar geleden nog getest, zoveel knoppen.
Hij is bijna net zo ingewikeld als een Hameg HMO3044...

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
If you want to succeed, double your failure rate.

weer een toestel erbij, en ja weer een voeding :) een delta es030-5

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/20140207_163758_zps7fd12234.jpg

ook een foto van de binnenkant, dit model hier zat voorbij zien komen maar geen inside foto's..
http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/20140207_164435_zps46b1a2a8.jpg

ook een 20 jaar oud alweer, maar werkt prima en zonder bijgeluiden.
heeft er iemand een service manual van de sm075-2 ? ben benieuwd wat de verschillen zijn tussen deze 2 voedingen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Mooi compact doosje! Heb je toevallig ook al bekeken hoe netjes de uitgangsspanning is? Ik ben wel benieuwd naar de gevolgen van het schakelen.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
fred101

Golden Member

Dat is een mooie compacte voeding. Ook mooi duidelijk afleesbaar.
Hoeveel voedingen heb je nu ? 1 per Fluke multimeter >:-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

toevallig onlangs een eletret micro versterker gebouwd. tijdens het afregelen zat er een zoem in die op een accu niet aanwezig was. toen eens op alle voedingen getest, tevens de scope erop gezet. de geschakelde delta's waren het stabielste van allemaal. de zelfbouw elektuur 81 en andere lineare voedingen waren niet zo stabiel.

er kwam bij de elektuur 81 voeding nog een ander probleem naar boven, er leek een relais voor de tab omschakling niet te werken, leek vastgeplakt te zijn. dus ander relais erin gezet, maar nog kwam bij 17v meteen trap 3 ( 65v) al in. bleek bij de ombouw een verkeerde aansluiting van de wisselcontacten gebruikt te zijn. ik meende ook al dat het ding snel de fan startte met lichte lasten onder de 17v :)

de delta geeft met inschakelen van 5 amp op de output geen krimp, geen zichtbare dip of dergelijke. wat ik wel mis tov de sm-7020d is de knop die de limits laat zien, de tenturns maken gokken op de juiste grenswaarde voor de stroom niet simpel. het nadeel van het voordeel is het gewicht van 1,8kg. je kunt geen banaanstekker insteken zonder dat het ding verschuift.

@fred, voor elke nieuwe voedings aanwinst ging er ook een vergelijkende lineare uit, de planken zijn toch al vol. er staan nu 4 schakelende en 5 lineare voedingen, geen meer van 30 kilo ;)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Maar heb je de uitgang ook op "gras" gechecked of heb je geen scoop met een delay'ed tijdbasis?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Mooie voeding, klein maar toch best wel veel vermogen. Hoeveel kost zoiets nou (via marktplaats oid)?

In ben deze op marktplaats verscheidene keren tegen gekomen zo rond de €80,- a €100,- beetje afhankelijk va de staat natuurlijk. Al worden ze er ook opgezet over de €200,- al kan ik me niet voorstellen dat deze dan snel verkopen.

blackdog

Golden Member

Hi Heren,

Tja, zo'n Delta wil ik ook wel een keer testen.
Maar de meeste verkopers denken goud of antiek in handen te hebben...
Totaal gestoorde prijzen zie je voorbij komen voor aparatuur die meer dan 20 jaar oud is.

Maargoed, hopelijk leg ik ook nog eens de hand op deze Delta voeding zoadat ik daar eens goed aan kan meten.
Wat verder leuk is aan deze voding, is het IC dat er in zit, een LM614.
Dit is een Quad opamp met een TL413 referentie er in.
Alles wat je nodig hebt voor het bouwen van een lineaire voeding!

Aan het schema is goed te zien, dat ze hun best hebben gedaan schakelpulsen buiten de deur tehouden.
Maar wat ik me dan afvraag is, hoe snel en goed is hun stroombegrensing?
Zal het toch zelf moeten testen :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

ben bezig geweest met de "gras"test. maar omdat ik de scopes bijna nooit gebruik is de delayed time al helemaal een gezoek. ik had van elke voeding waarden, maar gezien de waarde nogal verschilt per instelling op de scope weet ik het ook niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit topic is gesloten