Op 27 maart 2015 16:51:15 schreef kVA16:
...Ik ben nog maar een beginner dus alle spullen op de scoop en het soldeerstation na zitten in het ladenblok...
Zo ben ik drie jaar geleden ook begonnen. Als je verder gaat met deze hobby dan komt er misschien wel een iets grotere werkplek.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Allen,
Zoals beloofd wat plaatjes van mijn oude "knutselkamer"
Dit is een deur als werktafel omgetoverd, zoals te zien is, was ik toen ook al regelmatig met voedingen bezich,
aan de tafelrand als ik het goed heb bij de tafelrand een laagspannings voeding.
Tegen de muur net onder het "open" stopcontact "Brrrrr" een voeding voor buizen.
Het zal ergens eind 1970 geweest zijn.
Dit is de andere zijde, de computer afdeling en een aantal jaren later.
De computer is een Philips NMS9116, dus rond 1988 denk ik.
Toen al lekker de computer opgevoerd met een snellere processor een echte VGA kaart (750 gulden) en een Multisync NEC monitor (2800 Gulden).
De NEC Dot Matrix printer, heeft nog vele jaren bij andere mensen gewerkt, zeer degelijk, kom daar nu maar eens om.
Als je er over nadenkt, is er erg veel veranderd op computer gebied, wat kracht een prijs betreft...
Aan de muur een ontwerp van een voorversterker van mij, als ik het goed onthouden heb,
met een hele vroege versie van ORCAD gemaakt.
Natuurlijk onder DOS, er bestond toen nog geen Winwows.
Verder een kast, de kenner ziet direct dat het een vroege versie is van Billy 
Gegroet,
Blackdog
Thevel
Golden Member
De computer is een Philips NMS9116, dus rond 1988 denk ik.
Voor 4200 gulden had je dan ook wel wat 
20Mb harde schijf!!
http://leiden.courant.nu/issue/LD/1989-04-19/edition/0/page/10
Roches
Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Ik moet bekennen dat ik toen (1992), 1 (één) keer 7500 gulden heb betaald voor een computer, maar toen had ik ook wat (voor die tijd).
Als ik dat afzet tegen wat het tegenwoordig kost...
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
@blackdog:
Was dat nog een monochrome monitor of al kleur?
Ik ben in '94 ingestapt met een set van Hfl. 5000,- (4MB geheugen en 170MB Hd) plus een HP-IIIp printer van nog eens Hfl. 2000,-
Thevel
Golden Member
Kan ik ook over meepraten, kocht rond 1990 mijn eerste PC, configuratie koste 8000 gulden, maar omdat ik hem via een PC project kocht kreeg ik flinke korting.
Zat wel een HD in van maar liefst.... 40Mb, een intern geheugen van 1Mb en.... een 14" kleuren monitor!
Ben hier gisteren met opruimen nog een 5Mb (geen Gb) full size, 5,25" harddisk tegengekomen met controller 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Bij mijn oom thuis lagen destijds (jaren 80) grote "taartdozen" met Winchesters. Ik ben in 1987 tot 1990 bij Manudax gaan werken, oa IBM en Compaq dealer.
Volgens mij de mooiste tijd uit de IT branch (toen nog automatisering) Dingen als de opkomst van de PC, de PC prive projecten (Ik ging toen samen met een man van de Technische dienst heel het land door voor uitlever sessies waarbij we spoedcursus PC bedienen gaven, heel veel lol gehad.) maar ook de eerste "transportables", kleurenprinters, autotelefoons, DTP systemen met grote Eizo of Viking monitoren. De compaq deskpro 25, destijds de RR onder de PC's (Die verkocht ik er destijds een aan een particulier, als ik het goed herinner was dat systeem meer dan 20.000,= gulden.
Maar ook de eerste kleuren copier (thermal transfer) etc. Windows wat je als doorgewinterde IT-er natuurlijk hooguit geschikt vond voor "type geiten"
Daarna ging ik me bezig houden met IBM 6000 en HP-9000 Unix systemen.Letterlijk gouden tijden (ik vergeet nooit meer mijn loonstrook met provisie afrekening in december. Meer dan 10.000,= gulden netto en een HP-95LX van HP zelf omdat onze afdeling de meeste HP 9000's had verkocht.)
Tidak, een monochrome, kijk maar naar de foto, geen kleur te bekennen 
Thevel
Golden Member
Op 29 maart 2015 11:09:46 schreef bprosman:
Ben hier gisteren met opruimen nog een 5Mb (geen Gb) full size, 5,25" harddisk tegengekomen met controller
Het is dat hij 5,25" is, anders had je misschien een IBM RAMAC gevonden

Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=zOD1umMX2s8
zo heb ik hier ook nog wat rommel liggen.
