Tesla coil en dergelijke Deel 3

Dit topic is gesloten

Vorige topic werd te groot, en is gesloten.

We gaan verder in dit topic.

Links van vorige topics om informatie uit te halen:

Teslacoil en dergelijke Deel 1
Teslacoil en dergelijke Deel 2

[Bericht gewijzigd door Jeroen Boere op vrijdag 22 oktober 2004 23:05:09

IF you can't convince them, then confuse them!

hmm een nieuw topic agjah.

okee ik heb nu een tweede toroid erbij gebwoud en heb er nu 2 op mijn tesla zitten.

ik vind nu denk ik een resonantie punt ronde 487 Khz maar echt een grote piek is het niet. wel valt hij er vlak voor helemaal weg. zou dit kunnen komen doordat de impendantie ineens laag word ?

ik ga zodadelijk in ieder geval proberen mijn primaire spoel te stemmen op die frequentie en dan zie ik wel wat er gebeurd.

487kHz? dat vind ik al best laag voor een kleine TC. Maar dat kan wel komen door je dubbele toroid.

Dat het meetsignaal vlak voor de resonantiefrequentie wegzakt lijkt me niet helemaal goed. Op het punt van resonantie hoort de impedantie het laagst te zijn. Kan het misschien zijn dat je functiegenerator dit niet aankan?

volgens mijn berekeningen (excel sheet)
zou ik met een enkele toroid al 429 Khz halen dus...

code:


SECONDARY COIL	
Minimum safety distance to primary [cm]	1,00
Secondary diameter [cm]	        3,20
Secondary wire diameter [mm]	0,10
Secondary number of windings	1500
	
Secondary length of wire [m]	150,80
Secondary winding height [cm]	15,0
Secondary ratio h/d	        4,69
Weight of wire [g]	        10,54
Secondary inductivity [mH]	13,794
Medhurst factor	                0,782
Secondary self capacitance [pF]	2,503
Secondary self capacitance [pF]	2,3699851
	
	
TOROID	
Toroid outer diameter [cm]	17,50
Toroid thickness [cm]	        3,50
	
Toroid capacity [pF]	                7,461
Secondary resonance frequency [kHz]	429,305

ik vind het nog wel een beetje laag dus maarjah. ga zodadelijk wel is kijken of ik mijn primaire daarop afkanstellen.

oke hier wat fotos ervan:
de eerst is een foto van mijn scoop terwijl ik aan het meten ben het signaal is hier niet resonant.
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=nietreso.JPG

hier is het wel resonant

http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=welreso.JPG

de timing staat op 1 us/div
ik kom dus uit op een frequentie van 500 Khz met mijn 2 nieuwe toroids erop.

nu moet ik alleen nog mijn primaire afstemmen iets wat nog niet echt wil werken maar ik kom er nog wel uit denk ik.

hier trouwens nog een plaatje van mijn secondaire met nieuwe toroids terwijl ik hem aan het stemmen was.
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=secondairemettoiroids.JPG

edit: moet de nst eigenlijk zijn aangelsoten met afstemmen van de primaire volgens mij niet toch ?

hmm van de primaire kan ik het resonantie punt van 500 Khz niet vinden. helaas.
ik ging dus maar weeg gewoon wat proberen. ik zat er 1 keer geloof ik wel in de buurt (mijn computer starte spontaan opnieuw op).

ik ging telkens met 1/6de winding naar binnen maar de vonken bleven elke keer hetzelfde is dit normaal ? zie je alleen echt lange vonken bij het resonantie punt ? ik krijg zelfs bij 3 windingen nog vonken dus dat vind ik wel raar

heeft er iemand nog tips voor het afstellen van de primaire ?

Kan ik ook van draad van 0.035mm een (mini)tesla bouwen?
Heeft iemand nog trucjes om netjes snel te wikkelen met zulk dun apehaar, of moet het gewoon met de hand?

