error 27 effekta/GE/SunnyRoo omvormer

Hoi,

een (Chinese) kilowattuur meter is in sluiting gegaan en vervolgens in mijn General Electric omvormer in paniek geraakt !
Bij het opstarten volgt direct een error 27.
GE is in dit geval een sticker plakker, de omvormer is van Chinese makelij en wordt in diverse landen op de markt gebracht onder de namen Effekta, General Electric (...Hopelijk zijn hun vliegtuigmotoren van eiegn makelij !) en Sunny Roo (Australie).
Na openschroeven bleek dat de IGBT's geklapt waren, inclusief de aansturing. Alles vervangen maar de melding error 27 blijft.
In de handleiding en op internet staan heel veel verklaringen voor foutmeldingen maar deze staat er niet bij. Heeft iemand enig idee waar ik het probleem zoeken moet ?

Grtn, Robert

er zal wellicht meer stuk zijn gegaan. verder meten aan onderdelen die vanuit de 230v aansluiting komen, tenslotte haalt zo'n ding ook van de netvoeding of deze meer spanning uit moet gaan sturen.. kan zijn dat er een printspoor is genekt waar die meting opzit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

de uitgang van de IGBT's gaan via relais naar een filter. Tussen het relais en het filter zit een inductieve koppeling waar de stroom e.d. wordt gemeten. Kan dus niet zo makkelijk kapot.
De foutmelding krijg ik direct na het opstarten, nog voor het relais aantrekt ! De foutmelding komt ook zonder dat de inverter aan het lichtnet hangt. Geen idee waar ik het dus moet gaan zoeken....

hoe heb je de inverter gevoed? met de panelen of met een voeding? zijn spanning en stroom wel goed van de DC ingang uit de panelen..

de 230v netspanning zal niet inductief worden gemeten, de stroom die wordt geleverd wel. de spanning die uit het net komt kan worden gemeten met een gewone trafo naar laagspanning. echter zal het eerder een ingewikkelde schakeling zijn die meer ECO is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

er hangt nu een reserve inverter (die had ik nog liggen) aan en dat werkt goed. Panelen zijn dus goed. Ik had de inverter teruggeplaatst na IGBT reparatie en de foutmelding bleef bestaan.

Mijn redenatie was dat een spanningsmeting niet kapot zou kunnen gaan bij een sluiting op de uitgang. Ik ga hem straks eens openschroeven of ik op dat vlak iets kan vinden. Bedankt voor de reactie Testman !

de igbt's lagen eruit zeg je, dus heeft er forse stroom over de dc zijde gelopen. daar liggen ook geen zekeringen of dergelijke nog uit? de drivers van de igbt lagen er ook uit, die kunnen op hun beurt een controller hebben meegenomen zonder zichtschade. of er ligt nog een stuurspanning uit die vanuit de dc zijde wordt opgewekt met een converter. als de code meteen komt mist er iets wat al heel snel nodig is als de testen bij power on worden uitgevoerd. dat laat je ook denken aan een stuurspanning of niet reagerend ic wat met een systeembus wordt aangestuurd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

de IGBT's aan de netzijde lagen eruit. Daar zat ook de Kwh meter die nu verbrand is. De zekering in het filter had het overleefd.
De inverter kan probleemloos 5 kW piek leveren, vandaar dat deze het heeft overleefd. Ik ga hem straks nog eens openschroeven.
Aan ingangszijde waren de IGBT's in orde, display start ook keurig op en aangezien er een error melding komt heb ik de hoop dat de microcontroller het heeft overleefd. De driver is een ir2013, 1 uitgang lag eruit evenals de weerstand richting de IGBT aansturing. Ik kan me moeilijk voorstellen dat de aansturing van de IR2013 ook nog een klap heeft gehad. Ik kijk er straks nog eens naar...

inmiddels blijkt dat een spanning van 15 volt van de voeding niet doorgeschakeld wordt naar de positieve voedingsspanning van wat opamps en comparators. En deze 15 volt wordt ook gebruikt bij de relais aansturing...Verklaart in ieder geval de snelle foutmelding...

