Na een hopeloze start en het om zeep helpen van de programmer (PK2) firmware heb ik (73) na overleg met Microchip een nieuwe PicKit2 toegestuurd gekregen, prima sevice dus.
Omdat ik niet in oude fouten wil belanden heb ik de volgende vraag;
Is er iemand in de omgeving Heerhugowaard met kennis van zaken bereidt om mij op locatie aan de gang te helpen met PicKit2 ??.
De benodigde spullen en software zijn aanwezig, de koffie zal klaar staan en mijn dank zou groot zijn.
groet : Manus
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Da's knap om de firmware om zeep te helpen... 
Ik heb diverse pickit2's en die zijn allemaal al ontelbare malen mishandeld, zonder blijvende schade...
(Op 1 na, maar dat was een van de eerste modellen. Die konden niet tegen kortsluiten Vcc en Gnd, is in latere versies aangepast)
Als je MPLab gebruikt, valt er verder niets te installeren, alleen insteken en juiste programmer selecteren.
@Arco , ik weet het maar in mijn oneindige onbenul schijnt alles te kunnen helaas.
Heb hier als OS W8.1 (kan eventueel naar W7).
Mplab Ide
Proton lite IDE
Amicus18
PicKit2 v2.61
Mplap start, kan programmer kiezen, staat in een rolmenu: Pickit2.
Maar is dat wel voldoende ?, moet er niet meer ingesteld worden dan ?
Sluit ik eerst Pk2 aan op de USB poort en dan Mplab starten of andersom ?
De bedoeling is een 16F628A te programmeren.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Pickit2 aansluiten en daarna MPlab opstarten. Bij Configure -> Select device kun je de gewenste controller instellen.
Heb in programmer pickit2 geselecteerd, vervolgens 16F628A gekozen in configure device.
Zie nu in de onderste balk PICkit2 en de 16F628A staan.
In het scherm van "output" staat onderstaande;
Initializing PICkit 2 version 0.0.3.63
PK2Error0022: PICkit 2 not found
PICkit 2 Ready
Is het nou goed of niet wat ik zie ?, eerst een error en dan Ready...
Arco
Special Member
Dan ben ik dus terug bij af !!
Die USB poort, een USB-stick werkt gewoon op die zelfde poort.
Zie ook geen melding en/of herkenning in apparaat beheer.
Juiste/alle drivers geïnstalleerd?
een keer de drivers weggooien wil ook helpen.
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (41%)]
@Shiptronic , het zou fijn zijn als ik wist op welke drivers jij doelt , dan kan ik dat wellicht controleren.
Arco
Special Member
De Pickit2 gebruikt de HID driver, is standaard bij Windows geinstalleerd.
Met dit kleine programmaatje kun je zien wat er allemaal aan je USB bus hangt. (Scherm updaten met 'Enter') http://www.uploadarchief.net/files/download/usbsniffer.zip
Pickit2 moet ergens aan een node te zien zijn.

[Bericht gewijzigd door Arco op (12%)]
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Kan zijn dat de eerste error over de oude Pickit gaat (beter gezegd: zijn USB ID). Die kun je verwijderen met een programmaatje als USBdeview.
Heren excuus voor late reactie, moest onverwacht weg.
Heb vanochtend een uurtje aandacht besteed aan jullie antwoorden.
USB-sniffer geïnstalleerd, lijkt een dood ding want ik zie geen enkele verandering in poorten als ik iets aansluit op een USB poort en vervolgens een enter geef.
USBdeview heeft een 3 tal drivers (dll) toegevoegd maar doet verder ook niets.
Ook de pk2 even aangesloten op een labtop met W7 , dezelfde resultaten als voornoemd.
Het moge duidelijk zijn dat ik er of geen bal van snap of ik doe dingen fout, in beide gevallen moet ik terugkeren naar mijn 1é vraag om hulp op locatie, helaas heb ik geen kennissen met verstand van dit soort zaken.
Ook heb ik "Student aan huis" geraadpleegd, die gaven aan geen mensen in hun bestand te hebben die hulp konden bieden.
Manus.
""USB-sniffer geïnstalleerd, lijkt een dood ding want ik zie geen enkele verandering in poorten als ik iets aansluit op een USB poort en vervolgens een enter geef.""
Ik heb die sniffer geplaatst en gekeken naar wat op welke poort zit.
Heb de muis losgehaald en na enter drukken stond die niet meer vermeld.
Muis ingestoken in andere poort en na enter zat hij op een andere poort.
Ik ken de werkvoorwaarden van die sniffer niet en kan ook niet zeggen of die sniffer bij jou hoort te werken.
Het lijkt er op dat je het moet zoeken in de poorten van je pc/laptop.
Daar heb ik echter ook geen enkel benul van of tips over.
Ben blij dat mijn pickit het doet op windhoos 7 en vroeger op xp.
grt Harm
Op Het moment dat je de PICkit2 in de USB poort stop, hoor je dan wel een systeem geluid, dat hij de hardware ziet ?
Zoniet , probeer dan eerst een andere USB-kabel !!
Hoor je dit geluid wel post een plaatje wat er bij jou in Apparaatbeheer staat.
ik heb hetzelfde probleem als manus, ik krijg steeds de error pickit 2 not found in mplab, maar als ik onder devices kijk staat hij er wel degelijk.
sindsdien gebruik ik de pickit2 programmer software + mikroC waar ik geen problemen mee heb
heb dit probleem zowel onder windows 7 als windows 8 (en 8.1)
Heb hier het "lek" eindelijk boven, de meegeleverde USB kabel bleek een breuk te hebben...!! , dat verwacht je toch niet bij een meegeleverd kabeltje.
De device manager kon dus daardoor de Pk2 niet vinden.
Opgelost.