Hallo allemaal,

Weet niet of dit onder audio of licht hoort, beide eigenlijk, maar daarom dus maar hier.

Ik ben Esther, en ik heb me hier aangemeld omdat ik graag een printplaat/apparaatje af wil maken, maar ik heb geen idee hoe. Ik ben op zoek naar een elektronicawijsneus/wizzkid. Iemand die er verstand van heeft, want ik heb dat helemaal niet. Ben al jaren aan het knoeien hiermee.

Ik heb een aantal onafgemaakte modellen in huis van een stereoviewer. Op dit moment slechts de printplaten met (praktisch) alle onderdelen erop. Maar geen stroomtoevoer/audioaansluiting/links-rechtskanaalsplitting. Ik heb het apparaatje volledig werkend een hele tijd gehad, en ik mis het enorm om naar te kijken tijdens het luisteren van muziek!!!

Het was een ongoing project van mijn moeder's vriend in de jaren negentig. Hij is helaas in 2001 overleden, na 2 hersentumoren en daardoor veel epilepsie. Doordat hij zoveel ziek was heeft hij er niet zoveel kunnen maken. En degenen die af waren(ook echt helemaal afgewerkt met casing etc.), waaronder die van mij, heeft hij weer uit elkaar gehaald om te "verbeteren". Helaas kwam het niet zover en is hij overleden voordat hij de mijne weer in elkaar kon zetten.

Ik heb door de jaren heen geprobeerd om zelf meer over elektronica te leren, maar ik ben nou zoveel verder en ik snap er nog steeds niet genoeg van om het zelf af te maken.

Ik weet wat je hoort te zien als hij het doet, ik weet hoe ik de casing en afwerking aan de buitenkant moet maken, en ik weet het idee van " hoe het werkt". Maar ik heb gewoon niet de knowhow hoe dat verder allemaal verbindingtechnisch aan elkaar te klussen.

Kan iemand mij hier alsjeblieft mee helpen? Uiteraard is een vergoeding mogelijk indien gewenst.

Ik heb 2 onafgemaakte modellen. 1 printplaat met bijna alle onderdelen erop gesoldeerd(met misschien her en der kleine "foutjes" door zijn ziekte + we zijn ondertussen natuurlijk erg veel jaren verder, sommige verbindingen misschien niet meer tiptop?). En 1 printplaat met slechts de ledjes aan 1 kant en de andere kant vrijwel leeg, zodat de verbindingen goed zichtbaar zijn. Het zijn dubbelzijdige printplaten.

Printplaat heeft hij zelf laten maken.
Het idee is een "stereoviewer", maar dan niet eentje zoals je zoveel langs ziet komen(ben al op zoek geweest of zoiets tegenwoordig niet als zelfbouwkit gekocht kan worden, maar helaas), maar, ik zal het proberen uit te leggen in mijn oelewappertaal:

Stereoviewer: Er zijn 100 ledjes in een vierkant op de printplaat gesoldeerd, het stereogeluid uit een audioapparaat wordt gesplit in links en rechts. De printplaat is vierkant, maar de ledjes(als je het apparaat rechtopzet) vormen een ruit. Als hij werkend aanstaat, zie je dus 100ledjes in een ruitvormig vierkant voor je. Punt beneden in het midden) Het linker en rechterkanaal kruist elkaar in het midden. Dat kan je doen door zo'n draaischakelaartje boven aan de printplaat. Naar linksdraaien laat het linkerkanaal zien. Rechts andersom(of andersom, hehe, ja ik weet het namelijk niet Smile ) Met de volumeregeling op je audioapparaat gaan de ledjes meer naar de buitenkant van de ruit, lichtten er meer op. Wat je normaal bij die audio to light apparaatjes ziet is leds oplichten in een rij naar boven. Deze stereoviewer, waarschijnlijk door het kruisen van links en rechts, laat iets vele malen leukers zien. Afhankelijk van de soort muziek laat hij cirkels en andere figuren zien. Ik weet zo niet hoe ik het schrijvend beter kan uitleggen, maar het is superleuk om te zien, en ik mis het enorm! Ook omdat het me zo aan hem doet denken.

Ik zoek iemand die ik de printplaten kan laten zien, die uit kan vogelen wat er nog aan eventueel condensators/transistors en dergelijke bij op moet, of er verbindingen niet goed meer zijn, en! Hoe dit nou aan te sluiten op een stekker voor stroom, en een audiojack. Ik weet hoe het er helemaal klaar uit hoort te zien, maar heb dus iemand nodig met de technische knowhow hoe dit verder werkend in elkaar te zetten. Wat ook niet helpt is dat alle onderdeeltjes uit jaren negentig zijn? Als ik bij Conrad kijk zijn de ic serienummers anders? Idem met de andere onderdeeltjes. Serienummers zijn moeilijk bestelbaar? etc.

Zou iemand me alsjeblieft kunnen/willen helpen hiermee?

Zo ziet de voorkant met de ledjes eruit om een idee te geven.

Eigenlijk is dit een vraag voor V&A maar wie weet is er iemand bij jou in de buurt die wel wil helpen.
Zet dus in ieder geval je woonplaats en je email in je profiel.

