Beste forumleden,
2 Dagen geleden merkte ik een enorm verschil op tussen het volume van beide speakers. Het volume van de linkerspeaker was veel harder, dan rechts.
Na een paar simpele tests was ik overtuigd dat het probleem bij de versterker lag: (Denon PMA-710ae)
-Andere speakers aansluiten
-Andere speakerkabels aansluiten
-Andere channel proberen
Channel B heeft hetzelfde probleem als Channel A.
Vanaf dat moment vrees ik voor een technisch probleem en eentje waar mijn kennis tekortschiet!
Nu kwam ik met zoeken al op 2 topics uit die ongeveer eenzelfde probleem hebben:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/69500
http://www.circuitsonline.net/forum/view/74036
Jordi geeft hier een mooi lijstje met eventuele problemen:
- speaker relais
- potmeter voor volume
- balans regeling
- speaker selector
- ingangs selector
Nu is vooral mijn vraag hoe en waar ik het beste kan beginnen? Ik denk dat als de versterker naar een reparatiebedrijf wordt gebracht; de rekening behoorlijk kan oplopen.
Nog bijgevoegd wat foto's van de versterker. Wat mij vooral opviel waren witte en gele resten in de versterker. Ook zit op de voeding een enorme zwarte vlek.
Bij voorbaat dank!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als het probleem een vuil speaker relais betreft lost dit probleem meestal tijdelijk op door het volume even open te draaien. ook kan de balance potmeter vuil zijn, deze vaker verdraaien kan kraken ed veroorzaken wat een indicatie van vuile potmeters is. ook de geluidsregeling overbruggen met tone bypass kan een evt probleem in de toonregeling elimineren.
je hebt een andere ingang al geprobeerd? soms is de voorkeuzetrap gaar, dan heb je het probleem op alle ingangen behalve 1 of 2 welke van een ander bronkeuze ic afhankelijk zijn.
dat witte en gele spul is gewoon lijm om de elco's vast te zetten ivm vervoer en loskomen uit de print. zwart op de trafo is gewoon dikkere laag lak op de gesoldeerde koper band om de trafo heen.
[-De volumeknop meerder keren open en dicht gedraaid, maar dit lost het probleem niet op.
-Geen van de knoppen kraakt en de balance knop lijkt gewoon goed te werken.
-Zowel met CD, Tuner en Line getest; allemaal hetzelfde probleem
-Ook met 'tone bypass' geactiveerd blijft het probleem bestaan.
Zowel bij A als B in de aansluitingen zit het probleem.
Om die resten hoef ik me dus geen zorgen te maken.
Zou het reinigen van de relais een logische vervolgstap zijn?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (41%)]
testman
als zowel kanaal a als b het heeft zullen die relais het ook niet zijn. de eindtrap zelf is een grotere kanshebber. ook kan het alsnog in de voortrap zitten. heb je dit verschil ook op de koptelefoon uitgang? deze komt van de eindtrappen af en zou dit dus ook moeten hebben als er 1 trap niet goed is.
Bedankt voor je antwoord!
-Net even met de koptelefoon geluisterd en deze heeft inderdaad ook een goed merkbaar volumeverschil.
-De versterker op het linker kanaal gezet en de bass&treble getest. Deze werken wel. Dit is toch een onderdeel van de voortrap?
Op Google kan ik weinig vinden over wat nu precies de voor- en eindtrap zijn. Zijn deze 'aan te wijzen'?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (32%)]
Globaal zit de voorversterker links en de eindversterker rechts. Maar gezien de vraagstelling is het niet verstandig om er meteen in te duiken.
Heb je een andere versterker? Test dan eens of de pre-out uitgangen gelijk zijn.
testman
als er al pre out opzit, dan zouden er jumpers op moeten zitten.. zo ja kun je pre out links met pre in rechts omdraaien, zo kun je voorversterker en eindversterker omruilen..
Ik ben jullie even kwijt.
Op locatie heb ik een Topping TP22 staan.
Als het daarmee lukt, wat moet ik precies doen?
De versterker heeft 1 (rood-wit) pre-out aansluiting voor de subwoofer.
EDIT:
-Ik heb de Topping aangesloten op de Pre-out aansluiting van de Denon. Opnieuw is het volume van de rechter speaker zachter, dan de linker.
