Over vulmiddel gesproken: in mijn ervaring werkt zelfs de slapste witte pasta beter dan de smeltmatjes die er tegenwoordig onder meegeleverde CPU-koelers zit.

Dat is allemaal al eens voorbij gekomen.... :-)

Op 19 juni 2014 18:55:26 schreef Gadget_inc:
Dat is allemaal al eens voorbij gekomen.... :-)

Yep! Das juist, maar wou het gewoon eens tonen, toch leuk.

Haha, ik in de aanslag met een ketel zwarte verf... ;-)

Van die kleine TV waar ik het eerder over had weet ik het wel zeker dat dit de oplossing was.

Na twee keer vervangen, kapot, bruin verkleurde printplaat en soldeer dat smelt. Met de derde keer hetzelfde IC, echter koelplaat in zwart gedaan... En weg problemen!

Op 19 juni 2014 16:03:00 schreef Frederick E. Terman:
Geen idee hoe dat smaakt; nooit durven proberen...

Ik heb eens geprobeerd de voetkraan van de CV-radiatoren in te regelen door de temperatuur van de retourleiding te meten met een IR-thermometer. Toen was goed merkbaar dat een glimmende buis heel andere waarden liet zien dan een matte. De handleiding van de thermometer waarschuwde trouwens ook voor dat effect.
Ik heb toen om elke leiding die ik wilde meten, een stukje zwart PVC-isolatieband geplakt, om daar de thermometer op te richten. Dat maakte de waarden in elk geval reproduceerbaar. De leidingen maten toen inderdaad een stuk heter.
[..]

Klopt, PVC tape werkt daar prima voor. Zie ook deze link: http://www.w0qe.com/IR_temperature_msmts.html

Heb zelf op die manier ook m'n radiatoren ingeregeld. Met een IR-thermometer is dat zo gepiept (ha-ha)