8 KW generator

Ik heb een oude 9pk dieselmotor (lister 9-1) waar ik een generator aan wil hangen.
Nu kan ik een losse generator van 8kw kopen.
Dit is volgens mij net teveel voor de motor maar ik denk niet dat ik ooit meer dan 4-5 kw zal gebruiken.(verlichting, grasmaaier, werkplaats kacheltje etc en dan niet allemaal tegelijk natuurlijk!)
Kan ik dan deze 8kw generator gewoon aan de motor hangen?

Groeten!

Ja, dat kan. Belangrijker is het toerental dat de generator nodig heeft, alleen bij het juiste toerental is de frequentie en de spanning zoals aangegeven op het typeplaatje. Als je nu meer vermogen vraagt dan dat de lister kan leveren, zal het toerental inzakken en de spanning + frequentie zal dalen. De generator heeft er geen last van. Let wel, je hebt een of andere regeling nodig op de lister, zodat het toerental constant blijft bij wisselende belasting.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Als aanvulling op het bovenstaande:

9 kW in net 6,5 kW
Nog de vraag of het netto PK zijn, of bruto
Je aggregaat vermogen wordt altijd opgegeven in kVA en geen kW
Hou ook rekening met een rendement van van 0,8 voor je aggregaat.
Veel meer dan 5 kVA zal je setje dus niet kunnen leveren.
Maar dat zul je aan je dieselmotor wel merken.......

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Bedoel je 9pk is net 6,5KW?

De Lister van 9pk heeft 30 jaar in een machinekamer van een binnenvaartschip gestaan en werd voornamelijk gebruikt als er in het weekend niet gewerkt/gevaren werd. Er hing toen een joekel van een generator achter. (zal niet veel meer dan 5 tot 7kva geweest zijn) De koelkast, waterhydrofoor, af en toe een compressor de TV en in de winter misschien nog een kacheltje werden dan van stroom voorzien. Als ik af en toe 4kva zal gebruiken zou dat veel zijn.
Het liefst zou ik een kleinere 6kva generator er aan hangen maar zie dat maar eens te vinden.

Groeten.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Bedoel je 9pk is net 6,5KW?.

Ja dat bedoel ik, sorry.

Dat je generator te groot is voor je diesel is geen enkel punt.
Ik wil alleen maar aangeven dat je niet meer energie uit de generator kan halen dat dat de diesel aan zijn as afgeeft, minus rendement natuurlijk.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Hoi,

Oke ik snap het.
Ik heb ook nog een Deutz van 11pk staan, die zou ik ook nog kunnen gebruiken.
Het gaat trouwens om een engelse BKB generator van 1500 rpm.
De Lister kan ik op een bepaald toerental instellen.
Met de juiste poelies laat ik de generator dan 1500 draaien.
Dit werkt bij mijn kleinere 2.5kva generator en 5 pk lister prima.

Groeten, Jarne.

Die 9 pk zal er ook alleen maar bij een bepaald toerental uitkomen dus daar zul je rekening mee moeten houden met je poelies.

Johan

jerome

Golden Member

Altijd beter om riemen en poelies te vermijden en rechtstreeks in lijn te plaatsen. De overbrengingsverliezen met enkele V snaren zijn meer dan je denkt.

Zoals zo vaak zat ik aan het begin van dit topic met m'n handen in m'n haar van: "als dat maar goed gaat".

Maar nu je pullies en 1500RPM noemt, heb ik daar ineens een veel beter gevoel over. Good luck, gaat goed komen! :-)

(de vraag is: wat doet een dieselmotor als je hem overbelast? Als ie afslaat, is dat goed: dan heb je direct terugkoppeling: "ik heb te veel electra aan." Maar als ie langzaam te heet wordt en in brand vliegt is het vervelend....)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Er komen maar 2 draden uit de generator in het kastje bovenop, is dat normaal?
Zwaar geval trouwens!
Zie foto hier ergens beneden.

[Bericht gewijzigd door generator op zaterdag 15 november 2014 17:46:46 (31%)

zie foto

[Bericht gewijzigd door generator op zaterdag 15 november 2014 17:47:16 (48%)

nog even!

[Bericht gewijzigd door generator op zaterdag 15 november 2014 17:47:35 (91%)

ja bijna...

[Bericht gewijzigd door generator op zaterdag 15 november 2014 17:47:50 (73%)

Schimanski

Golden Member

code:



[img]hier_het_url[/img]

of 

[url=hier_het_URL]willekeurige tekst[/url]

e: Ah, het is al gelukt.

[Bericht gewijzigd door Schimanski op zaterdag 15 november 2014 17:42:08 (13%)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

http://uploadenfoto.nl/pictures/b4df9d2cb79b1676d6a6c5ceb5024532.jpgHey Schimanski, ja tis gelukt!
(Na een paar vloekjes en een potje bier)
Bedankt voor je hulp!

jerome

Golden Member

1500rpm is prima om 1/1 te koppelen aan de Lister dieselmotor.
Tegenwoordig doen de dieselgenerators 3000rpm, maar een ouwe rakker kan dat niet aan omdat klepstoters en tuimelaars te veel massa hebben en blijven zweven. Haast je maar want in december wordt de black-out verwacht :-).

Direct koppelen zou mooi zijn alleen draait mijn Lister 9-1 maximaal 1100 toeren...
Het Deutzje doet er wel 1500.
Klopt het wel dat er maar 2 draden in het kastje bovenop zitten?
Ik moet hem eerst nog uit de Berlingo zien te krijgen... loodzwaar!

EricP

mét CE

Tegenwoordig doen de dieselgenerators 3000rpm, maar een ouwe rakker kan dat niet aan omdat klepstoters en tuimelaars te veel massa hebben en blijven zweven.

Ik zie ook wel 750rpm. Dieseltje wordt te lomp voor 1500rpm. Maar ja, dan praat je wel over iets andere vermogens :)

Generator, Ik ben het met je eens dat het vreemd is dat er maar twee draden uitkomen: ik had een krachtstroom configuratie verwacht voor zo'n ding met meer dan 4 kW. Anderzijds, het typeplaatje vermeld gewoon 220V, 38A, en dat komt mooi in de buurt van de 8kW.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/