VC99 Digital Multimeter

Op 13 juni 2014 08:20:11 schreef High met Henk:
Kijk als ik ze opblaas PRIMA! MAar ene moment gebruiken, op een klus staan en weigeren??? Dan wordt ik PISLINK....

Och, het is ook een beetje geluk/pech hebben.
Ik heb verschillende dmm's 2 van velleman, 1 topcraft, 1 elix nog 1 onbekent en 2 van kyoritsu. 1 ervan heeft het plots opgegeven zoals bij jou. En dat was 1 van de kyoritsu's, wat een goed merk zou zijn. Terwijl de meter die het meest word gebruikt en het meest af ziet de goedkoopste velleman is. Ligt los in de gereedsschapskoffer, word niet voorzichtig mee omgegaan, kost toch maar 30€. Die kyoritsu was altijd voorzichtig mee omgegaan want dure meter (100-150€).
Kameraad van me hetzelfde, jaren geleden dure meter gekocht was 200-250€. Half jaar na verlopen garantieperiode ook plots gestorven, niet tijdens gebruik. En hij draagt altijd zorg voor zijn gereedschap. Hij was dus ook pislink. Heeft een voltcraft in de plaats gekocht. Koop nooit meer een dure meter zei hij. Hij heeft toch geen nauwkeurige meter nodig.

Opeens zoveel reacties :p

Het zou zijn stromen te meten iets van een 1mA tot 15A

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
Hewlett

Honourable Member

Voor 15A heb je een stroomtang nodig of je meet via een externe shunt. Er zijn maar heel weinig universeel meters die direct zelf tot 15A kunnen meten en zeker geen Chinese BokkieWokkie meters.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Techneuten die zuinig op hun multimeter zijn laten ook geen 10A door de multimeter lopen... Voor dit soort metingen heb ik juist een metertje van 5 euro uit de graaibak. Als hiervan de behuizing begint te smelten is het niet zo erg.

Ik denk dat het aansluiten vaker een probleem geeft, en dat daarom juist een tang makkelijker is.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/323491/VOLTCRAFT-VC-539-Stroomtang?…

Wat is trouwens de consensus over deze aanbieding? http://www.ebay.com/itm/New-FLUKE-101-portable-handheld-digital-multim…
Een Fluke voor $50 inc shipping geloof ik persoonlijk niet zo. Nepper? Model alleen voor de Chinese markt dat iets minder strakke specs heeft dan een "westerse"?

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Als ik het type op de site van fluke intoets kom ik hem niet tegen dat zecht wel genoeg denk ik.

EricP

mét CE

Ik heb oa. een Dynatek die het kan. Maar niet te lang - de shunt is ook niks meer dan een koperdraadje en dat wordt warm. Manual zeg 20 sec. max. En uiteraard ongezekerd.

De Fluke komt niet verder dan 10A. Gezekerd.

Ik heb eigenlijk nog nooit gelezen dat er counterfeit Fluke meters op de markt zijn of waren. Misschien wel meters dit er een beetje op lijken. Ik heb inderdaad wel eens gelezen over meters voor de Chineese markt, bijv. de 17 en dan nu de 101? Het is aan de foto te zien een meter zonder bargraph en zonder stroom meting. Dus een goedkoper schermpje, minder snel (de bargraph wordt paar keer per seconde ververst), minder beveiliging aan de ingang (geen stroommeting).

Op 13 juni 2014 22:45:33 schreef Paloma:
Als ik het type op de site van fluke intoets kom ik hem niet tegen dat zecht wel genoeg denk ik.

http://www.fluke.com/fluke/inen/digital-multimeters/compact-multimeter…

Denk dat het meer zegt over uw zoekcapaciteiten :P
En die voltcraft VC-539 staat eigenlijk op mijn verlanglijstje, goedkoop alternatief voor een verliesstroomtang. Bram, as je die zou kopen, laat je je bevindingen dan weten?