0.035 mm is wel heel erg dun het dunste wat ik heb gezien is 0.05 mm maarjah. het is wel mogelijk. mijn tesla heb ik gewikkeld met 0.1 mm draad. het lijkt met het slimst om je primaire in een houder te zetten en je spoel met draad ook en dan gewoon draaien zoeits dus

code:


   ____________________________
  |                            |
--|    secondaire spoel        |---- 
  |____________________________|                           
   |
   |
  |||
--|-|--------------------------------
  | |

de secondaire spoel zit hier dus in een houder. en de spoel waar het draad op zit ook als je nu de secondaire rond draait windt hij de draad er als het goed is vanzelf goed op. ik hoop dat je het snapt

Zom-B. Dat word echt hel om daar een spoel mee te maken.
Vraag maar aan jorrit hoe het was om met 0,1 mm te wikkelen. Ik heb twee spoelen met 0,15 mm gewikkeld met een accuschroefboormachine. Als er maar iets happert, breekt dat al.
Ik vraag me af of zo'n dun draadje de stroom van de secondaire aankan.
De regel voor transformatoren is 3 A/mm2 geloof ik. Dan kan jouw draad 3 mA hebben (0,001 mm2)
Je kan bij een tesla die waarde wel een stuk ruimer nemen. Maar dit is wel erg weinig. Goede kans dat de draad te heet gaan worden. Piek stromen in de secondaire zijn zo 10 A. Rms wel VEEL minder maar toch, je zult grote verliezen krijgen in iedergeval.

Jorrit, Heb je de secondaire weggehaald bij het zoeken naar de resonantie frequentie van het primaire circuit ?
Dat moet wel anders krijg je zeker niet 1 duidelijke piek.
Welke manier gebruik uberhaupt ?

Ik heb wel een manier bedacht omze alle twee tegelijk te bepalen maar dat vergt posten van grafiekjes en schema's
Ik hoor wel als je het wil weten.

Gister effe snel de grote tesla op gebouwt . Stom !!
Vergeten de secondaire aan aarde tehangen. Binnen 10 seconden proefdraaien stond de secondairespoel in de fik door vonken van secondaire naar primaire :(
Na wat nood reparaties was alles weer voor elkaar.
Daarna was ik wat enthousiast met de variac en sloeg de condensator door.
De MMC
Twee boven elkaar liggende condensatoren sloegen naar elkaar door. Dus door twee keer de isolatie rondom de condensator, door de PCB en door 1 mm siliconenkit. En dat terwijl de condensatoren min of meer het zelfde potentiaal horen te hebben. (De drie lagen staan parallel en zijn het zelfde opgebouwt).
Ik ga de MMC maar helemaal opnieuw bouwen. Hij is gewoon te kompakt gemaakt, de condensatoren zitten te dicht bij elkaar.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

@fry zonde van je mmc. het scheelt denk ik nog wel dat het er maar 2 zijn wie doorsloegen. de rest is toch nog goed ofniet ?

ik heb met meten trouwens wel de secondaire eruit gehaald.
ik heb ook de nst eraf gehaald. en de sparkgap kortgesloten. ik zet dan vervolgens via een weerstand van 470 ohm een frequentie van 500 Khz op bijde kanten van de primaire (1 aan het begin en 1 op de draad wie tapbaar is)
de ossciloscoop zet ik dan daar ook op en dan verschuif ik de tapbare draad netzolang tot ik een piek vind. maar ik vind geen piek. wat wel werkt is als ik de frequentie verander dan vind af en toe wel een piek maar echt groot is hij niet.

Fry, dat is echt zonde van die condensator. Maar je had nog een paar reserve liggen toch?

Die 0,035mm draad lijkt me absoluut ongeschikt voor een TC. Ik heb het met 10 keer dikker draad gedaan: 0,35mm en zelfs dat was al lastig. Bovendien zal je secundaire toch een beetje hoogte moeten krijgen, maar met dat kleine draad krijg je gigantisch veel wikkelingen.

