jorim23
Murphy's Law: Anything you try to fix will take longer and cost more than you think.
Hallo allen,
Ik heb vandaag een versterker gerepareerd omdat deze bromde op de uitgang van de centerspeaker. Dit is allemaal gelukt(torren vervangen), maar nu ik deze weer in elkaar heb zitten werkt het bedieningspaneel niet meer naar behoren.
bij het aanzetten staat het scherm (na all clear) op FM87.50MHz A
De LEDs van tuner, set up en tone branden, maar kan verder niets selecteren. Wanneer ik op tone druk veranderd het FM...... gedeelte naar cd en kan ik verder niets meer.
Als ik de versterker inschakel en de power knop indruk voor ongeveer 4 sec. geeft hij weer een all clear en komt hij weer op het fm gedeelte uit.
Wie weet hier de oorzaak van en heeft diegene ook een oplossing hiervoor?
Alvast bedankt.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je hebt een stekker van de displayprint scheef erin zitten? of een losse soldering welke door het rommelen met de printen aan het licht is gekomen. of door een klodder soldeer die ergens tussen is beland zit er sluiting in een deel van de besturing..
jorim23
Murphy's Law: Anything you try to fix will take longer and cost more than you think.
Ik heb alles nagekeken en door gesoldeerd, maar nog steeds het zelfde probleem.
Ook heb ik alles door gemeten en de signalen van de "toetsenprint" komen wel door. Ook ben ik erachter dat, wanneer hij opstart, je met toets 4 van het numerieke gedeelte de a op het display kunt veranderen in b of c. Ook "mode -" werkt nog, dus hij geeft wel een signaal door.
[EDIT] Ik kan met het "dimmer" knopje een 1 achter de A, B of C zetten.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Een van de toetsen zit vast. (Sony gebruikt een soort analoge ladder voor de toetsen, dus als je er meer indrukt, ziet 'ie wat anders...)
Te controleren toetsen: 5,6,7,8,9,0,SHIFT,RDS-EON,RDS-PTY, en VIDEO. (die zitten aan dezelfde draad als '4')
Ik gok op de 'SHIFT' toets... 
jorim23
Alle toetsen individueel nagemeten, maar ook hier geen rare dingen in te meten. Alle toetsen meten open bij niet indrukken. Ook het displaypaneel nagemeten en hier meet ik +- 30kΩ per toetsen rij. Dit zou op zich kunnen omdat je zit met je pull-down weerstand en een condensator die oplaad. de gemeten waarde loopt ook op.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als het drukken van '4' de SHIFT functie activeert (a->b->c), dan moet er toch een toets vastzitten.
Op connector CNS112 van de keyboardprint moet 5 volt staan op pin 1/2/3/4. (als dat niet zo is, zit er een toets vast)
jorim23
Ik snap wat je bedoeld Arco. Ik heb de spanningen nagekeken en er staat inderdaad 5 volt op deze punten.
Als er een toets vast zou zitten, zou ik toch standaard een waarde meten? Bij toets 4 meet ik namelijk 1Ω en bij de shift toets meet ik 6,2KΩ
Arco
Special Member
Kunnen nog diverse dingen zijn. De controller uC kan kapot zijn, of probleem met kabel tussen de printen (of de solderingen daarvan losgeraakt)
In de testfunctie kun je de toetsen testen of ze allemaal werken (helaas kun je niet zien of ze ook de goede waarde versturen)
Verder is (vergezocht, maar toch) een factory reset te proberen...
jorim23
Deze had ik inderdaad ook al gevonden. Ik heb de complete service manual hier, maar daar staat niets over dit probleem in.
Helaas kunnen de testen niet uitgevoerd worden omdat hij daar niet op reageert.
Wanneer de uC stuk zou zijn, zou hij in een protect mode blijven staan volgens mij, dus die kan het ook niet zijn.
De kabel heb ik ook puntje voor puntje doorgemeten en ook die is goed. zou inderdaad de connectors kunnen overblijven, maar dat zou ik vreemd vinden. Daar heb ik namelijk niets aan gedaan en de kabelbanden zijn nou niet van die dingen waar je kracht op moet zetten.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Slechte massa aansluiting tussen de printen ?
1 van die zwarte kabeltjes, zonder kartelring gemonteerd te hebben kan al aardig wat roet in het eten gooien.
Arco
Special Member
Wanneer de uC stuk zou zijn, zou hij in een protect mode blijven staan volgens mij, dus die kan het ook niet zijn.
Als een van de keyboard inputs niet goed is gaat 'ie heus niet in protect, maar ziet allerlei onbedoelde toets aanslagen.
zou inderdaad de connectors kunnen overblijven, maar dat zou ik vreemd vinden. Daar heb ik namelijk niets aan gedaan
Je hebt het hele ding toch uit mekaar gehad? Dan beweegt alles wel een beetje.
Bejaarde losgebroken solderingen hebben aan de minste beweging genoeg om van net nog wel contact naar soms/geen contact te gaan...
Ik zou ook C101,102,103, en 141 op het controllerboard nakijken (of ze los zitten of niet goed meer zijn.)
Het kan zijn dat de controller die als tijdconstante gebruikt om de juiste toets te vinden. (ik weet niet of het analoge of digitale ingangen zijn)
jorim23
Condensators nagekeken en alles nogmaals doorgesoldeerd, maar helaas geen verandering.
De uC gebruikt analoge ingangen Arco.
Bij deze ook de datasheet van het IC
Ik begin toch het idee te krijgen dat het misschien toch het IC is... Al hoop ik het niet, want volgens mij is hier heel moeilijk aan te komen en als ik er 1 heb, moet deze nog geprogrammeerd worden 
jorim23
Na een tijdje afwezig te zijn geweest dit project toch maar weer opgepakt.
Ik ben toch tot de conclusie gekomen dat de processor de signalen niet goed verwerkt en deze dus kaduuk is.
Helaas is daar niet veel over te vinden en wordt het waarschijnlijk een duur geintje om deze weer werkend te krijgen.
Helaas, maar wel weer wat geleerd.
Bedankt voor de hulp allemaal.