Techno Turk
DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca, rijbewijs B/AM......en zwemdiploma A, mijn eerste gerepareerde apparaat was snaartje vervangen in onze cassette speler toen ik 9 jaar was. :)
Ik heb een oude TELEFUNKEN JUBILATE-1161 SERVICE MANUAL
Als ik hem aan zet word trafo 2 loei heet met knetter geluid, aleen het 7v gloeilampje brand dan,
Op het uitgang van het brugcel(aeg b250 c75 p) meet ik maar +8v deze moet volgens het service manual +253v zijn. ook heb ik het uitgangs pin van het brugcel los gesoldeerd, Ook dan meet ik +8v.
Daarna heb ik van het trafo 2 de hoogspanning los gesoldeerd hier meet ik ~160v waarna ook het geknetter er niet meer is.
Is hier de brugcel aeg b250 c75 p defect ?
en als deze defect is wat is dan het beste, zelfde soort brugcel of een nieuwere type ?
plaatje is van google maar is het zelfde soort brugcel
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De brugcel zal in elk geval defect zijn, maar controleer ook achterliggende zaken zoals de afvlakelco. Ook de koppelcondensator van de eindtrap dient altijd vervangen te worden als het nog een originele papiercondensator (bijvoorbeeld type ero rotje, wima dropje) is.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (45%)]
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Gebruik bij het opstarten van een radio altijd een gloeilamp van 60 watt in serie met de netspanning. Als er iets teveel stroom gaat trekken zorgt de gloeilamp voor een stroombegrenzing.
Als de lamp fel gaat branden is er iets flink mis met de radio. Als de lamp heel even oplicht om daarna flauw te gaan branden zit er in elk geval geen ernstige kortsluiting in het toestel.
Naast de brugcel die defect kan zijn, komen ook de afvlakelco's C43 en C42 in aanmerking als oorzaak van een te hoge stroom door de voedingstrafo.
De eerste preventieve stap die moet worden genomen bij het repareren van zo'n oude buizenradio is het vervangen van de koppelcondensator tussen de voorversterker en de eindbuis. In mijn schema is dat C32 van 0,01µF.
Techno Turk
DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca, rijbewijs B/AM......en zwemdiploma A, mijn eerste gerepareerde apparaat was snaartje vervangen in onze cassette speler toen ik 9 jaar was. :)
Bedankt voor het goeie gloeilamp tip 
C42,C43 zitten samen in 1 grote beker elco met 3 pinnen.
Hier nog even een foto gemaakt van C32 links boven in de hoek,
het ziet er al niet gezond uit 
Dus kortom alle ERO papier condensatoren vervangen ?
en wat zijn het beste vervanger(s) voor deze ero paieren condensator(en), beker elco (C42,43) en het brugcel.
Wil je het origineel houden dan de seleencel openmaken en de inhoud er uit halen. Een seleencel is een stapel seleenplaatjes met contacten er tussen. Je kunt dan ook duidelijk zien welke kapot zijn vanwege de doorslag plekken.
De seleencel vervangen door 1N4007's met weerstandjes van 47 ohm 1W in serie.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Zijn die ERO condensators gesmolten ? Dat ziet er uit als een behoorlijke hoeveelheid werk. Die lijkt erg vochtig te hebben gestaan.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Die lijkt erg vochtig te hebben gestaan.
Gezien de oxidatie van de metalen delen lijkt het daar wel op
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
@fred101
Die ERO condensatoren zijn gesmolten doordat er een flinke gelijkstroom door heeft gelopen, lijkt me.
@Techno Turk
Bij Jukebox Revival kan je goed terecht voor condensatoren en elco's.
Neem voor de condensatoren het type met 630 volt werkspanning.
Bekerelco's zijn veel moeilijker te vinden, daarom wordt meestal de inhoud eruit gehaald en moderne elco's in de oude bus verstopt.
Lees het artikel over elco's op de website Tips & Trucs van het Nederlands Forum over Oude Radio's maar eens door.
Ook voor elco's met 450 volt werkspanning kan je prima bij Jukebox Revival terecht.