@Jorrit: Heb je een frequencysweep op je functiegenerator? Zo ja, probeer deze eens, en zet je scoop-tijd zodanig dat één sweeptijd gelijk staat aan de tijd over het gehele scherm van je scoop. Probeer dit zo langzaam mogelijk (wat je scoop aankan). Als het goed is moet je dan op een bepaald punt duidelijk kunnen zien waar de piek zit.

Je had al een Fres van de secondaire van 487 kHz gevonden.
Zet nu het tap punt op de buitenste winding van je primaire.
Dit is de laagste frequentie waar je hem op kan instellen.
Draai nu met de functie generator net zo lang tot je een piek vind. Is deze frequentie hoger dan 487kHz moet je tap punt naar binnen plaatsen.
Is de gevonden frequentie lager kun je niet bijstemmen met de primaire spoel. Dan moet je of bierflesjes bijplaatsen om de primaire capaciteit te verhogen. Of je moet de frequentie van de secndaire weer verhogen door bijv. een toroid minder tenemen.

Het tappunt verplaatsen om de piek te vinden lukt denk ik niet. Doordat je afentoe meer of minder contact maakt krijg je zoveel rommel op de scoop te zien dat je die piek echt niet kan ontdekken.

Ik heb gelukkig nog wat reserve condensatoren over. Die twee meten ondanks de gaten erin nog steeds boven de 150 nF, Misschien doen ze het gewoon nog wel. Ze zijn zelfhelend. Maar ik vervang ze toch maar.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Iedereen hierboven bedankt voor de waardevolle toevoegingen...

Op 24 oktober 2004 14:31:23 schreef fry:
Ik heb gelukkig nog wat reserve condensatoren over. Die twee meten ondanks de gaten erin nog steeds boven de 150 nF, Misschien doen ze het gewoon nog wel. Ze zijn zelfhelend. Maar ik vervang ze toch maar.

Zelfhelend? Zitten er kaboutertjes in verstopt met een gereedschapskist die de boel ff gaan bijwerken nadat er schade is geleden??? ;)

Serieus, ik zou ze wegdoen, ondanks dat ze nog wel capaciteit hebben zal er toch wel iets mis mee zijn. De kans dat ze nog een keer zullen doorslaan is des te groter, omdat er binnenin al een klein verkoold pad is aangelegd. Bovendien kan de lekstroom nu veel groter zijn, wat je TC natuurlijk niet ten goede komt.
Wel echt zonde van die dingetjes... wat was de kostprijs ook weer?

Oh, nog een vraag, ik zit nu met de bevestiging van de toroid op de secundaire, in kom nu aan bij het punt dat ik de koperdraad moet bevestigen. Hoe hebben jullie dat gedaan? Is het ook nog noodzakelijk dat ik als laatste alles moet gaan sealen met epoxy om corona te voorkomen?

@killerB

ik heb bovenaan mijn secondaire spoel een stuk schroefdraad zitten en heb nu gewoon het koperdraad blank gemaakt en tussen 2 moeren geklemt hier heb ik lak overheen gedaan weet niet of het veel helpt maarjah het werkt goed voor zover mijn tesla goed werkt.

ik krijg de primaire maar neit goed afgstemd. ik heb nu ongeveer een resonantie op 500 Khz zelfde als de primaire(met 2 toroids) heb nu alleen nog maar de helft van mijn condensator eraan. ook zijn de vonken nog niet veel langer. ik heb nu al geprobeerd om de tapdraad ergens anders in de buurt te zetten maar dat werkt ook niet.
maarjah misschien dat ik eerst maar is een andere condensator ga bouwen dan.

ik heb trouwens nog een vraag over een sstc. in het vorige topic poste fry een keer een link (heb hem zoniet op deze computer) maar daar had iemand een sstc gemaakt met een bu208 voor zover ik mij kan herineren. dit is een power transistor.
wat ik mij nu afvroeg wat zou er gebeuren als je die verving door een ibgt zou je hem dan kunnen voeden met een hoger voltage en dus grotere vonken krijgen ?

