Ik zit al een tijdje met een vraag.
Ik begrijp niet waarom de meeste plc's die in de industrie gebruikt worden van Siemens zijn. Ik weet natuurlijk geen exact cijfer maar het zou me niet verbazen moest het rond de 75% zijn van alle plc's. Of zie ik dit verkeerd? ik ben namelijk student dus kom niet vaak in bedrijven vandaar mijn vraag.

Siemens plc's zijn zeer goeie producten, maar ook ontzettend duur. Niet alleen de hardware ook hun software licenties. Terwijl er veel goedkopere alternatieven zijn. Voorbeeld Beckhoff plc, komt ook veel voor dacht ik, heb ik er ook al wat mee geprutst en die vind ik ook goed en ik denk iets goedkoper en de software is gratis. Omron komt ook voor denk ik ,maar daar ken ik niets van.

Maar daarnaast heb je veel plc's op de markt van minder bekende producenten, waarvan de PLC 4 keer of meer goedkoper zijn dan die van Siemens. Ik heb er geen ervaring mee, maar heb er enkele op internet gevonden,Vipa, Xlogic, Millenium 3 (crouzet), Zelio(Schneider electric), Fatek, Unitronics,Cubloc,...

Of zelfs een arduino, het is geen PLC, maar hij kan wel functioneren als PLC, zeer goedkoop, oneindig veel mogelijkheden, misschien wel niet robuust genoeg. Of klinkt dit belachelijk?

Het enige wat ik kan bedenken is dat Siemens enorm veel uitbreidingsmogelijkheden heeft, het eenvoudig te programmeren is en misschien heeft het onderwijs ook wel een invloed, want daar wordt bijna enkel Siemens aangeleerd.

Of worden de vernoemde PLC's wel degelijk gebruikt?

ik denk ook vooral qua support, gebruiksgemak (iedereen kent het of krijgt het van school aangeleerd) en ook als je in de toekomst de plc moet vervangen, bestaat siemans nog tenminste.
niemand wil nu hopen geld investeringen in PLC's en dan het risico lopen dat binnen 10jaar het merk niet meer bestaat

waarom koopt iedereen een kodak/canon terwijl ook zovele andere goedkopere cameras bestaan.

[Bericht gewijzigd door fcapri op (14%)]

Kodak maakt geen camera's meer, en Canon loopt ver achter qua innovatie ;)

Wat jouw punt onbedoeld prima illustreert.

en Siemens S5 word ook niet meer gemaakt..hoewel er zat in bedrijf zijn....
dus dat word ook een vervanger.

Dit soort dingen zijn niet altijd te verklaren.... Waarom is Apple het telefoon merk (heb zelf geen mobiel), Unox het rookworsten merk enz enz.

Zijn vaak niet eens de beste producten

Siemens heeft zich nu eenmaal al bewezen met eerdere series, kwaliteit, degelijkheid en support. Beckhoff is leuk voor kleinere machinebesturingen maar gaat het niet overleven in een raffinaderij of staalfabriek. En wat denk je van de bussystemen die door de een wel en door de ander niet ondersteunt worden.

Daarbij vergeet je nog een grote speler; Honeywell.

Vipa, Xlogig, Schneider is ook weer leuk voor rolbaantjes en een pompstationnetje en dat soort zaken maar ik zou er geen proces op willen laten draaien.En Arduino in de industrie? Dan ben je wel heel wanhopig.

Waarom wordt er in bijna elk bedrijf MS Office gebruikt? In de scholen wordt er (gratis) mee gewerkt. De leerkurve voor een nieuwe kracht wordt al een stuk kleiner.

In België zijn er heel veel Macq PLC in gebruik. Heel degelijk. Veelal te vinden in waterbeheersing en weg infrastructuur.

Op 10 januari 2015 11:23:22 schreef gihlutax:
Siemens plc's zijn zeer goeie producten, maar ook ontzettend duur...

...Beckhoff plc, komt ook veel voor dacht ik, heb ik er ook al wat mee geprutst en die vind ik ook goed en ik denk iets goedkoper en de software is gratis.

