Je mooiste meetapparatuur. Deel 7

Dit topic is gesloten

guidob

Overleden

@Squant

Da's zeker weten een andere pagina (wel van dat bedrijf). Ik heb b.v. nog foto's van hun oude mechanische chopper en hun proto pcb van die pagina. Lang niet zo strak als mijn print ;)

Het lijkt allemaal te werken, maar het is nog kort dag. Mijn Prema heeft geen automatische nul en de HP3456A is in het lage bereik niet stabiel. 0V meten gaat dan ook moeilijk. Wachten dus op HP3456A nummer twee die nog gerepareerd moet worden. De 335D eigen nul meter is helaas defect. Daar zit ook nog een chopper in (met neons meen ik). Staat ook ergens op de to-do lijst.

@blackdog

Schema heb ik inderdaad op een andere manier opgezet om het wat leesbaarder te krijgen. Ben er verder niet van af geweken en heb ook niet alles zitten uitpluizen. Alleen R10 is bij mij een weerstand en 10 slag potmeter.

Over R2; pen 6 van de chopper hangt aan pen 6 van de diff amp. Daar raak ik het spoor wat bijster, er komt van alles bij elkaar (lees, niet ingedoken). In ieder geval zit er nog een 22k weerstand in serie met R2 vóór het knooppunt.

Voetjes heb ik gebruikt omdat ik er niet zeker van was of het wel ging werken. Is zoals gezegd een copy/paste schema. Zo is het wat handiger als er gebeund zou moeten worden. Maar het ziet er niet naar uit.

Ik denk dat de stabiliteit toch al een stuk hoger ligt dan de rest van het antieke apparaat en ook mijn meters. Die beginnen nu wat meer van elkaar af te wijken dan net na het bezoek aan Fred. De vraag is dan wie gelijk heeft. Mmm een 3458 op MP, moet dat kosten :)

Op zich is de nauwkeurigheid/stabiliteit al veel hoger dan wat ik ooit nodig ga hebben. Maar ik moet zeggen dat zo'n 335 best handig is bij het afregelen van spullen en als generieke spanningbron voor hoge spanningen. 50mA van 0 tot dik 1kV. Vandaar dat de upgrade.

Arco

Special Member

... Mijn Prema heeft geen automatische nul...

Dat heeft 'ie wel... ;)
Goede bereik kiezen, ingang kortsluiten, en op [ENTER], [ZERO] drukken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
guidob

Overleden

Goede bereik hoeft niet, gewoon op auto laten staan. Doet ie alle bereiken. Wat ik bedoel is dat het niet constant gebeurt, wat de HP wel doet. En het knopje om dat aan te zetten heet auto zero op de HP.

Anyway, de zaak wordt wat instabiel na een tijdje (relatief dan, we hebben het over microvolts). Master reference voltage is dat ook al. Maar eens kijken waar dat door komt, bijvoorbeeld door de oude chopper amp terug te zetten. Wellicht iets wat er los van staat, het ding is al tamelijk bejaard.

Arco

Special Member

Op auto kan wel, maar dan duurt het op nul stellen veel langer... (omdat 'ie dan door alle bereiken heen moet wandelen)
Hoe weet die HP trouwens dan of als je bijv. 1mV aan het meten bent, of dat een 'echte' meting is of dat het een nul-afwijking is die weggewerkt moet worden?

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 22 april 2015 01:50:23 (40%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit topic is gesloten