Hmmm IGBT's zijn wel robuust en bestand tegen grote piekstromen. Ze zijn beter dan MOSFETS op deze hoge voltages. Je kunt het allicht proberen. Ik weet overigens niet welk voltage je dan direct wil schakelen? 2kV ofzo? IGBT's hebben natuurlijk wel een maximum.

http://rayer.wz.cz/teslatr/sstce.htm

om dit schema gaat het. het heeft wel wat weg van een flyback driver en daarbij werd ook geadvesieerd door E.A. om een ibgt te nemen dus ik vroeg me af of dat hier ook zou helpen ?

trouwens nog een vraag wat voor diodes zou ik moeten nemen als ik dit zou willen bouwen zware of snelle of beide ik kan het niet in de tekst vinden.

[Bericht gewijzigd door Jorrit op zondag 24 oktober 2004 20:48:37

KillerB, ik heb de draad op dezelfde manier als jorrit op beide spoelen vastgezet(tussen 2 moeren).
Zolang je de toroid niet te hoog zet hoef je je geen zorgen temaken over corona ed. Wil je de toroid hoog boven de laatste winding zetten zul je de bovenste windingen en de aansluiting op de schroefdraad dik moeten isoleren.

Zelfhelend? Zitten er kaboutertjes in verstopt met een gereedschapskist die de boel ff gaan bijwerken nadat er schade is geleden???

nanoprobes geleent van the Borg, werkt veel beter :)

Bij een zelfhelende condensator verdampt er bij doorslag genoeg aluminium rond het gat in het dielektrum dat er daar geen doorslag meer zal plaats vinden, als het goed is tenminste. Wel neemt de capaciteit iets af. Volgens mij wist je dit al, maar goed :P
Om de redenen die je al aangaf vervang ik ze toch maar.

Volgens mij zijn IGBT over het algemeen vrij traag en niet geschikt om 1 Mhz te schakelen zoals in dat schema met die spoel.
IGBT's en ook MOSFET's kunnen wel hoge stromen aan, maar kunnen niet bijzonder veel watt's dissiperen. Je moet ze dus volledig in saturatie als schakelaar open sturen, met een blokgolf dus.
IGBT's hebben een grote gate capaciteit, wat nog wat eisen aan de driver stelt. Die moet een flinke stroom kunnen leveren om de IGBT snel open tezetten.

Serieus coilen met IGBT's kan zeker
http://www.scopeboy.com/tesla/index.html
Moet je maar bij tesla 4 kijken. Een sstc met 2 600A 1200V IGBT's in een halfbrug. Maar zoals je ziet komt er een flinke berg elektronica bij kijken om dat werkend te krijgen. De resultaten zijn er dan ook wel naar.
Als meer wil weten over SSTC's met IGBT's moet je maar googlen op DRSSTC (dual resonant solidstate teslacoil). Dan vindt je genoeg denk ik.

Die spoel van rayer geeft met dat schema iets van 2 of 3 cm corona geloof ik.
Ik was wat aan het klooien en het kan ook met 1 weerstand 1 mosfet (IRFS630), een primaire spoel en een secondaire spoel. En een functiegenerator om hem optestarten, simpeler kan niet toch :)

Of die diodes zwaar moeten zijn zie ik zo snel niet, die rechter twee moeten wel snel zijn in iedergeval.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Bij zoeken naar Fres van de primaire kan het helpen om een hogere weerstand te nemen. 10k ipv 470 bijvoorbeeld. Die piek is dan een stuk strakker, niet hoger maar loopt sneller op en af.
Als je zorgt dat de scoop niet geaard is en de aarde niet verbonden is met de aarde van de func.gen. kan je ook over de weerstand meten.

code:


|- scoop  -|
|          |
|---R--|---|
|      |   |
func.  C   L
|      |   |
|------|---|

Je moet dan naar een duidelijk dal zoeken. Misschien dat dat makkelijker gaat...

