Al jaren dim ik de verlichting in de gang met een KAKU AWMR-210. Bovendien schakelt een bejaarde TCP 200 de lampen van de gang - en andere lampen - automatisch aan.
Nu werkt dat plotseling niet meer.
Het herprogrammeren van de AWMR-210 biedt geen oplossing. Alleen als ik een zender héél dichtbij houd werkt het goed. Maar een paar meter verder op zichtafstand gaat het al weer mis.
Ik heb de AWMR-210 vervangen, maar het resultaat is hetzelfde. Ook kapot toevallig ?
Het lijkt dus wel of het ontvangst "bereik" plotseling verslechterd is. (Hoe) kan dat ?
Dirk
Waarschijnlijk last van QRM op de 433MHz zodat de zend/ontvangst combinatie alleen nog van heel dichtbij werkt. Dit is helaas inherent aan deze drukke ISM band. Volgens de handleiding staat de boel vast op de 433.925Mhz (kanaal 35), kun je geen ander kanaal kiezen? Beetje jammer wanneer dat zo is.
Voordat allemaal handige harries gaan adviseren om de boel open te schroeven e.d. zou ik even contact op nemen met KlikAanKlikUit. Volgens mij zijn ze vrij soepel wat garantie e.d. betreft.
Ik neem aan dat er sowieso weer een vergelijkbare draadloze schakelaar in moet komen, dus waarschijnlijk kunnen ze ook nog wel korting ofzo regelen mochten ze geen garantie meer op de huidige schakelaar willen geven.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kort bereik is bijna altijd een kwestie van:
- storing van een ander 433MHz apparaat (door een draadloze koptelefoon o.i.d.). Vervangen gaat dan weinig helpen.
- meerdere ontvangers te dicht bij elkaar.
- ontvanger verlopen. Oudere ontvangers hadden een instel c'tje, weet niet of deze dat ook nog heeft.
Als de ontvangers slecht ontvangen na +5 jaar is meestal de X2 serie condensator gaar.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/95733/1/klik
[Bericht gewijzigd door Peter112 op (25%)]
Dank voor jullie meedenken. Ik denk dat het een gevalletje "AWMR-210 kapot" is.
Ik heb tijdelijk even een nieuwe AWMD-250 aangesloten en die werkt prima. Nadeel is alleen dat die weer niet te programmeren is met de oude afstandsbedieningen met code-wiel. Een dus ook niet met mijn nog prima werkende TCP-200.
Kortom, er moet wel weer een AMWR-210 in.
Ik heb inderdaad ook het topic gelezen over de X2-condensatoren. Ik zal de kapotte AWMR-210 eens open maken maar vrees dat alles heel compact is gebouwd en dat een nieuwe C niet zo eenvoudig te monteren is.
Dirk
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de amwr-210 werkt niet met een seriecondensator, want het is een model zonder 0 draad. hij haalt zijn spanning dus over de lichtbron, dit moet een gloeilamp zijn ! er zit een onderdeel in wat bij een verkeerde belasting doorfikt, dit komt vaker voor. er mag ook maar 210 watt aan lampen opzitten..