Hallo Allemaal,
Het loopwerk van mijn Pioneer BDP-LX70A speler is kapot. Tenminste hij leest (originele) CD's zeer slecht.
Bij navraag blijkt dat dit loopwerk meer dan €700,- excl. BTW kost.
Vandaar nu dus de vraag: Is er een andere manier om deze speler weer aan de gang te krijgen. In de speler zit een BDV-102-XP speler, waarvan lijkt dat hij uit een computer komt.
Weet iemand wellicht of het anders mogelijk is om deze simpelweg uit te wisselen voor een andere IDE blu ray speler? Of dat dit dan de kwaliteit beïnvloed o.i.d.?
Mijn dank is alvast zeer groot!!!
Win2k
Golden Member
nieuwe lens bestellen, zoeken op internet worden vast wel aangeboden.
prijzen van af 35,00 euro tot 160,00 euro.
gewoon typenummer van de laser intypen.
Hallo,
Bedankt voor je snelle antwoord. Dit nummer staat op de laser? Ik zal er vanmiddag eens naar kijken. Hopelijk vind ik een nummer.
Maar volgens jou hoeft waarschijnlijk dus niet het gehele loopwerk vervangen te worden?
Groeten,
Bart
Win2k
Golden Member
hallo Bart,
je moet wel zeker weten dat het aan de laser ligt.
je hebt het over cd's en als vergelijk heb je het over een blu ray.
kan dus ook aan de elektronica liggen.
ik heb niet gekeken wat voor speler het precies is.
even opgezocht, kan aan meer dingen liggen.
heb je het over muziek of films die het slecht doen.
leeftijd is ook belangrijk en de draaiuren.
[Bericht gewijzigd door Win2k op (25%)]
Het is een high end blu ray speler. Deze draait de DVD's (zover ik weet)nog prima, maar CD's pakt hij meestal niet meer.
Het bedrijf dat de speler nagekeken heeft zegt dat het loopwerk kapot is. Ik krijg echter de indruk dat ze het niet weten en zomaar wat roepen. Ik heb zelf de speler ook al los gehad en wil best proberen er wat aan te vervangen daar ben ik handig genoeg voor. De vraag is inderdaad alleen, hoe kom ik te weten welk component echt kapot is.
Win2k
Golden Member
kijken wat het laser nummer is en op internet zoeken.
dan weet je de prijs en kun je beslissen op je hem vervangt of niet.
meestal weigeren de dvd's het eerste ,cd's doen het meestal wel.
Als de dvd's nog prima afspelen verwacht ik niet dat de laserunit defect is. Ik verdenk de spindle motor want de snelheid van een dvd ligt vele malen hoger dan die van een cd. kan maar zo zijn dat de motor wat moeite heeft om op gang te komen en daarom de leestijd overschrijdt.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het eerste zouden de bluray's niet meer inlezen, daarna dvd bij een gare laser. de spindel motor zou idd goed kunnen, of de lagers ervan staan droog..
Het lijkt ook wel alsof als hij een dvd gedraaid heeft, de speler cd's makkelijker pakt. Als ik hem "koud" aan zet, dan pakt hij bijna geen cd en na het spelen van een DVD, pakt hij de CD's veel makkelijker.
Wat zou de beste manier zijn om dit te testen/bekijken?
[edit] En waarmee zou ik het eventueel moeten smeren? BEDANKT ZOVER!!!!!!!!!
Moet wel de spindle motor zijn, het is te meten maar of dat voor de huidige generatie spindle motoren ook opgaat weet ik niet een goede spindle motor meet tussen de aansluitingen 9 tot 11 ohm, bij een slechte motor liep dat op tot 15 ohm. In de tijd dat ik voor een Pioneer service centrum werkte heb ik een trainingsdag gehad speciaal over het afregelen van laserunits in cd spelers. In die training kwam al naar voren dat spindle motoren een zwak punt waren. Het was wel supergeheim want het was winstpakker nummero uno qua reparatie.
Nb een collega van destijds deed het nog simpeler de draden van de spindle motor los nemen en een bijna lege negen volts batterij aansluiten dan ging het weer even goed maar was geen langdurige oplossing.
[Bericht gewijzigd door ronny530 op (16%)]
Dat wordt dus knutselen dit weekend 
Ik zal het eens proberen te meten. Is wel even gepruts aangezien je er niet makkelijk bij kunt komen. Maar het is de moeite waard om het te meten.
Bedankt!
testman
zoals ik het lees bij ronny is de motor even flink laten draaien een werkende tijdelijke oplossing. dwz ook omdat het anker ohms te hoog meet, de borstels op het anker minder contact maakten. een drupje olie in de glijlagers en de motor even toeren laten maken kan dus de oplossing zijn..
