Okay, hartstikke bedankt! Dat is in ieder geval iets om misschien wat verder mee te komen.
Ziet er vele malen ingewikkelder uit dan zijn printplaatontwerp, maar misschien met veel studeren dat ik er dan wat wijzer uit word. Snap weinig van het hoe en wat van ieder onderdeeltje. Solderen is gelukkig geen probleem. Daar hielp ik vroeger wel eens mee.
En mocht dit naar vraag en aanbod verplaatst worden: Mocht iemand willen helpen er 1 te maken, die oude of zijn versie afmaken: Heel graag! Uiteraard vergoeding mogelijk!
Alvast allemaal bedankt voor het meedenken!
Op 2 juni 2015 18:15:22 schreef Lucky Luke:
Dr Blan heeft zijn dag niet. Volgens mij heeft niemand er last van als we dat printje somehow weer werkend krijgen en de Grieken al helemaal niet.En het ziet er heel reverse-engineerbaar uit. D'r zijn blijkbaar zelfs schema's van. En het heeft emotionele waarde en is dus imho het repareren waard.
@TS: kun je melden welke typenr's de IC's hebben of er een macrofoto van maken waarop dat leesbaar is? Ik zie nu alleen dat ze met stift bewerkt zijn. (Maar onder de juiste hoek / lichtval vast nog wel leesbaar, zeker op een goede macrofoto. Voldoende licht en desnoods een vergrootglas als macrolens gebruiken.)
(Ik ben gewoon nieuwsgierig of die andere CO'ers het goed hebben welke IC's het zijn)
Hai, thanks! Alle hulp is welkom! De lange ic's zijn B9752BT LM3914N en die korte moet ik even een vergrootglas pakken, momentje, kom ik zo mee terug.
ie kleine is: MAL LM35BN J4K527 (maar weet niet zeker of die B niet ook een 8 kan zijn)
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (48%)]
Op 2 juni 2015 17:59:45 schreef Dr Blan:
[...]Wat een geouwehoer. Met een zielig_doen_topic mensen die de economie gaande houden, dat wil zeggen marginaal doen verschillen van die van Griekenland, van hun werk afleiden.
Flikker de hele zooi in het vuilvat, daar is iedereen inclusief de overledenen, mee gediend.
Aan de drugs ??
Thevel
Golden Member
De lange ic's zijn B9752BT LM3914N
Die kleine is: MAL LM35BN J4K527
Zijn dus een LM3914 en een LM358
Deze zitten ook in het Elektuur schema!
Dit is weer zo'n mooi topic geworden. Iemand heeft een probleem / vraag over iets wat lang geleden is geprobeerd te maken, geeft een goede omschrijving met foto's en meteen komen er meldingen over van wat het is en inclusief schema's. En dan uit een Elektuur van juni 1989. Geweldig.
Mooi gedaan weer collega's !! Applaus aan jullie !
Op 2 juni 2015 18:30:43 schreef Thevel:
[...][...]Zijn dus een LM3914 en een LM358
Deze zitten ook in het Elektuur schema!
Weet iemand wat er eventueel nog bij mijn printplaat op moet dan, vergeleken met het oude schema van elektuur? Hij had qua afwerking aan de voorkant een zwart gespoten plexiglasplaatje met 100 gaatjes erin, wat je over de ledjes heen duwde. Dat plaatje was een paar cm breder/hoger dan de printplaat. Dan had hij in de 4 hoeken van de printplaat moertjes om dat plexiplaatje te via de achterkant te bevestigen aan een ander vierkant plexiglasplaatje, ook zwartgespoten, dat een stukje kleiner was dan de printplaat. Ook 4 gaatjes in de hoeken.Die 2 plaatjes zaten dus met moertjes en schroefjes aan elkaar. Daardoor kon het geheel een beetje naar achtergeleund staan. Dan zat er dus aan de achterkant, tja, en dat weet ik dus niet precies meer hoe dat zat... Een uitgang met snoertje, dat snoertje ging in een zwart plastic doosje(in dat doosje 2de printplaatje met voeding audiosplit/jack ingang?) en aan de andere kant van dat doosje kwam snoertje er weer uit, met stekker in het stopcontact(weet niet meer of het een stekker was, of een adaptor? Volgens mij gewoon stekker? En volgens mij zat de ingang waar je de audiostekker in kon doen ook bij dat doosje, of aan de achterkant van het achterste zwarte plexiplaatje.
