ik heb in de auto een 15 mm2 kabel liggen maar ik heb sinds kort een 2e versterker het totale vermogen (rms) is 300 watt verdeeld over 3 speakers en Max 600 watt

is dan een 15 kwadraat kabel genoeg

dankje vond het ook al raar dat iemand tegen mij zei dat dat te weinig was

Was dat soms een verkoper?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (78%)]

Ook hobbyisten onderling kunnen elkaar lekker opdwepen. Neem ouwe dikke wielrenners die dan 1500 euro uitgeven aan 100 gram lichtere wielen :)

http://www.kayjayco.com/techAmpsNSAE2Metric.htm

16mm2 mag volgens DIN norm 70 ampere trekken, dat is zeg maar een kacheltje van 840 Watt. Een 300 Watt RMS versterker zal in de praktijk maar zelden een ampere of 30 trekken, als het niet nog veel minder is.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (14%)]

Jammer is dat de tabel je niet direct verteld hoeveel % je spanning mag zakken. Vaak is dat 5%. En 5% op 12V is heel weinig. Daarom moet je voor lagere spanningen andere tabellen hanteren.
Voor een goede auto versterker is de spanning niet eens zo heel belangrijk echter hij wil wel hetzelfde vermogen proberen te halen bij die lager wordende spanning dus zal de stroom fors toenemen.

Toch moet 16mm2 genoeg zijn voor in totaal 600W. Ik had maar 6mm2 voor 900W en met ca 5 meter kabel.

Wel heel belangrijk is om elke draad goed af te zekeren vlak bij de accu. De zekering hoeft niet de versterker te beschermen maar is puur om de kabel te beschermen als deze klem kom te zetten en sluiting veroorzaakt. In auto's weet je dat maar nooit.

Op 21 april 2014 23:16:51 schreef benleentje:
Jammer is dat de tabel je niet direct verteld hoeveel % je spanning mag zakken. Vaak is dat 5%. En 5% op 12V is heel weinig. Daarom moet je voor lagere spanningen andere tabellen hanteren....

De tabel is voor automotive, ergens anders vind ik voor de DIN VDE298 82 Ampere voor 16mm2 bij max 1000V.

Eens, heel goed zekeren die dikke kabels.

Merk en type versterker ook bekend, zit n.l. nog wel eens wat verschillen in de werkelijke output en de opgave van de fabrikant.

Maar voor 300w is 16mm2 wel voldoende, idem voor de massakabel.

Op 21 april 2014 23:01:16 schreef K7Jz:
16mm2 mag volgens DIN norm 70 ampere trekken, dat is zeg maar een kacheltje van 840 Watt. Een 300 Watt RMS versterker zal in de praktijk maar zelden een ampere of 30 trekken, als het niet nog veel minder is.

ja da klopt maaaaar in auto tuning geld dit niet door verlies op de kabels daarom gebruik ik altijd 25 mm2 en een zekering van 100 amp per aangesloten versterker ( 1 versterker =100 amps , 2 versterkers =200 amps enz...tot max 300 amps dan tweede kabel leggen) die zo dicht mogelijk bij de baterij en een zekering per versterker (aanbevolen dor fabrikant) via verdeel blok achter in de koffer

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (7%)]

IK heb wel eens een 2 x 60W versterker gezien die al rond de 20A piekte. Een goedkope 400W woofer gaf na 2 uur spelen geest. De hele spoel was zo warm geworden dat het is vast gelopen in de magneet.
Daarmee wil ik enkel zeggen dat als je puur naar het opgegeven vermogen kijkt je er niet heel veel van kan zeggen omdat je wel moet weten wat de echte specifikaties zijn.

