blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi LetterHenk,
Kijk dat is voor mij ook handig, zou zo vaak handig geweest zijn voor mij, maar nooit gebouwd...
Morgen er eentje bouwen, de waarde zijn wat mij betreft goed zo.
Gegroet,
Blackdog
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Ik heb de daad bij het woord gevoegd...
Net als LetterHenk, een condensator kastje gebouwd.
Deze keer geen zin in een label te maken voor op het kastje.
Ouderwets kliederen met een viltstift 
De condensatoren zijn op de schakelaar gemonteerd.
Nu is de doorverbinding aangebracht.
Afplakken van het kastje voor het ingespoten wordt met graphit spray.
Iets te veel gebruikt, het drogen lekker buiten in het zonnetje laten doen.
Twee soldeerlippen gebruikt voor het contact van het kastje.
Voor de deksel gebruik ik een draad gesoldeerd aan het metaal van de schakelaar.
De zwarte draad is de afscherming.
Het project is klaar!!!
Gegroet,
Blackdog
Kijk, dat is leuk. Mooi geworden Blackdog!
Is de spray cosmetisch of heeft het nog een afschermende werking?
edit: ik zie het nu op de spuitbus staan. Faraday kooi dus.
Zou dat wat uitmaken?
[Bericht gewijzigd door LetterHenk op (28%)]
Goeie vraag, ben ik ook benieuwd naar.
Met MCU's in een doosje zou dit bruikbaar zijn? Nog verbinding met aarde maken?
blackdog
Golden Member
Hi LetterHenk,
Ja dat maakt uit, daarom doe ik het ook.
Cosmetisch, aan de binnenzijde?
Ik heb deze spray vroeger veel toegepast in allerlei audio app.
Het schermd het electrische veld af, als je tenminste het zwarte draadje aansluit 
Dus het zwarte draadje komt aan massa, of zoals tijdens de meting met mijn Philips PM6303 meetbrug, komt de zwarte draad aan de : GUARD" aansluiting.
Het is een kleine toevoeging op de manier zoals jij het hebt gedaan, maak je er verder maar niet druk om.
Gegroet,
Blackdog
Montage van de condensatoren of de schakelaar: het perfectionisme spettert er vanaf! Helaas (over)gecompenseerd door de capaciteitswaarden met de hand op de behuizing te schijven. Toch jammer. 
blackdog
Golden Member
Shock6805
Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
heb je geen linker-en rechterpoot aanduiding toegevoegd? dat lijkt gemakkelijk als je graag vanaf 0Ω start, bijvoorbeeld in een motorsturinkje.
Meten is natuurlijk ook nog een mogelijkheid.
Leuke projectjes weer 
Wat ik me afvraag, werkt die grafietspray echt als afscherming? Ik meende altijd dat dat spul vrij hoogohmig is, wat niet stoort voor het afleiden van statische ladingen, maar misschien wel als je het als afscherming gaat gebruiken. In de datasheet spreken ze van "1 à 2Kohm", maar per wat? Millimeter? Lichtjaar?
ESP8266 07 / 12 Breakout Board en natuurlijk Breadboard Friendly.
Afmetingen: 49 x 27mm
Er mist nog één onderdeel, de overzeese post is weer langzaam dit keer 
De andere PCB met twee relais komt er ook aan. Hier zitten de SMD onderdelen dubbelzijdig. Omdat ik alles reflow ben ik aan het testen met een oude PCB's en SMD lijm. De eerste testen zien er goed uit en de SMD onderdelen blijven inderdaad muurvast zitten aan de onderkant van de PCB tijdens het reflowen van het bovengedeelte. Ik eis natuurlijk perfectie op dit gebied, dus geen prutswerk 
blackdog
Golden Member
Hi subsonik,
Goed lezen he...
Het schermd het electrische veld af, als je tenminste het zwarte draadje aansluit 
Dus,het schermd alleen het electrische veld af, een metalen doosje is altijd beter,
dit plastic doosje had ik nog voor handen, vandaar dat het op deze manier is toegepast.
