Ik zit al een tijdje met een vraag.
Ik begrijp niet waarom de meeste plc's die in de industrie gebruikt worden van Siemens zijn. Ik weet natuurlijk geen exact cijfer maar het zou me niet verbazen moest het rond de 75% zijn van alle plc's. Of zie ik dit verkeerd? ik ben namelijk student dus kom niet vaak in bedrijven vandaar mijn vraag.

Siemens plc's zijn zeer goeie producten, maar ook ontzettend duur. Niet alleen de hardware ook hun software licenties. Terwijl er veel goedkopere alternatieven zijn. Voorbeeld Beckhoff plc, komt ook veel voor dacht ik, heb ik er ook al wat mee geprutst en die vind ik ook goed en ik denk iets goedkoper en de software is gratis. Omron komt ook voor denk ik ,maar daar ken ik niets van.

Maar daarnaast heb je veel plc's op de markt van minder bekende producenten, waarvan de PLC 4 keer of meer goedkoper zijn dan die van Siemens. Ik heb er geen ervaring mee, maar heb er enkele op internet gevonden,Vipa, Xlogic, Millenium 3 (crouzet), Zelio(Schneider electric), Fatek, Unitronics,Cubloc,...

Of zelfs een arduino, het is geen PLC, maar hij kan wel functioneren als PLC, zeer goedkoop, oneindig veel mogelijkheden, misschien wel niet robuust genoeg. Of klinkt dit belachelijk?

Het enige wat ik kan bedenken is dat Siemens enorm veel uitbreidingsmogelijkheden heeft, het eenvoudig te programmeren is en misschien heeft het onderwijs ook wel een invloed, want daar wordt bijna enkel Siemens aangeleerd.

Of worden de vernoemde PLC's wel degelijk gebruikt?

ik denk ook vooral qua support, gebruiksgemak (iedereen kent het of krijgt het van school aangeleerd) en ook als je in de toekomst de plc moet vervangen, bestaat siemans nog tenminste.
niemand wil nu hopen geld investeringen in PLC's en dan het risico lopen dat binnen 10jaar het merk niet meer bestaat

waarom koopt iedereen een kodak/canon terwijl ook zovele andere goedkopere cameras bestaan.

[Bericht gewijzigd door fcapri op (14%)]