Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 5

Dit topic is gesloten

Shiptronic

Overleden

voor de zekerheid kortgesloten tijdens opslag ;) goed plan, die wil je niet geladen tegenkomen al graaiend in je rommeldoos.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 15 augustus 2014 01:20:31 schreef Tidak Ada:
[...] Siemens maakte ze ook. Zag je ook veel in TV's De (sewmi)radiale montage maaakte ook een groterede componentendichtheid op de print mogelijk.

Ja dat klopt, maar de foto toont een echte MBLE. Uit forum-ervaring weet ik dat dit bedrijf in de NL ongekend is, nochtans is het decennia lang een van Philips grootste onafhankelijke toeleveranciers geweest van componenten in de tijd dat Philips de grootste was en niet aan zijn eigen vraag kon voldoen.

groeten

Kris

Tidak Ada

Golden Member

Niet zo onbekend hoor.
Ik denk bijvoorbeeld aan de bekende MBLE FM ontvanger bouwkit en HiFi versterker kits, die overigens ook onder het Philps label werden verkocht :) (of was het nu andresom?).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

De kitjes waren van oorsprong MBLE (bij de BBO-reeks kom je soms zelfs 12NC's beginnend met 3504 tegen voor Telecommunicatieindustrie België waar MBLE kennelijk deels onder viel, en ook 4304), maar over een aantal componenten heb ik nog geen uitsluitsel kunnen krijgen.

Zo zijn er bijvoorbeeld PTC's en electromotoren die ondubbelzinnig gemarkeerd zijn als MBLE-product (zeer toepasselijk met de origin letters MB en in geval van motoren met 12NC's beginnende met 9904 voor overige activiteiten België), nog tot in de jaren '90.

Bij condensatoren en elco's heb ik voorzichtig de indruk dat het gezamenlijke ontwikkelingen zou kunnen betreffen of ontwikkelingen van MBLE die al snel bij de componentengroep van Philips ondergebracht werden. Dat MBLE historisch gezien zonder meer het vermelden waard is als oorspronkelijk van Philips losstaand bedrijf met belangrijke eigen ontwikkelingen en kennis en daarna als gedeeltelijk zelfstandige afdelingen binnen Philips, staat buiten kijf.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lucky Luke

Golden Member

Grappig dat dat maffe elcotje zo nog wat losmaakt :)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

In mijn iMac is bij het demonteren van een lastig clipje een diode gesneuveld. Als opschrift staat er niet meer vermeld als H48, het is een glastype dat veel weg heeft van een 1N4148.

Enkele foto's van de defecte en een identieke intacte op de print:
https://onedrive.live.com/redir?resid=D1E753C3B0EBDD27!561&authkey…

Is deze uitwisselbaar met de 1N4148 of ander type?

Oké bedankt, die heb ik hier zelfs nog liggen.
Dan kan ik deze vervangen en nog eens testen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/relsic.jpg

Dat het elco's zijn had ik al gegokt. Maar verder houdt het op met mijn kennis...

Ze komen vermoedelijk uit Frankrijk. En wellicht worden ze gewaardeerd door èchte audiofielen.

Maar wie weet er iets meer over de achtergrond en toepasbaarheid van deze elco's?

Henry S.

Moderator

Relsic co33, long-life elco's van Sic-Safco, oud.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

die elco's had ik ook diverse liggen nos modellen. maar gezien ze best groot waren voor de capaciteit heb ik bijna alles weggemikt. dingen waren al een 26 jaar oud en nooit gebruikt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Maar aan wat voor toepassing moet ik denken?

Ik zie ze voor best stevige prijzen op Ebay staan... terwijl ik op mijn advertenties (waar vrij op geboden mag worden) nul reacties krijg...

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Ik verbaas me nergens meer over...

Ik kan me best voorstellen dat dit soort onderdelen beter op hun plaats zijn in de milieustraat of in het museum dan in een apparaat.

