Heeft iemand een schema om Li-ion accu's te laden. Of kan dit met een 'gewoon' laadapparaat.
Het gaat om de Canon NB-2L accu 7.4 v/570mAh

Thanks Bert

Is de lader die je bij je camera kreeg stuk?

Ja. Er is water in gekomen en nu is er een tor o.i.d defect (er is een stukje vanaf geknald). Heb je enig idee of dit misschien te maken is?

Thanks Bert.

Je kan best die tor gewoon vervangen door een nieuwe.

Heb je enig idee welk type er dan in moet.
Er staat nog leesbaar K2?65 op.
De tor zit in het 220v gedeelte, dus nog voor het trafo'tje.

een tor op 220? wisselspanning, lijkt me stug zal wel triac zijn of thyristor

Kan je het als alternatief met dé LM 317 doen !? Kijk maar eens in de Datasheet, daar staan simpele batterij opladers... misschien kan je daar wat mee.

Kweet niet of Li-ion nog uitmaakt ?!

Als je er meer van wil weten kan ik je wel 2 gescande plaatjes toesturen.

Thanks Bert.

Op ma 30-09-2002 20:35:40 schreef Bert Groothuis:
Als je er meer van wil weten kan ik je wel 2 gescande plaatjes toesturen.

Gaarna, post maar de links ervan.

Op ma 30-09-2002 20:27:31 schreef High met henk:
een tor op 220? wisselspanning, lijkt me stug zal wel triac zijn of thyristor

Kan heel goed een tor zijn als het een schakelende voeding is, wat ik zeer aannemelijk vind.

Marcel

voor geschakelde voedingen op 220 V pakt men meestal een thyristor dacht ik, deze kan nl. vrij eenvoudig de fasehoek aansnijden en heeft een veel beter rendement(minder interne weerstand). BTW torren op zulke spanningen zijn vaak erg duur. In verhouding met andere torren of thyristoren

Op ma 30-09-2002 22:36:20 schreef High met henk:
voor geschakelde voedingen op 220 V pakt men meestal een thyristor dacht ik, deze kan nl. vrij eenvoudig de fasehoek aansnijden en heeft een veel beter rendement(minder interne weerstand). BTW torren op zulke spanningen zijn vaak erg duur. In verhouding met andere torren of thyristoren

Toch gebruikt men daar echt transistoren voor (meestal FETs). Ik heb hier bijv. een Delta (sloop) PC voeding, daarin zit een BUV48a. Dat is zelfs een gewone tor, maar meestal worden er FETs gebruikt.
Thyristoren en triacs heb ik nog nooit in een schakelende voeding gezien. Enkel in dimmers en andere schakelingen. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat het niet kan, alleen maar dat het zeldzaam is.

Edit: nog een toevoeging

Jij schrijft over de fasehoek aansnijden. In de meeste schakelende voedingen wordt de 230 echter eerst gelijkgericht en daarna pas m.b.v. een tor pulserend door de trafo gestuurd. Dan is er helemaal geen sprake van fasehoek aansnijding.

Marcel

[Bericht gewijzigd door Marcel op ]

Op ma 30-09-2002 20:26:28 schreef Bert Groothuis:
Heb je enig idee welk type er dan in moet.
Er staat nog leesbaar K2?65 op.
De tor zit in het 220v gedeelte, dus nog voor het trafo'tje.

Zal wel een 2SK2165 zijn.
Dit is een N-channel Power MOS-FET 60V 40A 100W
of een
2SK2765 N-channel Power MOS-FET 800V 25A 120W

ik denk de laatse aangezien het op 220 draait

Denk zelf ook het laatste. Waren de enige twee power fets met K2?65

Op ma 30-09-2002 22:43:10 schreef Marcel:

[...]

Toch gebruikt men daar echt transistoren voor (meestal FETs). Ik heb hier bijv. een Delta (sloop) PC voeding, daarin zit een BUV48a. Dat is zelfs een gewone tor, maar meestal worden er FETs gebruikt.
Thyristoren en triacs heb ik nog nooit in een schakelende voeding gezien. Enkel in dimmers en andere schakelingen. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat het niet kan, alleen maar dat het zeldzaam is.

Edit: nog een toevoeging

Jij schrijft over de fasehoek aansnijden. In de meeste schakelende voedingen wordt de 230 echter eerst gelijkgericht en daarna pas m.b.v. een tor pulserend door de trafo gestuurd. Dan is er helemaal geen sprake van fasehoek aansnijding.

Marcel

hmm ik thyristoren wel eens gezien jah, maar idd dat waren dimmers. Maar om de korte werking dan f uit te leggen ver een schakelende voeding met thyristoren. Hij snijdt simpeweg de sinus aan van 0 tot het punt waar hij te hoog wordt en dan stopt hij weer tot het punt waar hij weer laag wordt, heel wazig systeem, mar dat gaat hij dan stabiliseren. Is idd wel van tevoren gelijkgericht, dit wordt nl. gedaan bij voedingen die meer vermogen moeten hebben. maar moet idd wel eerst gelijk gericht worden. anders is heb je geen rendement meer over. Werkt trouwens ook alleen op hogere spanningen anders heb je geen duty cycle meer

Heren,

Laat ik enige duidelijkheid geven over het schema. Ik heb het printje geprobeerd op te tekenen en ben er achter gekomen dat de 220 V eerst wordt gelijkgericht, afgevlakt met 2 elco's en spoeltje. Daarna zit er de tor/fet of wat dan ook en dan de trafo.
Hier de linken waar de print aan bijde zijden te zien is.

http://home.planet.nl/~bertgroothuis/onderdelenzijde.jpg
http://home.planet.nl/~bertgroothuis/printzijde.jpg

Thanks Bert

hmm ik kan hier weinig wijs uit omdat het sowieso een enorme chaos print is waarbij alle onderdelen enorm schuin staan, daarbij moet je elke keer kijken wat er precies aanhangt. Schema zou toch makkelijker zijn. Maar is er eigenlijk niemand die weet of een Li-ion accu nou een spannings of een stroomgestuurde accu is??

Ik heb met Canon gebeld en zij geven onder geen enkele voorwaarde een schema. Alleen bedrijven die ze zelf hebben gecertificeerd mogen de schema's gebruiken voor servicedoeleinden.
Ik kreeg nog een mailtje met verwijzingen naar uitleg over Li-ion accu's. Bij deze.

http://www.flyelectric.ukgateway.net/lithium.htm#charger

http://www.elektuur.nl/ln/details/e2001u.htm

Hoi Bert,

Ik heb die betreffende elektuur wel. Zes pagina vol info.
Wil wel een kopie maken, mail dan maar even je adresgegevens naar mij.

Een simpele lion lader kun je maken rond de lm3622 van national semiconductor.

Zie http://www.national.com/pf/LM/LM3622.html#Datasheet

Groet,
Alex