@chris: jij luistert echt niet naar de goedbedoelde adviezen. Deze dikke touwen moet je zo dicht mogelijk bij de accu zekeren, om de genoemde problemen te voorkomen. Verder zijn die tabellen er niet voor niks...YMMV

http://www.uploadarchief.net/files/download/blok%20schema.jpg
dit bedoel ik
de rede waarom ik altijd 25mm2 gebruik is voor de storing die de kabel veroorzaakt als je veel amps trekt. ik gebruik deze opstelling al 10 jaar en doe met mijn wagen mee aan sound kwality tests

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (37%)]

16mm2, of 25mm2 is om het even.
Het wordt pas mal als men met 95mm2 aan komt zetten.

:+ we hebben 62, 162... 252 is geboden.
Eenmaal, andermaal... 952 geboden, nieuwe bieder.
Wie biedt meer?

Ik bied meer, 1252 mm.
Maar moet je die onzin willen...

En waarom de retour terug naar de accu, terwijl naar het chassis veel korter is?

Op 23 april 2014 08:50:41 schreef Shiptronic:
En waarom de retour terug naar de accu, terwijl naar het chassis veel korter is?

Chassis is lastig voorbehandelen. Je moet de kabels absoluut 666 dagen laten weken in engelenpies :D

@benleentje, een kleine versterker kan heel goed zware speakers mollen.

En een grote die je niet zo hard zet dus ook... ;)

Tot slot horen wij ook nog signalen van het overige verkeer ???? Nee tijdens het afspelen niet en daarna zijn we als we geregeld in zo'n stuk kabaal zitten ook gehoor gestoord . :) Dan dus nooit meer .

nou dank je wel voor al de info de reden dat hij een dikkere kabel adviseerde was tegen ruis hij was elctro monteur btw (ik ben electro monteur in opleiding vandaar dat ik het niet zeker wist) uiteindelijk heb ik 1 kabel van 15 mm2 als dat gaat storen moet ik dus een dikkere van het werk mee nemen gratis

15mm2 is geen standaard, het zal waarschijnlijk 16mm2 zijn. Verder is ruis niet het probleem, hoogstens te weinig spanning aan de versterkerkant. Niet elke versterker kan daar goed mee overweg, en vervorming is het eerste hoorbare probleem.

ja da klopt maaaaar in auto tuning geld dit niet door verlies op de kabels daarom gebruik ik altijd 25 mm2 en een zekering van 100 amp per aangesloten versterker

In de tabel staat juist dat een 25mm2 maar max 92A mag hebben en jij jaagt daar doodleuk 300A doorheen?
En het is ook niet zo dat met verdubbeling van de dikte je ook 2x zo veel stroom mag hebben die stroom gaat steeds langzamer mee omhoog.

als je kabels van Phoenix Gold gebruikt mag er door een 25 mm2 400 amps zijn wel speciale kabels voor auto hifi en zeer prijslijk 1m kost 28 euro

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (55%)]

Ja die zijn ook twee keer zo lang met engelenpies besprenkeld. :)

Blijf kritisch met dit soort zaken, kabeltjes van 100 euro, het lijkt wel of je ze in elk hobby terugvindt, van vissen tot auto-hifi :)

"Gold" geleidt slechter dan koper, zilver is wel beter, maar nooit zoveel beter dat je 400A door 25mm2 kan doen.

100A zekering per versterker, okay. Maar echt 400A trekken zou betekenen dat bijna 5kW aan hitte verstookt in je auto!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (22%)]

Grappig, maar Phoenix Gold heeft verder niks met gouden kabeltjes te maken. Ze vergulden wel hun printen destijds, maar dat is niet echt uniek.
De goedkopere kabels zijn verkoperd aluminium en geleiden slechter dan de volledig koperen. Logisch koper is duurder dan alu, dus zijn fabrikanten weer slim en kunnen ze even grote oppervlaktes voor minder laten maken.

Met de klasse D monobloks kan je tegenwoordig redelijk eenvoudig meerdere kW's er door jagen, dus zijn kabels eigenlijk best belangrijk. Dat soort systemen maken ook gebruik van meerdere accu's en soms gemodificeerde dynamo's.
En waarom..omdat het kan? Niet iedereen vindt postzegels verzamelen spannend.