10MB 5,25" HDD met controller kaart (ISA), diverse oude isa kaarten (waaronder nog een 300bps modem). denk nog ergens een 286 laptop met monochroom scherm (accu is defect
), een 386 25mhz desktop.
vroeger had ik nog p1 mainboards, 5,25" floppy drives... maar dat spul heb ik allemaal afgevoerd een paar jaar terug. je denk altijd: nostalgie, dat ga ik nog eens allemaal in elkaar steken terug maar zo komt de werkplek altijd voller en voller tot je niet meer binnenkan
Roches
Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Hier nog 2 plaatjes van een IBM S36 D2K die we op het werk hadden staan (1990) in het hok waar ie stond werd later toch maar airconditioning aangebracht omdat het een beetje te warm werd.
Hier zaten 2 grote harde schijven van ik geloof 12 Inch in en werd nog gebruik gemaakt van 8 Inch floppies waar uit m'n hoofd 360Kb op kon.
Later vervangen door een AS/400.. en kon de AC uit.
[Bericht gewijzigd door Roches op (21%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Een variant daarvan zat ook in onze eerste PC, een Headstart LX-CD (iets nieuwer familielid van de getoonde NMS9116). Dat was echter een proprietaire bus inplaats van SCSI, met een full size ISA-kaart als controller.
Op 28 maart 2015 22:24:18 schreef blackdog:...Zoals beloofd wat plaatjes van mijn oude "knutselkamer"
Leuk, alles zeer herkenbaar. Ik was in de jaren '70 ook zo bezig. Oude radio's en TV's van 't grofvuil slopen en hergebruiken voor het bouwen van versterkers (voor de disco feestjes op school), speakerboxen, radio's enz. Ook stiekum ouwehoeren op 3-mtr. met ECC83 en EL84 en later zelfs een echte QQE03/12 (alles met een binnenhuis dipooltje want er mocht niets op 't dak van pa).
In 1981 kwam mijn eerste computer, een Acorn Atom bouwdoos (6502 CPU, 2Kb mem., omgebouwde TV als monitor) In die periode had ik een bijbaantje in het ziekenhuis als avond operator op het IBM 4341 mainframe (jobjes draaien, tapes wisselen, etc.) In 1987 mijn eerste echt PC (via het PC-privé project van 't ziekenhuis waar ik ondertussen fulltime werkte). Een Amstrad-Schneider PC1512 met 2 floppy's en een EGA scherm.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Mijn eerste PC (ook in 1987) was ook een Amstrad/Schneider. Het model weet ik niet meer. Ik heb hem niet lang gehad, toen ik bij Manudax ging werken werd het al snel een Xecom (=goldstar) met 20MB HD.
Daarnaast nog een Unicorn Unix syteem gehad en een oude IBM PC (de eerste versie)
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
grappig bijna al dat spul wat hier voorbijkomt heb ik eens in handen gehad of zelf mee gewerkt. ben begonnen met een philips xt rond 1995, zal een nms zijn geweest. 386, 486sx, 486dx met 128mb 72pen geheugen, PI 75mhz, elke maand 25MHZ sneller als ik processoren tegenkwam. m'n eerste nieuw gekochte pc was een dell PIV 2,8GHZ. (2002) na een half jaar had ik een nieuwer model maar sneller en nog gratis ook
sinds 2004 geen vuilbakpc's meer als werkpc.
ben nog begonnen met msdos, wat ook nog handig was in de tijd van windows xp als er een bestand miste met opstarten, ( missing ntldr bijv) dan waren die commando's weer nodig.
ik heb nog ergens een insteekkaart 8bit met hdd erop van 40mb. ding was in de 80's 1200 gulden meen ik. wat lol en ellende gehad met het installeren van pc's en upgraden ervan. in m'n jeugd heb ik nog eens een digital server gesloopt uit 1990, er zat een 25kilo 380v kracht naar 600v trafo in dat ding. dat is dik 15 jaar geleden en nog heb er onderdelen van liggen. de diodebruggen van 120amp uit de 5v voeding, en wat amerikaanse automaten, ronde alu papst fans die 1amp bij 12v doen. toen zat er nog voor de hobby leuk spul in die toestellen. oude 286 pc's van oa philips hadden nog een 5v voeding met 6mm2 uitgevoerd. ook heb ik 1 pc gehad uit 1978 met nog een trafovoeding en lmxxx in to3 met 4 pinnen op een koelblok van 2 kilo. dat heeft lang in m'n 1e grote zelfbouwvoeding gezeten.
