SONY ta N80 es

Een van mijn sony tan 80 versterkers is defect geraakt .
Geen probleem voor mij want ze zijn al vaker defect geweest echter toen waren alle onderdelen nog leverbaar.
Voor veel halfgeleiders heb ik nog vervangers kunnen vinden die het prima zullen gaan doen echter een bepaald type diode in de bias instelling is ook defect en deze is dus niet meer leverbaar.
Daar juist bij de tan 80 deze schakeling eng kritisch is wil ik dit onderdeel dus origineel hebben of een vervanger welke heel dichtbij komt.
Heb al diverse mails gehad bij gezocht waarvoor mijn dank.
Betreft diode HZ3ALL een zener.
Ze zijn bestelbaar bij de bekende alibaba sites maar dan moet ik er duizend kopen en dat is zo,n diode ineens toch wel behoorlijk duur.
Ik kwam op een vervanger op een site de NTE5003 A en deze wordt geleverd echter gaat dat wel even duren en wat ik al zei ik heb liever origineel.
Vraag heeft iemand zo,n diode of heeft iemand goede ervaringen met vervangende types.
Versterkers staan in brug trouwens

Heb je een datasheet van het origineel? Zenerdiode lijkt me niet zo heel erg kritisch, behalve de sperspanning en vermogen? Zoiezo geen NTE nemen, meestal meuk.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Wel ik heb ze gevonden hoor in China alleen moet ik er 5000 afnemen . En ja dat doe ik dan maar evenals een aantal transistoren welke kritisch zijn in het bias circuit.
Ik heb met de componenten testet op een scoop een HZ3ALL vergeleken met een 2,7 V zener en dat ziet er heel anders uit.
Daar veel onderdelen niet meer leverbaar zijn heb ik van belangerijke parts een lijst gemaakt en deze worden nu besteld.
Helaas heeft de laatste meltdown er wel voor gezorgd dat de print bij de eintorren wat begint te slijten zeg maar. Het is dan ook niet de eerste keer dat de versterkers defect zijn. Om de 5 jaar lijken ze er geen zin meer in te hebben.
Het is dat ik het geluid zo goed vind ook in vergelijk met versterkers welke het 10 voudige kosten anders had ik ze nu weg gedaan.
Ach paar honderd euro en weer een dijk van een versterker welke NIET minder waard gaat worden dat is ook wat waard toch?
Bedankt voor de tips als de diodes toch niet binnen gaan komen dan ga ik een 2.7 of 2.8 v zener proberen en dan zien we wel. Nog een tip gebruik als je gaat herstellen toch wel niet brandbare weerstanden geloof me . Ik was dat bij de vorige reparatie dus vergeten :(

er kwam afgelopen week nog een ta n80es voorbij op mp. moest al aan jou denken, maar die dingen doen nog een redelijk bedragje..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zie er wel wat fusible resistors inzitten inderdaad. Kennelijk nodig ;-)
Maar wat was er zo anders aan die zener dan? Gewoon interesse, ik repareer ook veel liever met de originele onderdelen.
Zie er ook een uPA68 inzitten, inmiddels ook lastig verkrijgbaar.

meer over car audio: www.12vhifi.nl
Henry S.

Moderator

Misschien ipv een zener een regelbare transistorzener proberen?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
RAAF12

Golden Member

Op 4 juni 2014 20:37:01 schreef 12V HiFi:
Zie er wel wat fusible resistors inzitten inderdaad. Kennelijk nodig ;-)
Maar wat was er zo anders aan die zener dan? Gewoon interesse, ik repareer ook veel liever met de originele onderdelen.

Vz-Iz characteristics are semi logarithmic linear from IZ = 1nA to 1mA and have sharper breakdown knees in a low
current region, and also lower VZ temperature coefficients.

Low dynamic impedance and low noise in the low current region (approximately 1/10 lower than the current zenerdiodes.

c/p uit de datasheet

Zeker de moeite waard om in dit model de originele zener te zetten.

Henry S.

Moderator

Uit de specs kan je opmaken dat het niet zomaar een zener is, denk eerder aan iets als een TAA550, of TL431 zonder regelingang. Vandaar mijn optie om een transistorzener te proberen, of de TL431.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
RAAF12

Golden Member

@Arnold D

Wel ik heb ze gevonden hoor in China alleen moet ik er 5000 afnemen .

Grote kans dat je de rest kan doorverkopen, ze worden zeldzaam.

@Henri S.
Ik denk dat het niet gemakkelijk zal zijn dat onderdeel te imiteren met andere onderdelen.
Sony heeft de schakeling doorgerekend met dat onderdeel.
Hoe de versterker reageert bij volle uitsturing, thermal runaway ect,
is dan behoorlijk tricky. Als het voor een klant is helemaal een no go traject, IMHO.