...Of zelfs een arduino, het is geen PLC, maar hij kan wel functioneren als PLC,

Siemens is helemaal niet duur, dat is een hardnekkige fabel. Er zijn merken die nog veel duurder zijn, er zijn er ook die goedkoper zijn. Het is goede kwaliteit, met goede ondersteuning (behalve de 200/1200 series) voor een gemiddelde prijs.

Beckhoff maakt geen PLC's maar IPC's, da's wat anders en de software is niet gratis.

Een Arduino is geen PLC en kan dus ook niet als PLC gebruikt worden. Voor je die zelf in een PLC hebt omgetoverd ben je net zo duur of duurder uit en mis je nog steeds wat erg belangrijke eigenschappen van een PLC die je nooit kunt halen met je arduino.

Op 10 januari 2015 12:26:50 schreef Dominic:...in een raffinaderij

...maar ik zou er geen proces op willen laten draaien.

Processen worden eigenlijk nooit met een PLC gestuurd, dat is DCS territorium.

Overigens is de grootste Emerson.

Siemens heeft vooral de naam dat ze duur zijn,.
in vergelijking met rockwell of andere grote spelers zijn ze best redelijk.

verder moet je even stilstaan op wat voor locaties die dingen hangen.
ooit gezien dat zo'n ding 1 seconde hikt, noodbeveiliging in werking, hele proces stil, koste weer 3 uur om alles weer productieklaar te krijgen.
jammer dat je geen vergelijkingsmateriaal/garantie hebt dat die Siemens plc wel levenslang probleemloos blijft werken, anders had die zichzelf in 1s terugverdiend.

en dan heb ik het nog niet eens over plekken waar ze echt voor mensenveiligheid hangen.

Op 10 januari 2015 12:12:13 schreef mel:
en Siemens S5 word ook niet meer gemaakt..hoewel er zat in bedrijf zijn....
dus dat word ook een vervanger.

Niet helemaal juist, er zijn zelfs nog S5 processoren die niet eens in de "Product discontinuation phase" zitten. Maar nu nog iets gaan bouwen met een S5 is niet zo handig natuurlijk.

edit, daar liep ik iets achter geloof ik. De S5 zou als het goed is in october 2015 helemaal afgelopen moeten zijn

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (14%)]

Op 10 januari 2015 12:12:13 schreef mel:
en Siemens S5 word ook niet meer gemaakt

maar die dingen komen wel met met tig tegelijk uit andere fabrieken waar ze allemaal omgezet worden naar s7.
om reserve materiaal aan te komen is voorlopig geen probleem.

Ik heb Allen Bradley nog niet voorbij zien komen? Dat is toch ook een redelijk grote?

Op 10 januari 2015 13:05:10 schreef DK:...om reserve materiaal aan te komen is voorlopig geen probleem.

Inderdaad, zeker voor de 100 serie is er nog voor jaaaaaren voorraad. Dat gaat nooit opraken want langzaam maar zeker zie je ze toch verdwijnen.

Op 10 januari 2015 13:15:42 schreef RVL-Electronics:
Ik heb Allen Bradley nog niet voorbij zien komen? Dat is toch ook een redelijk grote?

Ja, aan de overkant wel. Hier is het een kleintje. De ondersteuning is logischerwijs een stuk minder en de het is een heel stuk duurder dan Siemens.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (64%)]

Siemens is iets duurder misschien maar daar krijg je ook veel voor terug
1 wereldwijd kun je overal Siemens PLC kopen, of ik nu in Rusland, Taiwan, of Dubai zit.

Software duur ? Die software koop je 1 x en kun je bijna alle normale s7 mee proggen en een software abbo is dacht ik 500€/jaar. Smeer dit uit over 40 installaties per jaar en de projectkosten vind je niet terug. Als je echter 1 x een installatie moet bouwen moet je ook geen Siemens nemen.

1 van reden dat Siemens marktleider is komt door het in de S5 serie mogelijk gemaakte online veranderen zonder je proces te stoppen.
In de hele wereld kun je enorm veel support vinden.
Dit is 1 van de redenen geweest dat wij hele fabrieken hiermee opgezet hebben welke 24/7 in bedrijf zijn. Bij de meeste andere plc systemen diende je de PLC even te stoppen je nieuwe programma er in te schieten en weer te starten. Ook met de oude Siemens 110 serie.

