Ruis bij voeden van Bluetooth en versterker op dezelfde stroombron

Hi Feanaro,

Is het mogelijk om een foto te posten geldt ook voor je vorige project?
Zoals ik toen al aan gaf denk ik aan laagfrequente instraling en dan helpt de ontkoppeling van de voeding niet maar wel de bedrading dus laat ik zeggen als je beide modules apart voed gebruik je waarschijnlijk een andere opstelling.

Gr Henk.

Henk, Een foto posten is zeker mogelijk! dat wordt wel vanavond ivm werk. je hebt het over mijn vorige project, het enige project wat ik hier besproken heb is de radiokist. Wel is het zo dat daar een oplader in zit, daar had ik een tijd geleden hier op het forum een vraag over. De oplader is nu echter nog niet aangesloten.

Massadraden in ster aan gesloten?

Ik heb het advies van MNM(tm) opgevolgd en een keramische condensator in serie(?) aangesloten op de + van de module. Deze condensator laat echter van de 3.3V niets door, voor de condensator staat er 3.3V, er na niets. Wat doe ik verkeerd? hij is 100nF zoals opgegeven.

Advies was een condensator parallel, niet in serie...

Zet eens een (keramische) condensator van 100nF over de voedingspinnen van de BT-module

Ik begrijp blijkbaar het 'over de voedingspinnen' niet helemaal.. Nu heb ik het als volgt parallel gesoldeerd:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14202200/2015-05-14%2022.09.35.jpg
nu ik er over nadenk een schrijffoutje gemaakt, elco moet zijn kerco? :') het is een keramische.

Maar er is dus nog evenveel ruis dus ik gok dat dit ook niet de bedoeling is. Wat wel?

Aangezien dit niet de eerste module zou zijn die ik opblaas ben ik een beetje terughoudend met experimenteren voor de plaatsing van de condensator.

Er zijn twee voedingspinnen, + en -. Het leek me toch wel duidelijk dat 'over de voedingspinnen' dan over + en - betekent... ;)

elektro noob hier :p

maar als ik dus het ene pootje op de + en de andere op - soldeer is er evenmin effect..

Hi Feanaro,

Is het nog gelukt met de foto?

electron, bij deze. Ik denk wel nog dat je me voor een ander aanziet :p. De foto is zoals ik het nu aan het testen ben, nog niet in de kist ingebouwd, die staat er net naast.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14202200/2015-05-14%2023.00.46.jpg
De zwart en rode krokodillenklemmen komen vd accu af.

Die enge dunne voedingsdraadjes dragen ook niet bij aan storingsvrije werking. Gebruik minimaal 1mm2 draad...

@ Feanaro,

Op deze wijze kan ik met je project mee kijken.
Dan valt mij gelijk een aantal zaken op (maar dat dacht ik al) de opbouw is niet zo netjes daar mee bedoel ik niet hoe je draadjes lopen maar signaal technisch.

Is even kijken of het begrijp het printje boven is je DC/DC converter op het gaatjes boord zit de Bluetooth module waar is nu je LF versterker?.

Wat je zegt klopt.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14202200/2015-05-14%2023.26.40-1.j…

Nu is alles op de foto behalve de accu. Het apparaatje met de bruine pcb is een oplader die ik niet aangesloten heb.

EDIT: ook de speakers staan er niet op ;)

Ja dat is begrepen, een aantal regels voor het samen stellen van een apparaat dus doormiddel van diverse module.

Het aller belangrijkste van je systeem is de nul ook wel COMMON dit is niet je CHASSIS en ook niet de AARDE over de common lopen alle stromen die van de voeding van alle modules maar ook de stromen van je signaal in jou geval laagfrequent maar ook hoogfrequent.

Je zult alle verbindingen welke aan elkaar bevestigd moeten worden met een degelijke draad moeten verbinden.

Dus de accu komt op je DC/DC converter binnen deze min pool verder met niets verbinden als met de converter.

Van uit je DC/DC converter ga je met twee draden deze draai je in elkaar naar je audio versterker en naar de bluetooth module.

Je audio verbinding van bluetooth naar versterker zo kort als mogelijk en goed afgeschermd.

Let op je antenne deze ligt nu naar je LF ingang te stralen.

Eerst op deze manier bedraden pas daar na kan je kijken waar je moet ontkoppelen.

Aha daar heb ik al wat aan, echter is de accu nu direct op de versterker aan gesloten(heeft 12v nodig) en de bluetooth module dus via de DC converter voor 12v -> 3.3v

Wat vind je overigens een 'degelijke draad', moet dat met afscherming zijn?

