Oh, misschien kwam mijn bericht verkeerd over. Gemiddeld genomen is mijn ervaring met Chinese verkopers ook absoluut niet negatief. Maar het is handig om voor de uitzonderingen een stok achter de deur te hebben en dus kies ik voor betaling middels CC.

Waarom men in Nederland zo terughoudend is met CC is puur de angst voor het onbekende (en het uitstekende alternatief dat we al jaren met pinbetalingen aan de kassa hadden en later dus met iDeal in de webshops, waardoor we nooit aan CC zijn gewend).

Op 14 juli 2015 09:43:15 schreef Jochem:

Kijk, als je geen creditcard HEBT dan begrijp ik dat het fantastisch (en vrij uitzonderlijk voor een buitenlands bedrijf) is dat je met iDeal kunt betalen.

Ze zullen wel ergens een klein kantoortje gehuurd hebben en de iDeal dingen via de "Nederlandse tak" doen. (Als er ergens een groot marmeren pand staat neem ik dit terug :))

Ze zijn wel gewend aan kleine kantoortjes, neem bijvoorbeeld Hong Kong waar elk zichzelf respecterend Chinees of Taiwanees (TPV!) bedrijf om economische redenen wel kantoor wil houden (en doen alsof dat het hoofdkantoor is). Veel beter dan de bezemkast 3 hoog achter is er op een gegeven moment niet meer te krijgen, simpelweg door gebrek aan bouwoppervlakte.

Op 14 juli 2015 09:36:44 schreef Jochem:
Immers met iDeal ben je je geld simpelweg kwijt als er iets niet goed gaat met de spullen. Met creditcard waag je er één telefoontje aan en heb je je geld terug, totdat de tegenpartij kan bewijzen dat je hebt ontvangen wat je hebt besteld.

Met creditcard heb je hetzelfde probleem: Met "normaliter" een maand verzend-tijd, is het vaak zo dat je maand "klaag-tijd" bij de creditcard al voorbij is tegen de tijd dat je je zorgen gaat maken.

@Lucky Luke

Als ik het goed heb begrepen loopt dit via een duits bedrijf.

Op 14 juli 2015 15:18:26 schreef leime:
Als ik het goed heb begrepen loopt dit via een duits bedrijf.

Via PPRO financial Ltd. En ze hebben een ABN IBAN-nummer.
(gisteravond Ali betaald met iDeal, zonet gemarkeerd als verzonden)

Heb daar gisteren en eergisteren ook iets besteld. Tussen de shipment mails zit ongeveer anderhalve dag.
Maar alles heeft het zelfde tracking nr. 44457999418 (China Post Ordinary Small Packet Plus). Zijn er meer die dit tracking nr hebben?

Ik heb ook dat trackingnummer gekregen,heb je niets aan. Het is in ieder geval geen internationaal trackingnummer waar je jouw zending mee kunt volgen.
De meeste gratis verzonden items gaan al een tijdje (jaren?) zonder trackingnummer. Bij zowat alle Chinese verkopers via zowat alle webshops. Tegen bijbetaling kun je vooraf een tracked zending afspreken als je dat wil.
Doe ik eigenlijk nooit en alles is tot nu toe altijd nog aangekomen of (een enkele keer) terug betaald omdat t nooit bezorgd is.
Niet te druk om maken.

kapee: dikke kans dat alles in 1 envelop zit.
Mijn persoonlijke ervaring is dat zendingen met trackingnr. wat sneller aankomen dan zonder nummer. Verder heeft het weinig zin, zodra de envelop het vliegtuig ingaat zijn de Chinezen het kwijt...

postnl kan op basis van het chinese tracking nummer (RRnn..nnnCN) opzoeken waar iets is. Er was een pakketje was volgens postNL op een zaterdag was aangeboden (dan is ons bedrijvengebouw gegarandeerd dicht) en een tweede keer op maandag (dan is het gegarandeerd open). Omdat ik niet thuis was beiden keeren lag het nu op het postkantoor. Ohja, ze hadden bericht achtergelaten.... Zeiden ze. (niemand had dat gezien).

Ik heb de indruk dat ze langzaam maar zeker bezig zijn om niet alleen de klantenservice in de omnummer database te laten zoeken. Met wat mazzel kan je nu al op de website ook naar de CN nummers zoeken.

Als een pakketje echt zoek raakt, heb je er niets aan. Postnl zegt: we hebben het nog niet uit china ontvangen, en de chinezen zeggen: we hebben het in november op het vliegtuig naar NL gezet.

die chinese tracking nr's werkten tot een paar maand geleden goed, maar ineens kan je met die chinese tracking nr's enkel nog zien of het nog in china is, of onderweg naar europa.
waar precies het zit kan de verkoper ook al niet meer zien nu.

ik denk dat ali-express wel heel handig is, naar wat ik begrepen heb, krijgt een verkoper pas zijn geld als de koper het pakket als 'ontvangen' heeft gezet. daarom zijn ze ook zo snel om alles te regelen of om een nieuw artikel op te sturen. negatieve feedback kunnen ze missen op aliexpress of ze vliegen eraf

Op 14 juli 2015 18:44:32 schreef Kapee:
Maar alles heeft het zelfde tracking nr. 44457999418 (China Post Ordinary Small Packet Plus). Zijn er meer die dit tracking nr hebben?