Kan ik hieruit concluderen dat het probleem in de voorversterker zit?
testman
dat zou je kunnen concluderen ja. als je een andere voorversterker op de denon aansluit werkt de eindtrap dan wel goed? kan een gsm zijn bijv, met tulp naar jack verloop. denk wel aan het volume van de gsm, de volumeknop werkt dan ook niet op de denon.
ik denk dat deze goed zal zijn, dus zoeken naar de fout in de voorversterker van de denon. kan zo makkelijk als een rotte soldering zijn..
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Ding heeft kennelijk alleen een Pre-Out voor een subwoofer (waarom stereo is mij een raadsel)
Maar kennelijk is de pre-amp en de eintrap niet van elkaar te scheiden, wat ik uit het verhaal begrijp.
Op 24 maart 2015 19:34:52 schreef PietervR:
Op Google kan ik weinig vinden over wat nu precies de voor- en eindtrap zijn. Zijn deze 'aan te wijzen'?
De volumeregeling vormt de scheiding tussen voor en endamp. Tenminste bij het model PMA-700ae. Het schema van de 710ae kon ik zo gauw niet vinden. Als je potmeter aanraakt moet de brom links en rechts even hard zijn. Dan is de endamp OK en zit de fout in het voortraject.
Op 24 maart 2015 22:11:36 schreef testman:
dat zou je kunnen concluderen ja. als je een andere voorversterker op de denon aansluit werkt de eindtrap dan wel goed? kan een gsm zijn bijv, met tulp naar jack verloop. denk wel aan het volume van de gsm, de volumeknop werkt dan ook niet op de denon.ik denk dat deze goed zal zijn, dus zoeken naar de fout in de voorversterker van de denon. kan zo makkelijk als een rotte soldering zijn..
Als ik mijn mobiel gewoon op de Line/CD/Tuner aansluit, dan werkt de volume regelaar van de Denon (en de Iphone) gewoon.
Het volumeprobleem van de rechter speaker blijft.
Op 24 maart 2015 22:26:11 schreef Gadget_inc:
Ding heeft kennelijk alleen een Pre-Out voor een subwoofer (waarom stereo is mij een raadsel)
Maar kennelijk is de pre-amp en de eindtrap niet van elkaar te scheiden, wat ik uit het verhaal begrijp.
Daar lijkt het wel op inderdaad.
''The layout of the PMA-710AE's circuitry has been divided into a phono circuit, pre-amp circuit, and power amp circuit in accordance with signal level to suppress mutual inference between circuits. Signal paths have also been made as short as possible to minimize signal degradation and ensure a beautifully clear playback sound.''
Wat ik zo lees kun je zelfs meerdere subs aansluiten op die pre-out.
Voor de duidelijkheid heb ik de manual nog toegevoegd.
Op 24 maart 2015 22:42:34 schreef RAAF12:
[...]De volumeregeling vormt de scheiding tussen voor en endamp. Tenminste bij het model PMA-700ae. Het schema van de 710ae kon ik zo gauw niet vinden. Als je potmeter aanraakt moet de brom links en rechts even hard zijn. Dan is de endamp OK en zit de fout in het voortraject.
De service manual is inderdaad niet te vinden. Heb Denon al gemaild, maar nog steeds geen reactie.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Die zijn niet zo vrijgevig idd.
Een kruiwagen is zelfs niet genoeg....
Je kunt er inderdaad meerdere subs op aansluiten, maar daar zie ik het nut niet echt van in.
Ja dat heb ik wel gemerkt:
Pieter : Hej Lori
Pieter : I'm looking for the service manual of the Denon PMA710AE
Pieter : including the circuit
Pieter : It's quite impossible to find
Lori: We don't have service manuals
Lori: You would have to call the service for you region and see if they can send you one as the only thing my parts department would have is US info
Lori: and they couldn't send it outside the US
Pieter : There seems to be service manuals available for amps, like the PMA700ae
Pieter : is the circuit similar to the 710ae?
Lori: I honestly have no idea about the internal parts of any unit
Lori: All I could do is refer you to service
Pieter: I see
Pieter: Could service get me a service manual?
Lori: Possibly
Lori: Thank you for contacting Denon. Have a great day!
Lori has disconnected.
1 sub is al een beetje overkill voor de ruimte waar ik nu in zit. Veelal gebruik ik speakers met bass-reflex poorten aan de voorkant.
