Je mooiste meetapparatuur. Deel 7

Dit topic is gesloten

die infratek meter van fred heb ik ook 1 gehad. meet ac en dc stromen samen met de spanning en maakt er zo kwh's van . heb het ding hier in de 230v hoofdvoeding gezet gehad, maar de stroom die achterop de kast staat is wat veel voor de dunne draad in het toestel zelf. zitten dikke poolklemmen op maar dat is ook alles. kon er zelf ook weinig van vinden, zaten wat goede burr brown opamps in meen ik. de jouwe heeft wat de mijne ook al had, versleten toetsfolie waar de knoppen uitsteken.

als je een accu met 30amp ontlaad, kan dit ding het vermogen in watt's laten zien bijv, net als een KWH meter bij AC doet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

zeer mooie scoop , dat moet wel lukken nu met meten lijkt mij . :-)

success ermee

Met vriendelijke groet Mike
RAAF12

Golden Member

Op 6 april 2015 22:33:01 schreef guidob:
8-pin TO-99, rechts op de foto. 1987 week 31. En als het slecht leesbaar is; het is een Burr Brown ic diode (?)

De M lijkt op de foto er veel vetter erop gedrukt te zijn dan de Z en de cijfers.

Hewlett

Honourable Member

Ja, ik lees het als M2605.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb hier nog een DOS-diskette met BB-data.

Doorsturen?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
guidob

Overleden

Het lijkt er inderdaad op dat er meer dan 2 pennen zijn aangesloten. Uit de foto's haal ik dat er een 12V voeding op zit via de zener. En er er zijn 2 pootjes aangesloten die zijn ontkoppelt met de oranje caps. Geen idee nog of dat in of uitgangen zijn.

Op het witte label staat dezelfde NC code en 002. En een datum; 15 april 1988.

Kabeltje: 5 draden naar een DB15 stekker (male). Gezien de indeling op de stekker zou het 4x 9V kunnen zijn en massa (4 draden op bovenste rij: pen 1, 3, 5, 7 en 1 draad op onderste rij: 14). Geen interne bedrading voor batterijen.

Dat dos programma heb ik ook nog op een oude pc. Maar zal niet helpen denk ik. Online staat een BB boek uit 1989. Een search op 605 geeft alleen een OP605 en niets anders.

Zal t.z.t. eens gaan reverse engineeren. De andere poster van een paar jaar terug is ook niet verder gekomen.

Edit:

Kuch. Even opengemaakt om te zien of ik snel de Vref output kon terugvolgen. Kijk ik tegen de zijkant aan van dat BB ding. REF101. Kuch.

Hi guidob,

Gaat het je om die MZ605 dit een referentie diode van Motorola 5ppm/1000uur 15ppm/jaar.
Door de stroom door de diode te regelen kan de temperatuur stabiliteit afgeregeld worden naar 1ppm/graad Celsius.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rbeckers

Overleden

Op 7 april 2015 18:57:16 schreef guidob:...

Edit:

Kuch. Even opengemaakt om te zien of ik snel de Vref output kon terugvolgen. Kijk ik tegen de zijkant aan van dat BB ding. REF101. Kuch.

Inderdaad Kuch ;)

maartenbakker

Golden Member

Ach, je moet maar zo denken, je bent geen rund als je koeienletters mist want als je dat wel was had je ze wel gezien :D

Maar weer een raadsel opgelost, en er zijn er gezien Google wel meer die erin trappen (brokers vooral).

P.S. Bedankt voor die 002, geen idee wat het betekent maar gaat netjes de bestanden in samen met de andere nummers en in de opmerkingen welke IC's erin zitten :)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 7 april 2015 21:01:11 (27%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
blackdog

Golden Member

Hi,

En ik maar in mijn Burr Brown boeken zoeken naar dat nummer, ook nog in andere boeken van de concurenten gekeken bij de "Cross Reference" nada, noppes...

We weten nu waarom, Guidob, was er drank in het spel? *grin*

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi guidob,

Je heb in dat meetapparaat een van de eerste referenties zitten.
Dit is naar mijn weten de eerste met een buried zener het concept van de diode is van Motorola van daar de opdruk MZ605 een zeg maar 6Volt zener diode Haris (burr Brown) heeft hier de eerste actieve referentie mee gemaakt is niet lang in productie geweest eigenlijk is het concept gelijk door ontwikkeld naar de ref102.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
maartenbakker

Golden Member

De opdruk MZ605 lijkt mij eerder een compleet en bovendien ongelukkig toeval, een eerbetoon aan Motorola hadden ze toch wel anders gedaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
flash2b

Special Member

Haris, of bedoelde je Harris Semiconductor want dat is naar Intersil gegaan.