Henry S.

Moderator

Voor een klant is het zeker een no go area. Maar voor privé best een uitkomst. Niet voor niets dat het merendeel van de versterkers uitgerust is met een transistorzener. Intern is die Sony *'zener' niet veel anders.

Deze *'zeners' komen wel vaker voor, zijn 9 van de 10 keer obsolete of per 5000 verkrijgbaar. Dan wordt meestal aangeraden een transistorzener te gebruiken.

*Het zijn geen zeners, maar spanningsreferenties.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Het is in deze tijd zonder meer heel lastig om aan onderdelen te komen in Europa.
Ik krijg nu diverse halfgeleiders uit China opgestuurd waaronder ook veel driver transistoren origineel van NEC en TOSCHIBA.
De diode HZ3ALL zit in een schakeling welke bij de TAN 80 toch al niet zo lekker is de ruststroom dus . Potmeters aldaar zijn nu trouwens na al die jaren vervangen door meeslagen potmeters .

De Tan 80 heeft altijd een enorm hitte probleem gehad en het is dan ook zeker niet de eerste keer dat ze nu defect zijn. Op mijn lastig aan te sturen Synthese Floating 1 staan ze in mono en echt lang hard draaien gaat daar dus echt niet op dan branden ze gewoon uit .
De eindtransistoren van SANKEN en ook de grotere varianten kosten nu bij nedis geen drol, die willen blijkbaar van hun voorraad af. Ik ga deze dan ook zeker nog bestellen.
Wat betreft die diodes wel ik zal er een 4999 over houden ha ha.
Maar let wel kost dan wel zo,n 80 euro maar het adres waar ik ze in Nederland nog vond vroeg doodleuk meer dan 13 euro voor 1 diode.(ook niet meer leverbaar daar)
Tevens worden de RCA connectoren vervangen want die zijn vergaan (plastic gammele zooi)
Ik vind het jammer dat het tegenwoordig gewoon moeilijk is om aan onderdelen te komen. Een reserve TAN 80 heb ik niet nodig. Om dat kleine stukje printbaan wat los/verbrand is ga ik geen andere kopen. Zit nu gewoon goed en zal NIET meer verbranden :)
Eerder kocht ik trouwens al een CDP557esd alleen voor de laser KSS191 welke echt nergens meer is te krijgen. Ook zoek ik nog een defecte TAE 80 maar dat komt later wel.

let wel dat nedis niet altijd echt spul levert..

de hitte komt wrs van het probleem dat de eindbak altijd onderop de set staat en dus lekker warm wordt. een stel hogere pootjes zou al schelen, net als een fannetje aan de zijkant langs de amp als daar tenminste koelsleuven zitten..

je hebt er meerslagen pots ingezet, maar ligt het probleem met de standaard trimpots niet door een te hoge stroom die over de trimpot wordt getrokken? gaan ze sneller van verlopen en de trap staat maar meer te dissiperen.. je kunt als ze warm zijn en afgeregeld ook een vaste weerstand plaatsen ipv de pot, dat scheelt nogal, pots doen 15 20% verloop. weerstanden 1 of 5%..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

@RAAF12: De kans is groot dat Sony de schakeling niet vooraf heeft doorgerekend met precies dit type, maar juist andersom. Ze hadden er vroeger nogal een handje van om een ideale schakeling te ontwerpen en er dan pas de best passende onderdelen bij te bestellen of op maat ervoor te maken of laten maken. Vandaar ook de exotische types die je vaak tegenkwam.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Hier zijn ze nog terug te vinden, zo te zien een ASWO verdeler.

Ik zag btw dat ze vorig jaar nog via Centralpoint te leveren waren, die werken samen met Nedis.

Verder China, en daar doe je in de regel onder de 100USD geen zaken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
RAAF12

Golden Member

Op 7 juni 2014 21:59:38 schreef maartenbakker:
@RAAF12: De kans is groot dat Sony de schakeling niet vooraf heeft doorgerekend met precies dit type, maar juist andersom. Ze hadden er vroeger nogal een handje van om een ideale schakeling te ontwerpen en er dan pas de best passende onderdelen bij te bestellen of op maat ervoor te maken of laten maken. Vandaar ook de exotische types die je vaak tegenkwam.

