Op de stort heb ik een Z5500 woofer meegekregen (nadat ik er om vroeg) en thuis eerst de boel open gehad, er lijkt zo op het oog niets mis mee, alle condensatoren zijn ok, geen brandlucht of sporen. Dus met goede moed de zekering vervangen (die was wel door) en mijn eigen controller aangesloten op de sub.
Stroom er op en niks, geen plofje, zekering is nog heel maar de controller deed helemaal niets.
Nu kan het liggen aan de controller, er zijn 2 versies uitgebracht, pre 636 en post 636, het nummer van mijn set is PID R835 en de sub die ik heb gekregen is PID R740, voor zover ik het begrijp zou dat moeten werken.
Hoe dan ook, als de sub echt dood blijkt te zijn dan wil ik in ieder geval de speaker + behuizing gebruiken, ik heb nog een versterker voor in de auto liggen, maar hoe kan ik dat het beste van stroom voorzien? Het is namelijk een 12v versterker.
Gaat een PSU van een pc dat trekken?
Een radio ok, maar een versterker is wat anders..
Wat is het vermogen van je versterker? Ik denk overigens wel dat je voeding het gaat trekken, maar de vraag is of de voeding "schoon" genoeg is voor audio.
Het is een Audison SRx 4.
1 kanaal is 66 watt rms.
Stroomafname bij 13,8v = maximaal 27,5A
De zekering is een 20A.
ik zit nu ook wat te kijken naar de subwoofer zelf, gisteren ben ik een filmpje of tutorial tegen gekomen waarin je een aantal draden samen moet brengen en d.m.v. een minijack of RCA kan je alleen de subwoofer aansturen.
weet eigenlijk nog niet zo goed wat ik er mee moet nu..
PSU vind ik wel wat tricky en een voeding van 12v 30A zal ook niet zo goedkoop zijn.
misschien moet ik er maar niks mee doen...?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Van Logipech naar grotere Pech is altijd een risico... Maar je kunt een dergelijke versterker in elk geval goed voeden met een moderne computervoeding. Vanaf 80+ bronze zal het altijd wel werken, maar als je hem niet voluit laat spelen kom je wel weg met elke "P4" voeding die min of meer geschikt is voor belasting van de 12V lijn.
Tja het zou leuk zijn als ik de hele set weer aan de praat krijg zonder externe versterker. Dan kan ik de 15 jaar oude set die ik aan mijn pc heb hangen vervangen 
Met een budget van 60 euro kom je qua speakers niet ver, ik dacht een leuk en goed beoordeeld setje op de kop te kunnen tikken maar die subwoofer paste bijna in mijn handpalm 
dus dat heb ik maar niet gedaan.
Voluit zal het niet gaan, het is ook een beetje de uitdaging die er in zit, maar op dit moment heb ik er niet al te veel zin in, de info is ook niet duidelijk te vinden welke versie wat is en welke draden je dan moet verbinden / aansluiten.
Voor 60 euro kan je prima tweedehands speakers kopen. Wharfedale Diamond, Tannoy Titan, Kef Caprice, waarschijnlijk wel een setje BNS, een paar sets jaren 70 philipsjes...
Nieuw heb je voor 60 euro alleen maar zooi.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (23%)]
Full range. Subs zijn een verzinsel dat er bij gesleept is door de marketingmensen, en komen niet zo vaak voor in het hogere segment.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het nieuwe pc speaker spul is geen kwaliteit meer, voor 60 euro heb je wel een gebruikt setje van oa logitech.. http://www.marktplaats.nl/z/computers-en-software/geluidskaarten-en-lu…
Een audiofiel ben ik niet, eerder een audiofoob want ik hoor het verschil in de hogere segmenten toch niet...
het verschil tussen speakers van 60 euro en 300 euro hoor ik wel, ik ben ook altijd wel tevreden geweest met mijn Z5500 set voor de PC.
muziek is bij mij hardstyle...
In het kader van "ach waarom niet" heb ik een kabel gemaakt zodat je de bedieningsconsole voorbij gaat (bypass) en de boel aangesloten op een oude mp3.
Alle spullen "had ik" (heb een DVI - VGA converter open gemaakt voor de D-sub aansluiting en een oude mini-jack kabel opengeknipt), dus tot nu toe een 0 euro fix.
Tot mijn verbazing had ik direct geluid, zowel frontspeakers als de sub.
Enige "probleem" is nu dat het geen 2.1 is want de sub heb ik waarschijnlijk per abuis aangesloten op rear left, als ik nu een 2.1 setup kies op de pc dan krijg ik geen geluid uit de sub, schakel ik 4.1 in dan wel haha.
Nu ga ik alleen nog een "bedieningskastje" maken met een paar potmeters en de setup fixen en dan heb ik een Z5500 staan voor misschien 10 euro waar de nieuwprijs 300 euro is. 