Burr Brown is naar Texas Instruments gegeaan.

Of was dat de tijd dat referenties met prefix ´REF´ werden gemaakt en opamps met de prefix ´OPA´. Ik weet dat Harris en BB dezelfde prefixen toen gebruikten.

Hi maartenbakker,

Nee dat ligt mij nog wel bij dat er een samenwerking was kijken of ik nog iets van papier kan vinden.
Dat kost aan deze kant wel even tijd ik denk dat k een kleine 400kg aandocumentatie heb !!

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hi flash2b,

Helemaal gelijk dat zijn de eerste dagen en het een en ander werd in die tijd wel samen gedaan voor wat productie betreft.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
guidob

Overleden

Op 23 maart 2015 20:01:35 schreef electron920:
Ik zal eind van de week kijken voor de andere printen en mijn notities.

Bump :)

binnenkort in dit theater:

  • Fluke 335D upgrade
  • Efratom rubidium standaard
pax

Golden Member

Op 6 april 2015 22:33:01 schreef guidob:
8-pin TO-99, rechts op de foto. 1987 week 31. En als het slecht leesbaar is; het is een Burr Brown ic diode (?)

Volgens mij is het een spanningsreferentie IC/diode. Zie o.a. de volgende 2 urls:
- http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/19730019917.pdf page 37 onderaan
- http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/19780007519.pdf page 86 onderaan

"An MZ605, with its voltage time stability of <5ppm/1000 hr. and temperature stability of 5ppm/ºC"

guidob

Overleden

Volgens mij is het een REF101 (zie boven).

pax

Golden Member

Hoi Guido, waar je baseer je dat op, de specs lijken te verschillen?
groet
cor

guidob

Overleden

hierdoor(?):

Op 7 april 2015 18:57:16 schreef guidob:Edit:

Kuch. Even opengemaakt om te zien of ik snel de Vref output kon terugvolgen. Kijk ik tegen de zijkant aan van dat BB ding. REF101. Kuch.

______________________________________________________________________

Ik heb zo'n FE5680 rubidium liggen, waar ik altijd nog een keer een frequentie referentie van wil maken. Maar laatst kwam ik een kant en klare oplossing tegen.

http://members.home.nl/baltusg/EfratomFRK1.jpg

Hier zit een Efratom FRK rubidium in, die al is uitgerust met een VCXO. Er zat een frequentie doubler in, die heb ik nu ontkoppeld. Achterop zit een BNC met nu 10MHz en een XLR stekker voor de voeding.

Aan de voorkant een meter voor de control voltage van de ingebouwde VCXO. Die zwaait wat op en neer totdat de zaak locked. Wordt ook met een LED aangegeven. Op de banaan bussen staat de lamp voltage van de rubidium. Die is dus zo'n 8.2V, tussen 4 en 12V is ok (hoe hoger hoe beter. Deze is dus nog niet aan zijn einde.

De output is een sinus van 1.75V top-top in 50Ohm. De frequentie kan van buitenaf worden bijgeregeld door een gat in de behuizing.

Ik heb nog een tweede losse module. Die werkt niet, geen lock. Ik ga een keer een reparatiepoging wagen. Komen er ook foto's van de hele binnenkant. De volgende stap is een distributie versterker.

[Bericht gewijzigd door guidob op zaterdag 18 april 2015 21:17:13 (68%)

guidob

Overleden

Met een aantal zaken tegelijk bezig en dan komen een aantal zaken ook bijna tegelijk af. Maar er ligt nog genoeg..

Op een Duitse website had ik een tijdje terug een schema gevonden voor een moderne vervanger van de chopper van een Fluke 332/335. Deze regelt dat een instelling van 0V daadwerkelijk 0V op de uitgang geeft (Überwachung und Kompensation des Nullpunktfehlers in der Ausgangsspannung. Kan het niet mooier zeggen). Een moderne oplossing geeft minder drift en rommel op de uitgang.

De oude chopper ziet er zo uit:
http://members.home.nl/baltusg/335D_chopper_old.jpg

Het schema heb ik omgezet in een printplaat:
http://members.home.nl/baltusg/335D_chopper_new.jpg

Zit een LTC1150 chopper opamp en LT1001 opamp op. En het past uitstekend:
http://members.home.nl/baltusg/335D_chopper.jpg

Het afregelpunt (0 instelling van alle drie bereiken) zit netjes achter het oude gat in de afscherming.