Dat is wat ik me ervan kan herinneren iig.
Of wie me zou willen/kunnen helpen de oude versie te maken?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (2%)]
Maak eens een overzichtfoto van alles wat je allemaal nog hebt van dit project, vullen wij wel aan wat er mist.
Ik heb dus nog 2 printplaten. Waarvan 1 met het meeste ook aan de achterkant erop. De 2de heeft alleen de ledjes voor en wat condensatoren? op de achterkant. Verder heb ik nog een doosje met wat ledjes. ! printplaat heeft groene ledjes. Die witte ledjes geven of rood of geel licht. Hij had meerdere werkende versies. De plexiglasplaatjes en dergelijke heb ik niet meer, maar dat zou ik allemeaal zelf kunnen laten maken. Da's slechts de afwerking, en hoe het ding mooi kan staan.
Hij wou destijds er ook 1 maken met blauwe ledjes, maar die waren destijds in verhouding met andere kleuren nogal duur?
Hey Dr. Blan, ik zie dat je je reactie aangepast hebt om in te gaan op mijn vermeende inteligentie, maar ik had in de openingspost toch zelf al aangegeven dat ik geen elektronica hooglicht ben? Mijn excuses in het geval je je dood ergert aan iemand die zich aanmeld met een vraag op zoek naar mensen met wel kennis 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (32%)]
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Als je printje het elektuurschema volgt zitten in de buurt van de LM358 2 condensatortjes die via een weerstandje naar de LM358 gaan en met de andere kant nergens aan vast zitten. Daar sluit je je audiosignaal op aan. (Line-out neem ik aan?) De ground van je audiosignaal aan de ground van de voeding.
De voeding van de IC's kun je ook terugvinden in het elektuurschema: 5V, en op welke pinnen het moet. (Kun je schema's lezen?)
Je zou, als de oorspronkelijke voeding kwijt is, 5V uit een telefoonlader oid kunnen halen.
EDIT: Plus en min (b)lijken zelfs op de PCB gemarkeerd te zijn. Nou, morgen werkt 'ie weer. Alleen even de glazen bol van ritmeester zien te ontwijken want die lijkt meer te weten dan kan kloppen.
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (16%)]
Ik denk dat als je deze printplaatjes en schema's meeneemt naar je werk op de HAN en gaat naar de afdeling "Techniek", zij jouw daar prima kunnen helpen. Maar ik kan het ook fout hebben 
En misschien nog een stukje info dat kan helpen? Op de werkende versie zoals hij het had gemaakt zaten toch wel minder onderdeeltjes op dan op die originele. En die 4 gaatjes in de hoeken van de printplaat van hem staat ook bij het rechterbovengaatje een minnetje en het gaatje linksonderin een plusje. (de gaatjes waar de moertjes door gingen dus).
Op 2 juni 2015 19:15:56 schreef ritmeester:
Ik denk dat als je deze printplaatjes en schema's meeneemt naar je werk op de HAN en gaat naar de afdeling "Techniek", zij jouw daar prima kunnen helpen.
HAN, is dat Hanzehogeschool Groningen?
Op 2 juni 2015 19:13:23 schreef pa3gws:
Niets van aantrekken blan is een beetje van het pad af vandaag.
Maar heb je dat doosje ook nog?
Nee, helaas heb ik dat niet meer.
Op 2 juni 2015 19:14:12 schreef Lucky Luke:
Als je printje het elektuurschema volgt zitten in de buurt van de LM358 2 condensatortjes die via een weerstandje naar de LM358 gaan en met de andere kant nergens aan vast zitten. Daar sluit je je audiosignaal op aan. (Line-out neem ik aan?) De ground van je audiosignaal aan de ground van de voeding.De voeding van de IC's kun je ook terugvinden in het elektuurschema: 5V, en op welke pinnen het moet. (Kun je schema's lezen?)
Je zou, als de oorspronkelijke voeding kwijt is, 5V uit een telefoonlader oid kunnen halen.
EDIT: Plus en min (b)lijken zelfs op de PCB gemarkeerd te zijn. Nou, morgen werkt 'ie weer. Alleen even de glazen bol van ritmeester zien te ontwijken want die lijkt meer te weten dan kan kloppen.