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Nee geen borstel motoren simpelweg twee koperen plaatjes die contact maken en de motor laten draaien. De motor mag nooit en dan bedoel ik ook nooit met olie gesmeerd worden want dan is het geheid einde oefening. De spindle motor is universeel verkrijgbaar het enige waar je op moet letten is de aslengte en de draairichting CCW of CCCW. CCW is met de klok mee en CCCW is tegen de klok in. Het afstellen van de disktable op de spindle motor is heel belangrijk want te hoog of te laag maakt dat de laserunit te ver omhoog gaat en alsnog de cd niet kan lezen. Grappig is wel dat Pioneer in het loopwerk toentertijd een tool voor de afstelling opgenomen had die je van het loopwerk uit kon breken om de disktable af te stellen.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Aah speelgoed motoren dus nog steeds 
Beetje off-topic, hoe zit het dan met de terugkoppeling ?
Gaat dat via de bit-rate oid ?
Ik heb de speler los gehaald en het wordt voor mij toch wel een best gepruts om het eruit te halen. Is er iemand hier die het wellicht voor mij kan doen (tegen een vergoeding natuurlijk). Wel iemand die er een beetje verstand van heeft natuurlijk
het is van origine een vrij dure speler (€1500,-).
Ik hoop dat we hem dan op die manier weer fatsoenlijk aan de gang krijgen. Het is echt zo dat de speler de cd prima leest als er al wat meerdere cd's gespeeld hebben. De volgende dag (nadat de speler uit heeft gestaan) speelt hij dezelfde cd die er nog in zit pas na 3x de lade te openen en te sluiten.
p.s. ik woon in de Achterhoek. Maar kan natuurlijk wel een stukje rijden. Ik werk zelf in Arnhem.
Klinkt als elco's in een SMPS die verlopen zijn. Je kan eens proberen door met een haarföhn de voeding op te warmen en kijken of hij dan wel direct speelt, dan weet je gelijk in welke hoek je het zoeken moet.
@shiptronic,
Zou het uit de voeding komen dan? Het is een soort CD-rom speler die in de blu ray speler zit. Deze wordt via een voedingskabel aangesloten. Ik hoor hem ook wel opstarten met draaien en verzetten van de laser.
Op 5 december 2014 19:35:50 schreef Gadget_inc:
Aah speelgoed motoren dus nog steeds
Beetje off-topic, hoe zit het dan met de terugkoppeling ?
Gaat dat via de bit-rate oid ?
nope. gewoon buffer volproppen en als 'ie leeg dreigt te lopen wat harder draaien..
Op 5 december 2014 19:25:27 schreef ronny530:
je op moet letten is de aslengte en de draairichting CCW of CCCW. CCW is met de klok mee en CCCW is tegen de klok in.
CW=Clock Wise: met de klok mee
CCW=Counter Clock Wise: tegen de klok in
Voor de rest kan ik me er wel in vinden.
Ik heb de speler los. Nu zit er een motortje op de spindel waarop nidec staat. Het is een printplaatje met daarop de spoeltjes vast en de rotor is (zover ik kan zien) voorzien van permanente magneten. Er komt een flatcable uit met 12 aders. Achterop het metalen plaatje staat DXM1256-A J17603 en op de printplaat vlakbij de flatcable 33230012 en T002A
Het zegt mij allemaal niet veel, en doormeten gaat mij in elk geval niet lukken aangezien ik niet zou weten welke draad ik zou moeten hebben. Is er iemand die mij uit dit raadsel kan helpen?
[edit] Ik heb 3 draadjes gevonden die uit de spoelen komen. Over alle draden meet ik 1,7 Ohm. [/edit]
testman
de dikke as met cd tafel zit gelagerd in de kern van het motortje, daar zal een probleem met droogstaan van de glij lager zijn. deze motor is een model met contactloze aansturing, met hall sensoren zo te zien. er zit een vrij dikke as aan die vooral op toeren problemen geeft. als je de disk koud instak en meteen naar de laatste track ging scheelde dat niet? aan de rand loopt een speler langzamer als in de kern van de cd/dvd..
Hey Testman,
Bedankt voor je snelle antwoord. Meteen naar de laatste track lukt op deze spelers niet. Ze zijn vrij traag en starten langzaam op. vervolgens als hij begint, begint hij vanzelf te spelen. Dan kan ik daarna pas een track selecteren.
Wat betreft smeren van de as; hoe kan ik dit het beste doen? Ik heb wel een PTFE spray hier staan maar de motor uit elkaar halen lijkt mij niet zo'n goed idee?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik denk niet gelijk aan rotte elco's in de voeding omdat hij dvd's koud blijkbaar wel gewoon afspeelt. Maar mogelijk zijn de CD en dvd besturingen 2 apart circuits.
Als het lagering is die eerst los en op toeren moet komen is het vreemd dat hij Dvd's wel pakt. Maar mogelijk dat de hogere stroom voor de hogere snelheid net genoeg is om door een zwaar punt te gaan.
Dat is simpel te testen. Stop er een dvd in, als hij daarna CDs probleemloos pakt is het mogelijk iets mechanisch.
Bart, lees nog even alles terug want Ronny schreef:
De motor mag nooit en dan bedoel ik ook nooit met olie gesmeerd worden
Als je het wil laten doen moet je het bij V&A zetten. Het forum is er voor de doe het zelver