Ik heb ook een defecte Effekta ES5000. Eerst was deze dood maar na vervanging van 2 APT50NG60BG transistoren geeft deze nu de melding Error08. Het zou om een defecte DC-bus gaan. Heb jij ooit een schema kunnen bemachtigen? Want zonder is het zoeken wel heel lastig.

Ik heb helaas geen schema, het is me ook niet gelukt om de inverter te repareren. De koelvin is in een project gebruikt, het uitgangsfilter zit nu in mijn huidige effekta aangezien die er na 2 dagen al de brui aan gaf :)
succes, Robert

Bedankt voor jouw antwoord. Ik heb 2 ES5000. De ene geeft na vervanging IGBTs een ER08 (DC bus undervoltage). De andere die er ter vervanging hing heeft het maar slechts 3 maanden volgehouden en geeft nu ook jouw ER27. Deze geeft ook geen 230 volt lijn aan (via de led naast het display). Bij de ER08 moeten we nu dus kijken of de DC-bus echt een onderspanning heeft of dat het meetcircuit hiervan defect is. Volgens de JBUS documentatie die ik heb staat ER27 voor Booster input Short-Circuit. Dus daarvan maar eerst de IGBTs nameten. Als alles niet lukt om te repareren maar een paar avonden uittrekken om het schema na te tekenen.

Ik heb hier ook een kapotte Effekta liggen, de ES5000. IGBT's en de ir2113 driver vervangen, die waren geklapt. Ingang 1 geeft error 27, ingang 2 gaf error 0, na het vervangen van een kortgesloten diode heeft deze ook error 27. Iemand hier al een succesvolle reparatie uit weten te voeren?

Nee. Na onderzoek en vervanging tot de conclusie gekomen dat er ook nog een probleem op de aanstuur / DSP print zit. Effekta levert in ieder geval geen onderdelen meer voor dit model. Ik wil nog de DSP print van de ene naar de andere overplaatsen om te kijken of er dan nog wat verandert.

Ah, helaas, dan ga ik even verder puzzelen. Bedankt in ieder geval!

Ik heb een jaar of 6 geleden eens een Effekta nader bekeken. Opbouw, structuur/schema, gezocht naar sterke en zwakke punten.
Ik was er niet dol op.
Ik had een slechte indruk van de kwaliteit/robuustheid.
Even googlen op de firma Interpaul. Mogelijk dat zij de omvormer kunnen maken. Wat ik zelf wel eens doe is van 2 defecte apparaten weer 1 goede maken, mits de omvormer modulair is opbouwd.
Vaak kun je op ebay nog wel enkele Effekta kopen, defect dan wel.
Maar het blijft een gok.
Mijn ervaring is trouwens ook dat je de omvormer nooit op 100% van zijn vermogen moet zetten, want dan loopt het apparaat op zijn tenen.
Het ene merk kan dat wat beter aan als de andere.
Maar een omvormer uit de goedkoopste klasse op volbedrijf laten werken, of lekker de slijptol gebruiken of dat soort dingen is vragen om problemen.

Er ist wieder da...

@hobby-ist: Heb je destijds schema's kunnen vinden van de Effekta? Ik was nog eens van plan deze zelf te bepalen. Maar als iemand ze al heeft dan hoeft dat hopelijk niet :).

ik heb destijds alleen het hoofdstroomschema getekend.
Helaas beschik ik niet meer over dit schema, voor wat het waard was.
Ook te lang geleden.

Er ist wieder da...

Hoi, Heb je de fout gevonden?
Ik heb recent twee effekta's (5000 en 3300) aan de gang gekregen, en heb enk ik alle schema's, echter componentwaarden zijn niet te lezen.
Fouten waren anders, stuk uitgebrande print anchter de vereveningscondensatoren (error 22) en een geheel dode kast (fout in smooorspeoltje op stuurboard. En oh ja, nog een 5000 waar een fout in de voedingsprint zat. Dat is drie dus.