Ja, dat nummer heb ik ook. Dat is wel een beetje vreemd. Zelfs als het geen echt trackingnummer is maar een soort identificatienummer, dan zou je iets unieks per order verwachten.

Ook ik heb dit inmiddels beroemde trackingnummer...

Hier ook exact hetzelfde trackingnummer.

Hetgeen ik besteld heb past niet in een enveloppe, zal dus pakketje worden. Nu maar hopen dat onze NL douane niet gaat denken dat het hier om kostbaar spul gaat (het is maar 8 euro ongeveer wat ik betaald heb), en een invoerbelasting gaat heffen welke deze mooie aankoop, financieel gezien, teniet wil gaan doen, danwel dat ik er afstand van moet doen.

TonHek

De waarde van een arduino is ongeveer een tientje, dus als er vier inzitten kost dat 40 euro. Dan moet je daar 21% BTW over afdragen, EUR 8.40. Daar komt inklaringskosten bij, EUR 17.50, of je effe 25.90 wil aftikken.....

Maar als je kan AANTONEN dat het maar 8 euro waard is, bijvoorbeeld door te laten zien wat je betaald hebt.... blijft hij onder de 22 euro die vrijgesteld is....

jullie hebben misschien allemaal bij dezelfde verkoper gekocht?
ik heb mijn laatste 3 aankopen vergeleken en heb dat nr niet.
11218162675
RI528373690CN
en
02153452813

2 verschillende orders bij dezelfde leverancier. 2x trackingnr. 44457999418

Op 15 juli 2015 10:41:52 schreef fcapri:
jullie hebben misschien allemaal bij dezelfde verkoper gekocht?

Ja, we hebben het over de specifieke arduino-voor-4-dubbeltjes-aanbieding.
Maar dat verklaart natuurlijk niet waarom al die verschillende orders naar verschillende adressen hetzelfde trackingnummer zouden hebben.

En toch heb ik er vertrouwen in dat het gewoon aankomt over een paar weken. Het zal wel het trackingnummer van de hele container zijn :D

Op 15 juli 2015 10:40:01 schreef rew:
De waarde van een arduino is ongeveer een tientje, dus als er vier inzitten kost dat 40 euro. Dan moet je daar 21% BTW over afdragen, EUR 8.40. Daar komt inklaringskosten bij, EUR 17.50, of je effe 25.90 wil aftikken.....

Maar als je kan AANTONEN dat het maar 8 euro waard is, bijvoorbeeld door te laten zien wat je betaald hebt.... blijft hij onder de 22 euro die vrijgesteld is....

Kan dit ook in beslag genomen worden als blijkt dat het geen originele zijn , zoals ze met kleding schoenen en horloges doen?

zoalng je de naam arduino niet gebruikt, mag iedereen die gewoon namaken hoor.
je krijgt dan dingen zoals funduino's, pcduinos...

ik betaal 18€ voor 10 arduino nanos. als je dan ziet dat conrad 39€ vraagt voor zo een ding...
bol.com vraagt 16€ voor eentje (arduino compatible staat er bij)
amazon $29 voor een originele en $11 voor een 'compatible'

ik weet het dan wel hoor.
in belgie is 22€ vrijgesteld als je commerciele dingen aankoopt (lees: bij een bedrijf besteld).
partikulier mag je tot 45€ gaan. die chinezen zijn ook al slim genoeg om NIKS van documenten erop/erin te steken die verwijsd naar een bedrijf.
gewoon één of andere chinese naam erop en gedaan.

Heb nu ruim 50x iets via AliExpress gekocht, iedere keer een ander tracking nr.
Maar omdat deze verkoper zelfde tracking nr gebruikt en nog geen terugkoppeling heeft, vond ik het vreemd. Vandaar de vraag hier.
Gisteren heb ik hem (Jobs Cheng) een bericht gestuurd en geen antwoord gekregen.
Vandaag geprobeerd een chat sessie met hem te hebben, geen reactie.
Morgen nog een keer proberen en dan AliExpress vragen iets te doen.

Tot nu, van alles wat ik in CN heb aangekocht, staat er altijd: "GIFT" aangevinkt. Ik heb nooit bij hoeven te betalen. Wel heb ik al meerdere malen zo'n KPN post formulier in moeten vullen... wat er eigenlijk inzit, de waarde ervan, enz enz.. Ik geef ook altijd aan dat het hobby spul is wat ik van mijn CN collega's krijg i.v.m. "afzwaaien".

als ik bij die "cheng jobs" iets bestel, is het free shipping. van de moment ik er 2 bestel, komt er 2.43€ shipping costs bij (en nog meer als ik meer artikelen neem).

breadboard met die 3.3V regelaar, een arduino mini, een nano en zo een leonardo boardje besteld.
2,39€. vind het toch verdacht weinig geld, maar... wat is er te verliezen buiten 2,39€ (heb al zoveel goedkoop spul uit china gehaald dat ik dit risico wel eens wil nemen)

[Bericht gewijzigd door fcapri op (45%)]

waarschijnlijk zitten de meeste spulletjes in zo'n plastic envelop zonder tracking nummer. En heeft de verkoper zomaar iets ingevuld als trackingnummer. Als er niets aankomt en we gaan gezamenlijk klagen kan meneer zijn business wel sluiten. Ik ga rustig afwachten wat er gaat gebeuren. Ik lees op m'n vakantieadres wel of iemand iets gaat ontvangen :)