Heb vroeger van een oude bejaarde buurman deze meter gekregen,splinternieuw,compleet.
Maar er was wat mee en heb hem opgeborgen,niet meer aan gedacht.
Kwam de meter vandaag weer tegen en heb er een 9 Volt blokje in gezet.
Bij aanzetten doet hij (volgens handboekje)eerst een selftest,alle segmenten van het LCD lichten dan op.
Dat doet hij ook,echter hier blijft het bij,ook na 5 minuten.Draaien aan de schakelaar heeft geen effect,alle segmenten blijven oplichten.
Blijft hij hangen in de zelftest ?
Iemand een idee ?

heb dat vaker gezien, was de processor die bleef hangen meen ik. kon het probleem iig niet lokaliseren..

Probeer eens het aanzetten zonder batterij en met een nieuwe batterij.

Dag Hubie,

Op pagina 28 figuur 3.3 van onderstaande link staat je probleem beschreven in de service manual. Eens controleren wat daar geschreven staat kan een oplossing zijn. Blijkbaar een gekend probleem.

https://www.google.be/url?sa=t&source=web&rct=j&ei=1nc-VLW…

Groeten

Robbe

@Robbe de Smet
Bedankt Robbe,daar kan ik wat mee .
Ik ga ermee aan de gang.

Allereerst hartelijk dank aan Robbe de Smet voor de documentatie.

Ook met de flowchart en het schema kom ik er niet uit.

1.clock (X-tall) loopt,anders geen display(doc)
2.S1 nagekeken,is OK
3.Zandgevulde zekeringen zijn OK.
4.Ook de componenten doorgemeten volgens de flowchart (R,C's)

Als de meter ingekast is blijft hij hangen in de selftest(alle segmenten lichten op)

Als ik de meter uitkast start hij gewoon op maar blijft bij AC en DC metingen gewoon op 0,0 staan.
Als ik hem op Ohm zet en de meetpennen kort sluit krijg ik wel een (nergens opslaande) variabele uitslag van een paar Meg.

Ikzelf zit te denken aan een defecte A\D converter of misschien een printbreuk (onwaarschijnlijk, maar zou kunnen)
Als dat zo is,loont het dan de moeite om dat te vervangen ?
Het is een SMD plak dus zelf kan ik hem niet V.V.Nog afgezien van het feit of je zo'n A\D ergens kan bestellen en de prijs daarvan.

De Fluke 75 heeft levenslange garantie. (in ieder geval de III, van de II weet ik het niet zeker)

Geen idee wat er kapot is. Solderingen en printbreuk zijn eenvoudig te controleren. Hij doet open wat anders dan dicht dus het zou idd iets mechanisch kunnen zijn.
Je kan ook testen door de meter aan een spanning te hangen en dan met een tweede meter dat signaal volgen. Als je dat via een 10M weerstand doet kan je die spanning ook steeds een stukje verder in de meter injecteren en kijken of de display reageert.

Ik weet niet wat voor smd plak maar als het er een met pootjes is, dan is vervangen vaak veel makkelijker dan het lijkt.
Je kunt een naald onder het eerste pootje steken, dat past niet goed maar zodra je het pootje los soldeert kun je hem verder duwen tot onder het tweede pootje, hij buigt dan het eerste pootje wat omhoog en blijft zo staan. Zo duw de de naald steeds een pootje verder. Zo heb je in een paar minuten een IC eraf.

levenslange garantie houd ook bij fluke wel op bij 10 jaar of bij wissel van eigenaar. je duwt de meter in de behuizing vaak op een metalen afscherming, die kan ergens tegen drukken wat niet hoort. ook kun je de print wat bewegen en kijken of dat verschil oplevert. doorsolderen kan al genoeg zijn. het klinkt wel alsof er is gemeten op ohms met spanning, daar kunnen niet alle meters tegen. resulteert doorgaans in nogal afwijkende meetbereiken en een overleden input. kan een ic zijn maar ook een combi van weerstanden. draaischakelaar wat op en neer draaien kan ook al helpen..

Check ook de waarde fusible weerstand in het input circuit. Maakt er iets sluiting met de binnenzijde kast? Ik meen dat daar geleidend grafietspray opzit.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (45%)]

@ Fred101
Hallo Fred,heb jij tijd en zin om een keer mijn Fluke na te kijken ?
Ikzelf kom er niet uit.Ook niet met de documentatie.
Met vriendelijke groet,
Hubie

Ik heb deze meter gekocht van @Hubie.

Na veel werk, U1 pinnen opnieuw solderen en doormeten geen succes.

de U1 chip eraf gehaald om deze te vervangen met een ander maar dat werkte helemaal niet

Toen maar weer de oude U1 erop en tot m'n stomme verbazing deed de meter het toen weer...

Gecalibreerd en nu werkelijk als nieuw! Alle metingen ruim binnen de specs.

Ik vermoed of een zegen (ik ben een wedergeboren gelovige in Jezus Christus) OF een herstel van de U1 chip door de hitte van het Hot-Air station. De chip wordt dan veel heter dan de pootjes verwarmen. De 1e optie lijkt me het meest voor de hand liggend in mijn geval.

Er leuk want voor de rest was de meter denk ik nog nooit gebruikt.

Klopt,ik heb de Fluke splinternieuw gekregen toendertijd.
Ok WWJD,dan ben je nu voor een koopje klaar. ;-)
Leuk dat de meter het weer doet,ik zag er geen brood meer in.
Heb 4 unimeters dus ik zit niet zonder...

Het was echt een frustrerende klus hoor...
Ik denk dat de meter af fabriek nooit gewerkt heeft.

Snap er nog steeds geen bal van maar het werkt.

Vroeger kon ik deze niet betalen, het is puur jeugdsentiment.
Na 40 jaar dan toch de meter in handen dus je hebt me er veel plezier mee gedaan!

Misschien is het een maandagmorgen exemplaar geweest ;-)
(Tenminste,als zoiets bestaat)