Auto antenne, GSM, AM/FM, DAB+, slecht ontvangst, zelf te fixen?

In mijn Alfa Romeo zitten standaard 2 antenne's; 1 voor GSM (een "shark" op het dak) en 1 in voor AM/FM verwerkt incl. versterker in de achterruit ontwaseming.

Vanaf dag 1 is de ontvangst zwaar beneden peil geweest, en met mij vele andere AR 156 bezitters.

Ik heb nu een radio met DAB+ gekocht (dacht da's beter..) en daar zit een versterkte DAB raamantenne bij.

Helaas zijn zowel DAB+ als FM nog steeds niet om aan te horen.
DAB valt steeds weg en FM ruist.

Kan ik van de GSM antenne op het dak geen FM en DAB ontvanger maken?
Wat is sowieso het verschil tussen de antenne's?
Ik lees iets over impedantie (ohm) en frequenties waarop alles werkt, maar een antenne is toch een verlengstuk om frequenties mee op te pikken en een stuk koperdraad zou toch al genoeg moeten zijn?

Het belangrijkste vind ik dat ik DAB+ goed krijg, dus als ik mijn externe dakanntenne om kan bouwen hoor ik graag hoe ik dat het beste aan kan pakken :)

Alvast bedankt!

Het midden van de gebruikte DAB+ frequenties is (in NL) 200 MHz.
Maak dus een sprietje op het dak van 36cm (1/4 x 300/200 x 0,96) hoog.
Gebruik gewone RG-58 coaxkabel rechtstreeks naar de radio. Moet werken.

Dat klinkt heel makkelijk, wel een flinke spriet voor op de auto.
Hoe zit het met de berekening of is dat erg ingewikkeld? Zou er ook graag wat van willen leren, los van je handtekening :)

Hoe zit het dan met de "shark" modellen die ze verkopen? Die zijn geschikt voor FM en DAB+ maar dat zullen dan 2 antenne's zijn in 1 behuizing neem ik aan?

Hoe kan het dan dat de antenne's in zo'n shark zo klein zijn?
Als ik het actieve component pak van de standaard antenne en deze gebruik in de spriet op het dak, levert dit dan nog iets op in bijvoorbeeld de lente van de spriet?

Je ziet ze wel eens rijden, Polen o.i.d. met giga antenne's op de kofferbak, als het even kan bij mij liever niet.

een hoop vragen... maar dit is echt compleet nieuw voor mij en van Wikipedia enz. word ik niet veel wijzer.

Verschil in lengte van de antenne komt door verschil in golflengte.

Die 37cm die Frederick E. Terman noemt is gebaseerd op een kwart golflengte (1/4). Zo'n sharkfin heeft een nog kleine golflengte antenne ingebouwd. Hoe groter hoe beter uiteraard.

Dat je die Polen met van die enorme sprieten ziet rijden heeft daar ook weer mee te maken. Antenne is waarschijnlijk voor een 'bakkie' / 27MC. Die werken op 27Mhz.
Kijk maar eens wat voor lengtes daar uit komen als je 27Mhz invult hier: http://easycalculation.com/physics/electromagnetism/antenna-wavelength… en dan naar de verschillende golflengten kijkt. Een kwart golflengte geeft al een antenne van 2,6 meter!

[Bericht gewijzigd door ThinkPad op (46%)]

Ok dus een iets kleinere maat zal ook werken maar misschien minder goed dan 36cm.
Maar versterkt zal wel of geen nut hebben?

En, zobder nog gegoogled te hebben: hoe sluit he de coax aan op de antenne, of spreekt dat voor zich?

Met 36cm heb je geen versterker nodig. Met een heel kleine antenne wel. Een echt goede versterker kan een 'te kleine' antenne goed maken. Maar zo'n versterker zelf maken gaat je niet lukken, dat wordt dus gewoon compleet kopen.

Coaxkabel aansluiten: binnenader aan de antenne, buitenmantel aan massa (dak). Bij een gekochte antenne doet het antennevoetje dit vanzelf; die maakt contact met het dak.

Zou het kunnen dat zijn massa vlak niet goed is aan de antenne, zou me niets verbazen ;)

Niet zo raar dat zo'n kleine flut "antenne" niet goed werkt. Da's simpelweg te klein. In zo'n sharkfin kan toch nauwelijks een sprietje zitten zeker?! Met een piepklein luidsprekertje vul je ook geen stadion met geluid. 36cm is toch mooi compact?

Wil het best meten morgen, weerstand van massa radio naar chassis en massa van de dab aansluiting naar chassis.

