Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 5

Dit topic is gesloten

deze elco's zaten in philips apparaten uit de jaren 60 en begin 70. het voetje is omdat die printen vaak geen coating hadden en de alu mantel sluiting kon geven op de print, tevens is het ding zo steviger. het zijn axiale elco's geen radiale..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

kijk, een MBLE C tje.

dit voetje maakt van een axiale C een radiale met externe middelen (het voetje), van horizontaal naar vertikaal dus..
vele redenen:
1) Om hem gemakkelijk te kunnen inserten tijdens de productie (toen nog handmatig door dames).
2) markering in de voet is duidelijk voor polariteit tijdens inserten. (er stond meestal ook een marker op de print).
3)om te zorgen dat hij niet lostrilt bij vertikale montage op de print en bij gebruik in portable apparatuur.
4) axiale condesaoren gaan veel langer mee dan radiale, zeker toen.

groeten

Kris

Henry S.

Moderator

Op 13 augustus 2014 17:53:00 schreef fred101:
De styroflexen die ik hier heb zien er anders uit, die zijn ondoorzichtig door de aluminium folie die er inzit.
Er bestaan glazen condensators met een in glas ingegoten smd condensator. Maar ik kan niet zien wat er bij jou nu inzit. Ik moest eerst aan een diode denken.

Ik dacht bij de eerste foto ook aan een diode, maar op de detailfoto kan je het folie in het midden zien zitten.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Sterker nog.... ik twijfelde ook even of het een diode kon zijn... maar bij de germanium diodes die ik heb, is het glazen huisje gladder en transparanter.

http://www.uploadarchief.net/files/download/r34.jpg

Heeft deze weerstand een specifieke naam? En weet iemand welk logo er op staat?

RAAF12

Golden Member

Gecementeerd draadgewonden weerstand, volgens mij het oude Ohmite logo.
Dat soort weerstanden zaten ook in oude duitse kleurenbakken van Lowe, Grundig, Schaub-Lorenz, TFK ect.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 14 augustus 2014 17:22:11 (14%)

Als tijdverdrijf ben ik bezig met een UHF dipper te maken met een 2N4416 fet.
Voor de uitlezing moest ik nog 2x OA91 dioden zoeken in mijn "magazijn" en die heb ik ondertussen wel gevonden alsook een 10tal OF126 dioden.

Mijn vraag is nu welke dioden dit zijn, zitten in dezelfde zwarte glazen behuizing als die OA91 en hebben een PN overgang van 0,7V en daar is nergens iets over te vinden in mijn databoeken en WWW.

Iemand die nog andere databoeken heeft waar die eventueel instaan?

LDmicro user.
RAAF12

Golden Member

Telefunken OA 126 ken ik wel, typo?

edit hieronder

dan is die uit de roemruchte O serie van Philips

de diode is equivalent aan een 1N4148

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 14 augustus 2014 17:41:26 (62%)

Nee geen typo, die OA126 staan er wel in maar op alle 10 staat OF126 en er is niks van uitgewist.

Edit: foto
http://www.uploadarchief.net/files/download/of126.jpg

[Bericht gewijzigd door MGP op donderdag 14 augustus 2014 17:42:31 (29%)

LDmicro user.

Brainbox, bedankt voor de PDF, die is al opgeslagen.
Was in mijn Phillips databoeken niet terug te vinden, en google gaf mij ook niks.

LDmicro user.
maartenbakker

Golden Member

OF126, die stond opzich al in de startpost van het OF-topic. Brainbox, sowieso bedankt voor het pdf'je, ik ga even kijken of er nog onbekende instaan. De correcte URL is trouwens http://www.mgelectronic.rs/download/katalog/komponente/diode.pdf en niet dat mismaakte googleding (tip: eerst aanklikken, dan pas copypasten).

Let op dat de 1N60 geen vervanger is, dat is een germaniumdiode. 1N4148 natuurlijk wel.

