Kwam tijdens het opruimen dit weekend de volgende trafo tegen, waarschijnlijk van Philips en uit de 50'er jaren:

Voor de foto de opdruk wat duidelijker gemaakt met een stift.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/trafo_front.jpg

In het rood de wikkelingen, 2x met midden aftakking, 1 losse

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/trafo_top.jpg

Bodemzijde, lijkt gesoldeerd en de trafo is waarschijnlijk met teer in gegoten.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/trafo_bottom.jpg

Wie heeft meer informatie over deze trafo ?

Het is in elk geval een Philips luidsprekertrafo.
De Philips radio 554A uit 1947 heeft een trafo met het nummer A3 168 76
en de B7X65A uit 1956 een trafo met typenummer A3 168 75

Bouwjaar van deze trafo zal week 14 van 1951 zijn, en hij is gefabriceerd door Volt in Tilburg.

In de reeks A3 168 heb ik behalve een paar uitgangstrafo's ook een trillertrafo staan. Waarschijnlijk is in dit geval de fysieke constructie van de trafo (ingeblikt en mogelijk ingegoten) maatgevend en niet de toepassing (normaal hadden in die jaren de uitgangstrafo's een nummer in de A3 151 reeks).

Ik hang er in mijn lijst (kleine handicap: die lijst vult zichzelf helaas niet, dus beslaat hooguit een paar procent van alle uitgegeven codenummers) een verwijzing aan dat ik terugkom in dit topic mochten er gegevens opduiken, maar je beste kans is om de onderdelenlijsten in documentatie van radio, gramofoon en TV tussen ongeveer 1946 en 1952 door te spitten.

Aangezien de vroegste vermelding voor de A3 168 75 in mijn lijst 1948? is en de A3 168 76 in een radio van 1947 zou zitten, heb je opzich kans dat als je bij 1946 begint je al vrij snel klaar bent; codenummers werden op volgorde van ontwerpdatum van de eerste toepassing uitgegeven.

Zelf heb ik weinig documentatie uit die tijd, enig zoeken leverde mij de volgende link.

http://kvdijke.radiocollection.net/nl/philips/bx760x.html

De foto van het binnenwerk bevat een uitgangstrafo welke lijkt op mijn trafo. Ik kom echter ook foto's van een BX760X tegen met een normale "teer" trafo. Mijn nummer vindt ik in de documentatie niet terug.

Het is definitief een luidsprekertransformator. Hij komt voor in een lijst met vervangingsonderdelen uit 1951.

http://www.uploadarchief.net/files/download/philips_lsptrafo_a316874.jpg

Uit welke radio is nog de vraag. Ik ben ooit eens begonnen met het inventariseren van typenummers van trafo's omdat ik zelf ook wat van die onbekende dingen heb liggen.
Nadat ik zo'n 450 documentaties had doorgeworsteld had ik zegge en schrijve 1 trafo kunnen identificeren. Toen ben ik er mee opgehouden.
De resultaten van die sisyfusarbeid heb ik destijds in een lijst gezet.
En daar komt de A3 168 74 helaas niet in voor.

Maar ik wil je niet weerhouden om Philips documentaties te downloaden van de website van de NVHR (klik op "schema's").

Sisyfusarbeid is een accurate omschrijving. Ik heb ervoor gekozen om geen documentaties door te worstelen (die hoop ik t.z.t. met OCR te 'oogsten', waar ook al het nodige handwerk aan zal zitten), maar alleen exemplaren op te schrijven die ik door mijn handen laat gaan (een radio bijvoorbeeld is vaak goed voor 5 tot 20 codenummers en ik noteer dat zo dat de samenhang met het toestel als geheel behouden blijft) en vermeldingen op fora en foto's die ter tafel komen. Hierdoor heb ik inmiddels een redelijk werkbaar overzicht zodat het tijdperk, de herkomst of het soort onderdeel voor de wat gangbaarder spullen wel te duiden is, maar een directe verwijzing vaak ontbreekt. In een wat later stadium (als webtoegang, en beperking daarvan voor gegevens die degene die ze heeft aangeleverd niet openbaar doorzoekbaar wil hebben, dichterbij ligt, dat is soms een eis als er serienummers van toestellen bijstaan of als het om nummers gaat die op dit moment mogelijk nog commercieele waarde hebben) ga ik mogelijk oproepjes plaatsen voor het insturen van lijsten zoals de jouwe (de NFOR-achterwandenlijst heb ik zelf al bij wijze van proef opgenomen, dat was met wat knip- en plakwerk in excel goed te doen).

OCR'en lijkt me een probleem worden omdat veel oude documentatie van slechte kwaliteit is.
Ook de schrijfwijze is niet altijd consequent. Ik heb typenummers gezien in de vorm A345 789, maar ook A 34 57 89. Soms zonder en soms met punten ertussen.

Tijdens het doorbladeren van die (elektronische) stapel van 450 documenten viel me ook op dat de stuklijsten vaak onvolledig zijn. Er ontbreekt dan de vermelding van de luidsprekertrafo of de voedingstrafo of weer iets anders.

Ik begin er in elk geval niet meer aan om dat soort dingen in kaart te brengen, ik kan me leukere bezigheden voorstellen.

Kan ik me heel goed voorstellen. Maar uiteindelijk is er voor elk probleem een oplossing, de schrijfwijze van codenummers kan je bijvoorbeeld met regexps proberen te normaliseren maar het is niet helemaal voor niets dat ik tot nu toe alleen gebruik maak van de bronnen die toch al langskomen (dit topic zorgde tot nu toe voor 3 nieuwe vermeldingen) of van "exotische" codes waar ik zo nu en dan iets actiever naar zoek.