De versterker ga ik niet zelf maken, ik heb er: 1 in de meegeleverde dab antenne en 1 standaard in de auto voor de fm antenne.

Zit er in de bestaande antenne soms een versterker? Die moet wel van 12 volt worden voorzien om te kunnen werken, anders werkt de versterker als verzwakker.

Zie de post hierboven :)
Zowel de huidige standaard af fabriek als de nieiwe dab antenne zijn versterkt.
Die af fabriek via de remote van de radio via de iso stekker, de dab antenne via de radio zelf.

Ik heb 3 jaar geleden al gemeten of de versterker 12v krijgt en dat was toen het geval.
Even testen gaat niet: rugleuning en zitvlak achterbank er uit, hoedenplank er uit en dan pas C stijl er uit waar de versterker onder zit.

al met al zou ik met deze voor DAB+ klaar zijn?
Wel lastig naar buiten voeren vanuit de auto :)

http://www.conrad.nl/nl/schwaiger-dvb-t-antenne-met-magneetvoet-en-dab…

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (19%)]

Opmerking gelezen mbt. 5V voeding van de antenne tov. 12V ?

Jup, de antenne die bij de radio zat word gevoed door de HU en dat zal dan wel 5v zijn, de antenne die bij de auto hoort is voorzien van 12v via de iso stekker op de remote pin.

Denk dat ik de versterker in de auto nog wel na kan kijken door zelf een 12v voeding aan te leggen, of de componenten nog werken zou ik niet durven zeggen, de auto is uit 2002 en ze gaan wel vaker kapot lees ik zo hier en daar.
Ik kan de fm versterker wel aansluiten op de gps/gsm antenne met een langere spriet, dan ben ik wel af van de geïntergreerde raamantenne in de achterruit.

Wie kan mij ongeveer uitleggen wat impendenties met het signaal doen?
Waarom kan ik geen 75 of 110 ohm coax gebruiken en moet het voor iig am/fm 50 ohm zijn?

En hoe zit het met dB? Ik zie voor gps bijv. soms -3dB terwijl het voor de tv weer -96dB is (tv coax kabel).

Als de kabel alles met de te ontvangen frequenties te maken heeft: Welke kabel is het meest geschikt voor DAB+ dus tussen de 174 en 230 MHz?

Ik heb inmiddela een sprietantenne voor op de auto, ik wil een noeuwe draad aanleggen naar de radio en dan soldeer ik er de juiste connector op.

Oh ja: zou een dvb-t ontvanger, geschikt voor de band-III niet werken? Lijkt me wel.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (37%)]

ondertussen heb ik alle termen die ik ben tegengekomen even gegoogled.

Belangrijkste is dBi (gain) en die moet, als ik het goed begrijp, zo dicht mogelijk bij 0dBi zitten.

ik snap alleen de negatieve waarden daarbij niet, want hoe meer dBi hoe hoger de gain (versterking toch?) is.

de relatie ohm - frequenties heb ik niet gevonden.. coax voor de tv is 75 en ik heb 50 ohm nodig.

Verder kwam ik nog pF/m tegen maar dat word me te technisch :)
picofarad ken ik alleen van condensatoren, is dat dat het verlies over 1 meter??
een bekend merk met Shark antennes zou 101pF/m zijn op een 50 ohm coax, een antenne van ruim 200 euro.

anyhow, ik heb nu wat foto's van de antenne die bij de radio zat.
Kan ik hier een dikker draadje aan solderen?
Als ik meet op weerstand kan ik zo niet uitvogelen hoe de "antenne" (die dunne koper draad) aangesloten is, of dat bijv. 1 massa en 1 signaal is, of dat het beide alleen aan de kern van de coax zitten. De plakstrip liep door maar de koperdraad was niet 1 geheel en was dus op 2 punten gesoldeerd.

zou ik er een dikkere draad op kunnen solderen of is dat totaal nutteloos?

En als ik die versterker nou op de nog aan te leggen dakantenne plaats? ik neem aan dat deze dan zo dicht mogelijk bij de antenne moet zitten en niet bij de radio?

hier wat kiekjes met de iphone... hopelijk is het duidelijk:

Koperkleurig is de draad die op de antenne hoort, zilverkleurig heb ik nog in 2 maten liggen, heeft dat nut?
http://www.sanderlahaije.nl/tijdelijk/circuitsonline/image.jpeg

Dit is de plakstrip die aan beide kanten van de versterker zat met daarin de koperdraad:
http://www.sanderlahaije.nl/tijdelijk/circuitsonline/image_1.jpeg

De achterkant, hier zat de strip op gesoldeerd:
http://www.sanderlahaije.nl/tijdelijk/circuitsonline/image_2.jpeg

Voorkant van de versterker:
http://www.sanderlahaije.nl/tijdelijk/circuitsonline/image_3.jpeg

Wederom bedankt!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (1%)]

Iemand nog enig idee?