Overigens denk ik inderdaad dat het probleem schuilt in de manier hoe mijn 'common' is aangesloten, niet hoe de spullen liggen te stralen of hoe ielig de draden zijn (wat ik allemaal uiteraard wel ga wijzigen). Dit denk ik omdat het dus wel al goed ruisloos werkt wanneer ik de BT module voed met een batterij.

De versterker krijgt nu Gnd direct van de accu, en ook nog eens via de cinch pluggen/bluetooth adapter. Da's vragen om problemen.
Probeer geen aardlussen te creeren en (zoals reeds gezegd) geen te dunne voedingsdraden.
Als je een switcher gebruikt, dan krijg je over dunne voedingsdraden allerlei rommel door de pwm signalen.

@ Feanaro,

Normaal montage draad is prima maar twisten ik denk dat je de DC/DC converter niet nodig heb te grof voor alleen de bluetooth module ik kijk morgen in de spec van de bluetooth die spanning kan op een veel compacte manier naar 3,3V gebracht worden.

Gr Henk.

@ Arco, ik kan het helemaal vinden met je uitspraak over dat de versterker op meerdere manieren ground krijgt. Ik heb echter geen flauw idee hoe ik het anders moet aansluiten.

@electron920 ik denk ook zeker dat de DC converter overkill is, maar op mijn foto is een koelvin te zien (ben de echte naam ff kwijt), daar zit een spanningsregelaar onder. Maar als ik die gebruik als de voeding voor de BT dan breken hier zowat de ruiten en spiegels.

ik gebruik sinds kort deze BT module, hiervoor had ik 2 verschillende die allebei op het bereik 3.3v-4.5v wat ik btw extreem onhandig vind. Bij de specs van deze kan ik geen spanningsbereik vinden (link staat in beginpost)

Wordt het niet beter als je de Gnd van de cinch pluggen los laat hangen?

Ik heb het even opgenomen met de - van de cinchkabels niet aangesloten op de audio ingangen van de BT module. Het klinkt nagenoeg hetzelfde als zonder, hier een geluidsbestandje van de herrie:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/14202200/Spraak0059.aac

eerste tik is het van stroom voorzien, 2e tik het in 'pair modus' brengen van de BT module

Even een update. Ik heb een schema gemaakt in Eagle met daarin alle componenten die in mijn schakeling zitten, behalve de AAN schakelaar.

Ter herinnering: Mijn schakeling produceert een verstoring in het geluid, het 'werken' van de bluetooth module is hoorbaar, tikkend geluid loopt samen met het knipperen v.d. LED v.d. bluetooth module. Een pieptoon is ook constant hoorbaar. Als de module in slaapmodus gaat (en de versterker dus geen audio signalen binnenkrijgt) is alleen nog het tikken van de LED te horen.

Dit is dus hoe alles is aangesloten.

LINK A: Versterker TA2020
LINK B: Spanningsregelaar
LINK C: Bluetooth module

BEVINDINGEN:

1. Als ik de bluetooth module apart voed met een batterij van 3.7V is er geen probleem
  2. Als ik ipv bluetooth, een aux kabel aansluit als audio ingang is er geen probleem
  3. Als ik het circuit op punt P3 onderbreek (dus de pluspool voor de BT module) dan blijft deze gewoon werken (stroom loopt via de negatieve polen v.d. audio draden). De verstoring blijft.
  4. Als ik het circuit op de punten P1 en P2 onderbreek blijft alles ook werken. De verstoring blijft.
  5. Pas als punten P1, P2 en P3 onderbroken zijn, valt de bluetooth module uit.
  6. Als ik de versterker uit het circuit haal en kleine speakers (oordoppen) aansluit op de BT module is er geen probleem

Hopelijk doet dit nu een belletje rinkelen bij iemand..

Op welke pinnummers komt de audio op de TA2020 binnen? Want volgens de datasheet zijn die ingangen single ended, en je hebt ze gebalanceerd getekend. Ook moet er volgens de datasheet een circuitje voor de TA2020 met o.a. een DC-ontkoppel elco. Zit die al op de module?

Het lijkt erop dat je gewoon de minnen van de uitgang van de bluetooth module los moet maken.

[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op (42%)]

Goeie vraag fuzzbass, zoals op de foto te zien is staan er geen pin nummers bij de uit/ingangen..

https://www.dropbox.com/s/0i8q4cj56v2u8vp/IMAG1789.jpg?dl=0

Dat circuitje waar je het over hebt voor DC-ontkoppel, ik zou niet weten hoe ik dat aan moet sluiten, alle in/uitgangen zijn in gebruik..

Ik heb zojuist de min van de BT module los gesoldeerd.. bij P4 en P5. het vreemde is dat hij met het aanzetten heel even de led laat knipperen maar daarna weer uitvalt..