Nee, schema's lezen..... het ziet er hopeloos ingewikkeld uit in mijn ogen...
Ja, naast die LM358 zitten idd condensatoren? Op de ene printplaat 2 kleine blauwe, op die meest complete printplaat 2 wat grotere witte. Zitten idd. maar aan 1 pinnetje vast..
Edit: De printplaat met 2 grotere witte condensatorretjes heeft toch ook nog 1tje ernaast zitten? Heel klein grijs. Kleiner ook dan de blauwe op de andere printplaat. Zit ook idd. aan 1 pin vast.
Je bent een beste meid, maar ik zou even dit lezen. 
http://www.circuitsonline.net/forum/faq
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op 2 juni 2015 18:27:25 schreef ritmeester:
[...]
Aan de drugs ??
Dat, of de pilletjes vergeten vanochtend.
@Dr Blan: om tot rust te komen stel ik voor dat u even een lange wandeling gaat maken op een korte pier.
Op 2 juni 2015 19:28:03 schreef Lambiek:
Je bent een beste meid, maar ik zou even dit lezen.
http://www.circuitsonline.net/forum/faq
Oww, edit en quotes?
Sorry.
Op 2 juni 2015 19:35:05 schreef SparkyGSX:
Dat, of de pilletjes vergeten vanochtend.
Volgens mij was de azijn in de reclame, 6 voor Euro 1,- 
Op 2 juni 2015 19:36:18 schreef cadou:
Oww, edit en quotes? Sorry.
Ja. Eigenlijk zou er naar verwezen moeten worden als je nieuw bent.
Is er misschien iemand van jullie bereid om er eens naar te kijken of het af te maken? Jullie weten blijkbaar verdraaid goed waar jullie over praten. Uiteraard tegen vergoeding van alle nog benodigde onderdeeltjes en vergoeding voor tijd die er mee gemoeid zou zijn. 5volt voeding heb ik wel. heb nog genoeg telefoonladers liggen 
Ben vanzelfsprekend ook bereid het ding langs te brengen, zodat iemand er niet de deur voor uit hoeft. Als hij maar werkend is. Het zou zo gaaf zijn om het weer eens werkend te zien.
Op 2 juni 2015 18:19:30 schreef cadou:
En mocht dit naar vraag en aanbod verplaatst worden: Mocht iemand willen helpen er 1 te maken, die oude of zijn versie afmaken: Heel graag! Uiteraard vergoeding mogelijk!
Een verplaatsing is niet mogelijk, maar ik wil wel even het verzoek doen om zelf de vraag in de V&A te stellen, verwijs daarbij voor de duidelijkheid naar dit topic ( http://www.circuitsonline.net/forum/view/126669 ). We houden dit topic voor tips open.
En meneer Blan moet zich gaan gedragen, en heeft bij deze een waarschuwing gekregen.
Op 2 juni 2015 19:59:33 schreef Lambiek:
Ja. Eigenlijk zou er naar verwezen moeten worden als je nieuw bent.
Daar word bij elke post op gewezen.
Lees voor iets toe te voegen eerst de FAQ.
Op 2 juni 2015 20:08:50 schreef Henry S.:
Daar word bij elke post op gewezen.
Wil je geloven dat het me nog nooit is opgevallen.
Lambiek, heb je misschien ook de rest van het artikel uit de Elektuur?
Misschien dat als ik iemand vind die bereid zou zijn het te doen, dat het makkelijker is voor diegene?
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Verdorie, je woon net aan de andere kant van het land voor mij, had het wel voor je willen doen.
Met de schema's van Lambiek en mijn onderdelenvoorraad was het zo gepiept waarschijnlijk.
Op 2 juni 2015 20:56:50 schreef Jinny:
Verdorie, je woon net aan de andere kant van het land voor mij, had het wel voor je willen doen.
Met de schema's van Lambiek en mijn onderdelenvoorraad was het zo gepiept waarschijnlijk.
Wauw!! maakt niet uit waar je woont hoor. Spring zo in de trein met printplaten en al!
Zou al reuze, reuze blij zijn als iemand er mee aan de slag wil!
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Trein naar Alkmaar, en daar bellen.
Is namelijk nog dik tien Km wandelen vanaf het station.....
Als Lambiek scans in mijn postvak weet te frotten moet het goed komen.
Helpen de dames elkaar wel met de schematuur van Lambiek