Nu de zaak een keer opnieuw afregelen. Hiervoor wil ik eerst mijn tweede HP3456A in orde hebben als vergelijk met de andere meters.

De informatie staat nu niet meer op die website. Dus ik ga hier het schema niet zomaar posten. Bij interesse kan ik het altijd even mailen.

@guidob: Ik kan hier de informatie gewoon terugvinden: http://friedrich-messtechnik.de/index.php/bauanleitungen/87-fluke335-3…

Werkt de mod al een beetje naar behoren? Ik zou ook zoiets willen maken voor de fluke 845 die ik al een tijd heb liggen. Ik heb de neons vervangen door amber SMD leds aan de hand van een modificatie manual, als het nul circuit. Maar er schijnt nog iets vreemds aan de hand te zijn met de voedingspanningen, die bewegen mee op en neer naar gelang de output op de voltmeter.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."
blackdog

Golden Member

Hi Heren,

Dat is typich weer een gevalletje Chaoten schema...
5x een GND teken aan de zelfde lijn, één is echt voldoende.
Met een beetje extra werk wordt het snel een minder een "spaghetti" schema.

Ik vraag mij af of R2 wel 22K moet zijn, bij de tweede opamp is wel rekening gehouden
met de bias stroom compensatie maar niet bij de LT1150, de Max Bias is 1nA.
De waarde hangt wat mij betreft af van waaruit de opamp wordt aangestuurd.
Ik heb in de datasheet niet kunnen vinden wat de max input current is onder fout condities.
Meestal zit je met een paar mA wel save.

Squant
Als je naar de schaleling kijkt waar je het over hebt, is het dan niet zo dat de opamp in een "Bootstrap" schakeling hangt?

Uitleg hierover kan je hier vinden...
http://joebrown.org.uk/images/DualPSU/BootstrappingOpAmps.pdf

Als een schakeling (opamp versterker) zeer lineair moet zijn, dan wordt deze techniek regelmatig toegepast.
Er zijn wat documente voorhande betreffende de lineariteit van opamps.
Kijk eens in de datasheet van de OP177, daar wordt het uitgelegt bij plaatje 24 en 25.
http://www.analog.com/media/en/technical-documentation/data-sheets/OP1…

Zeg je hebt een DMM van zeer goede klasse, een Keysight 3458A, en je heb een DC versterker aan de ingang nodig.
Deze zal als hij de linieairiteit van de AD converter (iets van 0,02ppm) niet te kort wil doen, zeer goed moeten zijn.
Een bekende truc is dan, de voeding met het signaal laten meebewegen om de lineairteit te verbeteren.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

@Blackdog:

De Fluke 845 is geheel discreet opgebouwd, standaard photochopper, AC versterker, longtailed pair gebeuren wat je op veel plekken tegenkomt. Het bizarre is dat de positieve voedingsspanning stil staat maar de negatieve varieert met een paar volt. Ik kan uit de manual ook opmaken dat de -15V ook als dusdanig moet blijven.

Goed, ik ga eens op een paar plekken de -15V eens los maken en kijken of het dan veranderd. Eens kijken of Q112 uit zijn voetje halen iets helpt.

Manual:
http://assets.fluke.com/manuals/845A_AB_imeng0000.pdf

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."
blackdog

Golden Member

Hi Squant,

Die voeding moet niet moeilijk uit te zoeken zijn.
Het schema is een beetje onduidelijk door de slechte copie.

De voeding bestaat uit een balans generator gevoed uit een batterij of de netvoeding.
Deze balans generator stuurd de neon lampjes aan en via twee diodes wordt er ook +-15V gemaakt.
De balans generator stuurd ook nog de recorder uitgang aan, dit zijn alleen stuursignalen voor Q113, Q114 en Q203, Q204.

TP3 moet +15 zijn en TP4 -15V.
Controleer CR104 en CR105, zijn deze beide goed, haal dan delen van de schakeling los om te bepalen of er ergens een overbelasting optreed.
Het is een "geschakelde" voeding, dus ik zou als eerste naar CR105 en C118 kijken, meet de rimpel eens op dat punt.

Succes met de reparatie! :-)

guidob
Nette print, ik heb wel een vraag, waarom voetjes, ik denk dat het zonder beter is.
En dan ook het is dan iets verhoogt plaatsen, dus het DIP8 IC niet helemaal op de print zetten.
De pootje net voldoende door de print steken voor een goede soldeer verbinding.
Dit voorkomt stress op het IC en verhoogt de stabiliteit.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Dit topic is gesloten