Peter R.
duck-tape does miracles...so do I
Ik probeerde 2 weken terug een rol deur te bedienen bij mij op het werk doet hij het niet, melding gemaakt, is er iemand komen kijken en ziet dat er een groep eruit ligt, hierbij is het papiertje waarop je dingen kan zetten zoals groep nummer helemaal doorweekt met olie.
Ze hebben de kast opengemaakt en zien dat er heel veel kabels nat zijn van de olie die uit de kabels gelopen komt.
en de kabels liggen gewoon in een kabelgoot en niet in een oliebad oid.
Wat kan dit voor zooi zijn? weekmakers ofzo?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Aan de groene druppel te zien die aan één van de draden hangt, komt het uit de aders zelf. Is meestal een vieze kleverige drab.
Bij leidingdraad heb ik het nog nooit gezien, wel bij soepel 1.5mm draad met soepele PVC of siliconenomhulling...
Het is waarschijnlijk een interactie tussen de koperdraad en het mantelmateriaal. Precieze oorzaak hebben we er nooit voor gevonden, waarschijnlijk vocht.
(het maakt niet uit of er wel of geen spanning op de aders staat)
In afstandsbedieningen met rubber toetsmatjes gebeurt iets soortgelijks. Die krijgen zoiets ook altijd als ze oud worden.
MGP
LDmicro user.
Ik ben dit vaker tegengekomen. Voornamelijk bij Eldra YMvK kabel uit de jaren '90 met tekst in relief, dus niet de met laser beprinte kabel. Het lijkt alsof de vulling tussen ader en buitenmantel helemaal vergaat. Soms hele lasdozen vol met olie terwijl aan geen van beide kanten van de kabel olie of vocht aanwezig is.
Peter R.
@MGP:
nee het komt echt uit de kabel zelf en loopt in/op/over de automaten.
@Dominic:
er zit hier voor zover ik kan zien Donne en Draka kabel, qua jaartal kan het wel kloppen deze gebouwen stammen wel uit die tijd.
maar idd. bij siliconen of rubber ben ik het wel tegen gekomen maar bij YVMK kabel nog niet dus vind het een vreemd verschijnsel.
Volgens de installateur zou het weekmakers kunnen zijn van de wat zwaarder belaste groepen (verhaal kabel word warm en dan heeft de kabel meer te lijden) maar dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk omdat het een aantal kabels betreft van roldeuren die hoogstens 10 sec per 2 weken belast worden
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als de installatie uit 1995 is, dan is de kast wel al vervangen. die legrand kracht alamatjes zijn er nog niet zo lang ( en ymvk kabels zijn al 10 jaar bruin zwart, grijs) . olie is niet zo goed geleidend, dus dat valt mee. echter zou de aardlek er weleens uit kunnen flappen, maar de lek zit voornamelijk onder waar de voeding zit. de alamatjes van legrand zijn goed, maar de kracht aardlekjes komen vaker retour met mechanische problemen. ram het ding een keer op de tafel en hij werkt weer voor een tijd, kan ook een reden zijn.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Aan de groene druppel op foto 3 aan de blauwe draad te zien zit er ook koper in opgelost, dus (min of meer) geleiden doet 't ook wel waarschijnlijk.
Peter R.
ook wel eens " groene drab " uit een nieuwe UTP kabel gehad
bleek dat er bij het trekken van de kabel een hele fles dreft in het pvc buisje gegooid was om het trekken wat soepeler te laten verlopen
dit had z'n weg omlaag gevonden en zo via een andere pvc buis uitkwam in de meterkast
maar verder bij zulke "nieuwe" kabels nog nooit olie gezien
testman
het probleem wat de oude groen rode vd draad heeft is na bijna 50 jaar dus nog niet opgelost.
soms heb je ook kabel die geen talkpoeder heeft gekregen met productie, dan is de mantel verkleefd met de aders. ik heb de productielijnen gezien bij eldra, daar stonden 2 grote trechters op met het materiaal waar de kabel van werd gemaakt. er zat geen detectie op die trechters dat deze op zijn, dus het procede kan doorgaan als er 1 component zou missen. dat gebeurt ook weleens met talkpoeder.. ook loopt de kabel meteen door een bak water heen om af te koelen, die combi kan jaren later miss doorontwikkelen. net als het probleem met niet goed gevulkaniseerd rubber in aandrijfsnaren bijv..
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Je gebruikt 2 (of zelf 3) verschillende merken automaten.
Mag hoor.
Je plaats eerst de automaten, en dan boor je de gaten erin, dat is niet zo fraai.De spaanders zouden zo maar in een aansluitkooi kunnen komen, en zo zorgen voor een slechte elektrische verbinding.
Dat dus niet meer doen.
En je monteert 2 aarddraden onder 1 schroef. Minder fraai, in B zelf verboden.
