Goedenavond,
Ik zou eigenlijk zelf een schakeling willen maken op een machine.
maar ik weet niet goed wat ik daarvoor allemaal nodig heb.
Want ik ben verder nog niet heel erg thuis in de schakeltechniek.
Het gaat om een machine bij ons thuis op de boerderij.
deze machine draait ook s'nachts op dit moment
bij de nieuwe machine's zit er al een installatie op dat als hij uit valt dat je dan een sms krijgt op je mobile telefoon. en ook dat je de afgelegde weg kunt opvragen en dergelijke
Nu zou ik eigenlijk ook zoiets willen maken maar ik weet niet goed hoe ik dat aan moet pakken en wat is nodig heb om z'n schakeling te maken
ik heb tot mijn beschikking een 12v accu die continu geladen wordt ( accu van de tractor)
en nu zou ik willen hebben dat ik een sms krijg als de installatie uit valt
kan iemand mij op gang helpen met bijvoorbeeld wat onderdelen van conrad ?
alvast bedankt voor de hulp
mvg
Op eBay verkopen ze van die Gps trackers zoals deze:
http://www.ebay.nl/itm/Waterproof-IP66-Motor-Vehicle-Car-GSM-GPS-Track…
Voor als je auto gestolen wordt verstuurt dan hij een sms'je. Op deze tracker zit ook een SOS knop. Als hier op gedrukt wordt ontvang je ook een sms'je. Nu hoef je alleen een schakeling te maken dat dus eenmaal contact maakt op de SOS ingang als de machine uitvalt.
Wat is dit voor machine dan, rijdt deze autonoom? De gps tracker kan ook de afgelegde weg opslaan op sd kaart.
chuckie
Honourable Member
Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Deze heb ik laatst aangeschaft, https://www.conrad.nl/nl/ce-gsm-afstandsbedienings-alarmmodule-gx155-v…
In het verleden gebruikte ik een Siemens GSM modem of Nokia.
Met deze heb ik nog niet gespeeld maar wil dat dit weekend doen als mijn werk het toelaat...
Het is een beregeningshaspel
die draait nu ook snachts
maar moet om de 2 uur gaan kijken of hij nog draait
dus ik zoek eigenlijk iets simpel en goedkoops dat ik kan gebruiken hiervoor
Tracken hoeft niet eigelijk
Zou alleen maar een sms willen hebben als de instalatie uit valt
http://www.dx.com/p/sim900a-gsm-gprs-atk-sim900a-module-development-bo…
Kan ik met bovenstaand artikel niet wat aanpakken ?
[Bericht gewijzigd door harryhouthakker op (21%)]
Daar kan je het vast mee maken, maar dit is wel een development board. Je zult het dus allemaal zelf moeten programmeren en ontwikkelen. Die GPS tracker die ik stuurde is al compleet geprogrammeerd, je hoeft hem alleen te configureren door wat smsjes te sturen.
Er zijn ook nog goedkopere GPS trackers hoor zoals deze:
http://www.ebay.nl/itm/Tk102b-SPY-Vehicle-GSM-GPRS-GPS-Tracker-Car-mot…
Werkt ook, en heeft ook een SOS-knop. Alleen raadt ik die niet aan. De SOS knop zit namelijk direct met een miniscuul smd microswitchje gesoldeerd op de printplaat en is echt een rukwerk om daar draadjes op te solderen. De tracker uit mijn eerste link heeft gewoon netjes alle benodigde draden naar buiten gevoerd. Er zit zelfs een startonderbreker relais bij. Zo zou je eventueel de machine uit kunnen zetten met een smsje. Ook zit er een sleutelhanger afstandsbediening bij om het alarm uit te schakelen.
JvdBe
stop het overmatig spatiegebruik !
Gebruik al jaren een module zoals deze (ik heb type 106), pre-pay sim kaartje erin en gaan... Er staan nog meertypes op de site daar, die gelijk al in een fatsoenlijke kast zitten.
https://www.conrad.nl/nl/ce-gsm-schakel-alarmmodule-gx107-gx107-199000…
deze bordjes zijn gemaakt voor het gevraagde, itt de rommel van ebay 
[Bericht gewijzigd door JvdBe op (12%)]
Dat ziet er inderdaad een heel stuk degelijker uit.
maar kan is zoiets aan 12v voeding leggen ?
En kan ik hier ook met een 12V singaal werken ( aan/ uit)
JvdBe
joh, daar hoef je je niet voor te excuseren hoor 
En kan ik hier ook met een 12V singaal werken ( aan/ uit)
ja, ook digitale ingang is max 32 V
[Bericht gewijzigd door JvdBe op (52%)]
Wat je ook kan proberen is om met de standaard sensors van een mobieltje te werken. Bijvoorbeeld: stuur sms als oplader uitvalt. (App heet power alsrm SMS)
Ingewikkelder :als lichtintensiteit 0 is of als gps 10 minuten niet veranderd. Dan laat je een ledje/lampje op de goedkoopste android telefoon schijnen. 12 volt uit is lampje uit is sms versturen.
aah okee bedankt voor de hulp
heb inmiddels toch zn kastjse van conrad besteld
die heb ik inmiddels ook binnen en ziet er (moet ik zeggen) degelijk uit
hoe ik het in mekaar ga knutselen weet ik nog niet precies want ik moet nog even een prepaid simkaartje halen om het geheel te laten werken
maar ik hou jullie zeker op de hoogte
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Nu maar hopen dat je eens in de zoveel tijd (meen 6 maanden) een melding krijgt.