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Ik kom nu aan op het punt waarbij ik alle losse onderdelen met elkaar kan gaan verbinden voor een eerste testrun. Vooraf finetunen kan ik niet, wegens gebrek aan een scoop. Functiegenerator en Frequencycounter zijn reeds in mijn bezit, maar voor de scoop ben ik nog op zoek naar een goed dealtje ergens.
Anyway, ik hoop dus dat de berekeningen een beetje kloppen en dat ik hem alleen maar een klein beetje hoef bij te stellen door tappen op de primaire.

Laatste punt waar ik nu tegenaan loop is het vinden van een juist aardepunt. Ik ben van plan het geheel te gaan testen in de garage, maar je raad het misschien al, ik kan geen metalen pin door 20cm beton heenslaan ;)
Nu ben ik benieuwd hoe de mensen dat doen die hun TC in de woonkamer testen. Kan ik gewoon gebruik maken van een verwarmingsbuisje oid? Of kan dit resulteren in storing op het net?

je kunt ook een metalen plaat (redelijk groot) op de grond leggen en die als aarde gebruiken. tenminste dit gebeurt ook bij de bonsai coil
http://home.wtal.de/herbs_teslapage/model3.html

ik zelf heb gewoon mijn aarde pin buiten geslagen en een kabel van 30 meter eraan naar mijn werktplaats.

ik meet trouwens wel rond de 2K weerstand is erg ?

Hmmm ik denk dat 2K wel redelijk aan de hoge kant is voor een kabeltje. Persoonlijk zou ik hem liever ook zo kort mogelijk zien.

Een grote plaat gaat me denk ik niet lukken. Dan moet ik er apart weer iets voor kopen. Verwarmingsbuis misschien toch maar proberen?

Oh, nog een vraag. Ik zit nu te dubben over wat ik parallel aan de NST zal zetten, de sparkgap, of de condensator. Beide hebben denk ik voor en nadelen, maar wat is nu de beste keus?

Sparkgap over de nst zetten.
Ergens op het einde van vorige thread vroeg jorrit dat ook. Ik heb daar een link gezet naar een onderzoek daarover.
Op deze manier komt er minder HF van de spoel en minder voltage pieken in de nst.
Edit: Die link :http://hot-streamer.com/TeslaCoils/MyPapers/primarycircuits/pricir.htm…

Controleer in iedergeval of er een lage weerstand is tussen de nul en de verwarmings buis. max 10 ohm, anders zou ik het echt niet doen.

2k ohm naar aarde lijkt me wel erg veel.

[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op maandag 25 oktober 2004 18:23:42

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

jah dat vond ik ook al
had eerst zelfs al in de 40 K ohm had de paal toen een 75 cm verlengt en nog dieper gemept zit nu denk ik 2 meter

hmmz zonet nog een keer gemeten multimeter geeft nu -500 / - 600 aan
maarjah hij werkt wel dus

High met Henk

Special Member

okeej, en dan nu ff een leuke vraag:

Hoe kun je weten dat een TC veilig staat voor toeschouwers??

Dus niet ongeveer, maar EXACT!!!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Als je ze zorgt dat toeschouwers niet dichter bij als 2 keer de langste vonk die je er ooit uitgeperst heb, kunnen komen is er niets aan de hand. Als er veel publiek is zou ik die afstand 5 keer nemen. Of de spoel in een goed geaarde kooi van faraday zetten.
Andere optie zou zijn, een goed geaard hek tussen de spoel en het publiek plaatsen.

Verder moet je een beetje opletten dat uit de RSG geen op smelten staande stukken staal met 100 km/uur het publiek in kunnen vliegen.
In mijn RSG smelten de tippen van de wolfraam elektroden. 3400 graden :P

Ik heb binnenkort overleg bij kemakeur over hoe je het veiligst tesla's met publiek kan laten samen gaan.
Er zit daar iemand die verstand heeft van tesla's en daar zin heeft om over te bomen met ons :)

[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op maandag 25 oktober 2004 18:43:04

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Dit topic is gesloten