Op 29 maart 2015 21:00:32 schreef fred101:
Mijn eerste PC (ook in 1987) was ook een Amstrad/Schneider. [...]
volgens mij is die laatste elke PC bij jouw.....
of vergis ik me nu sterk?
Neem aan dat je die Acorn Atom niet meer hebt ? <snik>?
Jawel, ik heb 'm nog. Het is de enige computer die ik altijd zuinig bewaard heb. Ook een aantal van de (gestencilde) blaadjes van de lokale Atom club heb ik nog. Hierin stonden veel hardware uitbreidingen zoals ROM schakelkaarten, floppy interface, heel wat afgeknutseld in hard- en software (zelfs mijn modeltrein deels geautomatiseerd). Het mooie van de Atom vond ik altijd dat de gehele bus aan de achterzijde op een DIN 41612 connector beschikbaar was. Programma's bewaarde je op cassettebandjes.
Er waren ook wel originele uitbreidingen te koop (b.v. een Acorn BBC-B compatible Colour kaart) maar die waren erg duur. Later, toen de PC al ruim voorhanden was, gingen al deze uitbreidingen bij Stuut&Bruin in de opruiming en kon je ze alsnog voor een prikkie kopen.
Net voordat ik de overstap maakte naar de PC had ik zelfs Viditel (met zo'n speciaal 75/1200 baud modem) draaien op de Atom. De Viditel toepassing voor 6502 was gemaakt/bedacht door Hans Otten (Radio Bulletin) en kon ook aangepast worden voor de Atom.
Er blijkt nog een vrij uitgebreidde Atom club/site te bestaan. acornatom.nl
guidob
Overleden
De club bestaat nog; alle regio's gingen formeel op in een andere regio als deze werd opgeheven. Regio Limburg draait nog!!
Ben zelf lid sinds zo'n dertig jaar of zo. We komen nog steeds 1x per maand bij elkaar in Sittard.
Heb er nog twee en een Electron. Eentje zit in een PC kast, met floppen, schakelkaart enz. De ander is nog redelijk intact, zit alleen een BBC basic kaart in.
En ook een Atom-in-PC; een ISA insteekkaart met een Atom erop. PC is dan keyboard en data opslag. Heeft een mede clublid ooit gemaakt. Laatste ontwikkelingen van dat zelfde clublid:
Een nieuw moederboard, met wat modernere componenten. O.a. een SD kaartje voor software opslag en een VGA out.
Er zijn al twee batches gemaakt, wellicht komt nog een derde productieronde.
Nu is dat een half moederboard; er worden dan ook Atoms door midden geflext vanwege het keyboard (letterlijk). Aangezien dat toch wel jammer is, ben ik zelf bezig met een pc keyboard interface voor het nieuwe moederboard.
Vrijdag is weer clubavond, dan moet het af zijn. Gebruik een pic16f628 en een MT8816 matrix ic. De basis werkt al prima, ben nu nog bezig met de laatste loodjes.
In de UK zitten nog veel Acorn users. Te vinden op http://www.stardot.org.uk/. Zitten ook een aantal Nederlanders op, allemaal (oud)leden van de Atomclub.
Ondanks dat ik qua computers "pas" ingestroomd ben in de tijd van 486/Pentium 1 vind ik het erg leuk om zulke oude en nostalgische dingen te zien en te lezen, maar gaan we nu niet erg off-topic?
kan me herinneren dat een collega 's ochtend bij de koffie vertelde dat hij een testverslag had gelezen over een PC die op 88Mhz liep. we werken toen nog met de PDP11 en gaven les met de MPF-1b (4 Mhz).
we hebben hem hartelijk uitgelachen, FM-frequenties in een PC, jo
wanneer, ong '89.
gr A
Tidak Ada
Ik begon begin jaren 70 met een TI (modelnummer weet ik niet meer) in een torenhoog 19" rack. Opstarten ging met 16 schakleaartjes om een code te vormen zodat het monitor geheugen kon werken. daarna kon je een cassetteandje laden meet Fortran-IV. HD en floppy waren niet aanwezig.
Later zelf m'n eerste Timex 2000 (= ZX81) gekocht en avonden BASIC gedraaid. To ik uiteindelijk er de brui aangaf,omdat ik die parabool noet aan de bovenrand kin laten omklappen. 't was ook 5 uur in de ochtend geworden....
Veel later midden jaren 90 die eerste PC (zie boven) gekocht.
OT
Mocht er interesse zijn voor de verzamelaars, ik heb een aantal van die Sony NMS1916 CD-spelers liggen. die voor de verzendkosten (als die er zijn) van verzamelaar kunnen wisselen...
/OT