Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Ik wil een als afstudeeropdracht binnen ons bedrijf een stagiaire een kleine besturing laten ontwerpen en bouwen.
Eisen: (in eerste instantie)
Raspberry Pi
Uitgang: stuurt 2 relais aan (waar we dan weer 3~ 400V motoren mee aansturen)
Ingang: 4 digitale ingangen (Hand Stop Automatisch via keuzeschakelaar en Storing)
Ingang: 1 analoge ingang (0-10V of 4-20 mA) voor het in en uitschakelen van de uitgangen.
Bediening/uitlezing van de instellingen en gegevens via mobile telefoon (Android / Apple ??) Communicatie Blue-Tooth of WIFI of...
Nu heb ik zelf geen enkele ervaring hiermee.
Dus ik zoek hiervoor wat informatie om zo de stagiar wat op weg te helpen.
Op internet kom ik van alles tegen, het programmeren is kinderlijk eenvoudig etc. maar veel verder kom ik niet.
Maar waarmee programmeer de Raspbery, welke programmeertaal.
Is deze kostenloos verkrijgbaar, en waar.
Is er een Nederlandstalige site waar ik informatie kan vinden over de technische zaken en de programmering. Ik ken wel een beetje Engels, maar als het om details gaat wordt het vaak te ingewikkeld.
Of kan ik deze opgave beter (laten)uitvoeren met een Airduino of ATMEL -ATTyni of iets dergelijks.
Moet er op het mobieltje dan nog een programmaatje geïnstalleerd worden, of bestaat zoiets?
Het is de bedoeling dat de stagiair er zoveel mogelijk zelf voor uit gaat zoeken, maar ik wil een klein beetje meer er van weten om zo zijn ideeën beter te kunnen beoordelen.
Ik denk dat als jij een stagiar dit wilt laten doen jijzelf ook flink aan de studie moet. Wat jij zo eenvoudig vindt is erg complex voor een stagiar die het in zijn beperkte tijd moet kunnen maken.
Het programmeren van een RPI moet geleerd worden. Jij weet zelf al niet hoe je dat moet doen. Als zeg je wel dat het simpel is.
In die software moet een hele afhandeling komen voor de bleutooth/Etternet interface. Alles is zo te vinden op internet. Maar de implementatie moet je zelf doen.
De hardware moet bedacht worden. Niet moeilijk maar er zijn valkuilen die je wel moet ontwijken.
Er moeten veiligheids schakelingen bedacht worden. Hoe?
Met een telefoon kun je alleen maar bellen. Voor alle andere dingen moet er iets gemaakt worden. Ik heb nog nooit een telefoon gezien met standaard ingebouwd een motorsturing. Er zullen dus apjes gemaakt worden. En dan voor een apple een andere dan voor een android om maar eens wat te noemen. En voor een apple kost de app ontwikkel software serieus geld.
Ik denk eigenlijk dat dit minsten 2 projecten of mischien wel 3 projecten zijn voor drie stagiares. Stagiares die dan ook nog goed ondersteunt moeten worden.
Sorry maar ik denk dat dit een te ambitieus project is.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik zou het niet de de RPI doen maar met Arduino. Voor communicatie met bv een mobile telefoon met Android zijn wel voorbeelden te vinden.
paulp
I thought, I thought of everything
Wat ik me afvraag is hoe je als stagebegeleider een stagiare iets laat maken waar je zelf geen kaas van hebt gegeten. Ik zeg arme stagiare!
Als het ook via de pc in combinatie met een controller mag, kan ik je wel verder helpen. Op die manier wordt de pc gebruikt als MMI, de communicatie gaat via serieel (USB, of RS232)
Ik ben het met mijn voorgangers eens, dit gaat niet eenvoudig worden als je het via de telefoon wil doen. Daar zal een applicatie voor gemaakt moeten worden met Android, en ook al zijn daar voorbeelden van te vinden dan nog.
Het voordeel van een RPI zou in ieder geval kunnen zijn dat er een webserver op kan draaien. Dan ben je af van het ontwikkelen van native apps voor droid of ios.
Maar zoals anderen ook al aangeven, dat is een project op zich.
Een werkbare mobiele website knutsel je niet ff inelkaar. Om over de rest van wat er moet komen nog maar te zwijgen.
Zeker als je de stagair niet of slecht inhoudelijk kan helpen lijkt het mij ook allemaal erg ambiteus.
Ik heb toevallig enkele weken terug een RPI (b+) gekocht om eens mee te experimenteren.
De rapsberry pi is in principe een complete computer. Hij draait linux (in mijn geval een standaard debian weezy distro voor de RPI, voorginstalleerd op een gekocht SD kaartje). Hierin zijn enkele kernel modules opgenomen om bij de programmeerbare GPIO (general purpose IO) pinnen te 'kunnen'. Installeren van een webserver etc. gaat net zo als op een "echt" linux systeem (voor debian mbv apt-get).
De voor mij meest toegankelijke manier om met de GPIO pinnen te spreken is via de Python programmeertaal, die standaard is voorgeinstalleerd. De documentatie is niet heel concreet, maar het volgen van enkele voorbeeldjes en wat googelen had ik na zo'n twee uur de basis door, en kon ik met interrupt handler van een IR sensor pulsen tellen en data doorsturen naar een webserver.