Als ik al mijn spullen zou kunnen verkopen voor de prijzen die op Ebay gevraagd worden zou ik kunnen gaan rentenieren :) .
Kijk ook eens of er daar werkelijk op geboden wordt.
Vaak zijn dat golddiggers die van alles aanbieden in de hoop dat er ergens in de wereld iemand rondloopt die nu precies dat ene onderdeel wil hebben.
Een elco is gewoon een elco (ja, ik weet het, er zijn wel degelijk verschillen).
Eentje van 25 jaar oud is een oude elco die ik niet zonder meer in mijn apparatuur wil hebben.
1000 uF verwacht ik niet in een signaalkring dus eventuele audiofiele kwaliteiten zijn daar niet aan de orde.

Op 23 augustus 2014 19:23:15 schreef Brainbox:
Als ik al mijn spullen zou kunnen verkopen voor de prijzen die op Ebay gevraagd worden zou ik kunnen gaan rentenieren :)

Ik realiseer me goed dat sommige vraagprijzen op Ebay nergens op gebaseerd zijn.

Helemaal mee eens dus... zelf heb ik ooit een partij vintage condensatoren verkocht die ik na een tijdje voor het viervoudige als vraagprijs op Marktplaats voorbij zag komen. En ik schrik ook van prijzen voor bijvoorbeeld germanium-spul dat ik vroeger gewoon tegen normale prijzen kocht bij de lokale onderdelenwinkel.

Los daarvan... ik hoef voor die elco's helemaal niet te hebben wat er op Ebay voor gevraagd wordt. Sterker nog... als iemand ze zinvol kan gebruiken dan mag hij ze voor een vriendenprijsje of desnoods gratis hebben. Maar het bevreemdt me alleen dat echt niemand interesse heeft in dit soort spul en dat het erg lastig is om er een waarde aan toe te kennen.

Maar als ik de reacties hier lees, is het dus meer iets voor de milieustraat.

En zoals ik eerder schreef... iemand die dat biedt, mag ze daarvoor komen ophalen... ;-)

Overigens raken we offtopic... maar de antwoorden waren duidelijk.

TinusTech

Golden Member

Ik kwam op Sicilië een mast tegen met een aantal antennes in de vorm van ijshoorntjes. Ik kom dat niet direkt verklaren Iemand een idee waar die voor zijn? Foto: (klik voor groter, de bedoelde antennes zijn linksonder)

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/p1060295%20rr.jpg

dat zijn zo te zien straalverbindingen naar een ander eiland of vasteland.. staan hier ook op bijna elke gsm mast in de vorm van die dingen in de mast op de foto. hoe meer van die dingen erop staan hoe belangrijker de mast is, meestal een centermast die koppelt naar andere masten toe in de buurt. zonder die centermast valt alles uit erachter..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
TinusTech

Golden Member

Hoi Testman, Die 'dozen'die horizontaal gericht zijn, dat zijn straalverbindingen, dat is mij wel duidelijk. Maar die dingen daar linksonder zien er heel anders uit, met een soort tuit vanonderen. Wat zijn dat dan?

Tidak Ada

Golden Member

Ik denk dat je van links naar rechts sattelietantennes en dan weer sraaalverbindings antennes ziet. Geheel rechts in de toren zijn inderdaad gewonen straalverbindings parabolen.

Die 'tuba's' kunnen mogelijk elektronisch worden gericht en/of afgestemd.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

denk toch echt dat de linkse ook straalontvangers zijn, idd elektrisch verstelbaar. de ontvang kant zit horizontaal gericht, op de bovenkant zit een strip, net als de horizontale modellen op de achterkant hebben. voordeel van de "cone" modellen is dat ze makkelijker te stellen zijn met een veel kleinere draaicirkel als de aan 1 kant zware horizontale modellen. miss zo gemaakt om te kunnen wisselen van bron als er 1 zender platligt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Volgens mij is de vorm in basis een conus, maar is ie om praktische redenen omgevouwen. Dus.... waarom een conus als antenne en niet een parabool?

Ps: mischien dat de conus werkt als de golflengte groter is dan het apparaat? Parabool werkt alleen als de golflengte kleiner is dan de parabool.....
@pino hieronder: Gaaf, thanks. Ik had vanochtend nog wat zitten googlen, maar niet echt iets relevants gevonden wegens verkeerde zoektermen.

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 25 augustus 2014 10:22:58 (19%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het is toch gewoon een toeter met een spiegel??

Dit topic is gesloten