[Bericht gewijzigd door sanscorp op (14%)]
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Op 14 oktober 2014 12:29:57 schreef maartenbakker:
Van Logipech naar grotere Pech is altijd een risico... Maar je kunt een dergelijke versterker in elk geval goed voeden met een moderne computervoeding. Vanaf 80+ bronze zal het altijd wel werken, maar als je hem niet voluit laat spelen kom je wel weg met elke "P4" voeding die min of meer geschikt is voor belasting van de 12V lijn.
Nee hoor, geen logipech...
Ik heb thuis ook zo een set staan op mij kamer, die heb ik toch al zo een 5 jaar denk ik.
Werkt nog helemaal perfect! Ik heb een jaar geleden wel een uitval gehad van de display verlichting.
In de winkel hebben ze de console omgeruild voor een nieuwe! Dus alles werkt weer.
Je kan met die set zowat het dak van je huis spelen, al zullen je oren het al veel eerder begeven...
@sanscorp: je moet bij computerwinkels of elektrozaken waar ze logitech verkopen, eens vragen of er geen stukken over zijn die je voor een zacht prijsje kan kopen. Dan bepaald van de Z5500, als de versterker kast stuk is gooien ze dat meestal compleet met console weg, terwijl die nog prima werkt. Of omgekeerd en de klant wil het niet laten herstellen.
Iemand op mijn werk heeft zo zijn set kunnen herstellen nadat zijn zware versterkerkast de verhuizing niet had overleeft.
Dat kost een hoop tijd en moeite, mocht ik er per ongelijk tegenaan lopen is het leuk.
Je zit ook nog met de verschillende versies, ik heb een Z5500 set staan, de pod werkt prima en de PID's zouden in dezelfde reeks moeten vallen, ik heb mijn eigen pod dus op de gekregen sub aangesloten en dit deed helemaal niks.
Dus grote kans dat je een hoop geld uit gaat geven en er niets aan hebt.
Tweedehands worden ze voor plm. 150 euro aangeboden, nog een hoop geld dus.
ik wil nu een schema met potmeters gaan maken want het volume op mijn pc staat nu helemaal laag en met een directe verbinding staat het geluid op de subwoofer / amp dus vol open, dat wil je niet en ik ga me geheid een keer vergissen 
Nu heb ik de controller van mijn oude set open gemaakt, daar zitten 2 potmeters in; 1 voor het master volume en 1 voor de subwoofer.
ik snap alleen niet hoe die controller werkt want het is geen stereo potmeter die er op zit.. Hoe kan ik dan in vredesnaam het master volume regelen zonder dat ik er mono van maak??
Sorry voor de crappy foto's, gemaakt met de telefoon:
Dit is overigens het schema wat ik gevonden heb met potmeters, ik heb hetzelfde nu gemaakt als test zonder pots.
Kan ik eigenlijk de massa voorzien van een potmeter?
Zo kan ik met een enkele pot beide kanalen regelen zonder mijn stereo te verliezen.
Neovo Geesink
Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
De massa van een potmeter voorzien raadt ik je af.
Het geluid gaat dan "zweven" en wordt naarmate de pot verder hoogohmig wordt gedraaid steeds "mono"-er.
Als er precies één massaverbinding is, dan vrees ik dat de voltage regelaar ook de zaak gaat verstieren.
Best is toch echt een Stereo pot in de audiolijnen opnemen.
Neovo.
Het was ook te makkelijk denken haha.
met je laatste antwoord heb ik potjes gehaald, alleen hadden ze niet de juiste..
ik zocht naar 1x mono 10k en 1x stereo 10k. (2x front en 1x subwoofer)
Stereo had hij sowieso niet op voorraad en ergens in een doos vond hij nog een 100k stereo, die heb ik meegekregen.
Met het risico dat het niet werkt wilde ik ook 3x 10k mono maar hij had er maar 2..
Dus heb nu ook 1x 22k meegenomen.
De volgende vraag is: gaat het met de 100k stereo potmeter ook werken om het ingangssignaal te regelen? De 22k kan ik dan voor de subwoofer gebruiken.
Anders moet ik voor het stereo geluid de 2 mono potmeters gebruiken, maar da's minder fijn / praktisch.
Nogmaals bedankt 
Neovo Geesink
Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
D|e 100K stereo zal best gaan werken, maar kán wat storingsgevoeliger reageren wanneer deze bij zeer zacht ingangssignaal al tot het midden van de koolbaan wordt opgedraaid.
Je hebt dan de versterker tussen 50K/50K staan.
Als de impedantie van de versterker erg laag is, kan het een heel rottig regelbereik gaan geven. (Lange tijd draaien voor ongeveer geen verandering, en dan plots een heel steile oploop van volume)
Probeer het uit, en zie of het werkt is de enigste optie, sinds je deze al binnen hebt.