Gegroet,
Blackdog
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ja, mooi gemaakt, complimenten. Alleen breadboard friendly.... zelf vind ik die pennen eigenlijk net te dik voor in een breadboard, ik pak vaak die dunnere ronde vergulde headers. Heb je wat meer printjes, wil er wel eentje kopen, denk wel meer mensen. Gewoon zonder onderdelen dan. Idee ?
Op 11 maart 2015 15:54:44 schreef Rolo:
... Heb je wat meer printjes, wil er wel eentje kopen, denk wel meer mensen. Gewoon zonder onderdelen dan. Idee ?
Als ik de power jack binnen heb dan zet ik dit product en het andere product in mijn webshop. Maar we kunnen tot die tijd wel even kijken wat we kunnen doen. Mail maar even.
Op 11 maart 2015 15:46:31 schreef paulp:
@ritmeester, mooi!
Oeps, berichtje over het hoofd gezien. Bedankt @paulp.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op 11 maart 2015 15:42:05 schreef ritmeester:
Omdat ik alles reflow ben ik aan het testen met een oude PCB's en SMD lijm. De eerste testen zien er goed uit en de SMD onderdelen blijven inderdaad muurvast zitten aan de onderkant van de PCB tijdens het reflowen van het bovengedeelte. )
Welke lijm gebruik je?
Op 11 maart 2015 19:43:23 schreef buckfast_beekeeper:
[...]Welke lijm gebruik je?
Op dit moment gebruik ik deze lijm:
www.ebay.com/itm/180926734063
Aangezien er geen dispensers bij zitten heb ik de volgende setjes laten overvliegen:
www.ebay.com/itm/310925632142
www.ebay.com/itm/371184254811
Ik vul de spuit met de lijm en zet er een plastic needle op van 0.6mm.
De lijm heeft geen invloed op het soldeer pasta. Ik heb meerdere testen gedaan met 1206 resistors en SMD switches. Tot nu toe ben ik tevreden.
Tot nu toe ben ik tevreden, maar het kan beter met deze producten.
Development continues.
Op 11 maart 2015 15:37:58 schreef subsonik:
In de datasheet spreken ze van "1 à 2Kohm", maar per wat? Millimeter? Lichtjaar?
Per vierkant. Tenminste, dat is een zinnige interpretatie. Het staat inderdaad niet in de datasheet.
Zo vandaag eindelijk mijn AVR transistortester af kunnen maken.
Ingebouwd in een oude nummermelder van de kringloop.
Gaaf, ik ben ook al een tijd opzoek naar een doosje voor mijn AVR transistortester.
Tjonge, dat zijn nog eens prijzen voor die mini's.
Op de Nederlandse sites zijn ze al snel een tientje per stuk.
Ja, dat zijn prima prijzen. Maar let wel op, soms is ook de µC controller namaak. Dat is herkenbaar aan de opdruk. Soms is de opdruk bij een nep-IC beter leesbaar, maar deze is dan gevoeliger voor wrijving, of voor warmte. Soms is de opdruk gewoon scheef of onscherp.
De nep-ic's werken soms wel gewoon hoor! Ik heb hier een Arduino Due liggen waarvan ik vermoed dat de µC nep is. Het is bij de Due natuurlijk wel interessanter om de chip na te maken.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 11 maart 2015 15:37:58 schreef subsonik:
[....]Wat ik me afvraag, werkt die grafietspray echt als afscherming? Ik meende altijd dat dat spul vrij hoogohmig is, wat niet stoort voor het afleiden van statische ladingen, maar misschien wel als je het als afscherming gaat gebruiken. [....]Lichtjaar?
dat soort verf wordt (werd) ook bij beeldbuizen gebruikt voor afscherming. Het heet in die business 'Aquadag'
... aangebracht als een colloïdaal mengsel van fijn koolstofpoeder in kalium-silicaat (waterglas) Of het gespoten of gedompeld op het glas wordt aangebracht?
Tidak Ada
blackdog
Golden Member
Hi,
Spuitbusje Graphit 33 is toch veel makkelijker...
Mooi spul, wel goed ventileren bij gebruik.
Gegroet,
Blackdog