Flip flop tbv navigatiescherm

Hou je minachting even voor je, aub. Drie keer in 1 topic een arrogant antwoord krijgen vind ik wat onder de maat.

[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op maandag 6 april 2015 00:54:23 (52%)

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Die bagger die jij hier post is pas onder de maat!

Mod-edit: Denk om het postgedrag

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 10 mei 2015 23:33:10 (73%)

Dat is niet eens een antwoord waard. Zullen we voor de gein eens kijken wat de moderators van je kinderachtige gedrag vinden?

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Mod-edit: Deze opmerking laat je maar voor je

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 10 mei 2015 23:33:49 (85%)

Nee, geen trollenvoer meer voor jou.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Jongens, zullen we het gezellig en behulpzaam houden aub?

@Stephan: Bedankt voor het mee denken, echter is de auto uit 1998. Waarschijnlijk zat er toen nog niet zo'n spannende elektronica in de auto wat last heeft van de Tomtom GPS antenne.

Klopt het dat ik dan met de toevoeging T1 en T2 klaar ben?
Ik heb helaas niet de kennis om nog meer aanpassingen te zien in het laatste schema ;)

Kan ik voor de bekabeling trouwens utp kabel gebruiken?
Of is dat te dun/niet geschikt?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 10 mei 2015 23:30:37 (10%)

Geen fratsen. Dat scheelt.

hoi, UTP is niet te dun, maar dan moet je wel de soepele variant gebruiken, een vaste kern breekt op den duur, in de auto alleen soepele draad gebruiken ivm het trillen.
Erg leuk project !

ik zou het deelschemaatje van Thevel gebruiken ipv de relais en torren Q1/Q2 en de componenten daaromheen. de rest laat je zo, dat is prima naar mijn idee.

Gents, niet gooien met modder en anderen niet beschuldigen van arrogantie. Eerst lezen wat je schrijft en dan nadenken hoe een ander dat leest. Actie = reactie.
Iets met grote stelligheid beweren en dan beweren dat het zo is omdat jij het post - dát komt arrogant over. Vragen waarom iets is zoals beweerd wordt, dat is niet arrogant, dat is nieuwsgierig, waarheid zoekend of iets willen leren - dat is hier toch de bedoeling. Behalve over flipflops leert TS hier ook gelijk alles over ego's en lange tenen, ongelukkige posts en weet ik wat.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 10 mei 2015 23:31:06 (44%)

Thevel

Golden Member

Heb even een eenvoudiger schema getekend.
Als je toch een converter met een LM2596 gebruikt kun je de ON/OFF ingang (pen 5 van het IC) gebruiken om de voeding van de TomTom te schakelen.
Scheelt weer een FET etc.
Pen 5 moet je op het printje los solderen en verbinden met pen 12 van de 4013.

Plaats C2 (100nF multilayer) zo kort mogelijk bij de voedingsaansluitingen van de 4013.
Zekering en aansluitingen van de converter staan niet op het schema, neem aan dat dit wel duidelijk is.

@goochel: dat "PFFFFF", dat was minachtend/arrogant, de rest niet. Ik ben beleefd gebleven, maar sommigen kunnen daar kennelijk niet tegen.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

mod-edit: Ook deze opmerking laat je maar achterwege.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 10 mei 2015 23:38:07 (76%)

Heb even een eenvoudiger schema getekend

netjes hoor, nu moet het lukken toch :)

btw: waar teken je je schemaatjes mee ?

stop het overmatig spatiegebruik !
pa3gws

Golden Member

Op 6 april 2015 16:13:27 schreef JBerg54:
Het jochie blijft maar drammen, nu ie zijn zin niet krijgt.

Je blaast wel een beetje te hoog van de toren.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 6 april 2015 18:31:27 schreef Thevel:
Hierboven: Splan
http://www.abacom-online.de/uk/html/splan.html

Yes! Cool, super bedankt voor het uitwerken.
Nog even een vraag, wat voor voordeel heeft het om de LM2596 te schakelen via de 4013?
Is het minder goed om beide in te laten schakelen als ik de auto op contact zet?
Absoluut niet bedoeld als commentaar, maar gewoon nieuwsgierig :)

Geen fratsen. Dat scheelt.
Thevel

Golden Member

wat voor voordeel heeft het om de LM2596 te schakelen

Het scheelt weer een aantal componenten, is dus eenvoudiger, goedkoper en er kan minder stuk gaan.

Nog even een vraag, wat voor voordeel heeft het om de LM2596 te schakelen via de 4013?

De ontwerper van dat ding zag al aankomen dat iemand 'm aan en uit wilde zetten, aangestuurd door logica :)
In jouw geval kan dat mooi want de logica heb je al. bovendien hoef je vanuit de logica nu alleen maar een klein signaal naar die regelaar te jagen ipv dat je de volledgie stroom gaat schakelen zoals in het schema van Jan. Niks mis mee hoor, dat was ook prima te doen, maar nu je een "enable" ingang voorhanden hebt, grijp de kans.
Post je nog wat foto's hoe het allemaal loopt ?

stop het overmatig spatiegebruik !

