Nou, een beetje laptop adapter is 90W, en dat lijkt me toch wat veel voor een 100Wp paneel. Als de accu echt leeg is, en je 13.8-14.4V probeert aan te leggen op de klemmen, kan er best een forse stroom gaan lopen. Daarbij haal je die 100Wp natuurlijk alleen met 1000W/m^2 instraling terwijl het paneel 20C is, dus met minder licht of hogere omgevingstemperatuur gaat de opbrengst al omlaag.

Ik denk dus dat het altijd moeilijk zal zijn om weg te komen met een omvormer waarbij de uitgangsspanning geregeld is, in plaats van de stroom en spanning aan de ingang.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (18%)]

Als je bij ebay zoekt op mppt charge controller kom je dingen tegen die lijken precies te doen wat de TS wil.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p2050601.m570.l1311.R1.TR11.TRC…

Op 14 juni 2014 15:55:03 schreef SparkyGSX:
Nou, een beetje laptop adapter is 90W, en dat lijkt me toch wat veel voor een 100Wp paneel. Als de accu echt leeg is, en je 13.8-14.4V probeert aan te leggen op de klemmen, kan er best een forse stroom gaan lopen.

Maar de stroom moet zowiezo beperkt worden om de accu te beschermen tegen te snel laden. Maar goed. Ik dacht weer even dat het VER onder die 90W of 100W zat, maar het is inderdaad "max 60W" wat er geladen wordt. Dan krijg je inderdaad al redelijk snel dat ie hem voorbij het MPPT trekt...

@Joopv: Ik zie "max PV voltage: 100V" bij de eerste die ik opende....