Ik heb inmiddels de dikkere draden aan de versterker gesoldeerd maar dat lost het probleem met interne antenne natuurlijk niet op. Ik heb een externe dab antenne (klein sprietje) maar ik weet niet waar ik de kern aan vast moet maken, tevens lees ik dat de versterker zo dicht bij de antenne als mogelijk moet, dat kan ik wel doen met een stuk coax kabel en wat kit om de boel waterdicht te maken.

De vraag is nu dus hoe ik de antenne met coax draad op dit bordje vastmaak.

Slecht nieuws, icm de dakantenne / spriet doet DAB helemaal niks.

Nu zit er aan de dakantenne nog een stuk gsm coax, dat kan het probleem zijn want ik kan er niet achter komen wat voor coax dat is.
Dus nu de dakantenne weer loshalen en de coax direct aan de voet van de antenne maken.
Als dat niet werkt KAN ik de versterker nog proberen er tussen te zetten, als dit alles niet werkt ga ik ook niet verder kloten, dan koop ik maar een (veel te dure) shark antenne in de hoop dat die het wel doet..

De fm antenne heb ik ooit doorgeknipt om een sprietantenne te proberen, die is echter spoorloos nu ... Bij de radio zit 'ie nog wel maar achterin: foetsie!

De spriet staat op een voetje op het dak.
De binnenader van de coax komt in het voetje aan de aansluting voor de spriet.
De buitenmantel van de coax komt aan de 'massa' van het voetje; uiteindelijk aan het dak dus.

De andere kant van de coax gaat in een plug.
De binnenader aan de pen van de plug.
De buitenmantel aan de huls van de plug.

De plug gaat in de DAB-radio.

NIETS anders erop aansluiten, geen andere stukjes coaxkabel, geen versterkertjes.

Inmiddels heb ik de dakantenne uit elkaar gekregen, er zat een printplaatje in. Deze er uit gesloopt en de coax direct aan de antenne (spriet) gesoldeerd en inderdaad de buitenmantel aan de voet gemaakt, had een gas soldeerbout nodig om de boel genoeg te verwarmen maar het is nu mooi uitgevloeid.

Ik ben inmiddels gestopt maar had wel het idee om de versterker er tussen te plaatsen, deze is er ook zo weer van af.

Ik heb er wel een stekker tussen gedaan, degene die tussen de gsm kabel zat (geknepen stekker los gepunnikte) omdat deze nog door het dak heen moet.

De stekker heeft volgens de specs geen impedantie dus dat moet goed gaan.
Ik dacht dat ik een smb-f stekker had gekocht, blijkt t een mannetje.. Dus oude stekker van de originele radioantenne geknipt en die aan de nieuwe coax gesoldeerd.. Moet ff een nieuwe smb kopen.

Tevens de dakantenne opgeschoond, schuren en Kontakt er op gespoten.
Straks de volledige auto weer in elkaar zetten (als het werkt dan!!)

Alleen als ik de antenne vast houdt heb ik ontvangst...
Pest is dat:

- zonnekleppen
- 4 handgrepen
- A, B en C stijl
- complete achterbank
Los moeten voordat ik de hemelbekleding naar achter kan schuiven en de achterzijde los kan klikken.

Even experimenteren zit er dus niet echt in.

Zodra ik mijn hand bij of op de spriet hou heb ik ontvangst, de seconde dat je hem weg haalt niet meer. Ik heb nu een nieuw stuk coax van 50 ohm op de originele dab coax uit de radio gemonteerd, op de voet van de gsm antenne waar ik de elektronica uit gesloopt heb. De ader aan de spriet en de massa aan de voet gesoldeerd. Alles is oxidatie vrij, de spriet is nieuw en op leenbasis aan mij gegeven en deze is totaal 40cm lang, het sprietje 28, maakt dat nog uit?

Morgen heb ik de auto gewoon nodig en dus zet ik hem weer in elkaar.
Geef ik het op en heb ik voorlopig maar even geen radio.

Grote miskoop als je het mij vraagt: zo'n DAB+ radio voor in de auto.

