De poll over de blauwetanden staat er alweer een tijdje, en ik ben zelf erg benieuwt naar de resultaten.

Ik ben zelf al ruum drie jaar redelijk vaak bezig met linux.
Op mijn laptop staat ook nog windows 98 dit werkt op zich redelijk goed(duurt tegenwoordig wel erg lang voor dat het opgestart is).
Op MS IE na, loopt altijd vast als ik dat opstart, bovendien zit het nog vol met beveiligings gaten ook, gelukkig bestaat er zo iets als Mozzilla. Er zijn ook nog wel wat meer programma's, die niet zo stabiel draaien. En aangezien ik die 250 euro voor Windows XP en co, liever aan mijn electronica hobby uitgeef. Heb ik dus maar linux op mijn laptop gezet.

Tegen wordig start ik bijna alleen nog maar op in Linux. De laatste tijd ben ik ook druk in de weer met diverse electronica projecten. Ik heb hier al diverse tools voor onder linux zoals:
- Eagle
- SIMMex(De nieuwste versie draait zelfs niet meer op windows 98)
- Openoffic (Vooral de exel-clone is soms erg handig, ao voor bestellijsten en het ontwerpen van programma menu's)
Voor MPlab moet ik alleen nog steeds in windows opstarten.
Er zijn wel tooltjes om onder linux een PIC te programmeren, alleen die assembleert niet direct de code zoals die in MPlab het wel doet.
En aangezien ik redelijk wat code in MPlab heb geschreven en MPlab toch wel prettig werkt wou ik Microchip een mailtje sturen of ze er voor binnen kort een versie voor Linux beschikbaar komt, of ze ertoe aan te zetten om dat tegaan doen.

Deze poll wil ik houden om wat meer gewicht in de schaal te kunnen leggen.

Ik dacht zelf aan zoiets

Heb je interessen in een versie van MPlab voor linux:
- JA ik draai zelf al een tijdje linux en mis onderander nog MPlap
- JA ik heb al eens gedacht om over te stappen op Linux alleen de
beschikbaarhijd van programma's (oa MPlab) weerhoud me er van om 
die  overstap te maken.
- NEE maar nu je het zecht ik zou graag 250 euro besparen op 
Microsoft licensies.
- NEE ik wordt zo gijl van Microsoft dat ik Bill Gates graag in 
zijn (de rest van wat ik hiervoor bedacht had kan ik maar beter 
censureren :-)

En wil je ook het aantal microchip producten dat je per jaar
ongeveer afneemt noteren. Dit dus om wat meer gewicht in de schaal 
te kunnen leggen.

Ik ben zoals gezegt erg geintreseert in de resultaten van deze pol. En hoop via deze weg een versie voor linux te kunnen afdwingen bij Microchip

Joszs

PS de gene die Linux graag een keer wil uitproberen, kunnen op bijv. kooplinux.nl voor +/-5 euro een CD met een versie van Knoppix bestelen. Of er valt ook wel ergens gratis een iso'tje te downloaden kan je hem zelf branden. KNOPPIX Linux uitprobeeren zonder instalarie.

de enige ervaring die ik met linux heb is dat de geweldig makkelijke installer niet werkte, en toen ben ik 3 dagen bezig geweest met zoeken naar wat ik moest veranderen.

maar verder best handig, maar linux is nou ook weer niet het toppunt. sorry, maar winxp doet het ook best.

Ja das waar alleen winxp kost 250 pleury

Op 23 november 2004 15:12:38 schreef Joszs:
Ik ben zoals gezegt erg geintreseert in de resultaten van deze pol. En hoop via deze weg een versie voor linux te kunnen afdwingen bij Microchip.

Ik vind je initiatief erg leuk, al kan ik je verder niet helpen met een bijdrage omdat ik veelal AVR programmeer. Waarom denk je dat Microchip naar jou zal luisteren hiervoor?

Geil is met ei ipv ij ;)

Haha, die is goed. Miljoenenconcern Microchip, die gaat luisteren naar een Nederlandse hobbyist met een een handjevol aanhangers, en besteedt een paar ton aan het porten van MPLAB naar Linux.

In je dromen.

De vraag is: wat verdient Microchip eraan om MPLAB voor Linux uit te brengen? Geen klap. En het zal dan zeker ook open source moeten zijn? Geen enkel bedrijf waagt zich daaraan.

Trouwens, wie heeft er bewust een Windows licentie gekocht , vingers opsteken aub ?
Of het zit "gratis " bij je nieuwe PC, of iets anders....
Ook vind ik de liefde voor Linux en de Microsoft haat soms wat overtrokken. Op mijn oude ontwikkel pc'tje ( P75 , 800 MB ) draait ook geen moderne linux distributie.

[Bericht gewijzigd door Sponcebert op ]

Op 23 november 2004 15:55:11 schreef Sponcebert:
Trouwens, wie heeft er bewust een Windows licentie gekocht , vingers opsteken aub ?

Me :) Als je zelf je pc in elkaar zet dan heb je nog geen software erop -> dus licentie kopen!

[Bericht gewijzigd door Lamborghini op ]

ik draai allebij :) op mijn servert linux (debian woody voor de geintreseerden) en op mijn werkbak win98 :)

haha, daar luisteren ze cker niet na! Er zijn trouwens gratis assemblers voor de PIC en zelfs simulatieprogramma's vor Linux!