[Bericht gewijzigd door defender1be op vrijdag 13 juni 2014 23:11:57 (19%)

Denk dat het meer zegt over uw zoekcapaciteiten :P

Dat is precies waar we het over hadden. Verander India eens in bijv. US...
en dan?

Henk H.

Golden Member

Op 13 juni 2014 22:54:39 schreef EricP:
Ik heb oa. een Dynatek die het kan. Maar niet te lang - de shunt is ook niks meer dan een koperdraadje en dat wordt warm. Manual zeg 20 sec. max. En uiteraard ongezekerd.

De Fluke komt niet verder dan 10A. Gezekerd.

De meeste Flukes kunnen 20A voor 30 seconden. 8x-V serie sowieso. Toch zou ik boven de 10A, of voor A-stromen die je regelmatig zou willen meten, voor een shunt gaan. Kun je gewoon rustig je gang gaan zonder stopwatch :)

Op 13 juni 2014 23:17:28 schreef MJN:
[...]
Dat is precies waar we het over hadden. Verander India eens in bijv. US...
en dan?

Euh, ik denk dat Paloma nep bedoelde met dat hij deze niet terug vond. Hij zei dat hij hem "niet" terug vond en niet dat hij hem niet op de westerse site vond. Dat er linksboven India staat is me wel opgevallen hoor.

[Bericht gewijzigd door defender1be op vrijdag 13 juni 2014 23:29:44 (12%)

Henk H.

Golden Member

dubbel, mag weg.

[Bericht gewijzigd door Henk H. op vrijdag 13 juni 2014 23:37:52 (95%)

fred101

Golden Member

Ik heb een Fluke 8000 met 20A optie. Dat is een aparte ingang. Maar ik jaag ook liever geen stroom door een meter.

Ik heb wel ooit gelachen in een motorzaak. Mijn accu liep leeg. De monteur dacht een grote lekstroom maar dat was het volgens mijn meting niet. Alleen geloofde hij me niet en komt met een Gammel metertje aan. Inderdaad geen lekstroom. Maar wat doet die kerel, hij zet het contact aan met de meter er nog tussen(en dat was een Honda GL1800 met wat feestverlichting. Alleen de koplampen zijn al 100W. Hij had geluk. De meter klapte en er kwam rook uit maar geen letsel Het gevaar zat niet zozeer in die klap of rook maar de schrikreactie. Daarbij kun je je zelf aardig bezeren (een motor van de brug afstoten bv) De vonk die ontstond is wel gevaarlijk. Zo kan bv een accu exploderen. In Engeland heb ik een monteur dat zien doen bij mijn toenmalige GL1000. Eerst maakte hij de plus los. Ten dat minste wilde hij doen. Ik wil net zeggen dat dat geen goed idee is. De sleutel raakt het frame, een vonk en de accu explodeerde. Mijn motorpak onder het accuzuur en van hem zijn gezicht en nog veel meer.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

Op 14 juni 2014 00:08:09 schreef fred101:
Ik heb een Fluke 8000 met 20A optie. Dat is een aparte ingang. Maar ik jaag ook liever geen stroom door een meter.

Oeh, carefull there ... Die overranged bij 20A, maar 10A is toch echt maximaal.

Op 13 juni 2014 22:11:04 schreef Tommyboy:
Wat is trouwens de consensus over deze aanbieding? http://www.ebay.com/itm/New-FLUKE-101-portable-handheld-digital-multim…
Een Fluke voor $50 inc shipping geloof ik persoonlijk niet zo. Nepper? Model alleen voor de Chinese markt dat iets minder strakke specs heeft dan een "westerse"?

Vergelijkbaar model als de 15b / 17b denk ik, ook voor de Chinese markt. Dave is over de 17b wel positief:
http://www.eevblog.com/2012/09/05/eevblog-344-fluke-17b-multimeter-tea…

trix

Golden Member

Op 14 juni 2014 00:08:09 schreef fred101:
en dat was een Honda GL1800

een van mijn droommotoren.

eigenwijs = ook wijs