Anders werkt je pre-paid niet meer.
JvdBe
ik heb me simkaart eindelijk binnen
nu heb ik het een heel eindje voor elkaar alleen lukt het schakelen nog niet
als ik niets anders als alleen de voedings spanning aangesloten heb
en vervolgens de status op vraag geeft hij bij in1 HIGH terwijl ik nog niets aan gesloten heb (het ledje is dan wel uit )
als ik wel 12v op in1 zet gaat het ledje branden en is de status nog steeds high
heb al ge reset maar dat helpt ook niet
zou die 'optokoppeler' niet goed zijn?
edit
ik ben zelf was gaan zoeken en heb de optocoupller gevonden in het kastje
ik weet ook wat de pin bezetting is
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/329623/VISHAY/SFH6186.…
nu ben ik gaan meten en meet ik over poort 1 en 2 0,141 volt
dus zou low moeten zijn denk ik ?
JvdBe
je stuurt een "STATUS #1234" commando om de status uit te lezen vermoed ik ?
Om een beetje gevoel met het ding te krijgen: lukt het je om via een SMS de uitgangen 1 en 2 in- en uit te schakelen ?
Om de IN1 te gebruiken moet je mogelijk eerst kiezen of je een LH of een HL overgang wil detecteren, lees even de alarmsettings na.
zolang de LED in1 meegaat met de ingang zal de opto niet kapot zijn.
[Bericht gewijzigd door JvdBe op (12%)]
JvdBe
Op 29 juni 2015 20:19:22 schreef Damic:
Wij hebben op het werk het volgende aangekocht MyAlarm 2 van Seneca, dit met de spraak modus (Inelmatec is de verdeler ervan voor België) kost wel wat meer (+400€) dan die van Conrad maarja werkt ook goed.
Tja, wat schiet de TS hier nu mee op ? hij is 'm net aaan het aansluiten...
ik heb nu niets aangesloten
alleen de interne batterij
an als ik dan status op vraag zegt hij bij in1 high
en ik wou het inderdaad hiermee gaan maken 
de uitgangen werken naar behoren en zijn goed te schakelen
als ik bij de optocoupler meet naar de min van interne batterij
heb ik op:
poot 1: 0,00 v
poot 2 : 0,00v
poot 3 : 3,52 v
poot 4 : 0,00 v
dus op dit moment geeft hij niet door denk ik maar toch zegt hij high
[Bericht gewijzigd door harryhouthakker op (33%)]
JvdBe
als ik het boekje erbij lees, dan zou ik bij "Spannung" wel iets meer verwachten dan nul-komma-weinig. Is dat ook zou bij externe voeding ?
spanning op de opto durf ik pas wat over te zeggen als ik idee heb hoe het ding erin zit, ik gok even:
pin 1/2 , als dat de ingang is, kun je niet meten tov de batterij, die pinnen zweven en zijn dus nergens mee verbonden. HAng je ingangsignaal eraan, dan moet er tussen 1-2 ong 2 Volt staan.
als dat er staan , zullen 3-4 verbonden worden door de foto-tor, daar zal dus bijna 0 V over staan bij een ingangssingaal. Kun je dat eens testen ?
Op 29 juni 2015 20:59:35 schreef JvdBe:
als ik het boekje erbij lees, dan zou ik bij "Spannung" wel iets meer verwachten dan nul-komma-weinig. Is dat ook zou bij externe voeding ?spanning op de opto durf ik pas wat over te zeggen als ik idee heb hoe het ding erin zit, ik gok even:
pin 1/2 , als dat de ingang is, kun je niet meten tov de batterij, die pinnen zweven en zijn dus nergens mee verbonden. HAng je ingangsignaal eraan, dan moet er tussen 1-2 ong 2 Volt staan.
als dat er staan , zullen 3-4 verbonden worden door de foto-tor, daar zal dus bijna 0 V over staan bij een ingangssingaal. Kun je dat eens testen ?
in de datasheet die ik in me vorige post had staan kon ik zien van poot 1 was (bij de kleine uitsparing)
maar met externe voeding eraan werkt hij ook niet maar er staaat bij spannung dan wel 12 v
maar ik ga het even proberen zoals u zegt
edit:
ik heb het geprobeerd met een 12 externe voeding en toen een ingangsspannig op poort 6 gezet
in1 led gaat dan branden
en ik meet over 3 en 4 0 volt
JvdBe
ok, dan is de opto dus wel goed, alleen komt het niet bij de controller terecht, lijkt het, of er moet nog iets ingesteld worden, dat durf ik niet te zeggen.
Je hebt 'm open liggen, volg de baantje van de opto eens naar de controller, nergens "losse" pootjes ?
<edit>
port 6 ?? in het boekje heet dat port 17. dat scheelt een slok 
</edit>
klopt in het boekje staat 17 maar daar bedoelen ze poort 6 en 7 mee op de aansluit strip
ik zal er even een foto bij voegen
maar ik kan nergens losse contacten of iets dergelijks vinden:'(
JvdBe
verdorie, je zal toch geen halve DOA hebben 
JE kunt die gasten van Conrad bellen,schijnt een tech. helpdesk te zitten, kun je allicht even proberen en anders omruilen dat ding.
probeer nog eens wat met die alarmsettings te doen, instellen en dan kijken of je wel een alarm kunt uitlokken.
de afwerking is overigens niet helemaal puntgaaf, minputje voor de soldeer-chinees 
[Bericht gewijzigd door JvdBe op (13%)]