Ruis bij voeden van Bluetooth en versterker op dezelfde stroombron

Hé mensen, hopelijk de laatste vraag mbt mijn radiokist project. Als volgt de situatie:

Ik wil met een 12v accu alle elektronica in de kist van stroom voorzien. Dus ook de versterker en bluetooth module.

Bluetooth: ED8635 Bluetooth 4.0 Audio Module
Versterker: TA2020

Wanneer ik deze 2 op dezelfde bron aansluit (de 12v accu) dan klinkt er ruis, en kan je de BT module 'horen' bij het flikkeren van de led bijv. of bij het in/uitgaan van de standby etc.

Het lijkt mij een ground loop, maar ik begrijp weinig van de omschrijving van wikipedia hoe ik het kan oplossen. Andere discussies die ik op het forum had gezien over ruis werden niet opgelost door apart te voeden.

Met mijn 3.7v batterijtje op de BT module is er 0 ruis. Heerlijk! Ik heb echter totaal niet de voorkeur voor een batterij omdat ik die dan weer apart moet opladen met de 12v accu waardoor er weer ruis zal optreden tijdens het laden.

Het liefst zou ik één van de onderstaande onderdelen gebruiken (omdat ik ze al in bezit heb) aangesloten op de 12v accu, met nog wat toevoegingen zodat de ruis weg is! (onmogelijk?)
DC -> DC converter
of
Low drop spanningsregelaar

Jullie advies zou heel erg helpen!

p.s. Als jullie een mp3 willen hebben van de herrie zet ik dat in gang.

Ik moet er even bij vermelden dat de laatst genoemde onderdelen nodig zijn om de 3.3V op te brengen voor de bluetooth module.

Op 10 mei 2015 22:44:10 schreef Feanaro:
Het lijkt mij een ground loop...

Nee, eerder een slecht ontkoppelde voeding van de BT-module.
Zet eens een (keramische) condensator van 100nF over de voedingspinnen van de BT-module (uiteraard zo dicht mogelijk bij de BT-module).

Waar kopen jullie je condensatoren? op http://www.eoo-bv.nl/ is de laagste 0,22uF. Als ik het goed begrijp is dat 220nF. Of voldoet die ook in plaats van de 100nF?

EDIT: Wacht, goed dat je keramisch erbij zet. Ik heb een 'ker' gevonden met 100nF. Thanks, ik zal er bestellen.

EDIT2: Hoe verklaar je dan eigenlijk dat er geen enkele ruis is wanneer ik een batterij als voeding gebruik?

[Bericht gewijzigd door Feanaro op (17%)]

Omdat de BT-module dan zijn eigen (gescheiden) voeding krijgt van de 3.7V accu. Die voedingslijn (zeg maar de + draad) loopt dan alleen van de accu naar de BT-module. De ruis die de BT-module op die draad veroorzaakt, komt dan dus nergens anders op terecht.

Ik zou voor de dc-dc module en voor de versterker ook nog een condensator zetten.

Hi Feanaro,

Is het mogelijk om een foto te posten geldt ook voor je vorige project?
Zoals ik toen al aan gaf denk ik aan laagfrequente instraling en dan helpt de ontkoppeling van de voeding niet maar wel de bedrading dus laat ik zeggen als je beide modules apart voed gebruik je waarschijnlijk een andere opstelling.

Gr Henk.

Henk, Een foto posten is zeker mogelijk! dat wordt wel vanavond ivm werk. je hebt het over mijn vorige project, het enige project wat ik hier besproken heb is de radiokist. Wel is het zo dat daar een oplader in zit, daar had ik een tijd geleden hier op het forum een vraag over. De oplader is nu echter nog niet aangesloten.

Massadraden in ster aan gesloten?

Ik heb het advies van MNM(tm) opgevolgd en een keramische condensator in serie(?) aangesloten op de + van de module. Deze condensator laat echter van de 3.3V niets door, voor de condensator staat er 3.3V, er na niets. Wat doe ik verkeerd? hij is 100nF zoals opgegeven.

Advies was een condensator parallel, niet in serie...