Techno Turk
@evdweele. Bedankt voor de site ik ga ze hier wel bestellen 
ze hebben wel een beker elco van 50+50 uF 500V is 5mm breder in diameter en 14mm hoger dat moet passen
aleen is het niet meer op vooraad.
Op 5 februari 2014 08:10:47 schreef Hugo Welther:
Wil je het origineel houden dan de seleencel openmaken en de inhoud er uit halen.
Hoe maak ik dat open ? zijkant metaal trug buigen of doormidden zagen en later met tape weer vast zetten ? er brak net al een stuk eraf.
En deze papier condensator (c31 op schema) heeft 3 pinnen voor een extra afscherming ofzo ? hoe vervang ik die
of deze er in laten zitten.
evdweele
Overleden
De aluminium bussen van bekerelco's en van dit model seleencellen kan je openmaken door eerst een slangenklem om de rand van de bus te spannen en dan stukje voor stukje de felsrand met een schroevendraaier voorzichtig terug te buigen.
Let op dat je niet uitschiet met de schroevedraaier! Dat kost je je vingers of handen.
De slangenklem verhindert dat de aluminium bus inscheurt.
Als het niet lukt om de felsrand open te buigen, kan de bus voorzichtig rondom worden ingezaagd en later zo onzichtbaar mogelijk weer worden afgedicht.
Let er bij het openmaken van de elco op dat het vocht dat eruit komt hele vieze rommel is (zuur) dat je kleding en werktafel kan beschadigen. Doe de operatie op een plek waar geen schade kan worden aangericht.
Na het openen en legen van de elco de bus van binnen goed schoonspoelen en drogen.
Een andere mogelijkheid is om de oude elco en de seleengelijkrichter in de radio te laten zitten, dan ziet het er op het eerste gezicht origineel uit, en de draden ervan los te solderen zodat ze niet meer meedoen in de schakeling.
De nieuwe elco's en de gelijkrichtdiodes met de serieweerstanden monteer je dan onder het chassis.
Je kan uitproberen om C31 niet af te schermen. Als je geluk hebt valt de brom die de condensator oppikt uit de omgeving mee.
Als het wel bromt kan er een strookje dunne koperfolie of dun vertind blik om de condensator worden gewikkeld dat met een korte draad aan het chassis (soldeerlip) wordt gesoldeerd. Om te voorkomen dat de koperfolie kortsluiting maakt met de aansluitdraden van de condensator een isolatiekousje om de draden schuiven.
Techno Turk
Bedankt voor de info
ik ga het spul maar bestellen en kijken wat het gaat worden.
[EDIT]
Heb ze open gekregen
De cellen zien na 50 jaar weer voor het eerst licht
Zit nu met nog iets. Deze elco wou ik in het beker stoppen maar zit nu met het afmeting.. mijn beker is van binnenmaat diameter 28.8mm en het diepte is 55mm, die elco die ik er in wil is lengte 33 mm diameter 16 mm. en er moeten er 2 in het beker passen, dat gaat nooit lukken 
The Engineer
Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
En anders Ask Jan First GmbH & Co. ook nog wel. Ook goed voor al je andere benodigdheden, wat buizenradio's betreft 
Ik heb nog een soortgelijke brugcel liggen zoals je hier kunt zien
Hier staat 'B 250 C 100 L' op.
Hij heeft wat deukjes, en of hij nog werkt weet ik niet. De aansluitingen zijn ook iets anders.
Wat is de maximale spanning voor zo'n ding? 250V? Ik zou hem eens kunnen testen.
Zou deze dan ook voldoen?
evdweele
Overleden
Techno Turk
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
aleen het trafo 2 wordt nogsteeds loei heet kan het niet aanraken verbrand je je vingers gelijk is dat normaal ?
Lijkt me niet normaal, alle spanningen al gemeten ?
The Engineer
Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
De pinnen van je vervangende brugcel kunnen makkelijk kortsluiting maken met het kapje dat je er overheen hebt gezet, zou ik denken als ik je constructie zie. Misschien dat de transformator alsnog kortsluit in één van de fases?