Nope, ik heb de fout nooit gevonden, uiteindelijk heb ik hem gesloopt en een andere aangeschaft. Die werkt al een aantal jaren probleemloos.
Voor het schema heb ik wel belangstelling...

[Bericht gewijzigd door aR-Gee op zaterdag 9 januari 2021 15:02:00 (14%)

stuur maar even pb, schema's staan in een testrapport. (ong. 7mb) nogmaals, slechte resolutie, niet alles is te lezen, maar ik kon er mijn inverters mee repareren.

Je email adres is verborgen, een pb wordt volgens mij niet ondersteund.
Mijn email is argeentm apestaart googlemail. Grtn, Robert.

Shiptronic

Overleden

Op 9 januari 2021 14:04:46 schreef pjjj:
Hoi, Heb je de fout gevonden?
Ik heb recent twee effekta's (5000 en 3300) aan de gang gekregen, en heb enk ik alle schema's,

kan je de schema's posten? waardes vind ik er wel bij ;)

Op 10 januari 2021 10:30:02 schreef pjjj:
stuur maar even pb, schema's staan in een testrapport. (ong. 7mb) nogmaals, slechte resolutie, niet alles is te lezen, maar ik kon er mijn inverters mee repareren.

Je e-mail staat niet openbaar, dus niemand kan je een PB sturen. Kies hier onder oploaden, en zet het in het forum, Of je mag mij de 7mb wel mailen, ik heb ook interesse. (e-mail adres; zie mijn profiel)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 10 januari 2021 14:14:32 (45%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 10 januari 2021 10:30:02 schreef pjjj:
stuur maar even pb, schema's staan in een testrapport. (ong. 7mb) nogmaals, slechte resolutie, niet alles is te lezen, maar ik kon er mijn inverters mee repareren.

Nee, helaas de inverter nog niet kunnen repareren. Graag zou ik dan ook de schema's krijgen. Mijn emailadres is zichtbaar bij mijn profiel. Misschien via wetransfer?

Hoi,

Jullie beiden heb ik mail gestuurd met een testrapport, schema's (low res, geen componenten leesbaar ) achterin. en een schema van de PSU (die is hetzelfde voor de ES3000 t/m ES 5000. Ik heb er twee gerepareerd. ik geloof dat ik er een andere waarde zener ingezet had, die oude was iets te krap. (te lage spanning voor de regulator bij opstarten, extern opstarten met 12 v lukte wel, daarna bleef die OK, maar zelf "booten" ho maar.

Ik heb ook foto's wat ik geprepareerd heb op error 22.... en da's zeker geen relais :-) maar uitgefikte print op de achterzijde (main board moet dan los) en dan de het midden van de beide vereveningscondensatoren condensatoren was de print er uitgefikt. Beetje dremel, stuk koperdraad en loopt al weer een half jaar OK.

maar ik weet niet hoe ik dat hier gepost krijg.

En ik heb ook een testomgeving gemaakt, met een scheidingstrafo, een variac, een bruggelijkrichter en een handvol elco's, en een 1000 W halogeen bouwlamp als stroombegrenzer. Allemaal van de rommelzolder. Heb r wel een filmpje van.

Als laatste: Een controllerboard kreeg bij mij ook een keer geen 15 volt, dacht dat het aan de doorschakeling lag, maar het bleek een klein smoorspoelltje te zijn wat te dicht op de rand van het controlerboard staat, en dus altijd mechanische spanning krijgt.
Long search, easy fix.

Laat maar weten of er interesse voor is.

Hoi, je bent mij vergeten het schema sturen, zie 4 antwoorden naar boven :) Als topicstarter zwaar teleurgesteld (grapje).

Op dit moment hangt er een es5000 van general electric aan de muur, deze had al vrij snel een los contact in het uitgangsfilter....Kennelijk is GE dus ook een stickerplakker. Het apparaat werkt nu zo'n 4 a 5 jaar storingsvrij.

Graag dus een schema! Grtn, Robert argeentm apestaart googlemail.com