Die nieuwe coax van 50 ohm kan ik zeker niet gebruiken als fm antenne he?
Origineel lag er een 140 ohm coax voor fm.

EDIT: Wist je, dat het scheelt, wanneer je de spriet goed bevestigd...
:D

Ik heb nu in ieder geval ontvangst, heb het nog niet tijdens het rijden getest.
De spriet zit met een universeel draadeind vast, het draadeind zat niet volledig in de spriet gedraaid. Alles zat wel vast maar maakte waarschijnlijk niet goed contact.
Morgen meer info / testresultaten!

[Bericht gewijzigd door sanscorp op (15%)]

Gelukkig dat je daar nu nog achter komt, kun je morgen tenminste testen.

Jammer dat het in- en uitelkaar bouwen steeds zo'n heisa is, dat maakt het wel lastiger. Ik vind het wel moedig van je. :)

Stuk was het toch al :D
En mijn auto heb ik ondertussen al een paar keer bijna helemaal uit elkaar gehad dus daar draai ik mijn hand ook niet meer voor om. Maar er gaat wel een hoop tijd in zitten.

Wil altijd nog heel graag wat meer van elektronica weten. Solderen gaat aardig, ik kan schema's nabouwen en heb wel wat leuke dingen geknutseld (zoals een yoshbox om mijn Suzuki motorfiets mee af te stellen en nu weer een seriële interface om een auto PSU (voor de computer) de firmware te kunnen upgraden.

Maar verder dan kopiëren van bestaande schema's kom ik niet.. Zou wel graag wat willen weten van de componenten en de (samen)werking hiervan.

Wel heb ik een start knop die uitgaat na het starten van de auto, simpel maar leuk, ook heb ik een water methanol injectiepomp + verstuiver werkend gekregen i.c.m. Turbodruk, had ik een carpc met touchscreen en 4.1 geluid (nu dus niet meer :p) en zo hou ik me bezig, beetje klungelen.

Van dit alles heb ik ook een hoop geleerd, maar ik weet bijv. nog steeds niet wat de impedantie van een coax kabel doet/betekend, heb geen idee hoe je de lengte van de spriet berekend a.d.h.v. de frequentie of een stapje verder: wat pF/m nu precies inhoud en welke eigenschappen het heeft. Wat ik wel heb geleerd is dat HF antenne's lang niet zo makkelijk zijn als dat in altijd gedacht heb, dat je niet zomaar 2 touwtjes aan elkaar kan knopen en je bereik hebt.

Nouja alles op zijn tijd denk ik dan maar.

Als het voor nu werkt ben in al lang weer blij en ondertussen heb ik weer wat dingen aan mijn auto kunnen fixen haha.

Het word nog veel "grappiger"

De bestaande gsm kabel is 50 ohm :(

Dat stond op zeer weinig plekken in de pvc mantel gedrukt.
Zie het pas nu ik de kabel grotendeels weg heb gehaald.

Nouja, ik weet wel dat de nieuwe kabel goed is en deze legt een compleet andere route af ver van allerlei stroomkabels weg.

Dan staat nog wel de vraag open: kan ik de 50ohm kabel gebruikeb voor FM?
Dan sluit ik het originele systeem voor FM namelijk weer aan (rammabtenne met versterker in de C stijl.

Boel ligt nu nog open dus

Ik heb de gsm antenne inmiddels aan de standaard 140 ohm fm antenne geknoopt, zal niet ideaal zijn maar moet zo ook weg dus heb alles weer in elkaar gezet. Wel de kans even gepakt op de lederen achterbank eens goed schoon te make en in te vetten met lederolie, teens de C stijlen mat zwart gespoten gelijk aan de A en B stijlen (voorheen beige).

Nu net stukje gereden, de dab ontvangst is altijd nog even triest, niet naar te luisteren.
Kan een langere spriet proberen, maar kan het ook gewoon opgeven.

Dan maar helemaal geen radio in de auto :(

1 woord: waardeloos...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (36%)]

De shark fin antennes zijn mooi om te zien en doen het leuk bij sterke radiozenders, maar je leest er ook erg veel negatieve recenties over. Met name de OEM producten zijn vaak waardeloos. Hierbij wil ik niet alle shark fins afdoen al slecht en ook die van jouw Alfa Romeo niet. Al staat Alfa Romeo er helaas niet om bekend uitmuntende auto elektronica te hebben.