Hoe kan ik nu het beste verder? Hoogstwaarschijnlijk is dus de pre-amp de dader. Hoe controleer ik het beste de solderingen? Moet de plaat los worden gemaakt?
Als je potmeter aanraakt moet de brom links en rechts even hard zijn.
Waar moet ik de potmeter aanraken om de brom te forceren?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (10%)]
Ehh gewoon met een spijker sonderen. Er zitten 2 secties op 1 as. Meestal 3 aansluitingen. Je pakt 1 soldeerlip die bromt vervolgens de andere sectie en luister of ie even hard bromt.
Volgens mij kan ik daar niet zo makkelijk bij komen:
Op de een of andere manier, is de balans weer hersteld.
Een vuile potmeter of brakke soldering kan dus het probleem geweest zijn.
Ben nog steeds benieuwd wat nou het probleem veroorzaakt(e).
De kans lijkt me groot dat het probleem zich binnenkort herhaald?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (27%)]
Ik zou beginne te meten of de voedingsspanningen links en rechts nog wel in balans zijn, mede gezien de zwarte vlek op de trafo.
Helaas heb ik hier geen spanningsmeter, dus ik moet even opzoek.
Wat denk je dat de zwarte vlek op de trafo is dan?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (50%)]
Het is niet zo goed te zien maar de koperfolie rond de trafo is op een plek sterk verkleurd. Het heeft waarschijnlijk niets te maken met de onbalans tussen het linker en rechter kanaal, maar het is wel een punt van aandacht.
Je zou ook eens kunnen tikken op de volumeregelaar en kijken of de fout dan terugkomt. Elektronica die zichzelf repareert ben ik nog niet tegengekomen en ik ben toch al heel wat jaartjes bezig.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Ben ik nou de enige die die 'donkere vlek' op de koperband rond de trafo gewoon als de plek ziet waar dat spul aan elkaar gesoldeerd is?
Ik heb al meerdere keren goed zitten kijken, maar zie echt niet wat jullie allemaal bedoelen...
Fraai ziet het er in ieder geval niet uit, bijgevoegd grotere foto's,
om hopelijk tot een conclusie te komen:
Hier en Hier
Je zou ook eens kunnen tikken op de volumeregelaar en kijken of de fout dan terugkomt. Elektronica die zichzelf repareert ben ik nog niet tegengekomen en ik ben toch al heel wat jaartjes bezig.
Extern of Intern? Ik snap ook niet waarom het opeens weer werkt. Hij speelt al de hele dag probleemloos. Misschien was het toch een vuile potmeter oid?
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Ik zie 2 harsvlekken, maar zelfs dat schaar ik niet onder 'donkere vlek'.
Het zou kunnen dat je door wat bedrading heen en weer schuiven hier en daar een connector even verschoven hebt, wat de contacten licht gereinigd heeft. Het zal niet de eerste keer zijn dat alleen er naar 'kijken' na open maken van een apparaat het probleem 'oplost'.
Het ging alleen over die 'donkere' vlek op het koper van de trafo, maar dit is dus gewoon waar het koper is gesoldeerd? Wil vooral uitsluiten dat dit door oxidatie of verbranding komt. Ik heb enige trafo's voorbij zien komen, maar nog nooit op deze manier.
Was al benieuwd wat dat gele was, weer wat geleerd.
Om bij de potmeter te kunnen komen, heb ik inderdaad wat kabels opzij geduwd en daarna heb ik de versterker nog enigszins stofvrij gemaakt met perslucht. Grote kans dus nog steeds dat dit tijdelijk het probleem oplost.
Kan ik nu het beste wachten tot het probleem weer terugkomt of beter direct opzoek naar de kern van het probleem?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (26%)]
testman
trafo heeft idd geen donkere vlek, is een bando trafo met een koper afscherming over de wikkelingen heen. al zou deze slecht zijn, de versterkertrappen hebben een gezamelijke symetrische voedingspanning. dan zouden beide kanalen dus te zacht zijn. ik denk aan een gare soldering..
Bedankt voor de duidelijke uitleg!
De versterker werkt nog steeds naar behoren.
Ik twijfel of ik de printplaat nog ga nalopen of wacht tot het probleem zich opnieuw voordoet. Is een slechte soldering makkelijk te herkennen?
Denon was aardig genoeg mij de Service Manual toe te sturen. (Zie bijlage)
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (39%)]