Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 5

Dit topic is gesloten

Henry S.

Moderator

Op 13 januari 2015 11:49:52 schreef maartenbakker:
Iets dat eindigt op 21 en begint met BA, van Philips. De middelste letter ben ik even kwijt, die hangt van de bodykleur af die ik op de foto niet helemaal kan duiden. Het zijn altijd een beetje pastelkleurtjes maar deze is wel erg onduidelijk (kleurcompensatie van je camera?) Is hij blauw? Dan zou het BAW21 zijn, maar dat ziet er meestal iets blauwer uit. Groen kan ook in twee tinten geloof ik, maar weet niet uit m'n hoofd welke letters dat zijn.

Groen, dan zou het de BAV21 zijn.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

De kleur zit tussen groen en blauw in. Het lijkt op turquoise.
Ik verwacht dat het dan de BAV21 is inderdaad. :)

Op 13 januari 2015 19:31:21 schreef RAAF12:
[...]

Waarschijnlijk een triac, een diac worden niet veel gebruikt om thyristors te sturen.

Is het niet zo dat een triac 3 pootjes heeft? Deze heeft er maar 2.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 14 januari 2015 18:45:42 (54%)

Henry S.

Moderator

RAAF12 heeft het, denk ik, over het andere onderdeel.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc04361-512.jpghttp://www.uploadarchief.net/files/download/dsc04360-512.jpg

Dit onderdeel heb ik in Deurne gevonden. Geen opschrift, dus ben op zoek naar typenummer of datasheet.
Met twee aansluitingen en een lensje lijk me dit een LED (voor een lichtsluis)?

Sine

Moderator

Jep, dat is een led, geel dacht ik.

Deze zijn bedoeld om op een draad te prikken, zie de snijvorkjes bovenaan. Toepassing ? Geen idee.

Maarreh, met een 9V blokje en een 1k weerstand had je dat al kunnen uitvissen nietwaar ;)

Hewlett

Honourable Member

Ja, dat is een led, daar liggen bakken vol van rechts in het onderdelenmagazijn in een stapel direct voor waar de A4 ladenkastjes beginnen. Ze zijn er ook in het rood, de amber kleuige zitten ook in de A4 laadjes. Mijn hemel, ik kan die plek dromen geloof ik :+

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Omdat de hele achterkant een koperlegering lijkt had ik de hoop dat het een power-LED was. Tot 50mA getest. Komt een flink brede straat licht uit.

Geen typenummer bekend?

[Bericht gewijzigd door markce op zondag 18 januari 2015 23:27:34 (20%)

Tidak Ada

Golden Member

Ik was gisteren en vandaag wat an het opruimen en uitsorteren en kwam daarbij twee voor mij vreemde IC's tegen.

  1. Een CA81E van RCA
  2. Een 24LC21

Van de eerste kan ik niets vinden, behalve wat hits bij de brookers en een datasheet van een 250MHz cascadeversterker met coaxiale in- en uitgangen (lijkt me niet voor een 8 pens DIP).

De 24LC zou een 1K dual mode EEPROM zijn (in een 8 pens DIP ??)

Wie kan mij meer vertellen?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
flash2b

Special Member

Tidak Ada

Golden Member

Jammer dat je ook geen datasheet van die CA81E kunt vinden.
Zou die E-variant (8p minidip) ook een militaire zijn? Lijkt me niet...

Die EEPROM komt uit een voedingsunit, die ik jááren geleden eens bij Radio Twenthe kocht en nu maar heb gesloopt, omdat ik er tegenop zag om het ding te revere-engeneeren (was tamelijk ingewikkeld). Mocht je hem kunengebruiken mail me maar even.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

De postzegel is waarschijnlijk duurder dan de eprom ;)

Moet een spannende voeding geweest zijn als er een eprom in zit.

Milspec heeft de zelfde data als de standaard TL081, alleen een andere temp range. (dertien in een dozijn fet opamp, niet schokkends verder)

flash2b

Special Member

De de suffix 'E' staat meestal voor Economy. Andere leveranciers gebruiken daar de suffix 'C' of 'CP' voor wat staat voor Commerical repectievelijk Commercial Product.

Dit zijn idd geen mil spec ICs. (Sorry ik had over de 'E' in jouw post heengelezen).

Tidak Ada

Golden Member

Er zat iets van een tijd vertraging of spanningsbewaking in die voedingsprint. Daar kon ik niet uitkomen, maar er zat wat logica bij, die EEPROM en een relais. Uitgang ±12V en 5V. Wat dat betreft niet schokkend dus.