In jou geval zou ik stoppen met zoeken en proberen en accuut overstappen op een goede AM/FM+DAB antenne van een merk die hier een sterke reputatie in heeft. Voor mobiel telefoon en dataverkeer heb je tegenwoordig bijna geen externe antenne meer nodig.
De Hirschmann HIT AUTA 16V AM/FM/DAB vaste dakantenne (Hirschmann Art.Nr.: 602 415-001, EAN Nr.: 4046666003579) kun je monteren in het gat van de shark fin. Deze antenne kost gemiddeld €100,00 tot €150,00 maar dan heb je wel iets uit een professionele stal.
Het is een VW model auto antenne, zo'n zwarte spriet die onder 70 graden schuin op het dak staat er waarbij je de spriet los van zijn voet kan schroeven voor de wasstraat.

Deze antenne heeft twee ingebouwde versterkers en twee losse antenneaansluitingen voor AM/FM en voor DAB/DAB+.
Je doet er goed aan om meteen voor beiden aansluitngen 5 meter verlengkabel inclusief voorgemonteerde male+female connectoren aan te schaffen. Aan de antenne zit namelijk maar 30cm kabel en op deze manier heb je meteen nieuwe en de juiste coax kabels naar je autoradio lopen.
Vergeet niet meteen een 12 volt ader mee te trekken vanaf de [ANT] 12 volt autoradio uitgang naar de antenne, anders krijgen de geïntegreerde antenneversterkers geen spanning.

Installeren, aansluiten en genieten maar, ook van DAB uitzendingen. Tenzij je in een afgelegen en slecht gedekt deel van Nederland woont en/of een slechte autoradio hebt.
De recenties van deze antenne liegen er immers niet om, mensen in midden Nederland luisteren zelfs in digitale kwaliteit naar zenders uit Duitsland. Zenders die op papier slecht tot niet te ontvangen zouden Ijn.

Zelf ben ik al langer aan het zoeken en lezen voor een goede combi autoradio antenne en heb vanuit functies in de professionele telecomunicatie erg goede ervaringen met Hirschmann.
De conventionele Hirschmann AM/FM antenns zijn al perfect en dit claimen een hoop gebruikers ook bij deze combi antenne.

Aanschaf kan lastig zijn omdat de DAB markt in Nederland nog niets voorsteld. Kijk daarom even via Duitse zoek/prijsvergelijk sites en dan vind je deze antenne op zeker en vaak voor een betere prijs dan in Nederland, waarbij de levertijd vaak net zo snel is.

Bedankt voor de tip, ik ga zeker zoeken naar deze antenne. Een 12v aansluiting heb ik al in de buurt, deze voedt nu de oem versterker en is goed af te takken.
Voor de hirschmann antenne moet ik wel boren in mijn dak, da's altijd een beetje eng, zeker in een bestaand gat welke niet rond is.

Omdat ik eigenwijs ben heb ik net een stuk 2,5mm2 koperdraad om de antenne gewikkeld, nu heb ik ineens wel ontvangst.. Het signaal is op een rit van 20 min. maar 1x heel kort uitgevallen t.o.v. eerder om de 2 seconden uitvallen.

Heel degelijk hoeft het Alfa spul niet meer te zijn, ik heb immers alles behalve de oem voet vervangen en zelfs die is nu aangepast voor een directe verbinding met de coax kabel. Corrosie is weg, nieuwe kabel, nieuwe spriet en nieuwe connectoren heeft ondertussen dus niets meer met Alfa te maken :p

Overigens heb ik nog nooit andere elektronische storingen gehad, door de jaren heen wel al genoeg moeten vervangen maar da's eigenlijk normale slijtage bij 3 ton. Nu het noodzakijke vervangen is vermoed ik nog wel 3 ton te kunnen rijden ;)

Na dit experiment denk ik alleen nog een langere spriet nodig te hebben, dan zou het aanvaardbaar moeten zijn. Dinsdag moet ik weer naar Utrecht en zullen we het beleven!

De shark vergeet ik dan maar gewoon en dr Hirschmann komt op zijn tijd (en wanneer er geld is)!

Is de hoek van 70 graden niet nadelig voor een verticaal gepolariseerd signaal?
Het stuk koperdraad heb ik nu ook rechtop staan, de spriet zelf staat standaard ook naar achter gericht, ik vermoed ook op 70 graden.

Volgens mij werkt een antenne die rechtop staat alleen optimaal met een zichtverbinding. (Zender en ontvanger zien elkaar)
In de praktijk en zeker in de bebouwde kom heb je veel te maken met een signaal wat deels of soms geheel gereflecteerd is. Kleine kans dat een signaal dan netjes rechtop aankomt.