Het buitenbeentje de S7-200 kan dit weer niet, maar is eigenlijk ook geen Siemens product.

Nu ging de overstap van S5 > S7 belabberd doordat waarschijnlijk de marketing dat ding veel te snel op de markt willen zeten. Overigens is ongeveer hetzelfde aan de hand met de nieuwe TIA en de S7-1200/1500.
Daar blijven we nog maar even af voor de grote installaties.

Ik heb in het verleden ook met Beckhoff installaties gewerkt, door een PC bestuurd. Een PC is uitermate handig ding echter voor mij niet in 24/7 installaties.
In Karton fabriek waar ik werkte was dit een Honeywell DCS systeem. Deze zijn van huis uit anders opgebouwd, en standaard voorzien van allerlei beveiligingen en redudantie mogelijkheden. Alhoewel je met een PLC tegenwoordig ook een heel eind komt.

Ik heb al eens mee gemaakt met een goedkope plc met jwael gratis software. Tijdens het project werkten er dingen niet. Je bent dan volledig afhangklijk van de leverancier van de software of deze dat even gratis gaat oplossen, meestal is support dan ineens peperduur.

Tevens kun je bijna van elk siemens plc onderdeel de levensduur info vinden, bv in de markt 2001, einde levering 2008, support tot 2018.
Bij vele concurenten heb je echt een probleem als er iets defect gaat en je wilt 10 jaar later een reserve onderdeel bestellen.

Overigens, de meest verkochte PLC ooit is een Koyo, de 305 serie. Deze is al sinds 1983 (!!) op de markt en door vele andere merken gebrandlabeld.
Dus ook voor je antieke General Electric, Texas Instruments, Siemens, Fanuc enz enz kun je nog gewoon vervangers krijgen. Dat is pas ondersteuning.

Aan de andere kant omdat het veel en overal op de wereld gebruikt word is verkrijgbaarheid makkelijk te organiseren.

Service is een marketing strategie van de producent, en in dit geval loont dat, blijkbaar.

Ik kan dat niet beoordelen maar technisch gezien hoeft Siemens helemaal niet het beste product te zijn.

De beste keus voor de klant hoeft ook inderdaad niet perse het beste systeem te zijn. Je slaat de spijker op de kop met de verkrijgbaarheid van onderdelen en service, dat is minstens zo belangrijk.
Dat is niet helemaal de verdienste van Siemens zelf, maar ook van de handel en van de vele programmeurs wereldwijd die bekend zijn met Siemens. Siemens levert zelf eigenlijk niet zoveel service.

Ok ik kan begrijpen, dat men in de procesindustrie, raffinaderijen en in de staalindustrie siemens gebruikt voor de betrouwbaarheid en dus veiligheid.
En veldbussen heb je inderdaad niet op elke PLC. Maar de meeste PLC kunnen toch communiceren met ethernet, TCP/IP, dit is dan waarschijnlijk minder betrouwbaar?

Maar beckhoff is goed voor transportbanden en kleine installaties, wat kan een siemens PLC dan meer dan een Beckhoff of vipa of schneider of andere?

En ik denk trouwens dat er ook veel kleine installaties zijn waar Siemens gebruikt wordt en dan bv geen Beckhoff of andere PLC's.

Maar stel ik heb een kleine installatie, 2 transportbanden, 2 ventielen die moeten aangestuurd worden, met dus enkele sensoren.
Ik ken geen prijzen , maar ik schat een Siemens PLC kostprijs ongeveer 750-1000€ met dus voeding,cpu en ingangen en uitgangen. Beckhoff zal iets goedkoper zijn. En waarom geen arduino? Arduino heeft ingangen, uitgangen, zelfs analoge , je kan ook ethernet op aansluiten, kostprijs minder dan 100€. En een plc heeft toch geen veiligheidsfunctie dit wordt voorzien door de veiligheidsrelais of andere veiligheidssystemen

Op 10 januari 2015 11:23:22 schreef gihlutax: Ik begrijp niet waarom de meeste plc's die in de industrie gebruikt worden van Siemens zijn.

Veel ken ik niet van die dingen, een ding moet ik toch toevoegen. Misschien is dit in Nederland zo, in Frankrijk, het VK, VS en heel Azië is dat zeker niet het geval. Vermoedelijk ook nog in sommige andere Europese landen.