Waarschijnlijk is de OF126 er eentje uit de OA200-reeks, of iets dat er zeer sterk op lijkt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Bij een test van diodes welke ik voor een kristal ontvanger gebruikte was de BAT85 beter dan de meeste germaniums. Ik heb ook nog een keer een powermeter en een satfindertje gemaakt. Het beste resultaat had ik met diodes uit de GHz banden zoals een 1n21.

Meetopstelling: RF 950KHz, 1KHz gemoduleerd,

- kristaldiode; bruikbaar, gevoelig, lichte vervorming
- 1n4148: zachter signaal maar bruikbaar.
- 1n4007: Rp verandert LF frequentie, bruikbaar, beter dan OA73
- 1n4004 nog net wat beter.
- OA73; erg zacht, slechter dan 1n4007
- OA161; erg goed, de op een na beste met koptelefoon
- OA172; goed maar zachter op koptel
- 6A 05, hele dikke diode, zacht maar je hoort wel wat.
- bat85, absoluut de topper, niet de meeste spanning maar blijkbaar wel het meeste vermogen.
- BY251, 3A diode, heeel zachtjes is er wel wat hoorbaar.

- Diode overgang transistors, bijna elk type werkt prima. Goede vervanger voor een BAT85. Gewoon BE aansluiten. Zelf met een 2n3055 hoor je nog iets.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 14 augustus 2014 17:19:40 schreef RAAF12:
Gecementeerd draadgewonden weerstand, volgens mij het oude Ohmite logo.

Na wat sloopwerk is het dit:

http://www.uploadarchief.net/files/download/rstrppd.jpg

Lijkt me toch eerder koolfilm...

Henry S.

Moderator

Eerder metaalfilm (MOX), die hebben bij grotere vermogens ivm de temperaturen een cementlaagje nodig. Net als draadweerstanden, het verschil is soms alleen door het wegschrapen van het laagje cement te ontdekken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 14 augustus 2014 20:35:57 (35%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Bij draadweerstanden zie je soms de draad zitten onder het laagje cement. Als de weerstand volledig glad is en niet al te 'dik', is de kans op metaalflim groot.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nu we toch bezig zijn heb ik er nog eentje (laatste) waarvan ik mij al een tijdje afvraag wat een diode dit is.
De kleurband lijkt blauw/purper en de PN overgang is ook 0.7V.
http://www.uploadarchief.net/files/download/onbekende_diode.jpg

LDmicro user.

Op 14 augustus 2014 17:19:40 schreef RAAF12:
volgens mij het oude Ohmite logo.

Na een avondje speuren gooi ik het zelf op het oude Draloric (Vishay) logo. Hoog vintage gehalte...

Heeft deze weerstand een specifieke naam

Roederstein MOX (metal oxide).

Tidak Ada

Golden Member

Op 13 augustus 2014 19:11:57 schreef kris van damme:
kijk, een MBLE C tje. [....]

Siemens maakte ze ook. Zag je ook veel in TV's De (sewmi)radiale montage maaakte ook een groterede componentendichtheid op de print mogelijk.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Mijn thuis is waar mijn Weller staat
maartenbakker

Golden Member

Van welk merk/volgens welke codering? Ik kwam er nog niet uit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb thuis nog heel wat legermateriaal liggen zoals bvb:

Een variable 7pf-100pF condensator:

http://www.uploadarchief.net/files/download/var_captn.jpg

En een 2uF 600VDC cap:

http://www.uploadarchief.net/files/download/dc_captn.jpg

Waarvoor werden ze gebruikt ?
Zijn deze items nog iets waard ?

maartenbakker

Golden Member

Zal wel in legersets of bootankers gezeten hebben.

De variabele condensator is waarschijnlijk nog goed bruikbaar voor de HF-bouwers onder ons.

De Western Electric papiercondensator is waardevol voor audiofielen omdat er Western Electric opstaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 15 augustus 2014 19:37:19 schreef maartenbakker:

De Western Electric papiercondensator is waardevol voor audiofielen omdat er Western Electric opstaat.

:+

Dit topic is gesloten