Ik wil een cruise control setje in m'n auto (Toyota Yaris 2001) gaan bouwen. Je sluit hem aan via je rempedaal, zodat hij afschakelt als je de rem intrapt. Ook zit er een reedcontact + magneetje bij om aan je koppeling te fabriceren. Omdat ik liever eenzelfde schakelaar als bij het rempedaal heb (kan er zo een schakelaar inschroeven) wil ik daar even naar op zoek op de sloop.
Maar moet ik een NO (Normally Open) of NC (Normally Closed) schakelaar hebben 
Hier het schema:
Het gaat om onderdeel B5, Clutch switch.
Volgens mij moet ik een schakelaar hebben die bij koppeling in rust gesloten is, en bij ingetrapt verbreekt, een NO dus. Of zien jullie dat anders? Dit is puur hoe ik het schema lees
Bij een Peugeot 206 weet ik dat de remschakelaar NC is. Contact wordt door pedaal in ruststand verbroken.
[Bericht gewijzigd door ThinkPad op (11%)]
EricP
mét CE
Je zou verwachten dat bij ingetrapt pedaal het contact open gaat. Maar je hebt het spul toch? Multimeter vertelt je toch zo hoe het zit?
Ja, zo lees ik het ook. Nee heb het cruise control setje nog niet binnen, anders kon ik het idd makkelijk even meten.
Ik wacht nog wel even tot ik het setje binnen heb, anders zit ik straks met een schakelaar waar ik niks mee kan.
Soms heb je zo'n schakelaar niet eens nodig in de praktijk, het merkt een verschil in toerental wanneer je de koppeling intrapt waardoor hij vanzelf uitschakelt, dit doet hij dan zo snel dat je het zelfs nieteens merkt in de toeren. Vaak verbinden ze die aansluiting dan door, of doen er niks mee ligt aan het circuit indd
Er wordt een schakelaar (reedcontact) bijgeleverd, dus de schakelaar zal wel nodig zijn lijkt mij 
Ik wacht wel even tot het setje binnen is, en ga dan wel even op zoek naar een goede schakelaar.
Volgens mij moet ik een NO schakelaar hebben.
de ms-50 is een simpele uitvoering, heb ze werkend gezien zonder schakelaar. zou er zelf ook 1 tussen zetten maar goed, dat moet je zelf uitmaken
Het probleem is dat de schakelaar zelfstellend is dwz de speling wordt afgesteld bij de eerste maal intrappen van de nieuwe schakelaar, daarvoor zit er een gekarteld hulsje op de originele (nieuwe!) schakelaar.
Met een reedrelais kan je door de juiste plaatsing te kiezen wanneer de CC doodvalt.
Dit geldt voor remschakelaars van BMW's maar het lijkt mij een universeel item wat op alle auto's van toepassing is.
Ik zou hier goed mee testen of alles werkt. Een CC die blijft hangen is gevaarlijk!!!
Hoe bedoel je dat precies? Ik kan toch gewoon een schakelaar van de sloop halen, en die zo afstellen dat hij pas wat gaat doen als de koppeling wordt ingetrapt?
Yep normaliter heb je een beetje vrije slag per pedaal. Het lijkt mij dat bij 1 cm indrukken van rem en/of koppelingspedaal je CC uitschakelt. Wellicht dat een originele merkgebonden switch ook die afstelling heeft.
Wellicht is er een partnummer? De car wordt ook met CC af fabriek geleverd.
Het onderwerp triggerde me omdat ik bijna ongeluk heb gehad met een
auto met CC.
Wel tijdens een rit in de afdaling in het heuvellandschap van Frankrijk <G>
Grote kans dat ie zowel bij met een no als nc werkt .
Ik heb in het verleden div john golds geplaatst en deze werkte met beide schakelaars .
Als de cruise gebruikt wordt en de schakelaar is bijv gesloten dan gebeurd er pas wat als deze wordt onderbroken .
Zo ook andersom deze kijkt alleen naar toestands verandering no of nc .
O ja als je de cruise inbouwt gewoon alles solderen en geen 3m of kabelschoentjes gebruiken .
Zal eens kijken, dat zou de zoektocht wel makkelijker maken, aangezien bij de meeste auto's de remlichtschakelaar waarschijnlijk NC is.
Solderen was ik inderdaad van plan, en dan afwerken met krimpkous zoveel mogelijk. Die Scotch-locks en kabelschoentjes prut heb ik een hekel aan. Zou ook niet goed gaan werken omdat de draadjes waar ik van moet aftakken redelijk dun zijn.
[Bericht gewijzigd door ThinkPad op (47%)]
Thinkpad
Ik heb eventjes opgezocht welke ik toen gebruikte .
Ik haalde het koppelingspedaal uit de auto en boorde kleine gaatjes in het pedaalarmpje en op het huis en monteerde deze schakelaars erop .
Zodat een betrouwbaar geheel werdt .
http://www.fostersystems.com/ccdata/images/smallMain_5_23.jpg
Dat zal wel meevallen met een tapgaatje van M3 en je moet natuurlijk wel in het midden boren en niet op de kanten.