Neovo.
ik ga het proberen, anders gaat die 10k pot er tussen, dan maar links en rechts afzonderlijk regelen...
de 22k pot zal wel gaan werken voor de sub, daar maak ik me niet zo druk om.
De draad die er naar toe gaat moet relatief lang zijn, denk een cm of 40, ik wil hiervoor een twisted pair shielded CAT5e kabel gebruiken, zie wel of dit storing geeft. lekker is het niet helemaal maar probeer het wel 
CrossFireX
Hier al eens gezien? Ze hebben het exact over wat je wil.
http://www.diyaudio.com/forums/chip-amps/110310-hacking-logitech-z5500…
daar heb ik de tekeningen vandaan.
maar het topic is zo groot dat je niet de gewenste info naar voren krijgt..
zo zijn er diverse mensen die meerdere oplossingen gepost hebben, maar allemaal voor de PID (product id) pre 636 versie.
Ik heb een post 636 versie waarbij de pinout schijnbaar net anders is.
Toch geprobeerd en het werkt zoals het hoort, het eerder probleem met de sub op de rear right uitgang is mijn eigen stommiteit geweest en is bij deze verholpen.
Op dit moment heb ik de potmeters, spanningsregelaar, schakelaar + LED op een bordje zitten, ik ben nu bezig met de laatste draden van D-Sub naar experimenteerbordje en dan kan ik proberen wat het doet.
Bij het doormeten van de 100k ohm pot kom ik niet hoger dan 89k ohm maar het verloop is wel erg geleidelijk, hopelijk is dit dan ook met het volume zo, tenzij er pas iets gebeurd in de laatste 10k, dan word het onmogelijk om het volume fatsoenlijk te regelen.
ik post straks wel plaatjes, er van uitgaande dat het werkt 
De led en schakelaar zijn niet in het schema online opgenomen.
De schakelaar heb ik vanaf de 8v aansluiting naar de spanningsregelaar geplaatst.
De led na de spanningsregelaar met een 470 ohm weerstand er tussen, hopelijk is dat goed 
[Bericht gewijzigd door sanscorp op (11%)]
het werkt wel die 100k ohm potmeter, maar met een heeeeel klein tikje zet je hem behoorlijk harder.
Ik kan er wel mee leven maar voor de netheid ooit eens vervangen door een 10k ohm pot.
verder is het niet mooi maar werkt het naar behoren, nu alleen de subwoofer bij stereo geluid nog aan de praat krijgen want nu speelt deze alleen mee bij surround. Kan hem wellicht beter op de achterspeaker aansluiten en CMSS 3D aanzetten.
[Bericht gewijzigd door sanscorp op (17%)]
CrossFireX
Yes, you are correct the controls pods with a PID of R636 and earlier are only compatible with subwoofers with a PID of R636 and earlier. The control pods with a PID of R637 and later are only compatible with subwoofers that have a PID of R637 or later. You cannot use a control pod with a PID of R637 (or later) with a subwoofer with a PID of R636 or earlier.
precies
maar zelfs mijn POD met PID R8XX werkte niet op de sub met PID R740.
Of moet ik nu ook in het Engels antwoorden? haha
Eerste "probleem" dat de subwoofer niet meespeelt is opgelost met een instelling in het Creative console.
Nog een "probleem" is dat je het main volume uit kan zetten en de sub dan blijft spelen en visa versa. Eigenlijk kan ik de 2 frontspeakers + stereo pod niet zien als hoofdvolume.
ik moet met het front speakers ook de subwoofer potmeter iets open- of juist dicht draaien om het op elkaar af te stemmen.
Een "triple pod" voor master volume bestaat zeker niet he? 
Is dat nog anders op te lossen?
EDIT:
Zou zoiets werken?
http://www.ebay.com/itm/1pc-Potentiometer-Log-250K-ALPS-Audio-Amp-Volu…
of is dit beter (en is het ook traploos te krijgen?!)
http://diyaudioprojects.com/Misc/DIY-Stepped-Attenuator/
[Bericht gewijzigd door sanscorp op (20%)]
Zou zoiets werken?
http://www.ebay.com/itm/1pc-Potentiometer-Log-250K-ALPS-Audio-Amp-Volu…
Ja, vast wel, maar de kans is te groot dat dit een neppe Alps potmeter is. En je hebt ook niet persé een Alps nodig,in dit geval zware overkill.
of is dit beter (en is het ook traploos te krijgen?!)
http://diyaudioprojects.com/Misc/DIY-Stepped-Attenuator/
De traploze versie heet een potmeter:P Dit is nog meer overkill! Draaischakelaars i.p.v. goede potmeters neigt in mijn bescheiden mening sowieso een beetje naar onzin.
Wat betreft de drie-kanaals potmeter heb je misschien nog wel geluk, je kunt namelijk stackable potmeters kopen. Dat zijn losse dingen maar die kun je aan elkaar zetten.