Beste mede co'ers,

Zou iemand mij kunnen helpen met het volgende:

Ik heb een beademingsapparaat en dat heeft een uitgang voor een alarm aansluiting. De aansluiting bied zowel een normaly open contact als normaly closed aan voor het aansluiten van een extern alarm.

Nu heb ik een schakeling nodig die het volgende moet doen:

1. De beademingsmachine geeft een signaal af waardoor het normaly open of close contact dat standaard op de beademingsmanie bevind eenmalig een puls afgeeft aan een extern aan te sluiten circuit. Het door de beademingsmachine geactiveerde circuit moet zo ontworpen worden dat er na activatie beslist een handmatigge reset moet plaatsvinden waarna het systeem pas weer gebruiksklaar is.

Het externe circuit moet zes keiharde zoemers teglijk af kunnen laten gaan in mijn woning zodat mijn zorgverleners altijd kunnen horen als er zich een calamiteit voordoet met betrekking tot de beademing.

Is of zijn er co'ers die mij kunnen en willen helpen?

Natuurlijk is de kennis op dit forum aanwezig,

MAAR
Omdat het medische apparatuur betreft zijn de eisen hoog in verband met aansprakelijkheid en dergelijke en omdat je leven ervan af kan hangen.

Voorts ben je verzekerd onder de basisverzekering, en die vergoeden de kosten van de bij de beademingsapparatuur - wellicht als accessoire behorende - alarmering.

Niet een hobbyist zoiets vragen dus, want je kunt onwetende goedwillende mensen met een groot probleem opzadelen dat hun leven kan ruineren als er in de door hen aangereikte oplossingen iets fout gaat.

Verder, dit geschreven hebbende, meng ik me niet in deze discussie.

Over welk beademingsapparaat gaat het? Merk/type?

Als er een uitgang voor een alarm op zit dan verwacht ik dat de leverancier ook een geschikt alarm kan leveren.

Ok, ik heb inmiddels een bedraad alarmkastje van resmed maar waar ik al bang voor was is ook gebeurd. Je moet het als volgt voor je zien:

Ik lig aan de beademing, de beademing perst als het ware lucht in mijn longen en bij een ingestelde drukgrens stopt de beademingsmachine met blazen zodat de longen weer leeglopen.. Deze cyclus herhaalt zich keer op keer.

Nu wil het geval dat wanneer de luchtslang van mijn keel losschiet er de eerste 10 - 14 seconden geen tegendruk word waargenomen door de beademingsmachin waardoor de beademingsmachine harder gaat blazen om toch de tegendruk te bereiken.

Doordat de beademingsmachine harder gaat blazen terwijl de luchtslang van mijn keel is word er in eerste instantie eenmalig een puls gegeven op de alarmuitgang van het beademingspparaat waar nu een resmed alarm aanhangt. Doordat er nu een tegendruk gemeten word omdat de luchtstroom tegen bijvoorbeeld mijn matras blaast word het resmed alarm door de beademingsmachine gereset terwijl er niet beademd word.

Ik heb deze situatie gisteren getest en dat was nalv bijna gestikt te zijn.

Ik heb dit in mijn ogen (grote manco) ook aangekaart bij de verstrkker van de apparatuur en die gaven mij aan om dan zelf een circuit te realiseren dat wel aan mijn wensen en eisen voldoet.

Nu is mijn vraag of jullie op forum verder willen helpen met een circuit dat echt actief door iemand uitgezet moet worden.

Mochten er vragen ijn dan leesik dat graag.

Dat is een ander scenario dan wat ik me eerst voorstelde.
Het belangrijkste zal hier zijn om iets te vinden dat detecteert of de slang wel aangesloten is.

Bijvoorbeeld een breekcontact tussen de slang en een halsband, een magneetje en reedschakelaar of iets met een lichtsluisje.
Uiteraard mag dit de slang of koppeling niet verstoren.

Kan je leverancier dit soort sensoren niet leveren?

Je zou ook een borstband kunnen gebruiken die telkens als je borstkas uitzet een contact sluit.
Hieraan koppel je dan een timer die langer hoog blijft dan de periode van één ademhaling.
Blijft de volgende ademhaling uit dan zal de timer afvallen en het alarm activeren.

Nog eenvoudiger is een alarmknop die jij zelf bedient wanneer jij hulp nodig hebt.

De set/reset schakeling die het alarm activeert kan op basis van een thyristor gemaakt worden.

Hoe wil je dit eigenlijk gebruiken?
In een vaste opstelling of ook mobiel?
Hoe kun je het van stroom voorzien?

Even je woonplaats kenbaar maken zou al schelen om te zien of je misschien om de hoek woont, en evt je e-mailadres?

Heel veel sterkte met je gezondheid!!