Zet eens een (keramische) condensator van 100nF over de voedingspinnen van de BT-module

Ik begrijp blijkbaar het 'over de voedingspinnen' niet helemaal.. Nu heb ik het als volgt parallel gesoldeerd:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14202200/2015-05-14%2022.09.35.jpg
nu ik er over nadenk een schrijffoutje gemaakt, elco moet zijn kerco? :') het is een keramische.

Maar er is dus nog evenveel ruis dus ik gok dat dit ook niet de bedoeling is. Wat wel?

Aangezien dit niet de eerste module zou zijn die ik opblaas ben ik een beetje terughoudend met experimenteren voor de plaatsing van de condensator.

Er zijn twee voedingspinnen, + en -. Het leek me toch wel duidelijk dat 'over de voedingspinnen' dan over + en - betekent... ;)

elektro noob hier :p

maar als ik dus het ene pootje op de + en de andere op - soldeer is er evenmin effect..

Hi Feanaro,

Is het nog gelukt met de foto?

electron, bij deze. Ik denk wel nog dat je me voor een ander aanziet :p. De foto is zoals ik het nu aan het testen ben, nog niet in de kist ingebouwd, die staat er net naast.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14202200/2015-05-14%2023.00.46.jpg
De zwart en rode krokodillenklemmen komen vd accu af.

Die enge dunne voedingsdraadjes dragen ook niet bij aan storingsvrije werking. Gebruik minimaal 1mm2 draad...

@ Feanaro,

Op deze wijze kan ik met je project mee kijken.
Dan valt mij gelijk een aantal zaken op (maar dat dacht ik al) de opbouw is niet zo netjes daar mee bedoel ik niet hoe je draadjes lopen maar signaal technisch.

Is even kijken of het begrijp het printje boven is je DC/DC converter op het gaatjes boord zit de Bluetooth module waar is nu je LF versterker?.

Wat je zegt klopt.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14202200/2015-05-14%2023.26.40-1.j…

Nu is alles op de foto behalve de accu. Het apparaatje met de bruine pcb is een oplader die ik niet aangesloten heb.

EDIT: ook de speakers staan er niet op ;)

Ja dat is begrepen, een aantal regels voor het samen stellen van een apparaat dus doormiddel van diverse module.

Het aller belangrijkste van je systeem is de nul ook wel COMMON dit is niet je CHASSIS en ook niet de AARDE over de common lopen alle stromen die van de voeding van alle modules maar ook de stromen van je signaal in jou geval laagfrequent maar ook hoogfrequent.

Je zult alle verbindingen welke aan elkaar bevestigd moeten worden met een degelijke draad moeten verbinden.

Dus de accu komt op je DC/DC converter binnen deze min pool verder met niets verbinden als met de converter.

Van uit je DC/DC converter ga je met twee draden deze draai je in elkaar naar je audio versterker en naar de bluetooth module.

Je audio verbinding van bluetooth naar versterker zo kort als mogelijk en goed afgeschermd.

Let op je antenne deze ligt nu naar je LF ingang te stralen.

Eerst op deze manier bedraden pas daar na kan je kijken waar je moet ontkoppelen.

Aha daar heb ik al wat aan, echter is de accu nu direct op de versterker aan gesloten(heeft 12v nodig) en de bluetooth module dus via de DC converter voor 12v -> 3.3v

Wat vind je overigens een 'degelijke draad', moet dat met afscherming zijn?

Overigens denk ik inderdaad dat het probleem schuilt in de manier hoe mijn 'common' is aangesloten, niet hoe de spullen liggen te stralen of hoe ielig de draden zijn (wat ik allemaal uiteraard wel ga wijzigen). Dit denk ik omdat het dus wel al goed ruisloos werkt wanneer ik de BT module voed met een batterij.

De versterker krijgt nu Gnd direct van de accu, en ook nog eens via de cinch pluggen/bluetooth adapter. Da's vragen om problemen.
Probeer geen aardlussen te creeren en (zoals reeds gezegd) geen te dunne voedingsdraden.
Als je een switcher gebruikt, dan krijg je over dunne voedingsdraden allerlei rommel door de pwm signalen.

@ Feanaro,

Normaal montage draad is prima maar twisten ik denk dat je de DC/DC converter niet nodig heb te grof voor alleen de bluetooth module ik kijk morgen in de spec van de bluetooth die spanning kan op een veel compacte manier naar 3,3V gebracht worden.

Gr Henk.