Foto's komen zeker!
We gaan eerst eens alle componenten in huis halen.
Volgens mij heb ik het meeste al in huis, morgen effe kijken wat ik nog mis.
Dan gaan we op een experimenteer print kijken hoe en waar alle componenten moeten komen (ook hier is hulp welkom ;))
De definitieve versie wil ik netjes laten etsen met de printbanen echt op de print zeg maar.
Ik zal hier alles posten, zodat ook toekomstige (Volvo) mensen zonder al te veel kennis dit leuke project zelf kunnen maken.

Geen fratsen. Dat scheelt.
Thevel

Golden Member

@JvdBe
Dat heb je ff mooi uitgelegd!!

Zo, het is even een tijdje geleden, maar we hebben het bijna zo ver!
Dankzij jullie hulp, met name Jan
(nogmaals HEEL erg bedankt namens veel Volvo liefhebbers & mijzelf).

Dit is het uiteindelijk geworden:

[edit]
Ik zal de bovenste foto een beetje toelichten:
Rechts zie je twee jumpers op de connectoren zitten, die zijn de drukknoppen die het open-limit en close-limit moeten verzorgen.
De Connector naast die twee, is de connector voor de drukknop. Die zorgt dus voor de open-close omschakeling.
Dan aan de linker kant, zit boven een 2-pin connector wat de aansturing van de loading-motor is.
De overige connectoren die met vijf stuks naast elkaar zitten, zijn de plus & min, met usb plus & usb min inclusief een extra pin die naar de DC/DC converter control-pin gaat.
[/edit]

http://www.volvoc70forum.nl/media/c70/rti/rti-print03.jpg

http://www.volvoc70forum.nl/media/c70/rti/rti-print04.jpg

Klik hier voor het ontwerp als PDF.

Straks, als het helemaal klaar is, dus inclusief Tomtom en al, zal ik de link naar een YouTube filmpje er bij posten.

Geen fratsen. Dat scheelt.
Thevel

Golden Member

Mooi dat het gelukt is!
Nu nog wachten op het filmpje :)

Hmm, de schakeling werkt toch niet zo perfect als we gehoopt hadden.
Waarschijnlijk doe ik iets niet goed, hopelijk kunnen jullie me de juiste weg op wijzen.
Ik zal de werkwijze uitleggen, misschien helpt het ;)

Een vriend van me kan goed solderen en bood aan me te helpen met het fabriceren van de print.
Ik had hem de laatste versie van de layout gegeven, dat heeft hij nagetekend in een programma waarmee hij ook de print-layout kon genereren.
Helaas lukt het niet via dat programma om een mooie print in elkaar te zetten, en is hij zelf (aan de hand van de layout vanuit het programma) aan de slag gegaan.
Daar is de huidige layout uit voortgekomen (wat we dus nu op de foto hebben gezet)
Het enige waarbij hij heeft afgeweken tegenover de 'originele' layout, is de flipflop schakeling van het IC.
"Wij" hebben Set2/Data2/Clock2/Reset2/Q2/Q2- gebruikt, hij had er voor gekozen om Set1/Data1/Clock1/Reset1/Q1/Q1- te gebruiken.
Volgens mij mag dat geen probleem geven, maar de rest hebben we helemaal volgens het schema gedaan.

De schakeling flipt (en flopt vooral) als volgt;

Het scherm staat omlaag
dus close limit is ingedrukt en open limit is niet ingedrukt

We drukken 1 keer op open/close (drukknop)

Het scherm gaat omhoog (verbreekt hiermee close limit) tot de open limit ingedrukt wordt, dan stopt de motor zoals verwacht.

Daarna drukken we weer op open/close (drukknop)

Het scherm begint omlaag te gaan, tot we de drukknop los laten.
Bij het los laten van de knop flipt (of flopt) de schakeling direct weer om, zodat het scherm weer omhoog gaat.
Vanzelfsprekend stop het scherm als de open limit ingedrukt is.

Het IC is niet stuk, we hadden er eentje extra besteld en met die andere hebben we dus hetzelfde effect.
Die vriend van me wat me heeft geholpen, heeft vandaag met een testbord de schakeling nog eens na willen bootsen, echter kreeg hij toen hetzelfde resultaat.
We zien duidelijk iets over het hoofd, of we zijn iets vergeten ofzo, maar we weten niet wat?

Voor de mensen die mee willen kijken en het schema zoeken: klik en gij zult vinden ;)

Geen fratsen. Dat scheelt.
Shiptronic

Overleden

Post ook een foto van onder en boven kant van de print, dan kunnen we zoeken in hoe het nu zit.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dat is inderdaad wel handig.
Ik heb geprobeerd om het zo goed mogelijk er op te krijgen.

bovenkant 1 (1MB)
bovenkant 2 (1MB)
onderkant (1MB)

Zou het te onduidelijk zijn, dan heeft Jan inmiddels al aangeboden om me te helpen.

Geen fratsen. Dat scheelt.
Thevel

Golden Member

Het probleem in je schema zit hem in de drukknop aan de clockingang.
De 4013 verwerkt de pulsen pulsen van de drukknop slecht, heb het even getest, de uitgang blijft constant "hangen" het werkt dus waardeloos.

Gelukkig heb je nog een flip-flop over waarmee je een mooi pulsje kunt maken.
Heb het ff getest en het werkt prima, enne... je hebt slechts één extra weerstandje nodig.

Succes!

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.