Arduino heeft ingangen, uitgangen, zelfs analoge

Als je een Arduino zo robuust wil maken als die van een PLC ben je zoals GJ_ al schrijft waarschijnlijk net zo duur uit als een PLC. Arduino in- en uitgangen zijn nergens tegen beveiligd. Ik heb nogal eens een niet industriele (zelfgemaakte) processor schakeling zien triggeren op een lasapparaat of inschakelende compressor.
Moet je heel eerlijk zeggen , ik heb er 2 jaar geleden ook wel aan gedacht voor een slagboominstallatie. Toch voor een Logo gekozen (wat niet echt een PLC is volgens sommigen) , voor die prijs (iets over de 100 Euro) kun je zelf niet klungelen.

Overigens gaan hierbij een heleboel credits naar GJ_ voor zijn ondersteuning en hulp :-).

Op 10 januari 2015 13:54:58 schreef gihlutax:En waarom geen arduino? Arduino heeft ingangen, uitgangen, zelfs analoge , je kan ook ethernet op aansluiten, kostprijs minder dan 100€. En een plc heeft toch geen veiligheidsfunctie dit wordt voorzien door de veiligheidsrelais of andere veiligheidssystemen

De kostprijs van een passende Siemens is voor zo'n simpele toepassing ook niet hoog en zeker veel lager dan van een Arduino. Er zijn trouwens wel degelijk PLC's met veiligheidsfuncties.

Bovendien vergeet je wat belangrijke factoren:
-hoe gemakkelijk kun je een defecte installatie weer op gang krijgen? Hier wint een PLC altijd
-hoe gemakkelijk is het om het programma even aan te passen? Ook hier wint de PLC
-hoe gemakkelijk is het onderhoud? Ook als de oorspronkelijke ontwikkelaar weg is? Punt voor de PLC
-Hoe eenvoudig is service leveren over 10 jaar? Of langer? Nog een pluspunt voor de PLC

enz enz.
De weg van Arduino naar volwaardige besturing is erg lang.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (31%)]

Siemens is echt niet de enige en zeker niet heel duur. Nooit van rockwell gehoord? General electric?

Als ik in india of china of saoed of wet ik waar zat en defecte kaart in mijn S7 400 had. dan belde ik direct met siemens nederland. Siemens nederland contacte de lokale siemens vestiging en die stuurde een monteur die dan de volgende dag bij mij op stoep stond met een nieuwe plc onder zijn arm.

En dan zijn echt niet alle plc's even goed (of slecht) Ooit met eberle een installatie gebouwd. Dat was echt een superding. Vrijwel onverwoestbaar en echt rf dicht. Waar alle andere merken plc er mee stopten (50 KW Rf 27mc generator ernaast) bleef deze als enige gewoon doordraaien. Net als de festo plc's. Helaas bestaan beide niet meer. Ja ik weet het, het is overgenomen, bestaat nog wel en zo. Maar is niet meer wat het was.

En dan voor grote gevaarlijke processen waar gewerkt wordt met grote hoeveelheden vloeibaar staal pure zuurstof zeer hoge drukken zeer giftige (explosieve) stoffen wil ik echt geen hobby plc. En zeker geen arduino o.i.d. Een arduino is leuk om een automatisch plantenwater systeempje te maken op een 14 jarige zijn slaapkamertje. Niet voor grote processen.

En in een installatie waar een minuut stilstand al 100.000 euro kost maakt niemand zich druk of een processor kaart nu 150 of 1500 of 15000 euro kost.

Op 10 januari 2015 15:43:36 schreef Ex-fietser:...Ooit met eberle een installatie gebouwd. Dat was echt een superding...

Inderdaad, de Eberle 511 is een van de meest robuuste PLC's ooit. En de 514 een van de snelste ooit....

Allen Bradley/Rockwell zou wel eens marktleider in US kunnen zijn...

Bedankt voor jullie duidelijke antwoorden en vele reacties!
Weer bijgeleerd :) en blijkbaar hebben andere merken ook een groot marktaandeel. Maar ik zal voortaan meer respect opbrengen voor Siemens PLC's dan voordien ;)