Mijn linux geschiedenis?

windows 98: rondom brak. Dus overgestapt op Slackware. draaide niet lekker op mijn toenmalige bak. Dus toen een tijdje op FreeBSD gedraait. Op mijn nieuwe bak eerst SuSE 8.0, later Fedore Core 2, maar nu terug naar windows (2000) omdat dat gewoon beter werkt met wat ik wil doen :P En zoveel slechter is 2000 niet dan Linux, al mis ik de promt...

[Berry@bash Welcome!]# pwd
/usr/bin/

oh die promten :D

Volgens mij is het de bedoeling dat er vrijwilligers zelf programma's schrijven voor Linux vb. een student die er zijn eindwerk van maakt.
Zo'n poll zal niks uithalen, ik verwacht ook niet veel reacties op zo'n poll.

Ik kan wel meer programma's bedenken die me ervan weerhouden om full-time in Linux te werken!

Mijn ervaring is dat Linux de laatste 3 jaren veel gebruiksvriendelijker geworden is. Sommige ditributies installeren alles meteen automatisch en het werkt perfect, het is minstens even eenvoudig als Windows installeren.

Iemand omscholen van Windows naar Linux duurt wel even dus voor de bedrijven is 250€ voor Microsoftprogramma's waar iedereen meteen kan mee werken niks.

Knoppix is idd heel handig! Gewoon Linux draaien van de cd-rom. Leuk om het eens te proberen of om toch in linux te kunnen werken waar linux niet geinstalleerd is.

PS: Ik experimenteer erop los en heb geen voorkeur voor het ene of ander besturingssysteem. Ze hebben allebei sterke punten.

pwa... alles automatisch geinstalleerd is alsnog kut. Je leert niets van je systeem, het wordt er langzaam van en het neemt veel ruimte in terwijl veel niet gebruikt gaat worden... jammer vind ik dat, er zijn distro's die doen precies hetzelfde als M$ met Windhoo$

Draai die MPLAB gewoon door wine, zal wel werken.

@Berry:
Wie verplicht je om alles voorgeïnstalleerd te gebruiken? Probeer anders eens linux from scratch, bwaha, je zal lachen. Je kan uit elke distro heel veel leren, je moet gewoon willen. (Als je interesse hebt en je durft een uitdaging aan probeer dan gentoo)

[Bericht gewijzigd door jesus_ op ]

Op 23 november 2004 17:52:17 schreef Berry:
pwa... alles automatisch geinstalleerd is alsnog kut. Je leert niets van je systeem, het wordt er langzaam van en het neemt veel ruimte in terwijl veel niet gebruikt gaat worden... jammer vind ik dat, er zijn distro's die doen precies hetzelfde als M$ met Windhoo$

Idd erg jammer, want het is JUIST zo mooi dat je bij Linux alles zelf kan instellen, installeren en activeren. Dat is namelijk 1 van de grote verschillen tussen Windows en Linux. Windows laad alles automatisch in, ook al gebruik je het nooit, iets wat dus resources vreet.

Ik heb al verschillende linux versies geïnstalleert (DSL, red hat linux), en het installeren was meestal toch wel een potje gokken :D. Wie wist nu dat ik het geluid op mijn oude laptop op IRC 12 zat. Heel wat dingen die window$ weet moet je invoeren bij linux. Ik heb er wel veel van bijgeleert.

Ives

Op 23 november 2004 17:54:20 schreef jesus_:
Draai die MPLAB gewoon door wine, zal wel werken.

@Berry:
Wie verplicht je om alles voorgeïnstalleerd te gebruiken? Probeer anders eens linux from scratch, bwaha, je zal lachen. Je kan uit elke distro heel veel leren, je moet gewoon willen. (Als je interesse hebt en je durft een uitdaging aan probeer dan gentoo)

Gentoo is echt niet zo moeilijk hoor bij mij staat het er nu ook op en het was best verry simpel(ben wel bij stage3 begonnen maar heb even goed een paar nachtten mij comp aanlaten staan voor het compileren). Vooral met de handlijding van internet er naast. Hoewel Redhad(fendora heet het nu geloof ik) of SUSE zullen wel helemaal een eitje zijn. Debian(woody va knoppix cd) stond er hier voor op alleen die instalatie had ik aardig verkloot. Geluid deed het niet meer en kdm opeenofandere manier ook niet meer.

Joszs

Op 23 november 2004 15:42:03 schreef Fuzzbass:
Haha, die is goed. Miljoenenconcern Microchip, die gaat luisteren naar een Nederlandse hobbyist met een een handjevol aanhangers, en besteedt een paar ton aan het porten van MPLAB naar Linux.

Daarom probeer ik dus ook wat meer aanhang te krijgen. Ik dacht dat hier ook nog wel eens iemand van een debrijf langs kwam met een omzet aan Microchip producten die er wel toe doet maar blijkbaar niet dus.

In je dromen.

De vraag is: wat verdient Microchip eraan om MPLAB voor Linux uit te brengen? Geen klap. En het zal dan zeker ook open source moeten zijn?

Dat is onzin eagle, simetrix en de driver voor mijn winmodem(voor de helft) zijn ook close source

Geen enkel bedrijf waagt zich daaraan.

feit IBM NOVEL SUN zijn geen bedrijven???

Joszs

Op 23 november 2004 15:55:11 schreef Sponcebert:

Nee dat nog nooit

Of het zit "gratis " bij je nieuwe PC, of iets anders....

OEM versie is niet gratis ,PC is goedkoper zonder wndows er op

Ook vind ik de liefde voor Linux en de Microsoft haat soms wat overtrokken. Op mijn oude ontwikkel pc'tje ( P75 , 800 MB ) draait ook geen moderne linux distributie.

Kan ik het wel mee eens zijn.

Joszs