De CA81 kwam uit een bedienigsunit van een elektrische rolstoel (accubewaking?)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Een tijd geleden heb ik van iemand veel componenten kunnen overnemen. Vandaag was ik ze een beetje aan het ordenen. Ik kwam ongeveer 500 stuks BZT03C240 tegen. Even opgezocht en het is blijkbaar een 240v zener. Mijn vraag is dus in wat voor toepassingen worden 240v zeners gebruikt?

Lucky Luke

Golden Member

Overspanningsbeveiliging? Of ipv. snubber aan primaire kant flyback voeding?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 31 januari 2015 21:33:25 schreef Sine:
Moet een spannende voeding geweest zijn als er een eprom in zit.

Volgens mij zitten er in DELL voedingen een one-wire eeprom. "hoi, ik ben 65W".

De afweging zou dan dus zijn of je duurdere prommetjes koopt die 1-wire zijn, of een tweede draad tussen de voeding en de verbruiker aansluit en de super-goedkope i2c prommetjes gebruikt. (en die i2c prommetjes hebben een hardware pin voor write-protect. Misschien ook handig hier dat je de 65W voeding niet zomaar kan "promoveren" naar 95W.).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik weet wat het onderdeel doet !

http://www.uploadarchief.net/files/download/20150202_161426.jpg

Deze weerstand kwam ik tegen tussen mijn bak met draadgewonden weerstanden .

Ik ben alleen nieuwsgierig hoe deze inwendig geschakeld staat .

Ik heb dit geprobeerd te meten maar de waarde is te klein om hier achter te komen .

Zijn het soms 3 losse weerstanden in een ?

Of als bank geschakeld .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Tidak Ada

Golden Member

Nee het was geen Dell voeding, maar een gewone analoge voeding op een print met twee printtrafo's van VAREL en hier en daar wat 78/79xx regelaars en een LM317. Gewoon dumpmateriaal, waarvan de maker niet te achterhalen is.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
pa3gws

Golden Member

@daandc
Het zijn twee weerstanden van 0,22Ω in een behuizing.
Dat wordt vaak gebruikt in versterkers als emitter weerstanden in de eindtrap.
Hoe ze geschakeld zijn weet ik zo niet ik dacht dat de gemeenschappelijke pin in het midden zit.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Op 1 februari 2015 12:59:26 schreef Tjans:
Mijn vraag is dus in wat voor toepassingen worden 240v zeners gebruikt?

Dat zijn transient suppressor diodes. Overspannings beveiligingen dus.

Van die dingen heb ik ook nog een hele trits liggen, glasparel geloof ik?
Die ik nog heb liggen komen ergens uit electronische ballasts of spaarlampen of zo.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 2 februari 2015 21:39:34 schreef daandc:...
Ik heb dit geprobeerd te meten maar de waarde is te klein om hier achter te komen

Je wijst twee pennen aan. Daar laat je ca 1A stroom doorheen lopen.
Dan meet je de spanning op de 3e pen. Is deze 110mV, dan heb je de middelste pen te pakken. Is deze 0mV tov alle aangewezen pennen, dan is de 3e pen niet aangesloten. Moet zo toch kunnen lijkt mij.

Henry S.

Moderator

Op 3 februari 2015 22:56:21 schreef henri62:
Dat zijn transient suppressor diodes. Overspannings beveiligingen dus.

Maar ze lijken meer op zeners dan op pure TVS's, deze mag je daarom ook als zener gebruiken.

APPLICATIONS
• Medium power voltage regulators and medium power
transient suppression circuits

http://www.vishay.com/docs/85599/bzt03.pdf

Van die dingen heb ik ook nog een hele trits liggen, glasparel geloof ik?

Idd glaspareltjes, die bij overbelasting spontaan van je print af kunnen rollen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 3 februari 2015 23:56:29 (27%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fatbeard

Honourable Member

Idd glaspareltjes, die bij overbelasting spontaan van je print af kunnen rollen.

IIRC is een kenmerkende eigenschap van een TVS dat-ie bij overbelasting in sluiting gaat (en niet van de print afrolt, dat zou een open verbinding achterlaten ;)).

De datasheet noemt ze óók zener diodes, dat geeft te denken.
Dat ze overigens wel tegen een stootje kunnen blijkt uit de "surge current specification" en de toepassing "medium power TVS circuits".
Maar om ze nu direct als TVS in te zetten zou mij te ver gaan.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Dit topic is gesloten