Auto antenne, GSM, AM/FM, DAB+, slecht ontvangst, zelf te fixen?

Nu je het zegt: ik heb iets gelezen over reflectie vanaf de ionosfeer, dat zorgt er voor dat de polarisatie niet meer uit maakt.
Reflexteren zal dan ook wel van gebouwen enzovoort komen.

Da's onzin. Zichtverbindingen zijn kunnen zowel vertikaal als horizontaal gepolariseerd zijn. Het is niet zo dat in bebouwing de het signaal ineens "omvalt" en dan horizontaal is. Lijkt mij een broodje aap met hooguit een kern van waarheid.
Wel: wat horizontaal wordt uitgezonden moet je ook met een vertikaal gepolariseerde antenne ontvangen. En horizontaal idem dito.

Ok, nouja ook met het stuk ijzerdraad in dezelfde richting als de spriet doet 'ie het dus hoe het werkt weet ik niet maar hij doet het wel.

Morgen maar eens even een goedkope spriet aanschaffen.
Zelf maken kan natuurlijk ook, wel leuker :p stuk buitenkabel van een fiets, daar koperdraad omheen, op het schroefdraad bevestigen en krimpkous er omheen, wedden dat bijna niemand het verschil ziet? Haha

Als het werkt, alle spullen heb ik in huis en de versterkte Hirschmann moet toch nog even op zich laten wachten :p

Moet ik dan exact 36cm aanhouden of is langer ook goed of zelfs beter?
Of is dit geen goed plan en kan ik beter voor 6 euro een spriet kopen?

Het maken vind ik wel geinig, daar vermaak ik me morgen dan wel mee :D

Die 36 cm is een kwartgolf en die kan je het beste aanhouden.
En waarom kopen als je het kan maken dat is misschien niet goedkoper of mooier maar wel veeel leuker. ;-)

Een jaar of 15, 20(?) geleden heeft men juist de polarisatierichting van de FM-zenders veranderd van horizontaal naar verticaal omdat een horizontaal gepolariseerde en rondomgevoelige antenne op auto's niet is te realiseren.
Het is dus speciaal voor auto's dat de polarisatie verticaal is om de ontvangst te verbeteren.

Ben al bezig, geen idee of ik het goed doe hahaha

Stuk buitenkabel vande fiets gepakt, metalen behuizing dus.
Daar 2x installatiedraad (2,5mm2) onheen gewikkeld met aan het uiteinde een stukje recht koper.
Heb kiekjes gemaakt net de iphone, zal ze zo delen.

http://www.sanderlahaije.nl/tijdelijk/circuitsonline/diyantenne2.jpeg

http://www.sanderlahaije.nl/tijdelijk/circuitsonline/diyantenneontvangst.jpeg

Zie hier: een dubbele gewonden stuk metaal waar ik waarschijnlijk nog een 3e draad omheen wikkel wegens stevigheid en de tweede foto het bereik voor de deur (nog niet rijdend getest).

Morgen de 3e draad er omheen wikkelen, het schroefdraad er aan maken en krimpkous er omheen en dan maar weer testen.

werkt het niet dan heb ik iig geen geld weg gegooid want zowel de kabel als de draad waren gratizz

:)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (53%)]

Nou de antenne is af, maar niet zo sexy als ik in gedachten had haha.
Heb de boel hard gesoldeerd en het zal wel goed blijven, krimpkous er omheen gedaan en mat zwart gespoten (tekst weg) maar ik ga voor die 6 euro toch maar ff een spriet kopen voor de mooi :p

Het werkt voor nu dus koop gewoon de goedkoopste op ebay en dan kan ik er op wachten.

Allen bedankt voor de input, het meedenken en de antwoorden!
Wat mij betreft is dit hoofdstuk voorlopig afgesloten :)

Inmiddels heb ik een antenne van de sloop gehaald, volledig metaal, uitschuifbaar en zwart.
5 euro voor betaald en het werkt vooralsnog prima.

Ik heb dus eindelijk fatsoenlijk radio in de auto.

Allen bedankt voor de input en ik heb weer een hoop geleerd!
Op naar het volgende project.. Achteraf gezien veel te hoog gegrepen maar ach inmiddels heb ik ook daar van al weer een hoop geleerd. Leuke hobby ;)

Een speedohealer oftewel snelheidsmeter kalibratiebordje met PIC chip welke ik inmiddels geprogrammeerd heb met een zelfbouw JDM programmer :)
Alleen werkt het niet haha

Op 24 augustus 2014 19:53:08 schreef evdweele:
Een jaar of 15, 20(?) geleden heeft men juist de polarisatierichting van de FM-zenders veranderd van horizontaal naar verticaal omdat een horizontaal gepolariseerde en rondomgevoelige antenne op auto's niet is te realiseren.
Het is dus speciaal voor auto's dat de polarisatie verticaal is om de ontvangst te verbeteren.

Helaas is mijn beleving dat sindsdien de ontvangst slechter is geworden

De laatste jaren heb ik weinig ervaring met de ontvangst in de auto omdat ik nog maar weinig autorijd en dan nog meestal een mp3-speler aan heb staan omdat er naar mijn smaak niets behoorlijks wordt uitgezonden.

Zou de oorzaak van die slechte ontvangst ook niet mede veroorzaakt worden doordat er zo enorm veel FM-zenders in gebruik zijn?
Ik heb laatst eens geteld wat er op http://radio-tv-nederland.nl staat: 748 FM-zenders in Nederland.