Olie kan een heel eind door kabels gaan, het wordt er als het ware ingezogen. Waar het echt vandaan komt?
Kun je de olie niet laten analyseren. Dan weet je misschien meer.
Bv Hydraulische olie, smeerolie, etc.
Peter R.
nou het is gelukkig ook niet mijn werk wat je hier op de foto's ziet,
maar idd niet zo netjes.
wat testman zegt zou ik zeggen als plausible omdat het om 3 of 4 gebouwen betreft van de 8, dan noem ik alleen de grote dan hebben we nog een aantal kleine hokjes,schuurtjes/garages en ramps (waar voertuigen aankunnen staan) dus dan kan het om een slechte batch gaan.
Is een bekend probleem met een aantal merken en typen kabels,
De olie die eruit komt is niet geleidend, maar tast magneetschakelaars ed wel aan waardoor deze slecht contact maken.
Ik had begrepen dat er zelfs een (inmiddels verlopen) coulance regeling was vanuit een kabelfabrikant.
Ik heb tig jaren geleden ook eens zoiets gezien.
Bij mij was het toen dat ergens een vlamboog had gestaan onder een schroef in een circuit-breaker.
Onder invloed van de enorme hitte is er een olie-achtig product ontstaan wat erg leek op dat van de foto's.
Ik kon duidelijk de plek zien waar er schroei-brandschade was, en de aanwezigheid van een ontstane "olie".
Hoe dan ook:
Die draden wil je vast vernieuwen.
Op 16 maart 2015 19:27:37 schreef JBHC:
Het kan ook "Eupen" kabel zijn. Daar loopt de weekmaker uit.
Inderdaad, ook meermaals gehad. Zelfs bij YMvK kabel die jaren op de plank gelegen had (waarschijnlijk ook productie van half jaren '90).
testman
pas ook een stuk ymvk uit een verdeler in handen gehad welke geheel broze en rotte ader isolatie had, dat was nog oudere kabel. kon de isolatie er zo afkruimelen..
joopv
Golden Member
In mijn geval niet, beide ruimtes waren droog en vrij van hydrauliek. Het kwam zelfs voor bij kabel die jaren op de plank lag.
Halo Peter,
Ben dit al eens eerder tegengekomen bij een groot gebouw bedraad met Eupenkabel.
Er lekte, zoals mij toen door Eupen werd verklaard, weekmaker uit de kabels.
Het zat overal, in de regelkasten, verdelers enz. het druppelde zelfs uit lasdozen en maakte vlekken op de systeemplafonds.
Het vervangen van de kabels bleek te duur te zijn.
Er is toen een Belgische firma twee maanden s-nachts bezig geweest om alle schakel, verdeel en regelkasten schoon te maken.
Men haalde alle uiteinden van de kabels los maakten die schoon.
Bij terug montage werden ze voorzien van een absorberende kous. Ik mocht overdag de storingen eruit halen.
Let op: weekmaker kan schadelijk zijn.
Peter R.
dat is ook een lekker klusje dan,
bij mij doen ze selectief kabels vervangen en een aantal automaten/schakelaars die door en door nat zijn.
ACDCV1
Doe wat je niet laten kan en laat wat je niet doen kan!
Heb je al in het aansluitdoos van de motor gekeken.
Het kan hydrauliek of versnellingsbak olie zijn.
Door het afkoelen en warm worden van de kabel, ontstaat er druk en onderdruk.(pomp werking)
Ik heb meegemaakt dat zelfs (zachte)teer uit een trekmof in een schakelkast in de kelder terecht kwam langs de binnen mantel van de Vmvkas kabel.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
In jaren 90 +/_ 95/96 ook tegen gekomen in 2 regelkasten van spuitcabines in een autoschade bedrijf.
Hier was ook binnen een maand na ingebruikname een hoofdschakelaar verbrand door een olieachtig vocht dat door de schakelaar was gelopen. Dit vocht kwam uit de voedings kabel ymvk 5*6 merk weet ik niet meer maar was Belgie,s
Bij controle van de andere kast bleek dit ook het geval te zijn maar had nog geen storing veroorzaakt. We hebben toen het laatst stuk kabel tijdelijk vervangen door draka kabel en gelast in een kabeldoos op de kabelgoot. Onze leverancier heeft toen contact op genomen met de kabelfabriek .De dag daarop kwam er al een man van de fabriek en heeft de stukken kabel en de schakelaars meegenomen voor nader onderzoek. Het bleek een productie fout te zijn ,ze hebben nieuwe kabels gestuurd en hebben alle montage kosten en de nieuwe schakelaars vergoed . De nieuwe kabels hebben niet weer gelekt.
Peter R.
nou er is totaal niks van nattig in de buurt of aangesloten op de kabel,
wat de verdere afhandeling is weet ik niet is ook niet voor mij maar voor de installateur cq aannemer