Ik ken dat wel van Sony Trinitron KTV's waar Sony afbuighalfgeleiders werden gebruikt. Die waren door geen ander merk/type te vervangen.
In de TA N80 ES amp is dat niet het geval daar zit geen specifieke Sony diode in. Maar qua eigenschappen is toch erg afwijkend van een gewoon exemplaar. Enfin, dat staat in de sheet.
Maar goed, het gaat erom dat Arnold zijn amp weer werkend krijgt.
Btw. Ik had wel verwacht dat @Sonytech op dit item was ingesprongen <G>

ik heb sonytech al niet meer gezien sinds 5 mei op co, miss met vakantie?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Druk bezig zijn huis in te richten? Dat zal een flinke klus zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Testman, in dit geval zijn de transistoren bij Nedis echt.
De serie welke er nu in zat kwam er ook vandaan en die hebben het zwaar gehad r.
Blijft de serie welke ik er nu in heb zitten heel zonder direct rood aan te lopen dan bestel ik er nog een groot aantal bij .
Probleem van de tan 80 is echt altijd de koeling geweest en in nieuwstaat het slechte soldeer werk waardoor er menig nieuw exemplaar al snel in rook opging.
In de 20 jaar dat ik ze heb zijn ze een keer of 4 goed defect geraakt. Wat je op google terug vind en hoe veel al over gaan op recap van de grote unit welke uit 4 .22.000 uf bestaat begrijp ik niet want die blijven juist zeer goed.
Wat ook heel vervelend punt is is de voeding spanning. Sinds de verhoging naar 230 v staan de main elco,s op bijna 80 V en dat is hun max spanning. Wat betreft de pot meters dat zijn nog net niet van die oranje dingen die helemaal slecht zijn. Probleem met die er in zitten is dat ze snel reageren (logisch bij een pot van 500r ) Een meerslagen welke zeer goed is afgesloten heeft dus de voorkeur ook voor de off set welke bijna niet af te regelen is. ach als ze het weer 5 jaar uithouden dan ben ik al lang blij

je zou eens moeten kijken naar een scheidingstrafo of variac voor de versterker te zetten. als je die op 218v instelt wordt de versterker niet zo heet intern. m'n sony tuner werd ook erg heet door de hoge netspanning hier, maar had geen 240v optie leek het. toch bleek er een ongebruikt pootje op de trafo wat voor 240v geschikt was, nu is na een dag draaien de kast niet meer zo heet..

je kunt het hitte probleem wel zo laten, maar dat speelt juist parten met de elektronica. solderingen, elco's en verloop van ruststromen. ik had daar een oplossing voor bedacht, als is het maar om de idle stroom wat te beperken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb al naar alternatieven gekeken in de vorm van een andere trafo in beide versterkers welke niet eens zo duur zijn.
Zoalng de netspanning hier zo blijft en de elco,s nog niet over hun max spanning heen gaan laat ik het zo.
Alle kleine elco,s tot 1000 uf zijn al vervangen door 100 v types.
Wat ik niet begrijp is dat er veel zijn die over gaan op een recap en dan gewoon weer 80 V elco,s plaatsen.
Het wordt dadelijk dus een beetje afwegen. De main buffer is nog helemaal goed dus waarom zou ik die gaan vervangen? Ze kunnen blijkbaar die 78 a 79 V hebben.
Het probleem van het defect gaan bestond al toen ze op 220V stonden.
Het is geen stabiel ontwerp en zonder meer op koeltechnisch gebied een slecht product maar ik vind ze bizar goed klinken.
Heb bij NEDIS vandaag nog een groot aantal eindtorren besteld dat zijn daar echt de kosten niet nu.

RAAF12

Golden Member

Of een fannetje plaatsen dat doen 'ze' ook in de nieuwste Samsung TV's , zelfs 2 stuks.

edit: ook in de connection box stoppen ze een fannetje
http://www.hdtvtest.co.uk/news/ue55hu8500-201404163710.htm

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 11 juni 2014 16:30:01 (40%)

de allereerste plasma's van philips waren al voorbereid op een stel fans, maar zaten er nooit in. miss een optie voor de echt hete landen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die ventilatoren ga ik ook overwegen als er plaats is aan de onderkant.
Heb een foto gezien van een persoon die hele grote er op plaatste maar dan ging de versterker niet meer dicht.
Ik ga er dit keer eens echt rustig voor zitten en ook de cinch rca aansluitingen moet ik eerst binnen hebben voor ik verder ga.
Ook weer typisch zo,n verkeerde bezuiniging .

maartenbakker

Golden Member

Op 10 juni 2014 21:43:27 schreef testman:
de allereerste plasma's van philips waren al voorbereid op een stel fans, maar zaten er nooit in. miss een optie voor de echt hete landen..

Was een optie voor horizontale montage, bij mijn weten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."