Hallo Esther,

Allereerst gecondoleerd.

Ten tweede vrees ik dat een moderator dit gaat verplaatsen naar de Vraag & Aanbod sectie.

Puntje 3 ;) : Als je wilt dat mensen je kunnen bereiken, is het wel handig iets van een e-mailadres in je profiel te zetten én, voor de mensen die niet zo dicht bij je in de buurt wonen, ook handig om een woonplaats te vermelden.

Het idee vind ik verder wel leuk, ik heb er zelfs nog nooit van gehoord!

Kan je ook een foto van de anderen kant van de print plaatsen?

Okay, thanks. Heb woonplaats en emailadres aangepast. ben ook zelf wel bereid om te reizen om het eens aan iemand te laten zien die me kan helpen!

Ja, heb al foto gemaakt. Zo kan het wel.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (65%)]

zijn die niet gewoon 2x lm3915 of dergelijks in ene led matrix?

Alles zit er eigenlijk op. Maar dan nog stroom en audiojack. Dat zat niet bij op de printplaat, maar met kabeltje en doosje(miniprintplaatje verderop.

Heb je er ook een schema bij?

Nee. Er waren sheets, maar die zijn in de loop der jaren kwijtgeraakt. Alleen de printplaten. De verbindingen zijn erg goed te zien.

Wat staat er op het kleine ic?

Een nog veel langer serienummer. Gekriegel. Daarom laat ik het ook graag zien aan iemand, als iemand me ermee wil/kan helpen.

Vermoed dat het een variant op de "stereo viewer" XY scope uit Elektuur Juni 1989, met 2 x LM3914 + tien torretjes voor 100 LED's is.

Jaah! Hij is idderdaad destijds met een tekening uit een blad begonnen. En heeft later een eigen printplaat ontwikkeld en het idee verder uitgewerkt, zodat het ook mooi afgewerkt kon worden in een mooie zwarte casing. Daarom stond het ook best cool in het interieur naast je stereoinstallatie.

Enig idee hoe ik aan dat artikel kan komen? Zaten ook tekeningen bij. Kan ik misschien de oude versie laten maken. Als ik maar een werkend model heb. Kan me herinneren dat die oude(die had hij eerst gemaakt)hartstikke onhandig opgehangen moest worden. Hing dat midden in een frame. Zag er niet mooi uit.

Zie al wel op internet dat het juni 1989 is.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (38%)]

Volgens mij is het inderdaad volgens een ontwerp uit de Elektuur. Ik ken deze schakeling namelijk ook in een verticale (staven) vorm. Wel of niet met gekleurde LEDs.

Misschien heb ik die nog wel liggen.

Op 2 juni 2015 17:39:53 schreef Lambiek:
Misschien heb ik die nog wel liggen.

Oh wauw! dat zou al iets zijn! Dan kan ik desnoods kijken wat en hoe er nog aan de mijne mist. En anders miscchien de originele versie namaken?

Ik heb hem gevonden, wil je een kopie van het schema?

Op 2 juni 2015 17:55:59 schreef Lambiek:
Ik heb hem gevonden, wil je een kopie van het schema?

Jaah! Uiteraard, graag! Honderd maal dank! Ben ik in ieder geval een stapje verder.

Op 2 juni 2015 17:42:01 schreef cadou:
[...]

Oh wauw! dat zou al iets zijn! Dan kan ik desnoods kijken wat en hoe er nog aan de mijne mist. En anders miscchien de originele versie namaken?

Wat een geouwehoer. Met een zielig_doen_topic mensen die de economie gaande houden, dat wil zeggen marginaal doen verschillen van die van Griekenland, van hun werk afleiden.

Flikker de hele zooi in het vuilvat, daar is iedereen inclusief de overledenen, mee gediend.

En dan volgt hieronder ongetwijfeld de geschatte intelligentie bevestigende reactie van TS

Ik heb hem inmiddels ook in mijn handen. Hij zat gewoon in ons archief. Zo oud wij zijn wij al :-) Er zit achter de LED print nog wel een print met voeding, 2x LM 3914, 1x LM358 etc. Dus je moet wel even kijken of je een setje compleet hebt.

[Bericht gewijzigd door plano op (14%)]

Haha. Ik ben nu 36. Was puber toen hij er zo veel mee zat te klussen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (71%)]

Mag niet in verband met auteursrecht.

Dr Blan heeft zijn dag niet. Volgens mij heeft niemand er last van als we dat printje somehow weer werkend krijgen en de Grieken al helemaal niet.

En het ziet er heel reverse-engineerbaar uit. D'r zijn blijkbaar zelfs schema's van. En het heeft emotionele waarde en is dus imho het repareren waard.

@TS: kun je melden welke typenr's de IC's hebben of er een macrofoto van maken waarop dat leesbaar is? Ik zie nu alleen dat ze met stift bewerkt zijn. (Maar onder de juiste hoek / lichtval vast nog wel leesbaar, zeker op een goede macrofoto. Voldoende licht en desnoods een vergrootglas als macrolens gebruiken.)

(Ik ben gewoon nieuwsgierig of die andere CO'ers het goed hebben welke IC's het zijn)