Doordat de toegang tot de GPIO pinnen via een kernel driver gaat, zijn ook andere opties dan python (bijv. met C/C++, of zelfs met een bash script)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Bravo KaRaMBa! Helemaal mee eens.
Een stagebegeleider die exact weet wat ie wil kan het beter zelf doen dan een stagiaire het laten doen. Tuurlijk, als je er heelemaal geen verstand van hebt is het ook vervelend, maar een stagiaire moet tijdens de duur van de stage "expert" op zijn projectje worden. 't kan zijn dat er kennis van diverse experts binnen het bedrijf moet worden samengevoegd, maar het kan ook dat er informatie van het internet moet worden verzameld.
Ik heb de indruk dat toeternietoe voldoende gevoel er voor heeft om de boel aan te sturen en in te schatten dat het een realistisch project is.
Contact mij voor een kant-en-klaar printje met relais die je met GPIO van de raspberry pi kan aansturen.
plano
Webshop voor Electronic Prototype | http://eProto.nl/
Een dergelijke applicatie moet je met een Atmel (Arduino), PIC of andere microcontroller doen. Voor de 4 ingangen een Opto nemen zodat je de schakelelementen op 24V kunt zetten. Twee flinke relais voor de 400V motoren en een BT module (om te beginnen)om middels een app data te monitoren en te schakelen. Mocht het een verpakkingsmachine zijn, afkortzaag, kraanbaan oid dan lijkt het mij niet handig om deze te bedienen met een app op een smartphone. (mag niet eens ivm veiligheid).
Zolang de veiligheidsfuncties maar gegarandeerd zijn (bijv door veiligheidssensoren, -relais/-controller, tweehandbedieningen, lichtschermen etc zodanig toe te passen dat je een voldoende Performance Level haalt), ben je vrij om de feitelijke machinebesturing uit te voeren zoals je wilt. Dat mag een relaisschakeling zijn, een PLC, een PC-applicatie, etc.
Of dacht je dat een normale PLC ook maar een greintje veiliger was dan een PC-applicatie? Vanuit veiligheidsoogpunt halen deze allebei een score nul...
@Toeternietoe: dit was ook meer bedoeld als reactie op de opmerking van plano over veiligheid dan naar jou. Uit je vraagstelling kreeg ik al het idee dat jij dit niet voor het eerst doet 
[Bericht gewijzigd door Fox2 op (17%)]
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op 21 november 2014 09:53:35 schreef Lambiek:
En hoe ga je het nu aanpakken, of zie je er van af?
Ik ben er nog niet uit. Zal dit weekend aandachtig jullie berichtjes doorlezen en me er verder op gaan orienteren.
Alle informatie de goede kant op is welkom.
@Fox.
Ik maak al jaren besturingen, voornamelijjk klein spul.
Ben me daarom ook volledig bewust overr de veiligheid van het inschakelen van machines etc. op afstand.
Of dat nu via een mobieltje gaat, of via een ouderwetse modem verbinding.
Gewoon bij elke motor of machine die bij onverwachte inschakeling gevaar op kan leveren moet voorzien zijn van een werkschakelaar.
Een situatie die niet door iedereen zo wordt geinterpeteerd.
@ plano
Het zou tich heel mooi zijn als je een app hebt voor noem maar een verpakkingsmachine, waarmee je op je mobieltje het aantal pakken insteld? Vaak is de instelleing van een aantal een technische klus.
En als je dan ook je moebieltje eenvoudig uit kunt lezen hoeveel er al verpakt zijn, hoeveel er nog gedaan moeten en hoeveel er verkeerd ingepakt zijn, dan heb je toch al wat heel leuks.
@paulp
Toch iets moois als je iets mag proberen te maken wat er nog niet is?
Van de rest van de machine heb ik verstand zat. Kan de staigiair uitstekend begeleiden in het veiligheidsaspect van de machine, alsmede de beveiligingen stuurstroom automaten, draad en kabeldiktes en noem maar op.
Ik wil dat er een stukje elektronica bij komt om de machines makkelijker te kunnen monitoren.
Lijk me een leuke uitdaging voor de stagiar.
Maar natuurlijk wil ik er zelf ook wel een klein beetje van weten.
Misschien dat ik dan ook wat van de stagiar kan leren.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Precies: Dat is waarom je soms een stagiair inschakelt. Die komen vers-van-de-pers ehh universiteit/hogeschool en kunnen enerzijds nieuwe moderne methoden naar binnen brengen, en anderzijds wat dingen "Proberen" waar je als normale medewerker geen tijd voor hebt.
@ rew,
Daar ben ik het maar gedeeltelijk mee eens, niet alles wat daar vandaan komt heb je wat aan. "Vaak" is het een hoop theoretisch gelul waar je niet veel aan hebt, maar er zitten goeie bij dat is waar.
paulp
I thought, I thought of everything
Heb in het verleden veel stagiares begeleid en inderdaad van de 10 is er maar 1 echt goed, de rest kan nauwelijks een weerstand van een condensator onderscheiden.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
@paulp
Precies, van de 10 HBO afgestudeerde sollicitanten worden er 9 na het sollicitatie traject inclusief assessment weer naar huis gestuurd.