De constructie is netjes, maar ik zou het risico isoleren met een stukje krimpkous of isolatietape.
zoniet,
Op 13 februari 2014 21:03:47 schreef Roland van Leusden: alle spanningen al gemeten ?

Edit: heb je die arme koppelcondensator nou ingesoldeerd?
die dingen kunnen dar niet zo goed tegen he.
[Bericht gewijzigd door The Engineer op (10%)]
evdweele
Overleden
De trafo werd al heet en er knetterde iets voordat je aan het project begon. Het is dus niet uit te sluiten dat de trafo zo op z'n donder heeft gehad dat er een windingsluiting in is ontstaan.
Koppel alles eens los van de secundaire kant en voel dan nog eens of de trafo warm wordt. Zo ja, moet je op zoek naar een vervangende trafo.
Als de trafo niet warm wordt zit er ergens in de radio iets niet goed.
Die elco bij de brugcel in zijn appartement onderbrengen vind ik een goed idee 
Je moet het alleen wel documenteren, want als er later iets met die elco aan hand mocht zijn ben je vergeten dat de elco dáár zit en zoek je je een ongeluk.
Zoals @The Engineer al opmerkt mag je polyester condensatoren niet warm stoken.
Een stukje folie er omheen wikkelen en daar een draadje aan solderen werkt beter.
[Bericht gewijzigd door evdweele op (11%)]
Techno Turk
als eerst het radio heb ik op de achterkant op stand 240v gezet..
Op het ingang van de brugcel meet ik ~150v wisselspanning, en het uitgang meet ik +206v bij het opstarten(koude start) en na 30 seconden daalt hij naar +170v gelijkspanning en na een minuut is hij bij +166v
ook heb ik de sec. kanten van trafo 2 los gekoppelt maar ook dan word de trafo heet ik meet dan ~156V, hoeveel Volt moet ik hier meter ? op het schema staat aleen +253V na het brugcel
Dat polyester condensator heb ik idd met tin in gesoldeerd maar de bouwd niet constand erop gehouden meer gedept zo dat hij iets vast zit.
word dit dus een nieuwe trafo ?
evdweele
Overleden
De gelijkspanning is na dubbelzijdige gelijkrichting √2 maal de wisselspanning.
De spanningsval over een seleengelijkrichter is circa 20 volt.
253V= + 20V = 273V=
273V / √2 = 193V~
Het lijkt er dus sterk op dat de trafo defect is, zeker als hij onbelast ook al heet wordt.
Techno Turk
thanks, moet dus een trafo hebben van 7v en 193v sec. waar vind ik die, Moet natuurlijk ook in het radio passen.
Opnieuw wikkelen zou misschien ook wel gaan maar wil ik liefer niet aan beginnen.
evdweele
Overleden
Er zijn vele duizenden van dit soort radio's gefabriceerd, je komt ze ook regelmatig tegen op rommelmarkten en hobbybeurzen.
Ook worden er veel gesloopt voor onderdelen omdat de kast in erg slechte staat is of om andere redenen. Bij hobbyisten ligt zo'n trafo waarschijnlijk nog ergens in een hoekje te verstoffen.
Ik heb zelf al even in mijn bak met trafo's gekeken, maar daar zit zo'n type helaas niet tussen, anders had je hem tegen verzendkosten van me kunnen krijgen.
Je kan een oproep plaatsen in de rubriek V&A op dit forum, of op het Nederlands Forum over Oude Radio's.
Op 13 februari 2014 20:56:01 schreef Techno Turk:
[afbeelding]
Jammer dat je Jackcon's hebt gebruikt, helaas een lowcost Taiwanees.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
En ik zou de elco onder de weerstanden gezet hebben, scheelt toch weer een paar graden.
Aan de andere kant worden hier ook weer niet heel hoge eisen aan de elco's gesteld, dus ook een goedkoop merk zal het best een tijd blijven doen.
Maar begrijp me niet verkeerd, mooi gedaan!